عید سعید فطر سال 1402 چه تاریخی است؟

عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است
دوشنبه، 28 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
عید سعید فطر سال 1402 چه تاریخی است؟

عید فطر به چه معنا است؟ آیا عید فطر در ادیان گذشته هم بود؟


1. معنای کلمه «فطر» در لغت، گشودن و باز شدن چیزی است.  از همین ریشه است سخن خدای متعال که فرمود: «إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ». در حدیثی آمده است: «قام رسول الله(ص) حتى تَفَطَّرَتْ قدماه»؛  یعنی‏ رسول خدا(ص)  آن‌قدر برای عبادت ایستاد که گوشت پاهایش از شدّت جراحت از هم گشوده شد. و نیز گفته شده «تَفَطَّرَتْ» و «انْفَطَرتْ» به یک معنا است و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه است؛ زیرا روزه‌دار دهانش [را در وقت مغرب و روز عید فطر] باز می‌کند. 

2. به تصریح قرآن، ماه رمضان در جوامع دینی گذشته نیز وجود داشته، اما گزارشی مبنی بر اتمام ایام روزه‌داری با عیدی به نام فطر در آن جوامع وجود ندارد. از طرفی فضیلت روزه‌داری عمومی در ماه رمضان مخصوص امت اسلام است و در امت‌های گذشته این روزه تنها بر پیامبرانشان واجب بوده است. 

3. عید فطر احکام بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به  شب زنده‌داری در شب عید، خواندن نماز عید و دیگر نمازهای مخصوص به این روز، حرمت روزه، وجوب فطریه برای افراد توانمند و... اشاره کرد که برای اطلاع از آن به نمایه‌های مرتبط، همچنین کتاب‌های دعا مانند مفاتیح الجنان و رساله‌های عملیه مراجع تقلید مراجعه نمایید

 
عید سعید فطر سال 1402 چه تاریخی است؟



عید فطر عید بزرگ اکثر کشورهای مسلمان

عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد) تعطیل است.

عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است

تاریخ عید فطر 1402

در تقویم سال 1402 روزهای شنبه 2 اردیبهشت [1 شوال 1444] و یک شنبه 3 اردیبهشت [2 شوال 1444] مصادف با عید سعید فطر می باشد. 

تاریخ شمسی، میلادی و قمری عید فطر 1402 

تاریخ عید فطر 1402 به شمسی، میلادی و قمری عبارتند از:
 تاریخ دقیق عید فطر 1402 در تقویم شمسی 

تاریخ دقیق عید فطر 1402 در تقویم شمسی مصادف است با شنبه، 2 اردیبهشت 1402،  2/ 2 / 1402

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی 
تاریخ دقیق عید فطر در تقویم میلادی مصادف است با Saturday, April 22, 2023 ، 2023-04-22

تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری 
تاریخ دقیق عید فطر در تقویم قمری مصادف است با السبت، 1 شوال 1444 ، 1444/10/01

عید سعید فطر سال 1402 چه تاریخی است؟



چرا عید فطر در ایران و برخی کشورها هم زمان نیست؟

معیارهای تقویم هجری قمری توسط فقیه تعیین می شود فقیه، معیارهای اثبات آغاز ماه قمری را از «کتاب خدا، سنت، عقل و اجماع» استنباط می کند. در این موضوع مانند دیگر مباحث فقهی نظرات فقها هم می تواند متفاوت باشد و این، نخستین عامل اختلاف در آغاز ماه قمری بین کشورها و شهرهای مختلف است.

معیار اصلی آغاز ماه های تقویم قمری در فقه شیعه، این است که هلال ماه نو با چشم دیده شود. این معیار وابسته به موقعیت جغرافیایی ناظر است و باعث می شود که تقویم هجری قمری جهان شمول نباشد. 

برای آغاز ماه قمری استناد به شهادت دو مرد عادل مبنی بر رویت هلال لازم است. گاهی افرادی که برای استهلال اقدام می کنند دچار توهم رویت می شوند.

اگر رصدگران باتجربه باشند، روش هایی را به کار می بنند تا متوجه شوند آن چه می بینند، توهم رصدی است یا خیر.در کشورهایی مانند عربستان، به صرف شهادت 2 فرد در دادگاه، آغاز ماه قمری اثبات می شود.
 

استهلال ماه شوال در ایران

کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران پیش بینی های دقیقی برای رویت پذیری هلال در پهنه ایران انجام می دهند و کارشناسان رویت هلال در دفتر استهلال مقام معظم رهبری در شامگاه روز بیست ونهم هر ماه قمری، مستقر می شوند و گزارش های دریافتی را بررسی می کنند. 

در ایران به طور عمده تعیین عید فطر بر عهده حاکم شرع (مقام معظم رهبری، امام سید علی خامنه ای) است و پیروی از آن طبق نظر بعضی مراجع تقلید و علمای شیعه، بر تمام شیعیان حتی مراجعی که نسبت به آن علم ندارند لازم است


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما