دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

علیرغم این که قانون مدنی ایران حق طلاق و جدایی را برای مردان پیش بینی کرده است، اما راه های مختلف دیگری هم برای طلاق وجود دارد و این تنها مرد نیست که حق درخواست طلاق را دارد.
چهارشنبه، 30 فروردين 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن
امروزه با قوانینی که در جامعه وجود دارد، زن بدون داشتن دلایل محکمه پسند نمی تواند طلاق بگیرد، به دلیل این که حق طلاق با مرد است و زن برای طلاق گرفتن باید دلایل قابل قبولی را به دادگاه ارائه دهد. کسانی که قصد طلاق دارند، حتما باید بهترین وکیل طلاق در تهران را انتخاب کنند، به دلیل این که پرونده های طلاق از طرف زن یکی از حساس ترین و سخت ترین پرونده ها در دعاوی خانواده می باشند.
 

طلاق در قانون مدنی

طلاق در قانون به معنای فسخ نکاح می باشد که با پیگیری های خاصی همراه است. زوجی که هیچ امید و دلبستگی برای ادامه زندگی مشترک ندارند، طلاق می گیرند و با طلاق به ازدواج خود پایان می دهند. پیگیری های لازم برای طلاق شامل: ثبت نام در سامانه طلاق، مشاوره قبل از طلاق و ثبت و تنظیم دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک دادگاه می باشد. علیرغم این که قانون مدنی ایران حق طلاق و جدایی را برای مردان پیش بینی کرده است، اما راه های مختلف دیگری هم برای طلاق وجود دارد و این تنها مرد نیست که حق درخواست طلاق را دارد.

دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن

ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن در دادگاه و داشتن مدارک برای اثبات عسر و حرج و احراز شرایط صیغه نکاح و احراز و اثبات آن در دادگاه از وظایف فنی است که نیاز به وکیل طلاق دارد. زیرا وکیل طلاق با ارزیابی دلایل و پیگیری های علمی و فنی این شانس را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
 
دلایلی هم برای طلاق از طرف زن وجود که شامل موارد زیر می شود:
غیبت شوهر به مدت چهار سال: طبق ماده 1023 قانون مدنی، در صورت غیبت مرد چهار سال بعد از عقد، زن می تواند تقاضای طلاق کند. طبق ماده 1023 قانون مدنی، در صورتی که آگهی سه بار متوالی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار و هر یک با فاصله یک ماهه منتشر شود، حکم طلاق را صادر می شود. در صورتی که ظرف یک سال از تاریخ انتشار اولین آگهی و عدم احراز حیات ثابت نشود، دادگاه حکم طلاق را صادر می کند.

سوء رفتار مستمر زوج:
اگر بداخلاقی زوج و جنون زوج تا حدی باشد که زندگی مشترک زوجه را مختل کند و موجب آسیب مالی، جسمی یا روانی شود از جمله مواردی است که زوجه می تواند تقاضای طلاق کند. توجه داشته باشید که اثبات ادامه بداخلاقی زوج در دادگاه بسیار مشکل است. مگر در مواردی که شوهر به سوء رفتار شناخته شده باشد و زن بتواند با شهادت شهود و دلایل دیگر آن را ثابت کند.

عقیم بودن زوج:
طبق شرط دهم عقدنامه، در صورتی که مرد پس از 5 سال به دلیل نازایی یا سایر عوارض جسمی نتواند همسر خود را باردار کند، زوجه می تواند با رعایت شرایط مندرج در صیغه نکاح تقاضای طلاق کند. لازم به ذکر است که برای طلاق، زوجه باید مدارک پزشکی برای تایید درخواست خود داشته باشد و یا از دادگاه بخواهد که برای تایید ناباروری همسرش به پزشکی قانونی ارجاع دهد.

نپرداختن نفقه:
عدم پرداخت نفقه زوجه یکی از دلایل اصلی طلاق مورد پسند دادگاه است. مطابق ماده 1129 قانون مدنی در صورت استنکاف مرد از دادن نفقه به مدت 6 ماه یا عدم توانایی در پرداخت نفقه، زن می تواند نفقه معوقه را مطالبه کند. در صورت استنکاف مرد از پرداخت نفقه پس از صدور حکم، زن می تواند به دلیل عسر و حرج، برای عدم پرداخت نفقه تقاضای طلاق کند، در این صورت دادگاه زوجین را مجبور به طلاق می کند.

 
دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن


ازدواج مجدد مرد بدون رضایت زن: در صورت ازدواج مجدد مرد بدون اجازه و رضایت زن، زن می تواند با توجه به بند 12 شروط و همچنین صیغه نکاح و ارائه دلایل محکم برای طلاق به دادگاه اقدام کند. توجه داشته باشید که در صورت ازدواج مجدد مرد با اجازه دادگاه، زن نمی تواند به این دلیل دادخواست طلاق بدهد. برای سریع تر طی شدن روند طلاق بهتر است از بهترین وکیل خانواده در تهران کمک بگیرید.

اعتیاد زوج: اعتیاد زوج به هر چیز مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی آسیبی وارد کند و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند، مانند اعتیادی که باعث بیکاری مرد، فروش اثاثیه منزل و اسیب زدن به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.

ترک زندگی مشترک: در صورتی که زوج ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در سال زندگی مشترک خود را بدون عذر موجه ترک کنند، زن می تواند تقاضای طلاق کند.

ضرب و جرح عمدی زوجه: در مواردی که زوج ، زوجه را مورد ضرب و جرح قرار دهد، زوجه باید به پزشک قانونی مراجعه و پس از دریافت نظر پزشک قانونی نسبت به شکایت ضرب و جرح اقدام نماید.

زوجه پس از گرفتن حکم قطعی مبنی بر ضرب و جرح می‌ تواند بر اساس این حکم، تقاضای طلاق نماید. توجه داشته باشید که فقط با یک حکم ضرب و جرح امکان طلاق وجود ندارد و محاکم به صرف یک حکم مبنی بر ضرب و جرح حکم به طلاق را صادر نمی کنند.

محکومیت زوج به مدت 5 سال الا بیشتر: محکومیت قطعی زوج به 5 سال یا بیشتر یا جزای نقدی منتهی به 5 سال حبس تعزیری به دلیل عدم توانایی پرداخت یا حبس و جزای نقدی که در مجموع 5 سال حبس یا بیشتر باشد، به زن امکان طلاق را می دهد.
 

هزینه وکیل برای طلاق از طرف زن

در طلاق از طرف زوجه، زوجه خواهان طلاق است. بنابراین می تواند دادخواست طلاق بدهد. وقتی زوجه قصد طلاق دارد، باید دلایل طلاق را به قاضی ثابت کند تا بتواند جدا شود. این دو دلیل: عسر و حرج نیز یکی از شروط دوازده گانه ای است که در عقدنامه زوجین گنجانده شده است. برای طلاق از زوجه نمی توان مدت معینی را تعیین کرد. اما مدت زمان تخمینی چیزی بین سه ماه تا یک سال در نظر گرفته شده است.

هزینه وکالت طلاق زوجه به دلایل زوجه و شرایط آن ها بستگی دارد، اما بهتر است قبل از هر اقدامی برای سرعت در روند طلاق و جلوگیری از سردرگمی با بهترین وکیل طلاق توافقی در تهران مشورت کنید.

 
دلایل محکمه پسند برای طلاق از طرف زن
 

سریع ترین روش برای طلاق از طرف زن

قانون طبق ماده 133 عمل می کند و قانونی جدیدی در مورد شرایط طلاق از طرف زن شکل نگرفته است. اما اگر دلایل محکمه پسندی برای طلاق از طرف زن به دادگاه ارائه داده شود، روش طلاق از طرف آسان تر خواهد شد.
 
علاوه بر آن، چند مورد دیگری هم وجود دارد که زن از طریق آن ها می تواند در کوتاه ترین زمان طلاق بگیرد. این موارد شامل:
  • عدم اثبات و ارائه مدارک لازم از سوی مرد برای باطل کردن دلایل محکمه پسند زوج
  • در صورت رضایت طرفین به طلاق توافقی
  • استفاده از یک وکیل حقوقی خبره و آشنا با قوانین حقوقی طلاق
  • عدم اعتراض مرد به رأی دادگاه

نتیجه گیری

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت برترین وکیل مراجعه کنید و از مطالب مفید آن استفاده کنید.

منبع:(bartarinvakil.com)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.