کالری عدسی چقدر است؟ + ارزش غذایی

عدسی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی در ایران میباشد که بیشتر در وعده صبحانه میل میشود. عدسی علاوه بر طعم بی نظیری که دارد دارای خواص فراوانی است که در مطلب امروز قصد داریم درباره آنها صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا درباره کالری، ویتامین ها و مواد معدنی این خوراکی خوشمزه اطلاعات بیشتری دریافت کنید.
شنبه، 15 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری عدسی چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی عدسی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 108 کیلوکالری
کربوهیدرات 11.07 گرم
پروتئین 4.49 گرم
چربی 5.39 گرم
آب 42.36 گرم
فیبر 3.46 گرم
قند 1.20 گرم
کلسترول 30.37 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در عدسی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 45.27 میکروگرم
ویتامین D 0.19 میکروگرم
ویتامین E 0.24 میلی گرم
ویتامین K 1.41 میکروگرم
ویتامین C 1.92 میلی گرم
تیامین (B1) 0.09 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.06 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.59 میلی گرم
کولین (B4) 30.11میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.39 میلی گرم
ویتامین B6 0.11 میلی گرم
فولات (B9) 74.74میکروگرم
ویتامین B12 0.06 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در عدسی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 14.23 میلی گرم
آهن 1.43 میلی گرم
منیزیم 18.10 میلی گرم
فسفر 87.64 میلی گرم
پتاسیم 199.25 میلی گرم
سدیم 362.93 میلی گرم
روی 0.60 میلی گرم
مس 0.12 میلی گرم
منگنز 0.24 میلی گرم
سلنیم 2.98 میکروگرم
 

عدسی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
تولید ماهیچه
پروتئین یک نیاز مهم و اساسی برای رشد و ترمیم اندام ها و ماهیچه ها میباشد. عدسی شامل تمام اسید آمینه‌ های واجب است که برای رشد و ترمیم ماهیچه ها مورد احتیاج هستند. چه چیزی  از این بهتر که هم یک غذای خوشمزه میل کنید و هم مواد اساسی و مورد نیاز بدن را با خوردن غذا دریافت کنید.
 
کنترل دیابت
طبق تحقیقاتی که توسط محققان انجام شده عدسی شامل مقادیر زیادی فیبر رژیمی میباشد. این فیبر رژیمی به کنترل سطح قند خون کمک بسیاری میکند. علاوه بر این فیبر رژیمی با کند کردن جذب غذا سبب ثابت نگر داشتن قند خون میگردد. اگر قند خون دارید حتما با مشورت پزشک این غذای مقوی را در رژیم غذایی خود داشته باشید.
 
بهبود گوارش
همانطور که گفتیم عدسی دارای فیبر رژیمی فراوان است، اگر عدسی را به طور مرتب در رژیم غذاییتان قرار دهید سبب بهبود وضعیت گوارش میشود. به علاوه سبب میشود که حرکت روده راحت تر گردد و یبوست کاهش یابد.
 
سلامت قلب
عدس ماده اصلی غذای عدسی میباشد که بخاطر داشتن چربی بسیار کم میتواند به شما در سلامت قلبتان کمک شایانی بکند. هم چنین عدس، دارای منیزیم بسیار است که سبب میشود عملکرد ماهیچه‌ های قلبی-عروقی بهتر شود و فشار خون پایین بیاید.
 
پیشگیری از سرطان
محققان به این نتیجه رسیده اند که لکتین‌ گیاهی، نوعی پروتئین گیاهی است که در خوراکی‌ هایی همانند عدس، گندم، بادام زمینی، نخود و سویا پیدا می‌ گردد، این پروتئین تأثیری بسزایی بر روی سلول‌ های سرطانی دارد. در واقع لکتین میتواند با سمی کردن سلول‌ های سرطانی، آنها را وارد مرحله خزان‌ یاخته‌ ای کند. خزان‌ یاخته‌ ای به‌ گونه‌ ای از مرگ سلولی می‌ گویند که طی فرایند مرگ برنامه‌ ریزی‌ شده سلول صورت می‌ گیرد. این ویژگی لکتین سبب می‌ شود که به‌ طور موثر مانع رشد سلول های سرطانی شود.
 
سرشار از اسید فولیک
اگر در بارداری از عدس استفاده کنید برای شما فواید بسیار زیادی دارد چرا که دارای مقادیر زیادی ویتامین ب-کمپلکس، مثل فولات یا اسید فولیک است. این ویتامین نقش بسزایی در جلوگیری از تولد کودک ناقص دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته به وسیله ی‌ محققان، نبود اسید فولیک کافی موحب نقص در لوله‌ی عصبی جنین می‌ شود. به علاوه  فولات موجود در عدس به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند و نقش مهمی در حفظ مقدار هوموسیستئین در بدن دارد. این ترکیب شیمیایی در برابر پرفشاری خون و صدمه به DNA که منجر به سرطان می‌شود، مؤثر است و به حفظ سلامت بدن کمک می‌ کند.
 
کنترل وزن
طبق تحقیقاتی که محققان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که با مصرف منظم عدسی  احساس سیری در فرد افزایش پیدا می‌کند و همین مورد به کنترل وزن کمک  شایانی می‌ کند.
 
سیستم عصبی سالم
در زمان های گذشته علم پزشکی بر این باور بود که ریز مغذی‌ هایی مثل ویتامین‌ ها و مواد معدنی بر روی عملکرد مغز تاثیری ندارند. ولی بعد از آزمایشات فراوان عکس این عمل اثبات گردید و نتیجه مشخص کرد که وجود ویتامین‌ ها و مواد معدنی برای کارکرد بهتر مغز به یک اندازه مهم است. بنابر تحقیقی که محققان انجام دادند، ویتامین‌ ها و مواد معدنی موجود در عدسی برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفید و کارآمد هستند. 
 
محتوای فراوان آهن
همان طور که می دانید آهن برای رفع کم خونی بسیار ضروری است و اگر آهن کافی به بدن برسانیم از عارضه کم خونی به دور خواهیم بود. عدسی دارای مقدار بسیار زیادی آهن می باشد  که نقش بسزایی در  تولید هموگلوبین کافی در بدن، دارد. اگر روزانه یک فنجان عدسی که معادل ۲۰۰ گرم می باشد مصرف کنید می توانید ۳۶ درصد از آهن مورد نیاز بدن را در روز تامین کنید.
 
بهبود فعالیت الکترولیتی
عدسی غذایی سرشار از ماده معدنی پتاسیم است که‌ نقش بسزایی در  فعالیت الکترولیتی بدن نسبت به سدیم، دارد. طبق گزارشات پزشکی اکثر بیماری‌ ها به مقدار بسیار زیاد سدیم و البته پتاسیم کم در بدن به وجود می آیند و شکل می‌گیرند. پتاسیم در واقع دو فایده مهم برای بدن دارد، یک فعالیت به‌ عنوان الکترولیت، دو تاثیر گذار بر بهبود عملکرد اندام‌ هایی مثل قلب، مغز و کلیه‌.
 
بهبود سوخت‌ و ساز
عدسی یک منبع تغذیه ای سالم برای به دست آوردن انواع ویتامین ها از جمله ویتاامین B3 می باشد. ویتامین B3 نقش بسزایی در بهبود وضعیت و عملکرد دستگاه‌ های گوارش و عصبی دارد. اگر بخواهیم به دیگر فواید ویتامین B3 اشاره کنیم شامل: کنترل سطح کلسترول، کاهش بروز بیماری‌ هایی مثل آلزایمر، آب مروارید، پوکی استخوان و دیابت میشود.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.