باورهای اشتباه و غلط در شستشوی لباس

شستن و تمیزی لباس ها از نکات با اهمیت در خانه داری می باشد . خانم های خانه دار برای شستشوی لباسها اصولی را رعایت می کنند تا لباسهایشان آسیب کمتری ببیند و عمر بیشتری داشته باشد ولی بعضی از این شیوه ها که برای شستشوی لباس بکار می برند اشتباه می باشد .با این شیوه ها بیشتر آشنا شوید.
پنجشنبه، 20 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
باورهای اشتباه و غلط در شستشوی لباس
لباس شستن یک کار تجربی است که به مرور زمان در آن مهارت پیدا می کنید. آیا عادت دارید که لباس های خود را در آب گرم بشویید؟ آیا از یک پاک کننده برای انواع لکه ها استفاده می کنید؟ اگر خیلی در این زمینه اطلاعات ندارید، این قسمت را تا انتها مطالعه کنید تا باور های غلط در مورد شستشوی لباس را به شما معرفی کنیم که لباس هایتان را نابود می کند.
 

چند باور غلط در مورد شستشوی لباس ها

شیوه های متفاوتی برای شستن لباس ها و از بین بردن لکه ها وجود دارد.
در این میان ترفندهای رایجی نیز به کار برده میشوند که درست نیستند که به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.

۱- نوشابه گازدار لکه های روی لباس را بهتر از آب پاک میکند

آب و نوشابه گازدار هر دو به یک میزان و به خوبی لباس را تمیز میکنند.و نوشابه بهتر از آب نیست. مهم این است که لکه در اسرع وقت شسته شود تا اثری از آن باقی نماند.
 

۲- خیساندن لباس در آب نمک از رنگدهی پارچه جلوگیری میکند

اینکه پارچه ای رنگ بدهد یا نه مربوط و ویژگی های خود پارچه در هنگام تولید است.برای مثال اغلب شلوار های جین در اولین دفعه شستشو مقدار زیادی رنگ پس میدهند.اگر لباستان را طبق دستورالعمل های شستشو، میشویید اما همچنان شاهد رنگ دادن آن هستید، کاری از دست شما ساخته نیست.این دسته از لباس ها را به هنگام شستشو از مابقی لباس ها جدا کنید و با آب سرد و شوینده های مایع بشویید تا رنگدهی کمتر باشد.
 

۳- شوینده بیشتر لباس را تمیزتر میکند

هنگامی که در محفظه ماشین لباسشویی کف ایجاد شد، دیگر نیازی به افزودن شوینده نخواهید داشت.استفاده بیش از حد از مواد شوینده موجب ایجاد کف بیشتر میشود؛و این کف ها مانع خارج شدن چرک و آلودگی از لباس ها میشود و لباس ها همچنان کثیف باقی میمانند.
 

۴- پارچه ها در خشکشویی مرطوب نمیشوند

یک موضوع نیز یکی از باور های غلط شستشو است.لباس هایی که به خشکشویی میسپارید نیز مرطوب میشوند اما نه به وسیله آب.بلکه به وسیله یک حلال چربی و در ماشین مخصوص خشکشویی.به همین دلیل است که به این فرآیند خشکشویی گفته میشود؛ زیرا هیچ آبی استفاده نمی شود و لباس آسیب نمی بیند.
 

۵- افزودن سفید کننده به شوینده لباس را تمیزتر میکند

این مورد اشتباهات شستشو میتواند خسارات جدی به لباس شما وارد کند.بهترین موقع برای اضافه کردن مایع سفید کننده به فرآیند شستشو،۵ دقیقه بعد از آغاز شستشوی لباسشویی است.اگر سفید کننده را در ابتدای کار اضافه کنید،آنزیم های موجود در شوینده را از بین خواهد برد و تاثیر آن را کاهش خواهد داد.
 

۶- خشک کردن لباس ها در ماشین لباسشویی موجب آب رفتن آنها میشود

چیزی که باعث آب رفتن پارچه می شود گرما نیست، بلکه نبود رطوبت کافی است.اغلب خشک کننده های جدید حسگری دارند که به محض تشخیص کاهش رطوبت در لباس از سطح معین،
چرخش را متوقف میکنند تا از آب رفتن لباس جلوگیری کنند.
 

۷- اثر جوهر خودکار را میتوان به وسیله اسپری مو از بین برد

اگرچه اسپری مو دارای الکل است و این مسئله بر روی پاک کردن لکه جوهر تاثیر میگذارد،اما در فرمول شیمیایی اسپری های مو امروزه از الکل کمتری استفاده میشود؛
به همین دلیل خاصیت لکه بری آنها نیز کاهش یافته است.

باورهای اشتباه و غلط در شستشوی لباس
 

8- همه لکه ها مشابه هستند

اگر فکر می کنید که شما می توانید از یک ماده شوینده برای لکه خون و از همان ماده برای چربی استفاده کنید، باید بیشتر فکر کنید. نوع لکه تعیین می کند که چگونه باید آن را از بین ببرید.
طبق نظر متخصصان، لکه خون باید با آب سرد و صابون معمولی شسته شود اما لکه چربی نیاز به چند قطره مایع ظرفشویی بدون آب دارد زیرا باید مدتی آغشته به این مایع ظرفشویی باشد تا بافت لک تغییر پیدا کند سپس با آب سرد شسته شود.
 

9- می توانید از شوینده بدن برای شستن لباس استفاده کنید

شاید در موارد ضروری و جایی که دسترسی به شوینده لباس نداشته باشیم، انجام این کار اشکالی نداشته باشد اما نباید هر روز این کار را انجام دهید. لباس ها را باید با ماده شوینده مخصوص خودشان شست، وگرنه به اندازه کافی تمیز نمی شوند و شاید به لباس آسیب وارد شود.
 

10- لباس زیر ها را فقط باید با دست بشویید

بسیاری از افراد عقیده دارند که لباس زیر ها را فقط باید با دست شست اما این موضوع حقیقت علمی ندارد. بلکه شما می توانید آن ها را داخل ماشین لباسشویی هم بیندازید. از کمی آب سرد با یک چرخش ملایم ماشین لباسشویی استفاده کنید و به بهترین شکل ممکن آن ها را بشویید.
 

11- بعد از هر بار لباس پوشیدن باید آنها را شستشو دهید

گاهی اوقات اصلا نیاز نیست که شما بعد از هر دفعه که لباس را می پوشید ، آن را بشویید. اگر بعد از هر بار پوشیدن لباس، آن را بشویید، احتمالاً در شستن آن زیاده روی می شود و باعث می شود که لباستان زودتر خراب شود.فقط در مورد لباس زیر می توانید این کار را بکنید یا این که روی لباس شما لکه خاصی وجود داشته باشد ؛ در غیر این صورت مجبور نیستید که هر بار آن را بشویید.
 

12- توجهی به برچسب روی پارچه لباس نداشته باشید

همیشه باید دستورالعمل های روی پارچه لباس را بخوانید. شاید یک روش شستشوی خاص داشته باشد که دقیقاً باید طبق قانونش عمل کنید. پس قرار نیست که همه لباس ها را با هر برندی، هرطور که خواستید و با یک روش یکسان بشویید.پر کردن ماشین لباسشویی به اندازه ظرفیت کامل باعث آسیب به آن می شودقطعاً که شما نباید ماشین لباسشویی را بیش از حدِ ظرفیتش پر کنید اما می توانید به اندازه متعادل و مجاز در آن لباس بریزید و نترسید.
 

13- هر چقدر آب داغ تر باشد، لباس ها تمیزتر میشوند

مطمئناً دمای آب تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر چه آب داغ انقدر که شما فکر می کنید موثر نیست. آب داغ لزوماً لباس ها را تمیز تر نمی کند، بلکه ممکن است به پارچه آسیب وارد کند یا باعث ایجاد لکه های دائمی روی لباس شود.

در گذشته بر این باور بودند که هر چقدر آب داغ بیشتری مصرف کنند، لباس های شان بیشتر تمیز می شوند اما بعدا به این نتیجه رسیدند که بعضی از لباس ها حتی در آب سرد بهتر تمیز می شود. پس همیشه باید سعی کنید با توجه به نوع پارچه لباس ها ، ان ها را بشویید و دمای آب را تنظیم کنید.
 

14- هرچقدر بیشتر ورق خشک کن استفاده کنید بهتر است

قطعاً زیاده روی در هیچ کاری توصیه نمی شود. بسیاری از افراد فکر می کنند که باید از ورق خشک کن های بسیار زیادی استفاده کنند اما استفاده بیش از حد از آن ها تاثیرگذاری عملکرد ماشین لباسشویی را کاهش می دهد و باعث ایجاد یک بوی بد روی لباس ها خواهد شد.
 

 چند نکته در شستشوی لباس

لباس‌ها را بر اساس رنگ و نوع پارچه دسته‌بندی کنید
شوینده مناسب با لباس‌های خود خریداری کنید
لکه‌ها را قبل از انداختن لباس در ماشین لباسشویی تا حدی تمیز کنید
زیپ لباس‌ها را ببندید
جیب‌ها را قبل از شستشو خالی کنید
لباس‌ها را برعکس کنید
لباس‌ها را قبل از شستشو تعمیر کنید
از شوینده کمتری استفاده کنید
از آب با دمای مناسب بهره بگیرید
 

منابع

https://jamejamonline.ir
https://www.eghtesadonline.com
https://namnak.com
https://donya-e-eqtesad.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.