روش و ترفندهای جالب برای پودر کردن هل

هل جزو ادویه هایی است که عطری مخصوص و طعمی بی نظیر دارد. از هل در تهیه انواع شیرینی ها و غذاها و نوشیدنی های معطر مانند چای و قهوه استفاده می شود. می توان برای خوش طعم نمودن غذاها و نوشیدنی ها از هل به صورت پودر شده نیز استفاده نمود. با راسخون همراه باشید.
چهارشنبه، 19 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روش و ترفندهای جالب برای پودر کردن هل
هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه ای در طب سنتی است. این مبلغ دارای رایحه ای بسیار خوش بو و معطر است که در محبوبیت آن نقش بسزایی دارد. این گیاه در فرهنگ ایرانی کرد جایگاه خود را یافته به نحوی که چای همراه با هل یکی از پرطرفدار ترین انواع چای است.

هل از گذشته های دور در آیورودا، پزشکی چینی و پزشکی یونانی به عنوان درمانی برای اختلالات گوارشی مورد استفاده بوده است. عصاره متانولی گرفته شده از هل جزئی است که به کنترل اختلالات گوارشی مانند اسیدیته، نفخ شکم، و گرفتگی معده کمک می کند.

هل ادویه ای بومی هند، نپال و بوتان محسوب می شود. امروزه، این ماده در بیشتر مناطق آسیا از جمله، هند، چین، بوتان، ویتنام، مالزی، کره و ژاپن یافت می شود. از هل به عنوان ملکه ادویه جات نام می برند و یکی از گران ترین ادویه های جهان پس از زعفران و وانیل نیز است.
 

در خرید هل دقت کنید

هل دو نوع اصلی دارد؛ هل سبز Elettaria و هل غیر سبز که شامل هل سیاه، هل سفید و هل قرمز Amomum می شود. هل سبز از انواع دیگر آن خوش عطر تر است بنابراین برای تهیه پودر هل بهتر است از هل سبز استفاده کنید. برای تهیه پودر هل ابتدا باید هل سبز با کیفیت تهیه نمایید.

شرایط نگهداری هل در میزان عطر و طعم آن تاثیر دارد. اگر فروشندگان هل دانه ی هل سبز را در شرایط خوب نگهداری کرده باشند عطر هل ماندگار خواهد ماند پس هل سبز را در بسته بندی مناسب و از جای معتبر تهیه کنید . هل را باید در غلاف آن و در جعبه ی چوبی و محفوظ و در جای خنک، تاریک و خشک نگهداری کرد.

روش و ترفندهای جالب برای پودر کردن هل
 

روش های پودر کردن هل در منزل

شیوه اول پودر کردن هل 

برای ساخت پودر هل می توانید از آسیاب برقی استفاده کنید. برای تهیه پودر هل یک قاشق از شکر آسیاب نشده را بردارید و با هل سبز در آسیاب بریزید تا هل خوب پودر شود.
 

پودر کردن هل به روش دوم 

چنانچه در خانه خود آسیاب قهوه داشته باشید استفاده از آن شیوه مناسبی برای تهیه پودر هل است. بهتر است نخست پوسته خارجی آن را با ضربه زدن بر روی آن جدا کنید، آنگاه دانه های هل را داخل آسیاب ریخته و پودر کنید.
 

شیوه سوم برای پودر کردن هل در خانه

برای تهیه پودر هل می توانید از وردنه استفاده نمائید. برای این کار بهتر است نخست پوست دانه های هل را جدا نموده و آن ها را بر روی یک سطح صاف مانند یک تخته بریزید. آنگاه قدری شکر بر روی آن ها بریزید. این شکر سبب بالا بردن استحکاک و در نتیجه بهتر پودر شدن آنها می گردد.
 

شیوه چهارم پودر کردن هل 

برای ساییدن هل می توانید از هاون های دستی استفاده کنید. هل ها را درون هاون ریخته و خیلی خوب بکوبید تا تبدیل به پودر هل شود.
 

ارزش غذایی هل

طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده و پایگاه داده های ملی تغذیه برای مرجع استاندارد، 100 گرم هل حاوی 300 کیلو کالری انرژی ، کربوهیدرات (68 گرم)، پروتئین (11 گرم)، فیبر رژیمی (28 گرم) و بدون کلسترول می باشد.

هل غنی از ویتامین ها و مواد مغذی مختلف نیز بوده که می توان به موارد زیر اشاره کرد.نیاسین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است.

هل جزو ادویه هایی است که عطری مخصوص و طعمی بی نظیر دارد. از هل در تهیه انواع شیرینی ها و غذاها و نوشیدنی های معطر مانند چای و قهوه استفاده می شود. می توان برای خوش طعم نمودن غذاها و نوشیدنی ها از هل به صورت پودر شده نیز استفاده نمود.

پودر هل را می توان از ادویه فروشی ها تهیه نمود اما اگر می خواهید پودر هلی را داشته باشید که تازگی و عطر هل را داشته باشد ، برای تهیه پودر هل از روش این بخش استفاده کنید.
 

آشنایی با دیگر خواص هل

هل را به عنوان ملکه ادویه ها و در لیست گرانترین ادویه ها در جایگاه سوم قرار دارد (رتبه اول زعفران و دوم وانیل است ).

هل برای کاهش خطر بیماری قلبی

هل باعث تنظیم شدن ضربان قلب و کنترل فشار خون بالا شده و برای کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند بسیار مفید می باشد.فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ادویه در کاهش کلسترول خون مؤثر بوده و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

هل سیاه دارای خواص دارویی بیشتری می باشد. برای حفظ سلامت قلب بهتر استیک قاشق چای‌خوری گشنیز و مقداری هل سیاه را با یک فنجان آب هلو ترکیب کرده و میل کنید.
 

خواص هل برای خوشبو کردن نفس

یکی از کاربردهای هل درمان طبیعی نفس بدبو می باشد. جویدن دانه‌های هل باعث می‌شودتا بوی بد دهان رفع شده و به همین دلیل در محصولاتی مانند آدامس نیز استفاده می‌شود.
 

هل برای درمان سکسکه

یکی از داروهای گیاهی مؤثر برای درمان سکسکه هل می باشد که برای درمان سکسکه کودکان مؤثر است.در صورت بروز این عارضه چند دانه هل را شسته و در آب جوش قرار دهید، با نوشیدن آب هل از شر سکسکه راحت خواهید شد.
 

خواص هل برای بهبود بیماری آسم و ریه

هل دارای اثرات زیادی روی اختلالات تنفسی مانند آسم و تنگی نفس می باشد. مصرف هل باعث افزایش جریان هوا در ریه شده و به تنفس انسان کمک می کند.دمنوش هل برای درمان مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت و گرفتگی بینی مفید است.
 

هل برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

هل به دلیل خاصیتی که دارد باعث از بین رفتن باکتری‌های بد دهان شده و همچنین از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند.
 

خواص هل برای سم زدایی بدن

زمانی که رادیکال‌های آزاد و سموم در بدن رها شوند این امر باعث بیماری‌های مختلف نظیر سرطان و پیری زودرس می شود.هل می‌تواند به‌‌عنوان یک ماده سم‌زدا عمل کرده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کند.
 

خواص هل برای معده

هل یک داروی طبیعی برای درمان مشکلات گوارشی و درد معده می باشد.این ادویه در مقایسه با سایر ادویه‌ها تاثیر زیادی برای هضم داشته و به رفع اختلالات گوارشی از جمله نفخ، ترش کردن و گرفتگی دستگاه گوارش کمک می‌کند.

بر اساس یک مطالعه هندی، هل را می توان در غذاها نه فقط برای عطر و طعم بلکه برای افزایش هضم غذا استفاده می شود.با توجه به خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هل، می تواند متابولیسم را نیز تحریک کند.

هل همچنین با تحریک ترشحات اسید صفرا در معده، به هضم و سوخت و ساز چربی کمک می کند.ادویه همچنین مانع از دیگر بیماری های گوارشی مانند رفلاکس و سوزش معده، اسهال و غیره می شود.
 

خواص هل برای سرطان

این ادویه پرخاصیت مهارکننده بیماری سرطان می باشد و باعث کاهش چشمگیر رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود.از سرطان کولورکتال (کولون و راست روده ) جلوگیری می کند.
 

هل برای افسردگی

از دیگر خاصیت های این ادویه می توان به خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد. روغن هل از روغن‌های مشهور برای آروماتراپی است.شما برای امر می‌توانید مقداری پودر هل را با چای مخلوط کرده و به‌صورت منظم میل کنید.چای هل تاثیر زیادی در بهبود روحیه و درمان افسردگی دارد.
 

روش نگهداری پودر هل

اگر میخواهید پودر هل شما عطر و طعم خود را حفظ کند، آن را داخل ظرف های شیشه ای با درب محکم بریزید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. آنگاه این ظرف را در محیطی به دور از نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی نگهداری نمائید.
 

منابع

https://namnak.com
https://www.beytoote.com
https://saednews.com
https://falokhab.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.