ضوابط برخی دانشگاه‌های جهان برای پوشش دختران و زنان

در هر جامعه‌ی انسانی-فراتر از عقاید و باورهای الهی- رعایت نظم یا قوانین بومی و اصول انسانی در اولویت قرار دارد
شنبه، 13 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
ضوابط برخی دانشگاه‌های جهان برای پوشش دختران و زنان
پژوهش انجام شده در بیش از 150 دانشگاه در کشورهای مختلف جهان، بازگو کننده‌ی این واقعیت است که اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌ها دارای ضوابط خاص پوشش مناسب با محیط علم و دانش هستند.

نکته‌ی جالب توجه آن است که در هر جای دنیا می‌توانیم موارد مشترکی را بیابیم که از میان آنها «کیفیت پوشش حرفه‌ای مناسب با محیط تدریس و تحقیق» است،

این حقیقت از آن‌روست که در بین همه‌ی انسان‌ها اصولی ارزشی بر جهان بینی حاکم است که محیط‌های علمی- آموزشی باید دارای فضایی سرشار از امنیت خاطر، آرامش روحی- روانی متناسب با پیشرفت و ترقی و پایبندی به ضوابط پوششی بوده و ظواهر افراد نشانگر حضور در محیط فراگیری علم و دانایی، تلاش و تعالی باشد.

مهم‌تر این که در هر جامعه‌ی انسانی-فراتر از عقاید و باورهای الهی- رعایت نظم یا قوانین بومی و اصول انسانی در اولویت قرار دارد و همه‌ی اینها با حفظ ظواهر و پوشش مناسب آسان‌تر فراهم می‌شود

از سوی دیگر اهداف خاص مجموعه‌های علمی هرگز با ارتباطات ناشایست، قانون گریزی و هنجارشکنی فراهم نخواهد شد، زیرا حفظ حقوق جمعی و ضوابط آموزشی- فرهنگی و پژوهشی در دانشگاه‌ها با آرایش و نیمه عریان بودن و تفاخر ظاهری یا نمایش چهره و لباس هرگز همخوانی ندارد و در بسیاری از صحنه‌ها مانع جدی محسوب می‌شود.

این بنیان‌های فکری- فرهنگی که برخاسته از فهم مشترک یا فطرت خدادادی است، اساس ارتقای کیفی در محیط‌های علمی و بهبود بخشی اخلاق دانشجویی و شیوه‌های رفتاری و گفتاری به حساب آمده تا رعایت موازنه‌ی قانون و اخلاق در دست یابی اهداف علمی و معنوی که تربیت نسلی شایسته مسؤولیت پذیر، نوآور، خلّاق، موفق و سرفراز است پدید آید و دانشگاه‌ها به عنوان الگوی هر جامعه به ویژه، ایران عزیز محسوب شود.

اکنون برخی از ضوابط دانشگاه‌های مطرح در دنیا را مرور می‌کنیم:

 
کالج رابرت ترکیه
Robert college
دانشجویان باید پوششی تمیز، مرتب و عفیف داشته باشند. پوششی که باعث حواس پرتی اشخاص و مانع تمرکز بر روی دروس نشود. لباس‌ها نباید بیش از حد تنگ یا گشاد باشند.
 

دانشگاه ایالتی فلوریدا آمریکا
Florida state university
ضوابط پوشش از ساعت 7:30 صبح تا 15:30 بعدازظهر در محوطه‌ی دانشکده (دانشگاه ایالت فلوریدا) اجرا می‌گردد. آرایش و پوشش دانشجویی مناسب با ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان می‌باشد. و هرگونه تغییر در پوشش، فراتر از خط مشی کلی دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود.
 

موارد ذیل قابل قبول نمی‌باشد:

-هر نوع پوششی که دربردارنده‌ عبارات زشت یا توهین آمیز به مقدسات، وسوسه انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی که شخص را ترغیب به استفاده از موادمخدر، مشروبات الکلی و یا خشونت کند.

- هر نوع پیراهن کلاه‌دار، کت و ژاکت یا بادگیر.

- هرگونه لباس و پوشش با پارگی، لکه، سوراخ و وصله.

- بلوز یا پیراهن‌های یقه باز.

- هرگونه پوشش بدن‌نما.

- شلوارهای افتاده و آویزان.

- شلوارها و دامن‌های بدون کمربند (کمربند پاره).

- بازوبند، مچ بند، کمربند، یا دیگر اقلام با قطعات سنگین آهنی و زنجیر.

- هر نوع کفش چرخ دار یا گیره‌دار، دمپایی و یا کفش های سرپایی یا پاشنه بلند.

- عینک آفتابی (روی چشم یا بالای سر).
 
دانشگاه ویرجینیایی جنوبی، آمریکا
Southern Virginia university
این دانشگاه آماده‌ی ارائه‌ی آموزش در محیط پایدار با استانداردهای افتخارآمیز است.
 

دانشجویانی که به این دانشگاه می‌آیند موظفند با این قوانین زندگی کنند که شامل موارد زیر است:

- صداقت در رفتار فردی و دانشگاهی.
- زندگی همراه با پرهیزگاری.
- پرهیز از الکل، تنباکو، چای و قهوه و داروهای غیرمجاز.
- احترام به حقوق دیگران.
- رعایت قانون و سیاست‌های دانشگاه.
- حفاظت از وسایل دانشگاه.
- رعایت پوشش و استانداردهای دانشگاه.
 

سیاست‌های خاص مطرح شده در قوانین عبارتند از:

1. استانداردهای صداقت.
2. استانداردهای تعهد.
3. استانداردهای پوشش و لباس.
معیارهای پوشش و آراستگی: پوشش و آراستگی مردان و زنان باید همیشه عفیف، آراسته و تمیز باشد. عفاف و نظافت، فاکتورهای ارزشی مهمی است که مقام مرتبه و شأن عقاید و اصول ما را منعکس می‌کند.
 
دانشکده آلاسکا
Alaska Bible college
لباسی که ما اغلب می‌پوشیم،‌بیانگر شخصیت سلیقه‌ی فردی است که می‌تواند باعث جلب توجه شود اما معتقدین باید، جذابیت درونی یک روح مسیحی را مورد توجه قرار دهند. زیرا اصول‌ها در طول سال ها همواره در حال تغییرند، لباس دانشجویان باید همواره با فروتنی، پاکی و تمیزی انتخاب شود.
 
دانشگاه کوینزلند استرالیا
The university of Queensland
از دانشجویان دانشگاه «کوینزلند» انتظار می‌رود مادامی که در این دانشگاه در حال تحصیل هستند، پوششی حرفه‌ای و مناسب داشته باشند.
 
دانشگاه لانگ وود، آمریکا
Longwood university
هدف و خط مشی دانشگاه لانگ وود، وضع دستورالعمل برای پوشش مناسب در محیط کار می‌باشد تا علاوه بر ایجاد یک تصویر مثبت حداکثر انعطاف پذیری برای حفظ اخلاقیات و احترام به مذهب افراد و نیز پوشش‌های خاص گروه‌های نژادی، جنسی و قومی فراهم شود و در حد امکان و مقتضی به انجام ایمن و صحیح کارها توجه گردد.
 
دانشگاه جوان بریگ هام واحد آیداهو، آمریکا
Idaho-Brigham young university
معیارهای پوشش و آرایش: خوش سلیقگی، عقل سلیم، قدرت تمیز، با ملاحظه بودن و برخورداری از معیارهای بالای اخلاقی، شعارهای اصلی معیارهای پوشش و آرایش هستند.

رفتار زشت یا پوشش و آرایش عجیب و غریب و نامتناسب در هر زمان و مکانی ممکن است به بازنگری ادراک فرد از رفتار و شخصیت مورد انتظار وی منجر گردد. نوع پوشش باید متعادل بوده و از نظر اندازه، طول، سبک و تناسب برای مناسبت‌های مختلف کاملاً مناسب باشد.

لباس مردان و زنان باید نشانگر جنسیت آنان باشد و در عین حال از مدل‌های عجیب و غریب، و نامتعارف، اجتناب به عمل آید. برای زنان انتخاب لباس، نشانگر شخصیت زنانه‌ی آنهاست که در کسوت زنان «قدسیان روز آخر» در خواهند آمد و برای مردان، پوشش نشانگر خوش سلیقگی و مردانگی است، برای بدل شدن به فردی که بار مسئولیت کشیشی را بر دوش خواهد گرفت.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1. رک. نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه‌های جهان؛ اعظم بینا.
 
منبع: چگونه فرزندان ما باحجاب می شوند؟، حجت الاسلام دکتر احمد لقمانی، ناشر: بهشت بینش، چاپ یکم، 1389.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.