قبل از سفر به کربلا چه کارهایی باید انجام دهیم؟ (اربعین 1402)

با نزدیک شدن به ایام اربعین، شاهد شور و شوق دوستداران اباعبدالله برای شروع سفر به سرزمین کربلا و زیارت سید و سالار شهیدان، امام حسین (ع) هستیم.
سه‌شنبه، 31 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قبل از سفر به کربلا چه کارهایی باید انجام دهیم؟ (اربعین 1402)
زائران اربعین هر ساله با هر سن، جنسیت و ملیتی، به سمت کربلا حرکت می کنند. اگر شما نیز قصد سفر به کربلا در اربعین را دارید بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا سفری ایمن و به دور از هرگونه مشکل را با خیالی آسوده داشته باشید.
 

راهنمای سفر اربعین از صفر تا 100

برای شروع این سفر ابتدا نیاز است تا نوع وسیله حمل‌ونقل خود را انتخاب نمایید. بعضی از زائران بنا بر شرایط سلامتی و توانایی بدن خود، سفر با هواپیما یا قطار را انتخاب می‌کنند؛ اما بیشتر عازمان بین‌الحرمین، سفر با پای پیاده را ترجیح می‌دهند که چالش‌های خود را نیز دارد. بهتر است با استفاده از تجربیات افراد مختلف، خود را برای رویارویی با این چالش‌ها آماده کنید تا سفری راحت داشته باشید.
 

ثبت نام پیاده‌ روی اربعین

پیش از شروع هر کاری تمام زائران ایرانی موظف هستند برای سفر به کربلا در سامانه سماح ثبت نام کنند. برای ثبت نام در این سامانه داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل 7 ماه و خرید بیمه کربلا ضروری است. زوّار پس از تکمیل ثبت نام خود می‌توانند از مرز خارج شوند.

لازم به ذکر است که ثبت نام در این سامانه از 3 مرداد 1402 آغاز شده و تا 3 روز قبل از اربعین ادامه دارد.
 

آموزش ثبت نام در سامانه سماح

  • آدرس samah.haj.ir را در مرورگر خود وارد کنید تا به سایت سماح وارد شوید.
  • حقیقی، حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن خود را مشخص کنید.
  • شماره تلفن همراه خود را وارد کنید، پس از تایپ عبارت امنیتی، <مرحله بعد=""> را انتخاب نمایید.
  • کد تاییدی را که به شماره تلفن همراه شما ارسال شده، وارد نمایید.
  • اطلاعات اولیه و شخصی خود را با دقت ثبت کنید.
  • اطلاعات اعزام خود را نیز وارد کنید.
  • پس از ثبت اطلاعات خواسته شده، نیاز است بیمه سفر کربلا را تهیه کنید تا مراحل سفر شما تکمیل شود، تهیه بیمه کربلا را می توانید از طریق سامانه فروش آنلاین بیمه دات کام انجام دهید.
  • پس از انجام مراحل گفته شده، می‌توانید رسید ثبت نام خود را دریافت و کارت زائر را چاپ نمایید.
با توجه به ممنوعیت فروش سیم‌کارت به افراد زیر ۱۸ سال، این افراد باید به عنوان یکی از اعضای گروه در این سامانه ثبت نام کنند.

قبل از سفر به کربلا چه کارهایی باید انجام دهیم؟ (اربعین 1402)
 

مسیر پیاده روی اربعین

مسیر پیاده‌روی ایران تا کربلا مسافتی حدوداً 300 کیلومتری است، اما مسیر اصلی پیاده‌روی زائران، از نجف تا کربلا حدود 80 کیلومتر پیاده‌روی است که در حالت استاندارد 20 ساعت طول می‌کشد تا زوّار این مسیر را طی نمایند.
 

معرفی مرزهای مشترک ایران و عراق

ایران و عراق 4 مرز مشترک با یکدیگر دارند که فاصله هر کدام از آن‌ها تا نجف متفاوت است.
 
  • مرز مهران: این مرز شلوغ‌ترین مرز ایران با عراق است که در استان ایلام قرار دارد. مرز مهران حدود 4 تا 6 ساعت با نجف فاصله دارد.
  • مرز چذابه: این مرز در خوزستان قرار دارد و فاصله‌ای 5 تا 7 ساعته با نجف دارد.
  • مرز شلمچه: این مرز نیز در استان خوزستان است و تا شهر نجف فاصله‌ای 5 تا 8 ساعته دارد.
  • مرز خسروی: این مرز در استان کرمانشاه است و تا نجف 5 تا 7 ساعت راه پیش روی شماست.

بهترین زمان عبور از مرز

برای راحتی مسافران اربعین، مرزها بصورت 24 ساعته مشغول به خدمت رسانی هستند. برای اینکه در عبور از مرز با شلوغی و حجم بالای زائران روبرو نشوید، بهتر است طوری حرکت کنید که صبح زود یا آخر شب به مرز برسید.
 

اقامت و استراحت در طول مسیر

در تمام مسیر بین نجف تا کربلا، اقامتگاه‌ها و حسینیه‌هایی وجود دارد که برای استراحت زائران آماده شده، این محل‌ها به نام موکب شناخته می‌شوند. این موکب‌ها به خوبی پذیرای مسافران هستند و شما می‌توانید در آنجا استراحت کنید و یا حتی اقامت داشته باشید.

ایستگاه‌های غذا نیز به قدری زیاد هستند که به هیچ عنوان با مشکل تهیه غذا روبرو نمی‌شوید. نوشیدنی و میان‌وعده نیز در تمام نقاط دیده می‌شود. همانطور که می‌دانید تمام این خدمات رایگان هستند. در مصرف غذا به این نکته توجه کنید که در پیاده روی هستید، پس به هیچ وجه زیاده‌روی نکنید. بسیاری از افراد پیشنهاد می‌کنند قبل و بعد از خوردن غذا مقداری نمک میل کنید تا در طول مسیر به مشکل برنخورید.

قبل از سفر به کربلا چه کارهایی باید انجام دهیم؟ (اربعین 1402)
 

وسایل حیاتی در سفر اربعین

همراه داشتن وسایل ضروری برای این پیاده‌روی بسیار مهم است. البته این نکته را فراموش نکنید که شما ساعات طولانی در حرکت خواهید بود پس مراقب باشید تا کوله پشتی تان سنگین نشود. در ادامه به معرفی وسایلی که به آن‌ها نیاز خواهید داشت پرداخته‌ایم.
 

1-کفش یا دمپایی مناسب:

مهمترین بخش سفر اربعین استفاده از کفش یا دمپایی مناسب است. در انتخاب کفش دقت کنید که حتما طبی باشد و هیچ‌گونه فشاری را بر پای شما نیاورد. این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا قرار است در روز حدود 8 ساعت پیاده روی داشته باشید و در صورت استفاده از کفش نامناسب و یا تنگ پای شما آسیب دیده و تاول خواهد زد. اگر کفش مناسبی پیدا نکردید بهتر است از صندل یا دمپایی استفاده کنید تا پای شما آسیب نبیند.
 

2-لباس مناسب:

اربعین 1402، گرم خواهد بود. بهتر است از لباس‌های نخی و خنک استفاده نمایید تا در طول مسیر با مشکل مواجه نشوید.
 

3-کوله پشتی مناسب:

انتخاب کوله پشتی نیز به اندازه‌ی کفش مهم است. کوله پشتی باید به گونه‌ای باشد که روی کتف فشار وارد نکند و باعث خستگی شما نشود. برای تحمل کمترین وزن ممکن وسایل خود را به دقت انتخاب کنید.
 

4-وسایل شخصی و بهداشتی را فراموش نکنید:

حتما همراه خود، عینک، کلاه و کرم ضد آفتاب داشته باشید تا در این فصل کمتر اذیت شوید. ماسک جزو اقلامی است که ممکن است به آن نیاز پیدا کنید زیرا در مسیری که می‌روید گردوغبار وجود دارد. مایع دستشویی و صابون نیز همراه خود داشته باشید زیرا بسیاری از مکان‌ها فاقد وسایل بهداشتی هستند.
 

چگونه با اطمینان خاطر به سفر اربعین برویم؟

در سفر به کربلا ممکن است نکاتی موجب نگرانی شما شوند. از جمله این مسائل، امنیت در کشور عراق است زیرا این کشور نزدیک به دو دهه درگیر ناآرامی‌ها بوده. اما به هر حال حضور پرشور محبان امام حسین (ع) این نکته را ثابت کرده که هیچ چیز مانع برگزاری این پیاده روی نمی‌شود. البته در سال‌های اخیر امنیت این مسیر کاملا برقرار شده است.

با این حال بهتر است برای جلوگیری از اتفاقات و صدمات احتمالی، پیش از شروع سفر، بیمه اربعین تهیه نمایید. البته که برای رفتن به سفر اربعین و ثبت‌نام در سامانه سماح، خرید بیمه کربلا اجباری است. برای تهیه بیمه اربعین 1402 با تنها 30 هزار تومان، کافی است به سایت بیمه دات کام مراجعه کرده و <بیمه کربلا=""> را انتخاب نمایید، سپس مشخصات و تاریخ شروع سفر خود را وارد کنید تا بیمه کربلای شما در کمترین زمان ممکن صادر شود.

بیمه کربلا پشتوانه‌ای برای سفر به این مقصد مقدس است. این بیمه دارای پوشش‌های گسترده‌ای نظیر:
 
  • پوشش فوت به هر دلیل
  • فوت بر اثر حادثه
  • نقص عضو و از کار افتادگی بر اثر حادثه
  • هزینه‌های پزشکی بر اثر حادثه است و موجب آرامش خاطر زائران می‌شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.