هزینه نگهداشت سیستم‌های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی

عملکرد فیلتر ممبران اسمز معکوس به صورتی است که هم مواد معدنی مفید و هم مواد معدنی مضر را از آب حذف می‌کند
يکشنبه، 17 ارديبهشت 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
هزینه نگهداشت سیستم‌های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی
دستگاه‌های تصفیه آب در مقیاس‌های مختلف شامل تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی نیاز به نگهداری و بررسی وضعیت بخش‌های مختلف دستگاه در طول زمان استفاده و بهره‌برداری دارند.

طبیعی است که دستگاه‌های تصفیه آب و نگهداری از آنها هزینه‌هایی را در پی دارد. اما در صورتی که نکات لازم برای نحوه استفاده از دستگاه را رعایت کنیم، می‌توان این هزینه‌ها را تا حد زیادی کاهش داد.


هزینه‌های نگهداری از سیستم‌های تصفیه آب صنعتی در مقیاس‌های مختلف با هم تفاوت دارد، طبیعی است که در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی به دلیل پیچیده‌تر بودن فرایند تصفیه آب، تعداد مراحل فیلترهای مورد استفاده در این فرایند، هزینه‌های نگهداشت سیستم نیز به مراتب بالاتر از دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی و خانگی است.

اما این که این هزینه‌ها شامل چه مقادیری است؟ و چگونه می‌توان هزینه‌های نگهداری از دستگاه را کنترل کرد و یا کاهش داد؟ جای بحث دارد. ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که هزینه‌های نگهداری دستگاه‌های تصفیه آب شامل چه مواردی است؟
 

معرفی دستگاه‌های تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب شامل مراحل و فیلترهای مختلفی است که، هر کدام با حذف نوعی از آلاینده‌های آب باعث تصفیه و بهبود کیفیت آن می‌شوند. در ادامه به بررسی و معرفی دستگاه‌های تصفیه آب در مقیاس‌های مختلف و مواردی که نیاز به نگهداری در این دستگاه‌ها دارند، می‌پردازیم:

 
هزینه نگهداشت سیستم‌های تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی
 

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی معمولا با استفاده از 6 فیلتر تولید می‌شوند، البته بسته به نیاز امکان اضافه کردن فیلترهای دیگر به دستگاه نیز وجود دارد. ابتدا آب به بخش پیش تصفیه دستگاه که شامل فیلتر الیافی و فیلترهای کربنی است، وارد می‌شود. بعد از حذف ذرات معلق ریز، رنگ، بو، مزه نامطلوب، برخی از فلزات سنگین و کلر به مهم‌ترین فیلتر یعنی فیلتر ممبران وارد می‌شود.

فیلتر ممبران با ساختار لایه‌ای از غشای نیمه تراوا باعث تصفیه و خالص‌سازی آب با دقت بیش از 98% می‌شود. در واقع باید گفت تقریبا همه آلاینده‌های آب توسط فیلتر ممبران از آن حذف می‌شوند. منافذ ریز غشای فیلتر ممبران که به اندازه 0.0001 میکرون است باعث حذف این آلاینده‌های از آب می‌شود.

عملکرد فیلتر ممبران اسمز معکوس به صورتی است که هم مواد معدنی مفید و هم مواد معدنی مضر را از آب حذف می‌کند. این باعث می‌شود آب کمی مزه تلخی پیدا کند، از طرف دیگر بدن ما به مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و منیزیم نیاز دارد. این مواد معدنی در مراحل بعدی تصفیه توسط فیلترهایی مانند فیلتر مینرال و قلیایی به آب اضافه می‌شوند.

در نهایت نیز آب در مخزن دستگاه ذخیره می‌شود تا در موقع نیاز بتوان از آن استفاده کرد. برای جلوگیری از بو و طعم نامطبوع ناشی از ماندن طولانی مدت آب در مخزن دستگاه از فیلتر پست کربن قبل از برداشت آب در سیستم استفاده می‌شود.

در تصفیه آب دستگاه تصفیه آب خانگی، باید فیلترها و به خصوص فیلترهای پیش تصفیه را به موقع تعویض کرد تا از آسیب زدن به بقیه فیلترهای دستگاه به خصوص فیلتر ممبران جلوگیری شود. هم چنین با بررسی فشارسنج دستگاه می‌توان از عملکرد فیلتر ممبران نیز اطلاع پیدا کرد و در صورت نیاز آن را تعویض کرد.

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی از مراحل، فیلترها و مواد شیمیایی مختلف تشکیل شده است. این مراحل شامل پیش تصفیه، واحد اسمز معکوس یا همان فیلترهای تصفیه آب صنعتی و پس تصفیه می‌باشد. در بخش پیش تصفیه این دستگاه ها از فیلترها و مواد شیمیایی مختلف برای آماده‌سازی آب جهت ورود به مرحله اصلی تصفیه توسط فیلترهای ممبران استفاده می‌شود. مواد شیمیایی و فیلترهای پیش تصفیه در صورت نیاز باید تعویض و یا احیا شوند که، در هزینه‌های نگهداری از دستگاه تاثیر گذار است.

بخش مهمی از هزینه‌های نگهداشت سیستم تصفیه آب صنعتی مربوط به تعویض فیلترهای ممبران و یا قطعاتی مانند پمپ می‌شود. این قطعات به دلیل وارداتی بودن قیمت بالایی دارند و در صورت استفاده نادرست باعث تحمیل هزینه‌های گزافی به خریدار می‌شوند.

در دستگاه تصفیه آب صنعتی از ابزار اندازه گیری مختلفی مانند فشارسنج، فلومتر، TDS متر و ... استفاده می‌شود، تا بتوان پارامترهای سنجش کیفیت و عملکرد دستگاه را در بخش‌های مختلف اندازه گیری کرد و سپس بر اساس آن اقدام به تصویض، تعمیر و یا احیای آن بخش کرد. 

شرایط بهره‌برداری درست و انجام بررسی های دوره ای در کنترل و کاهش هزینه‌های نگهداری از دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی بسیار موثر است. آبین به عنوان سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی با ارائه راهکارهای نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی در کاهش هزینه‌های آن به شما کمک خواهد کرد.

دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی
دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی تا حدی از نظر نوع فیلترها و مراحل تصفیه آب مشابه دستگاه‌های تصفیه آب خانگی است، با این تفاوت که ظرفیت و سایز فیلترهای استفاده شده در این سیستم‌ها بالاتر از تصفیه آب خانگی است.

تصفیه آب نیمه صنعتی با استفاده از دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی برای بسیاری از کاربردها شامل رستوران‌ها، ادارات با جمعیت بالا، کافی شاپ ها، کارخانجات کوچک و ... استفاده می‌شود.

در دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی، فیلترهای پیش تصفیه باید به موقع تعویض شوند، تا از کاهش طول عمر فیلترهای ممبران جلوگیری شود. در برخی از این دستگاه قبل از فیلترهای ممبران از فیلتر الیافی خطی استفاده می‌شود تا از ورود ذرات معلق ریز و خرابی ممبران‌ها جلوگیری کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.