تخم مرغ تازه از تخم مرغ قدیمی چگونه تشخیص دهیم؟

یکی از منابع غذایی مهم برای انسان‌ها است که حاوی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی است. برای خرید تخم مرغ، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و با تاریخ انقضای مناسب خریداری کنید. همچنین، قبل از استفاده از تخم مرغ، باید آن را با دقت بررسی کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
جمعه، 17 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تخم مرغ تازه از تخم مرغ قدیمی چگونه تشخیص دهیم؟

هر شخص تقریبا در هر سال  300 تا تخم مرغ میخورد پس این، قطعا یکی از مهم ترین منابع پروتئینی است که مصرف می شود بنابراین تشخیص یک تخم مرغ بد و فاسد برای شما خوب و یا حتی ضروری است .گفتنی است مردم ، تقریبا در سراسر جهان، از تخم مرغ به مقدار زیادی استفاده می کنند اما آیا می توانند تفاوت بین تخم مرغ تازه و تخم مرغی که مدت ها تولید شده است را تشخیص دهند؟
 

ترفندهای تشخیص تخم مرغ تازه از تخم مرغ کهنه

ظاهر پوسته تخم مرغ، یک فاکتور کلیدی است:

پوسته تخم مرغ از پروتئین ها و مواد مغذی داخل تخم مرغ در برابر نفوذ آلاینده ها محافظت می کند در واقع، برخی از میکروب ها هستند، که میتوانند، تحت شرایط خاص محیطی، به پوسته نفوذ، و در زرده ی آن رشد کنند بنابراین، مهم است که ظاهر فیزیکی پوسته تخم مرغ، ترکیب و بافت آن بررسی شود.

یک تخم مرغ سالم، دارای پوسته ای محکم و عاری از هر گونه لکی می باشد اگر متوجه شدید که یک سوراخ، یا خراش حتی کوچک، بر بروی تخم مرغ وجود دارد، بهتر است که آنرا خریداری نکرده و نخورید. پوسته های نرم بیشتر در معرض نفوذ آلاینده ها قرار میگیرند علاوه براین، اینگونه تخم مرغ ها، زودتر تجزیه می شوند.
 

چالازا لکه ی سفید رنگ کنار زرده تخم مرغ:

یک علامت که به شما کمک میکند، دقیقا بدانید که تخم مرغتان چقدر تازه است، با توجه به شرایط لکه چالازا ؛ چالازا ماده ی انعطاف پذیر و نسبتا سفید رنگی است که با ویژگی ها و فرمی که دارد به نگهداشتن زرده تخم مرغ در مرکزیت پوسته کمک میکند. هنگامی که شما تخم مرغ را بشکنید و پوسته را جدا کنید و متوجه شوید، که مایع چسبنده کامل است و به راحتی دیده می شود، نشان از تازگی تخم مرغ است؛ هر چقدر مقدار این چالازای تخم مرغ بیشتر باشد، تخم مرغ تازه تر است.
 

بررسی سفیده ی تخم مرغ، نیز یک عامل کلیدی است:

اگر سفیده ی تخم مرغ به راحتی جدا شود، نشان می دهد که تخم مرغ، خیلی تازه نیست ؛ البته یک مشکلی که در این گونه بررسی ها دارد، این است که باید تخم مرغ شکسته شود، بعد بتوان تازه بودن یا نبودنش را تشخیص داد. مردم باید بتوانند که در سوپر مارکت ها و مغازه ها، و از روی ظاهر، و بدون اینکه آنرا بشکنند، میزان تازگی تخم مرغ را بررسی کنند و تشخیص دهند.
 

زرده نیز یک شاخص خوب برای شناسایی می باشد:

زرده نباید خیلی شل باشد، و باید با بقیه مایع قرار بگیرد ؛ تخم مرغ را به اطراف بچرخانید اگر دیدید که زرده به راحتی با سفیده قاطی می شود، و با هر تکان جزئی حرکت می کند، یک تخم مرغ قدیمی دارید. وجود هر گونه ناهنجاری، روی زرده و سفیده تخم مرغ، نشان از وجود آلایندگی می باشد.

تخم مرغ تازه از تخم مرغ قدیمی چگونه تشخیص دهیم؟
 

راه های تشخیص تخم مرغ سالم

تست بو

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای اینکه مطمئن شوید آیا تخم مرغ خراب شده است یا نه، بو کردن آن است. هنگامی که فرد پوست تخم مرغ خراب شکسته شود، بوی نامطلوبی از آن متساعد خواهد شد. این بو حتی در صورت پخته شدن تخم مرغ نیز همچنان وجود خواهد داشت. در این صورت تخم مرغ فاسد است.

در بعضی موارد، وقتی تخم مرغ بسیار کهنه یا پوسیده باشد، بوی نامطبوع آن بدون نیاز به شکستن پوسته مشخص خواهد بود و به مشام می‌رسد. همیشه باید هر تخم مرغی را که بوی متعفن یا نامطبوعی می‌دهد را دور بیاندازند. از آنجا که این آزمایش بسیار قابل اعتماد است، بهترین روش تشخیص سالم بودن تخم مرغ؛ بو کردن آن است.
 

آزمایش شناور

آزمایش شناور روشی سریع و آسان برای بررسی تازگی تخم مرغ است. آزمایش شناور مشخص نمی‌کند تخم مرغ خراب شده است یا خیر، اما روش خوبی برای تعیین سن تخم مرغ است. برای انجام آزمایش شناور، تخم مرغ را در یک کاسه بزرگ آب قرار دهید.

اگر تخم مرغ داخل آب فرو برود یا در انتها کاسه باقی بماند، هنوز تازه است. این در حالیست که تخم مرغ‌های کهنه روی سطخ آب باقی می‌مانند. معمولا در تخم مرغ‌های کهنه هوا جمع می‌شود و همین امر باعث شناور شدن آن‌ها روی سطح آب خواهد شد.

با این وجود، ممکن است تخم مرغ‌هایی که شناور می‌شوند همچنان قابل مصرف باشند. شما می‌توانید با شکستن پوسته و انجام تست بو و بررسی ظاهر زرده و سفیده، از فاسد بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنید.
 

بررسی ظاهر

بعضی اوقات ممکن است تخم مرغ از لحاظ ظاهری کهنه به نظر برسد. در چنین مواقعی فرد باید علائم آلودگی یا پوسیدگی احتمالی را بررسی کند. اگر تخم مرغی چنین مشخصاتی داشت، باید آن را دور بیندازید:
•    ترک در پوسته
•    وجود یک ماده پودری مانند روی پوسته
•    پوسته تخم مرغ شل به نظر برسد

تخم مرغ‌هایی که پوسته‌ای آسیب دیده و شکسته دارند ممکن است به باکتری آلوده شده باشد، این در حالیست که وجود یک ماده پودری مانند روی پوسته می‌تواند نشانه‌ای از کپک باشد. اگر پوسته فاقد ترک یا علائم واضح آسیب و گندیدگی باشد و بوی نامطلوبی هم ندهد، باید بعد از شکستن پوسته تخم مرغ، یکبار دیگر آن را بررسی کنید. باید تخم مرغ‌هایی که زرده و سفیده آن‌ها به شکل غیرمعمولی دچار تغییر رنگ (صورتی، آبی یا سبز) شده باشند را دور بیندازید.

با این حال، به گفته وزارت زراعت ایالات متحد (USDA)، زرده تخم‌ مرغ‌هایی که پس از پخته به رنگ سبز در می‌آیند، بی‌خطر هستند. رنگ سبز اغلب نتیجه پخت بیش از حد یا مقدار زیاد آهن موجود در آب است. قبل از خرید تخم مرغ، فرد باید خیلی بتواند با یک بررسی دیداری سریع از سلامت تخم مرغ‌های موجود در کارتن اطمینان حاصل کند. اگر تخم مرغ ترک خورده یا در حال نشت است، بسته دیگری را انتخاب کنید.
 

تاریخ انقضا

اگر تخم مرغ بسته‌بندی شده خریداری می‌کنید، بهتر است به تاریخ انقضا آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که آیا تخم مرغ‌ها هنوز هم قابل مصرف هستند یا خیر. با این حال، اطلاعات درج شده روی بسته‌بندی تخم مرغ‌ها گاهی اوقات می‌تواند کمی گیج کننده باشد. اگر تخم مرغ سالم را داخل یخچال نگذارید، ممکن است زودتر از تاریخ انقضای مشخص شده روی آن، فاسد شود. تا آنجایی که امکان دارد از خرید تخم مرغ‌های فله‌ای و بدون تاریخ انقضا اجتناب کنید.
 

تخم مرغ تا چه مدت تازه و سالم می‌ماند؟

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، تخم مرغ‌هایی که داخل یخچال قرار داده می‌شوند 3 تا 5 هفته پس از تاریخ بسته بندی روی کارتن، تازه می‌مانند.
 

آیا تخم مرغ را باید داخل یخچال گذاشت؟

به توصیه USDA باید تخم مرغ‌ها را در اسرع وقت داخل یخچال قرار دهید تا طراوت و تازگی آن‌ها حفظ شده و خطر آلودگی‌شان به سالمونلا کاهش یابد. این وزارت همچنین هشدار می‌دهد که افراد نباید تخم‌های داخل یخچال را بیش از 2 ساعت در دمای اتاق بگذارند.

تخم‌ مرغ‌های سرد می‌توانند هم‌زمان با گرم شدن عرق کنند و این موضوع خطر رشد باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. خطر اصلی خوردن تخم مرغ‌های تاریخ گذشته و فاسد عفونت سالمونلا است که نوعی مسمومیت غذایی به شمار می‌رود. سالمونلا نوعی باکتری است که هم در پوسته و هم در داخل زرده و سفیده تخم مرغ رشد می‌کند.

علائم عفونت سالمونلا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
•    اسهال
•    انقباض شکم
•    تب
•    استفراغ
 

در پایان

راه‌هایی برای تشخیص تخم مرغ سالم از کهنه وجود دارد که بسیار ساده و سریع هستند. هنگامی که تخم مرغ‌ها خراب می‌شوند، بوی نامطبوعی پیدا می‌کنند و ممکن است رنگ زرده و سفیده تخم مرغ تغییر کند. پوسته‌های نازک و ترک خورده نیز می‌توانند نشانه آلودگی باکتریایی باشند.

راه‌های آسان برای تعیین تازگی تخم مرغ شامل بررسی تاریخ انقضا، بررسی بصری پوسته تخم مرغ و شکستن پوسته تخم مرغ برای بو کردن داخل آن است. اگر شخصی در نسبت به فاسد بودن تخم مرغ شک داشته باشد، باید آن را بیرون بیندازد.

خطر اصلی خوردن تخم مرغ فاسد، خطر ابتلا به عفونت سالمونلا است که می‌تواند باعث اسهال، استفراغ و تب شود. فرد می‌تواند با نگهداری تخم مرغ‌ها داخل یخچال، دور ریختن تخم مرغ‌های ترک خورده و پختن تخم مرغ‌ها قبل از خوردنشان، خطر ابتلا به سالمونلا را کاهش دهد.
 

منابع

https://namnak.com
https://snapp.market/blog


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.