شیوه رفتار با کودک پنج سال

رفتار با کودکان پنج ساله  بسیار حساس است و نیازمند توجه و رعایت موارد خاصی است. در این سن، کودکان شروع به فهمیدن دنیای پیرامون خود می‌کنند و باید به آن‌ها کمک کرد تا این دنیا را به خوبی فهمیده و با آن سازگار شوند. با راسخون همراه باشید.
دوشنبه، 27 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
شیوه رفتار با کودک پنج سال

آشنایی با رفتار های کودکان پنج ساله

پنج سالگی می‌تواند سن بسیار جذابی باشد. فرزند شما دوست دارد بازی کند و بسیار خلاق است. او هنوز کوچک و دلرباست، توانایی درک اطلاعات جدید و پرسیدن سؤال‌های متفکرانه اش شما را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد. اما این سن همچنان با مشکلات خود همراه است.

کودکان پنج ساله هنوز در حال یادگیری کنترل احساسات خود هستند. با این حال، کودک شما در حال رشد است. او قادراست کارهای بچه‌های بزرگ مثل رفتن به مدرسه و مسواک زدن خود را انجام دهد.
 

چگونه رفتار کنیم تا کودک در این سن  شاد و پر انرژی باشد

یاد بگیرید که احساسات کودک خود را درک کنید

حالا که کودک  بزرگتر شده است، احساساتش پیچیده تر شده است. اما خوشبختانه توانایی او در کنترل آنها بسیار قوی تر است.برای کودکان 5 ساله، احساسات مهم هستند و آن‌ها نیاز دارند تا درک و توجه شما را به خودشان احساس کنند.

برای کمک به کودکان در درک و مدیریت احساساتشان، می‌توانید با آن‌ها در مورد احساسات صحبت کنید و به آن‌ها نشان دهید که شما به گفتگو با آن‌ها علاقه دارید.
 

با فرزندتان خوش بگذرانید

اگر کودک شما یک دقیقه برای فکر کردن به خاطرات خوشش وقت بگذارد، احتمالاً متوجه خواهد شد که آنچه او را شادترین می‌کند، شما هستید. و این اولین کلید برای ایجاد یک کودک خوشبخت است.

اگر می‌خواهید کودک خود را خوشبخت و رضایتمند ببینید، باید به او وقت کافی بدهید. وقتی کودک شما احساس می‌کند که شما به او توجه می‌کنید و از او مراقبت می‌کنید، احساس خوبی پیدا می‌کند و بهترین خود را به نمایش می‌گذارد.

به کودک خود فرصت دهید که با دوستانش بازی کند، اما همیشه در نزدیکی او باشید تا در صورت نیاز به او کمک کنید. همچنین، با ابراز علاقه و احترام به کودک خود، او را قوی‌تر و مطمئن‌تر می‌کنید و به خودش اعتماد بیشتری پیدا می‌کند.
شیوه رفتار با کودک پنج سال
 

به فرزندتان کمک کنید تا مهارت های جدیدی کسب کند

افراد شاد اغلب کسانی هستند که بر یک مهارت تسلط دارند. به عنوان مثال، وقتی کودک شما دوچرخه سواری را تمرین می کند، از اشتباهات خود درس می گیرد، پشتکار و نظم را می آموزد و سپس با تلاش خود لذت موفقیت را تجربه می کند.

او همچنین از  از شناخت و تحسین دیگران برای دستاورد خود بهره‌مند می‌شود. مهم‌ترین امر، او کشف می‌کند که در زندگی خود کنترل دارد.
 

عادات سالم کودک خود را پرورش دهید

خواب، ورزش و رژیم غذایی سالم برای سلامتی همه، به ویژه کودکان، مهم هستند. برای ورزش، کودک شما مجبور نیست در تیم فوتبال باشد. فقط دویدن در بیرون به کودکان کمک می کند تا خلق و خوی آنها را بهبود بخشند.
 

به حرف فرزندتان گوش دهید

به گفته هالوول، بهترین توصیه برای اینکه بفهمید فرزندتان خوشحال است یا نه ساده ترین راه این است، به حرفهای او گوش کنید. برای اینکه کودک شما شاد و خوشحال باشد، بهتر است به حرف او گوش کنید و از او بپرسید که چه می‌خواهد و چه اتفاقی برایش رخ داده است.

به او نشان دهید که شما به او توجه می‌کنید و از او مراقبت می‌کنید. همچنین، با ابراز علاقه و احترام به کودک خود، او را قوی‌تر و مطمئن‌تر می‌کنید و به خودش اعتماد بیشتری پیدا می‌کند.
 

الگویی خوب برای فرزندتان باشید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای فرزندتان انجام دهید، الگوبرداری از ویژگی هایی است که دوست دارید او داشته باشد. به کودک خود کمک کنید تا نیمه پر لیوان را ببیند اگر باران بازی فوتبال او را لغو کرد، به این نکته اشاره کنید که این فرصتی است برای دیدن یک مسابقه.

اما شما نیازی به پنهان کردن احساسات منفی خود ندارید. می‌توانید به کودک خود نشان دهید که شما ناراضی هستید که بهترین دوست شما از شهر رفته است، و اگر با صحبت کردن درباره اینکه چگونه با او در تماس باشید و چقدر سرگرم‌کننده است که به دیدار او بروید، به کودک خود آموزش داده‌اید که ناراحتی بخشی از زندگی است و همچنین به او نشان داده‌اید که چگونه به دنبال راه‌حل‌های مسائل بگردید.

شیوه رفتار با کودک پنج سال
 

تغییرات رشدی کودکان در پنج سالگی

رشد فیزیکی

در سن 5 سالگی، کودک تا حد زیادی مهارت های حرکتی خودش را توسعه می دهد. آنها می توانند بلند بپرند، بدوند، خوب صعود کنند و شروع به انجام حرکات پیشرفته تری مانند ژیمناستیک یا کاراته کنند.

قدرت حرکتی و تعادل کودکان بهبود می‌یابد و آن‌ها می‌توانند با دوچرخه‌سواری، پرش و دویدن بهتر از قبل عمل کنند.دست‌ها و انگشتان کودکان بهبود یافته و آن‌ها می‌توانند به صورت دقیق‌تر با اشیاء بازی کنند.

دید و شنوایی کودکان بهبود یافته و آن‌ها می‌توانند شکل‌ها و رنگ‌ها را بهتر تشخیص دهند و به صورت دقیق‌تر به صداها گوش دهند.
 

رشد اجتماعی

احساس رقابت در آنها بیشتر میشود.
از بازی با قوانین لذت می برد.
نسبت به دیگران احساس همدلی بیشتری می کند.
تاثیر دیگران در زندگی آنها بیشتر میشود مثل حضور معلمان،دوستان.
آن‌ها می‌توانند در ارتباط با دیگران، احساسات خود را بیان کنند و به دیگران احترام بگذارند.
کودکان در این سن شروع به توسعه تخیل و خلاقیت خود می‌کنند و می‌توانند در بازی‌های خلاقانه شرکت کنند.
آن‌ها می‌توانند در فعالیت‌های دوستانه شرکت کرده و رفتارهای مناسب را یاد بگیرند.
 

رشد شناختی

دامنه توجه بیشتری دارد.
جوک و معما گفتن را دوست دارد.
شروع به درک مرگ می کند و ممکن است سوالات زیادی در مورد آن بپرسد.
داستان هایی با آغاز، میانه و پایان می گوید.
با جزئیات بیشتر، با استفاده از جملات و دستور زبان صحیح صحبت می کند.
 

نکاتی برای والدین برای رفتار با کودکانشان در این سن

عزت نفس فرزندتان را تقویت کنید

کودکان از زمانی که نوزاد هستند، شروع به توسعه حس خود می‌کنند و این حس به واسطه نگاه والدین به آنها شکل می‌گیرد. صدای شما، زبان بدنتان و هر عبارت و عملی که به عنوان والد انجام می‌دهید، توسط کودکان شما جذب می‌شود. کلام و رفتار شما به عنوان والد، بیشتر از هر چیز دیگری، بر تقویت عزت نفس کودکان شما تأثیر می‌گذارد.

تشویق کردن به انجام کارهای کوچک، باعث افزایش اعتماد به نفس آنها می‌شود؛ اجازه دادن به کودکان برای انجام کارها به صورت مستقل، احساس قابلیت و قوی بودن را در آنها ایجاد می‌کند. با مقایسه کودک با دیگران یا اظهار نظر منفی درباره عملکرد آنها، احساس بی ارزشی در کودکان به وجود می‌آید.
 

محدودیت ها را تعیین کنید ونظم و انضباط را به او آموزش دهید

نظم و انضباط در هر خانه ای ضروری است. هدف نظم و انضباط کمک به کودکان در انتخاب رفتارهای قابل قبول و یادگیری خودکنترلی است. آنها ممکن است محدودیت هایی را که برای آنها تعیین می کنید آزمایش کنند، اما آنها برای تبدیل شدن به بزرگسالانی مسئولیت پذیر به این محدودیت ها نیاز دارند.ایجاد قوانین در خانه به بچه ها کمک می کند تا انتظارات شما را درک کنند و خودکنترلی را توسعه دهند.
 

ارتباط را در اولویت قرار دهید

والدین باید به خوبی بدانند که رفتار و کلام آن‌ها چگونه تأثیر مستقیم بر حس خودکارآمدی و احترام کودکانشان دارد. به جای اظهار نظر منفی، کودکان خود را تشویق کنید و رفتارهای مثبت آن‌ها را تمجید کنید. همچنین، با آن‌ها صحبت کنید و به آن‌ها فرصت دهید تا در تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند.

این کار باعث افزایش خودکارآمدی و اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود. همچنین، از استفاده از عبارات و کلمات ناخوشایند خودداری کنید و به جای آن، با دقت و مهربانی با کودکان خود صحبت کنید.
 

نشان دهید که عشق شما بدون قید و شرط است

به عنوان والدین، شما مسئول اصلاح و راهنمایی فرزندانتان هستید. اما نحوه بیان راهنمایی های اصلاحی خود، تفاوت زیادی در نحوه دریافت آن توسط کودک ایجاد می کند.زمانی که باید با فرزندتان مواجه شوید، از سرزنش کردن، انتقاد کردن یا پیدا کردن عیب و نقص خودداری کنید.

زیرا این کار باعث کاهش اعتماد به نفس و بروز خشم می‌شود. به جای آن، سعی کنید فرزندتان را حمایت و تشویق کنید. اطمینان دهید که با اینکه انتظار بهتر بودن در آینده دارید، عشق شما برایشان همیشه وجود دارد.

شیوه رفتار با کودک پنج سال
 

نکات تغذیه ای کودکان 5 ساله

طیف وسیعی از غذاهای سالم را ارائه دهید

وقتی کودکان مواد غذایی متنوعی مصرف کنند، تعادلی از ویتامین‌هایی که برای رشد نیاز دارند، دریافت می‌کنند. گزینه‌های سالم شامل سبزیجات و میوه تازه، محصولات لبنی کم چرب (شیر، ماست، پنیر) یا جایگزین‌های لبنی، پروتئین‌های کم چرب (لوبیا، مرغ، بوقلمون، ماهی، گوشت چرخ‌کرده کم چرب، توفو، تخم مرغ) و غلات کامل و نان است.
 

غذاهای فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید

نقش دیگر والدین محدود کردن مقدار غذای فرآوری شده در خانه و محدود کردن فست فود است. مهمترین چیز این است که نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. نوشیدنی های شیرین شامل نوشابه، آبمیوه، لیموناد، چای شیرین و نوشیدنی های ورزشی است. نوشیدنی های شیرین می توانند منجر به پوسیدگی و افزایش وزن ناسالم شوند.
 

بهترین نوشیدنی ها آب و شیر است

بهترین نوشیدنی برای کودکان آب و شیر است. شیر کلسیم و ویتامین D را برای ساختن استخوان‌های قوی فراهم می‌کند. بستنی هر چند وقت یکبار اشکالی ندارد، اما نباید هر روز آن را به کودک داد. میوه کامل به آب میوه ترجیح داده می شود. حتی اگر 100٪ آب میوه باشد، زیرا آب میوه منبع غلیظ قند و فیبر کمی است.
 

تلویزیون را خاموش کنید به خصوص در زمان صرف غذا

تبلیغات تلویزیونی می تواند چالش بزرگی برای تغذیه خوب فرزند شما باشد. کودکان چهار و پنج ساله به راحتی تحت تأثیر تبلیغات غذاهای ناسالم مانند غلات شیرین، فست فود و شیرینی قرار می گیرند. 
 

کلام آخر

شیوه برخورد با کودکان پنج ساله بسیار اهمیت دارد. در این سن، کودکان در حال توسعه و رشد هستند و نیاز به راهنمایی و حمایت مناسب دارند. برخورد صحیح با کودکان این سن می‌تواند تأثیر مثبت زیادی در رشد شخصیت آن‌ها داشته باشد. 

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، احترام به حقوق کودک است. باید به کودکان احساس مستقلی داد و به آرزوها و نظراتشان احترام گذاشت. همچنین، باید برای آن‌ها فضای مناسب برای خلاقیت و بازی فراهم کرده و به خواست‌ها و علاقه‌هایشان توجه کنید.

برخوردهای مثبت و تشویق‌کننده نقش مؤثری در رفع استرس و افزایش اعتماد به نفس کودک دارد. بطور مثال، استفاده از کلمات تشویق‌کننده مانند "خوب کار کردی" و "تو می‌توانی" به کودک اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد و او را ترغیب به انجام فعالیت‌های جدید می‌کند.
 

منابع

https://www.verywellfamily.com/5-year-old-developmental-milestones-620713
https://www.gov.wales/parenting-give-it-time/your-childs-development/your-child-5-7-years
https://www.healthyparentshealthychildren.ca/im-a-parent/young-children-5-year-olds/your-young-childs-development
https://www.babycenter.com/child/development/how-to-raise-a-happy-child-ages-5-to-8_1492445
https://kidshealth.org/en/parents/nine-steps.html
https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/preschool/nutrition-fitness/Pages/Feeding-and-Nutrition-Your-4-to-5-Year-Old.aspx


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
انواع تزریق ژل لب
انواع تزریق ژل لب
غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید
play_arrow
غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید
الگوهای جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند
play_arrow
الگوهای جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند
نان‌آورانی که جان می‌بخشند
play_arrow
نان‌آورانی که جان می‌بخشند
فرآیند تولید آدامس در یک کارخانه مشهور
play_arrow
فرآیند تولید آدامس در یک کارخانه مشهور
از مزایای ادامه تحصیل در اروپا چه می دانید؟
از مزایای ادامه تحصیل در اروپا چه می دانید؟
عملیات استشهادی در قدس اشغالی
play_arrow
عملیات استشهادی در قدس اشغالی
حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در "نتساریم"
play_arrow
حمله موشکی سرایا القدس به نیروها و ادوات جنگی اشغالگران در "نتساریم"
اعترافات عضو بازداشت‌شده گروهک تروریستی انصارالفرقان
play_arrow
اعترافات عضو بازداشت‌شده گروهک تروریستی انصارالفرقان
وظایف معاونت پرورشی در بیان رهبر انقلاب
play_arrow
وظایف معاونت پرورشی در بیان رهبر انقلاب