نحوه ساخت آواتار متاورس

در این مقاله قصد داریم به مقوله آواتار متاورس و نحوه ساخت آواتار در متاورس بپردازیم.
پنجشنبه، 22 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مریم توفیق
موارد بیشتر برای شما
نحوه ساخت آواتار متاورس

آواتار متاورس چیست و چگونه ساخته می‌شود؟


برای اینکه بدانیم آواتار متاورس چیست و نحوه ساخت آواتار متاورس به چه صورت است، بهتر است ابتدا اندکی با دنیای متاورس آشنا شویم. با اینکه مدت زیادی از معرفی دنیای هیجان‌انگیز متاورس نگذشته و هنوز بخش بزرگی از این دنیای عجیب و جالب در حد ایده باقی‌مانده اما با سر و صدایی که ایجاد کرده توانسته توجه‌ها را به خود معطوف کند. به خصوص از وقتی شرکت فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد این سر و صدا و جلب توجه به اوج خود رسید.
در این مقاله قصد داریم ابتدا توضیح کوتاهی از کلیات متاورس بدهیم سپس مفهوم آواتار را تشریح کنیم و به مقوله آواتار متاورس و نحوه ساخت آواتار در متاورس بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
 

متاورس چیست؟


متاورس یک دنیای مجازی است که افراد می‌توانند در آن به گشت و گذار بپردازند و با دیگران در تعامل باشند. متاورس مانند یک بازی کامپیوتری است، اما با گرافیک واقعی‌تر و توانایی معاشرت با افراد دیگر. شما می‌توانید هرکاری را در متاورس انجام دهید، از ماجراجویی تا وقت‌گذرانی ساده با دوستان. می‌توانید در متاورس صاحب ملک شوید و خرید و فروش املاک انجام دهید و حتی به بیمارستان رفته و از خدمات درمانی بهره‌مند شوید! و به‌طورکلی در یک دنیای مجازی یا واقعیت دیجیتال زندگی کنید.
یکی از بهترین ویژگی متاورس این است که هرکسی خودش می‌تواند تصمیم بگیرد که در این دنیای مجازی چه کسی باشد و چه ویژگی‌هایی داشته باشد. تو حتی می‌توانی در متاورس یک ابرقهرمان باشی یا همان کسی باشی که در دنیای واقعی هستی. برای اینکه در این جامعه همیشه در حال رشد باشید، باید مطمئن شوید که آواتار شما نشان دهنده شخصیت شماست یا حداقل شبیه شخصی است که می‌خواهید دیگران شما را به آن بشناسند. در هر صورت در متاورس ابزارهای زیادی وجود دارد تا شما به‌وسیله آن بتوانید به تخیلاتتان رنگ واقعیت ببخشید و خلاقیتتان را به نمایش بگذارید.
باتوجه به اینکه شرکت‌های مختلفی بر استفاده از پتانسیل واقعی متاورس کار می‌کنند، پس بیشتر از هر زمان دیگری لازم است درباره این فصل هیجان‌انگیز دنیای فناوری بدانیم و یاد بگیریم. یک دنیای مجازی کاملاً فراگیر و جهانی با تأکید بر ارتباطات اجتماعی را تصور کنید که در آن می توانید با دوستان، خانواده، غریبه ها و موارد دیگر با استفاده از آواتار متاورس سفارشی شده تعامل داشته باشید. نه تنها تعامل، بلکه فضای متاورس فرصت‌های زیادی را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا با مشتریان ارتباط داشته باشید و کسب و کار خود را ارتقا دهید. Metavers Insider تحلیل کرده است که تا سال 2030 متاورس بیش از 5 میلیارد کاربر خواهد داشت و به همین ترتیب ارزش آن چیزی حدود 8 تا 13 تریلیون دلار مورد انتظار خواهد بود.
متاورس از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده برای ایجاد چیزی شبیه زندگی در دنیای دیجیتال استفاده می‌کند. برای شخصی‌سازی این تجربه، آواتار متاورس راه‌اندازی شده‌ که قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل در اجرایی شدن این تجربه آواتار متاورس است. در حال حاضر کاربران حتی با کنسول‌های بازی و گوشی‌های هوشمند خود هم می‌توانند وارد دنیای متاورس شوند.
 

آواتار چیست؟


در تمام شبکه‌های اجتماعی و هر جایی در فضای اینترنت که احتیاج به حساب کاربری باشد، معمولا شما عکسی از خود یا هر چیز دیگری را به عنوان شناسه خود بر اکانت آپلود می‌کنید که به آن آواتار می‌گویند. به‌طورکلی، آواتار به نماد یا شکلی اشاره دارد که یک شخص را در یک بازی ویدیویی، پلتفرم رسانه‌های اجتماعی و غیره نشان می‌دهد. به عبارت دیگر آواتار، نمایشی از شما در فضای اینترنت است.
 

آواتار متاورس چیست؟


از آنجایی که متاورس یک دنیای مجازی است، کاربران این فرصت هیجان‌انگیز را دارند که کل فضای مربوط به خودشان را شخصی‌سازی کنند و آواتار متاورس خود را بسازند. گزینه سفارشی کردن لباس، ویژگی های صورت و سایز بدن قطعا یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی است که متاورس ارائه می‌دهد. می‌توانید انتخاب کنید که در یک کنسرت مجازی چه لباسی بپوشید یا وقتی با دوستانتان بیرون می‌روید و خیلی از موقعیت‌های دیگر.

پس آواتار متاورس چیست؟ آواتار متاورس، بازنمایی فیزیکی افراد در متاورس است. اکثر افراد آواتارها را دقیقاً شبیه به خودشان در زندگی واقعی می‌سازند. با این‌حال، شما همچنین می‌توانید آواتار متاورس خود را طوری سفارشی‌سازی کنید تا شبیه شخصیت‌های دیگر شود.
این آواتارهای متاورس را می‌توان با استفاده از برنامه‌های مختلف ساخت. هر برنامه ویژگی‌های خاص خود را ارائه می‌کند، برای مثال، می‌توانید با استفاده از نسخه زندگی بسیار واقع‌گرایانه به یک خالق شخصیت کامل تبدیل شوید. پس مهم است که انواع مختلفی از ویژگی‌هایی که هر برنامه ارائه می دهد را بشناسید و با آن آشنا شوید. ما در این مقاله به برخی از این برنامه‌ها خواهیم پرداخت.
 

چرا آواتارها در متاورس بسیار مهم هستند؟


از آنجایی که دنیای مجازی حول تعامل کاربر می‌چرخد، آواتار شما به شما امکان می‌دهد که در محیط متاورس به کاوش بپردازید. درواقع آواتار متاورس نماینده شما برای حضور در دنیای آنلاین است. حتی از آواتار متاورس خود می‌توانید در جهان‌های مجازی دیگر از جمله Decentraland هم استفاده کنید. یک ویژگی هیجان‌انگیز دیگر این است که می‌توانید آواتار متاورس خود را با توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) سینک کنید. بسیاری از شرکت‌های پوشاک تصمیم گرفته‌اند محصولات منحصر به فردی را برای متاورس تولید کنند. به عنوان مثال، نایک و آدیداس هر دو محصولاتی را در متاورس روانه بازار کرده‌اند. درواقع این موضوع به این معنی است که شما می‌توانید کفش‌های نایک مورد علاقه خود را در دنیای مجازی خود هم بپوشید و از آن بهتر این است که طراحی آن برای شما منحصر به فرد خواهد بود زیرا  NFTها مالکیت انحصاری را به دارنده ارائه می دهند و تمام حقوق آن به صاحب NFT منتقل می‌شود. بسته به نوع آواتارهایی که ایجاد می‌کنید برای مثال، آواتار متاورس کامل یا تمام بدن، می‌توانید کل ظاهر آواتار متاورس خود را با NFTهایی که خریداری کرده‌اید شخصی‌سازی کنید تا مطمئن شوید ظاهر آواتار متاورس شما با شخصیت و ظاهر شما در دنیای واقعی همخوانی دارد. البته از آن‌جایی که تکنولوژی تلاش می‌کند تجربه کامل‌تر و مرتبط‌تری ایجاد کند، می‌توانید حتی هنگام صحبت کردن هم حرکات لب‌ها را در ساخت آواتار متاورس خود همگام‌سازی کنید. با این‌حال امیدواریم در آینده نزدیک با کمک حسگرها حرکت دست‌ها را نیز بتوانید هماهنگ و شبیه‌سازی کنید.
 

انواع آواتارهای متاورس:


آواتارها به آرامی بر متاورس مسلط می‌شوند. هزاران کاربر برای ساخت آواتار متاورس در اپلیکیشن‌ها ثبت نام می‌کنند. در این شرایط بهتر است که انواع مختلف این برنامه‌ها را بشناسید تا بهترین انتخاب را برای ساخت آواتار متاورس خود داشته باشید.
 
انواع آواتارهای متاورس عبارتند از:
 

آواتارهای تمام بدن (Full Body): اگرچه این نوع از آواتار متاورس به‌دلیل جدید بودن هنوز آنقدرها محبوب و فراگیر اما این نوع آواتار با استفاده از حسگرها، کل بدن شما را با آواتار متاورس تطابق می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که حرکات را به‌صورت دیجیتالی انجام دهید و به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید. البته در آینده می‌توانید خودتان خالق یک شخصیت کامل باشید.


آواتارهای نیم‌تنه یا (leg less):
این آواتار متاورس سه‌بعدی یکی از محبوب‌ترین آواتارها در متاورس است که قسمت پاها و پایین‌تنه در دنیای دیجیتال مشخص نمی‌شوند. این نوع از آواتار ماورس برای نیاز نبودن به سنسورهای پا و کاهش الزامات سیستم‌ها برای استفاده از این آواتارهای متاورس استفاده می‌شود. درواقع در این نوع از آواتار متاورس حرکات دست را می‌شود نشان داد اما برای حرکات پا ساخته نشده‌اند.

آواتارهای واقعیت مجازی:
این آواتار متاورس که بیشتر در سیستم‌های قدیمی‌تر محبوب است، گزینه‌ای برای مشاهده ظاهر خود در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد، زیرا کاربر فقط از منظر «اول شخص» می‌تواند ببیند. درواقع شما محیط فضای دیجیتال از چشم شما دیده می‌شود.

آواتارهای دوبعدی و سه‌بعدی:
 اولین انواع آواتارها با آواتارهای دوبعدی شروع شدند که فقط در تنظیمات مبتنی بر دوبعدی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. آواتارهای متاورس سه‌بعدی نمای چند زاویه‌ای بسیار واقعی‌تری ارائه می‌دهند و همچنین گزینه‌ای برای سفارشی کردن رنگ پوست، مو، شکل بدن و موارد دیگر ارائه می دهند.
 

چگونه یک آواتار متاورس بسازیم؟


با وجود گزینه‌های بسیار زیاد، تشخیص اینکه از چه ابزارهایی برای ساخت آواتار متاورس خود استفاده کنید، می تواند دشوار باشد. اکثر برنامه ها ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند، اما برخی از آنها آواتارهای واقعی‌تری را در مقایسه با دیگران ارائه می‌دهند.
فرآیند ساخت آواتارهای متاورس بسیار ساده است. شما باید یک عکس از خودتان آپلود کنید و اجازه دهید هوش مصنوعی یک ماکت مشابه از شما ایجاد کند که بتوانید آن را شخصی‌سازی کنید. گزینه‌های سفارشی‌سازی از برنامه‌ای به برنامه دیگر متفاوت است، به همین دلیل است که در زیر چند مورد از بهترین انواع برنامه‌های ساخت آواتار متاورس را مورد تحلیل قرار می‌دهیم.
برای اینکه به شما دید بهتری از روند ساخت آواتار متاورس بدهیم، در این بخش نحوه ساخت آواتار متاورس را در اپلیکیشن Bitmoji بررسی می‌کنیم.
مرحله 1: در یک برنامه Metaverse ثبت نام کنید.
مرحله 2: جنسیت خود را انتخاب کنید.
مرحله 3: یک سلفی از خود آپلود کنید (در صورت نیاز).
مرحله 4: رنگ پوست را انتخاب کنید.
مرحله 5: رنگ مو، ریش و مدل مو را انتخاب کنید.
مرحله 6: ویژگی‌های صورت، شکل ابرو و بینی و غیره را انتخاب کنید.
مرحله 7: نوع بدن را انتخاب کنید.
مرحله 8: لوازم جانبی مثل لباس، کفش، عینک و غیره را انتخاب کنید.

در کل، این فرآیند کمتر از 5 دقیقه طول می کشد! انجام آن بسیار آسان است.
 

بهترین ابزار برای ساخت آواتار متاورس:


با افزایش محبوبیت متاورس ، هزاران برنامه راه‌اندازی شده‌اند تا قابلیت ساخت آواتار متاورس سفارشی را در اختیار کاربران قرار دهند. هر برنامه مزایا و معایب خود را دارد، به عنوان مثال بسیاری از برنامه‌های رایگان تبلیغات دارند و سعی می‌کنند در قسمت فروش اپلیکیشن، فروش بیشتری داشته باشند. در حالی‌که برای ساخت آواتار متاورس خود لزوما نیازی به خرید ندارید، دریافت تبلیغات مکرر هنگام طراحی آواتار متاورس می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

برخی از بهترین برنامه‌ها برای ساخت آواتار متاورس عبارت‌اند از:

Avatoon:
این برنامه ساخت آواتار متاورس ویژگی‌های سفارشی‌سازی متعددی را ارائه می‌دهد که به شما امکان آن را می‌دهد آواتارهای کارتونی که بسیار شبیه حالت واقعی است را بسازید. از آنجایی که این برنامه آواتارهای تمام بدن را می‌سازد، می‌توانید رنگ پوست، شکل بدن، ویژگی های صورت، لوازم جانبی و موارد دیگر را سفارشی کنید. گزینه‌های لباس متنوعی دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. می‌توانید آواتار متاورس را طوری تنظیم کنید که دقیقاً شبیه شما باشند، یا حتی اگر بخواهید می‌توانید شبیه یک شخص کاملاً متفاوت به نظر برسید! این اپلیکیشن هم در فروشگاه گوگل پلی و هم در اپ استور برای کاربران در دسترس است.

Supermii:
این برنامه ساخت آواتار متاورس یک انتخاب عالی برای طرفداران انیمیشن ژاپنی یا انیمه است، زیرا آواتارهای تمام بدن در درجه اول با توجه به هنر انیمه قابل تنظیم هستند. این یکی دیگر از برنامه‌های ساخت آواتار متاورس تمام بدن است که می‌توانید لباس‌ها، ویژگی‌ها و موارد دیگر را سفارشی کنید. به یاد داشته باشید، آواتارهای نهایی لزوماً شبیه شما نیستند بلکه آنها شبیه شخصیت های انیمیشن‌های ژاپنی هستند.

Bemoji:
Bemoji یک سازنده محبوب برای آواتارهای متاورس است که از AR برای ساخت آواتارهای تمام بدن واقعی استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند ظاهر آواتار را برای مطابقت با سبک خودشان یا سبک‌های اطرافیان خود سفارشی کنند. بیش از 56000 بازخورد در پلی‌استور دارد و اگر به دنبال برنامه‌ای هستید که گزینه‌های سفارشی‌سازی باورنکردنی را ارائه دهد، قطعاً انتخاب خوبی است.

Bitmoji:
اپلیکیشن Bitmoji امکاناتی شگفت‌انگیز را برای ساخت آواتار متاورس ارائه می‌دهد که با استفاده از دوربین خود برای ارسال یک سلفی شروع می‌شود! سپس الگوریتم هوش مصنوعی فوراً برای ساخت یک آواتار متاورس مشابه شما کار می‌کند. بیش از هزار گزینه برای شخصی‌سازی وجود دارد که عبارت‌اند از نوع بدن، ویژگی‌های صورت، رنگ مو، رنگ چشم و بسیاری از موارد دیگر!

VIVE Sync Avatar Creator:
اگر به دنبال سرگرمی با دوستان خود در هنگام ساخت آواتار متاورس خود هستید، این برنامه دقیقا برای شماست! این برنامه نه‌تنها پس از گرفتن عکس سلفی، ساخت آواتار فوری را ارائه می‌دهد، بلکه امکان ایجاد یک اتاق گفتگو با دوستان خود و دریافت بازخورد در مورد آواتار متاورس را نیز ارائه می‌کند. طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سفارشی‌سازی وجود دارد، به این معنی که شما به راحتی می توانید لباس‌های مختلف را در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف انتخاب کنید.

Create 3D Avatar Moments :Vtag
ویژگی منحصر به فرد این برنامه این است که به کاربران اجازه می‌دهد با صدا و حرکات خود یک آواتار متاورس بسازند! یک ویدیوی 30 ثانیه‌ای از خود ضبط کنید سپس الگوریتم هوش مصنوعی، همه‌چیز را از حرکات شما گرفته تا صدای شما را پردازش می‌کند و یک آواتار متاورس می‌سازد که مانند شما راه می‌رود و صحبت می‌کند! شما می توانید لوازمی مانند پیراهن و شلوار جین، حتی کفش‌های کتانی را نیز سفارشی کنید.

Ready Player Me:
پس از ساخت آواتار متاورس با استفاده از این برنامه، می‌توانید یک فایل SDK را دانلود کنید که می‌توانید با آن از آواتار سفارشی‌شده خود در بیش از ۲۷۵۰ پلتفرم استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تصویر را به عنوان پایه آپلود کنید و خود اپلیکیشن باقی موارد را برعهده می‌گیرد.

OSUVOX:
تاکید این برنامه بر روی سازگاری آواتار با NFT است. شما به‌راحتی می‌توانید با ارسال تصویر، آواتار متاورس بسازید. همچنین یک مزیت بسیار مفید دارد که با هر اجرای آواتار متاورس یک OSUVOX دریافت می‌کنید. از آنجایی که تنها 10000 آواتار منحصر به فرد در بلاکچین وجود دارد، آواتار متاورس شما این شانس را دارد که یکی از آن 10000 آواتار باشد. اگر پس از سفارشی کردن آواتار متاورس خود، آواتاری بی‌همتا و جالب توجه ایجاد کردید، می توانید آن را به عنوان NFT در OpenSea در لیست فروش بگذارید.

Wolf 3D:
مشابه Ready Player Me، این برنامه یک فایل SDK و API ارائه می‌دهد که امکان استفاده از آواتار متاورس سفارشی شما را در برنامه‌های مختلف تلفن همراه فراهم می‌کند. به‌سادگی با ارسال یک عکس به برنامه شروع می‌شود و هوش مصنوعی بقیه موارد را بر عهده می‌گیرد. آنها ادعا می‌کنند که در عرض 5 ثانیه پس از ارسال تصویر، یک آواتار متاورس برای شما آماده می‌کنند! آنها همچنین انیمیشن‌هایی را برای آواتارهای متاورس ارائه می دهند. در این بخش آواتار متاورس شما تعاملی و واکنش‌دهنده است یعنی می‌تواند بخندد، لبخند بزند، اخم کند و همچنین می تواند دهان خود را در حین صحبت کردن حرکت دهد.

Genies:
این برنامه به دلیل استفاده از افراد مشهور اخیراً از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. جاستین بیبر و ریحانا از افراد معروفی بودند که با استفاده از آن به ساخت آواتار متاورس اقدام کردند. این برنامه نه تنها یک رابط کاربری برای ایجاد آواتار ارائه می‌دهد، بلکه با برندهای مختلف برای ارائه دارایی‌های دیجیتال همکاری کرده‌اند. کاربران این برنامه می توانند آواتارهای خود را با اکسسوری‌های مختلف شخصی‌سازی کرده و در صورت تمایل به عنوان NFT بفروشند.
 

برای ساخت آواتار متاورس خود باید به دنبال چه ویژگی‌هایی باشید؟


همه برنامه‌های ذکرشده در بالا گزینه‌های مختلفی را برای ساخت آواتار متاورس ارائه می‌دهند. در حالی که اکثر آنها گزینه‌های سفارشی‌سازی مشابهی را ارائه می‌دهند، یکی از ویژگی‌های مهمی که کاربران باید به آن توجه کنند، قابلیت استفاده از آواتار متاورس در پلتفرم‌های مختلف است. همه برنامه‌ها امکان استفاده از آواتارهای متاورس را در بازی‌ها و پلتفرم‌های مختلف فراهم نمی‌کنند، اما برنامه‌هایی مانند Ready Player Me و Wolf 3D، SDK و APIهای قابل دانلود را برای تطبیق با پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌کنند.
 
در این بخش به بعضی از موارد دیگری که باید برای انتخاب نهایی برنامه ساخت آواتار متاورس به آن توجه کنید، اشاره می‌شود:

قابلیت هماهنگی و سینک کردن: یعنی توانایی آواتارهای متاورس برای رفت و آمد آزادانه در جهان‌های مختلف مجازی. بسیاری از برنامه‌ها آواتارهایی ارائه می‌کنند که فقط در رسانه‌های اجتماعی یا در یک دنیای مجازی قابل استفاده هستند. اگر برای ساخت آواتار متاورس خود وقت صرف می‌کنید، بهترین انتخاب برای شما انتخاب ابزاری برای ساخت آواتار متاورس است که به شما امکان استفاده از آن در جهان‌های مجازی زیادی را بدهد.

سازگاری با NFT ها: اگر NFT های شما در کنار آن قابل استفاده نباشند، آواتار متاورس تقریبا هیچ فایده‌ای ندارد. به یاد داشته باشید، همه برنامه‌های ساخت آواتار متاورس این گزینه را ارائه نمی‌دهند، به همین دلیل توجه به آن بسیار مهم است.

گزینه های سفارشی‌سازی: از آنجایی که برنامه‌های زیادی برای ساخت آواتار متاورس وجود دارد، باید به دنبال برنامه‌ای باشید که واقعی‌ترین آواتار متاورس را ارائه دهد. تمام هدف متاورس این است که یک نسخه واقعی از این جهان باشد. داشتن گزینه های سفارشی‌سازی مانند ویژگی‌های صورت، لباس، اکسسوری‌ها و غیره به کاربران این امکان را می‌دهد که نسخه‌هایی تقریبا واقعی از خود ایجاد کنند.


نکاتی که در هنگام ساخت آواتار متاورس نباید از آن غافل شد:


همان‌طور که در چند بخش بالاتر ذکر شد، مهم است که برنامه‌ای که با آن اقدام به ساخت آواتار متاورس کرده‌اید را به خاطر بسپارید. ساخت آواتار متاورس با جزئیات ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد پس مطمئن شوید که می‌توان از آن در جهان‌های مجازی مختلف استفاده کرد. به یاد داشته باشید، آواتار شما منحصر به شما نیست، مگر اینکه از چیزی مانند OSUVOX استفاده کنید، آن وقت است که می‌توانید یکی از آن 10000 آواتار متاورس منحصر به فرد را بسازید.
 

آینده آواتارهای متاورس


با توجه به امکانات زیادی که برای آواتار متاورس ساخته شده است اما در آینده هدف استفاده از حسگرهایی است که به کاربران اجازه می‌دهد هر قسمت از آواتار خود را کنترل کنند. ویژگی‌های چهره مانند لبخند زدن، ویژگی‌های فیزیکی مانند گرفتن اشیا و حتی حس لامسه و بو را نیز دریافت کنند. این ویژگی به افراد این امکان را می‌دهد که کاملاً در آواتار متاورس خود غرق شوند. تصور کنید که یکی از اعضای خانواده را در دنیای مجازی در آغوش بگیرید، در حالی که آنها در مکان دیگری و در نقطه‌ای دیگر از جهان هستند. مکان دیگر محدودیتی نخواهد بود، زیرا می توانید هر طور که می خواهید در دنیای متاورس حرکت کنید.
 
کلام آخر
امیدواریم این مقاله شما را در درک کاربردها، مزایا و نحوه ساخت آواتار متاورس کمک کرده باشد. آینده متاورس بسیار هیجان‌انگیز است و از آنجایی که یک فرآیند در حال تکامل است، احتمالات فراتر از تصورات ما هستند. ورود هرچه بیشتر برندها به دنیای متاورس برای تثبیت موقعیت خود، برای کسب و کارها اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است که هرچه بیشتر از پتانسیلی که این بازار دیجیتال هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد استفاده کنند.


منبع
https://cyberscrilla.com/metaverse-pros-and-cons-the-top-benefits-and-drawbacks/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.