روش پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس

کثیفی روی لباس البته که بستگی به نوع لکه دارد، ولی به هر حال از طریق برخی مواد شوینده و حتی مواد خانگی شما می‌توانید این لکه‌ها را از روی لباس خود پاک کنید.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روش پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس
روغن و گاز وسایل نقلیه می‌توانند لکه‌هایی را روی لباس، زمین، حیاط و پارکینگ بر جای بگذارند که پاک کردن آن تقریبا غیرممکن به نظرمی‌رسد.

لکه روغن جزو لکه‌های پرزحمتی است که خلاص شدن از شر آنها سخت و چالش برانگیز است و اگر زودتر تمیز نشود، ثابت باقی می‌ماند. در این بخش روش های آزمایش شده و واقعی برای از بین بردن لکه های روغنی ناخوشایند از روی لباس و زمین آورده شده است.

گاهی بر اثر یک بیدقتی خود یا یکی از اطرافیان، ممکن است لباس شما به لکهی چربی یا روغن آغشته شود. ولی نباید روحیه خود را ببازید و خیلی به خاطر لباستان ناراحت شوید،زیرا پاک کردن لکهی روغن و چربی از روی لباس کارسختی نیست


نحوه پاک کردن لکه روغن موتور از روی لباس

قبل از اینکه روش های تمیز کردن لکه روغنی را بدانید، به این نکته توجه کنید که مقابله با لکه ای که روی سطح است و به تازگی ایجاد شده بسیار آسان تر است؛ بنابراین سریع تر برای پاک کردن لکه روغنی اقدام نمایید.

اگر روی یکی از لباس‌هایی که دوست دارید لکه‌ی روغنی وجود دارد که با شستشوی معمولی نتوانسته‌اید آن راپاک کنید، بهتر است برای پاک کردن لکه‌ی روغن از روی لباس خود راه‌هایی به غیر از شستشوی ماشین لباسشویی و انواع پودرهای شستشوی لباس را امتحان کنید.

روش‌های مختلفی از جوش شیرین گرفته تا بسیاری از محلول‌های پاک‌کننده می‌توانند لکه‌های موجود روی لباس شما را به خوبی پاک کنند، تا لباس شما به طور کامل تمیز و حتی نو شود. در ادامه چند روش پاک کردن لکه روغن از روی لباس را برای شما شرح می‌دهیم.


استفاده از مایع ظرفشویی

برای از بین بردن لکه روغنی تازه از روی پارچه و لباس، محل چرب را با مایع ظرفشویی بپوشانید و بگذارید 15 دقیقه به همان حالت بماند، سپس با حوله یا ای را نم دار کرده و لکه را پاک کنید و در آخر لباس را با مواد شوینده شستشو دهید.

روش پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس

استفاده از پودر گچ سفید

برای از بین بردن لکه روغنی تازه یعنی زمانی که لکه همچنان چسبناک است، از پودر گچ سفید استفاده نمایید، بدین گونه که محل را با گچ بپوشانید و صبر کنید تا پودر جذب شود؛ سپس آن را پاک کنید. لباس ها را طبق معمول بشویید.
 

استفاده از تینر رنگ یا نفت سفید

برای از بین بردن لکه روغنی تازه، لکه را با تینر رنگ یا نفت سفید بپوشانید و بعد از چند دقیقه لکه را بشویید و لباس را با آب داغ بشویید.
 

استفاده از بنزین

برای از بین بردن لکه روغنی که در عمق پارچه نفوذ کرده است، دو حوله را به بنزین آغشته و به مدت نیم ساعت در زیر و روی لکه قرار دهید تا روغن حل و جذب به حوله ها شود. پس از آن لباس را بشویید.
 

مخلوط آمونیاک و سقز

برای از بین بردن لکه روغنی مخلوط آمونیاک و سقز را روی لکه لباس ها اعمال کنید و لکه را با استفاده از حوله مالش دهید. در آخر لباس ها را در آب و صابون بشویید.
 

اسپری خنثی سازی لکه های روغن

افرادی که اغلب با روغن موتور و گریس تماس دارند،می توانند از فروشگاه ها اسپری مخصوص خنثی سازی لکه های روغن مانند اسپری زنگ بر WD40 بخرند.

 

آیا لکه روغن از روی لباس از بین می‌رود؟

معمولا بسته به اینکه چه نوع روغنی روی لباس ریخته باشد یا جنس لباس چه چیزی باشد و یا اینکه وسعت لکه چه قدر باشد، احتمال کاملا پاک شدن و محو شدن لکه روغن از روی لباس کم و زیاد می‌شود.

مثلا طبیعتا از بین بردن لکه چربی کهنه روی لباس رنگی کار سختی است؛ زیرا از یک طرف لکه کهنه شده است و از طرف دیگر لباس رنگی است و باید از تکنیک‌هایی برای از بین بردن لکه استفاده کرد که به رنگ لباس نیز آسیبی وارد نکند.

بسیاری از کسانی که تجربه کرده‌اند، اذعان دارند که اساسا از بین بردن لکه روغن سیاه روی لباس کار سختی است و در بسیاری از مواقع به بن بست می‌رسد.

بعضی از خانم‌ها در مورد اینکه لکه روغن روی لباس حریر چگونه پاک میشود هم سوال می‌پرسند، زیرا اساسا پارچه حریر، بافتی حساس و نازک دارد و امکان استفاده از هر ماده‌ای روی این پارچه نیست.

باید بدانید که بهترین توصیه این است که به یک خشکشویی معتبر مراجعه کنید و از او بخواهید که با تکنیک‌های مناسب و بر اساس تجربه مفیدی که در این زمینه دارد، از بهترین و مناسب‌ترین روش برای پاک کردن روغن از روی لباس وارد عمل شود تا به این ترتب کمترین آسیب به لباس وارد شود و بهترین نتیجه نیز حاصل شود.

 
روش پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس
 

نحوه پاک کردن لکه روغن موتور از روی زمین و سطوح

برای پاک کردن لکه روغن موتور از زمین روش های زیر را اعمال کنید:

پاک کننده گاز

پاک کننده اجاق گاز می تواند راه حل بسیار مؤثر برای تمیزکردن لکه های روغن روی آسفالت باشد. به سادگی محل مورد نظر را با پاک کننده اجاق گاز اسپری کنید و بگذارید ده دقیقه بماند. از یک برس موی سخت برای تمیز کردن آن استفاده کنید و با شلنگ آب آن را بشویید. این فرآیند را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید.
 

خاک اره و تینر رنگ

اگر به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر لکه های روغن در مسیر هستید بهتر از خاک اره و تینر وجود ندارد. خاک اره یک راه حل عالی است زیرا قدرت جذب بالایی دارد و می تواند روغن را پاک کند همچنین تینر به عنوان حلال عمل می کنند، پس خاک اره را با تینر مخلوط کنید و لکه های روغن را ازبین ببرید.

بعد از مخلوط کردن آنها، مخلوط تینر و خاک اره را به مدت حدود نیم ساعت روی لکه روغن پخش و از جارو برای پاک کردن خاک اره استفاده کنید و اگر لکه باقی ماند، مراحل را تکرار کرده تا از بین برود.
 

جوش شیرین

جوش شیرین را روی لکه روغن بمالید، 20 یا 30 دقیقه صبر کنید تا جذب شود و سپس از شیلنگ خود برای شستشوی محل استفاده کنید اگر پاک نشد، جوش شیرین بیشتری روی لکه روغن بریزید و بعد از نیم ساعت، از یک برس مرطوب و سفت برای تمیز کردن محل استفاده و سپس آن را با آب بشویید.
 

سرکه و روغن نباتی

اگر جوش شیرین مشکل شما را برطرف نکرد، مقداری سرکه و روغن نباتی استفاده کنید.ابتدا سرکه را روی روغن بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، به همان شیوه ای را که در دستورالعمل جوش شیرین استفاده کردید.

اگر این کار یعنی سرکه به تنهایی کارساز نبود، روغن نباتی را امتحان کنید و روی سرکه کمی روغن نباتی بریزید تا روغن با روغن مقابله کرده و لکه پاک شود.
 

مایع پاک کننده

دلیل این که مایع شوینده یک راه مؤثر برای از بین بردن لکه های روغن روی بتن است به رفتار مولکول ها و فرآیندهای شیمیایی مربوط می شود. مواد شوینده را مستقیم روی لکه روغن بریزید و آب اضافه کنید و با یک برس سخت و آب آن را بشویید.

 
روش پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس

خمیرهای دست ساز

می توانید با آسیاب کردن مواد جاذب مانند تالک یا خاک اره به صورت پودر و سپس مخلوط کردن آن با ترکیبی از صابون و آب داغ، خمیر درست کنید سپس روی لکه روغن، آب بریزید و خمیر را روی لکه بمالید و بگذارید خیس بخورد پس از خشک شدن با استفاده از یک برس سخت محل را تمیز کنید. اگر بار اول لکه از بین نرفت، تسلیم نشوید این روند را تکرار و دوباره امتحان کنید.
 

پاک کننده چربی زدا

اگر برای از بین بردن لکه های روغن روی بتن به روش تهاجمی تری نیاز دارید، از یک پاک کننده یا چربی زدا استفاده کنید. می توانید چربی زدا را از فروشگاه ها تهیه کنید. چربی زدا شامل صابون قلیایی غلیظ است،صابون روغن را شل می کند و باعث می شود کثیفی راحت تر شسته شود.
 

بخارشور

یکی از روش ها برای از بین بردن لکه روغن از روی زمین، پارکینگ و حیاط استفاده از یک بخارشو است. گرمای بخارشور، می‌تواند روغن را به مایع تبدیل کنید و فشار حاصل از آن می‌تواند لکه را از روی زمین پاک کند.
 

کوکاکولا

برخی افراد سالها پیش از کوکاکولا به‌عنوان پاک‌کننده و لکه‌بر استفاده می‌کردند اما، اثربخشی آن به‌عنوان پاک‌کننده لکه‌های روغن هنوز یک راز است. اگر بودجه کمی دارید، استفاده از کوکاکولای قدیمی ممکن است کم هزینه ترین و ساده‌ترین راه حل باشد.

دو قوطی کوکاکولا روی لکه روغن ریخته و یک روز به آن فرصت دهید تا جادوی خود را انجام دهد،سپس با آب آن را بشویید اگر لکه از بین نرفت، چند قوطی دیگر روی محل بریزید و 24 ساعت دیگر صبر کنید.
 

تری سدیم فسفات

برای از بین بردن لکه روغن از روی زمین، با استفاده از تری سدیم فسفات و آب، یک خمیر درست کنید و این خمیر را روی لکه روغن بمالید تا 30 دقیقه روی لکه بماند و روغن را جذب کند. زمین را با آب بشویید. هنگام استفاده از این ماده احتیاط کنید.
 

پودر لباسشویی

برای خلاص شدن از شر لکه های روغن از پودر شوینده استفاده نمایید و لکه ها را به طور کامل با مواد شوینده لباس بپوشانید،سپس کمی آب بریزید تا پودرها خیس بخورد، مواد شوینده را روی لکه بمالید و بگذارید حداقل 1 ساعت بماند،لکه ها را با آب داغ بشویید و در صورت لزوم این فرآیند را تکرار کنید.
 

جوهر نمک

جوهر نمک یا موریاتیک اسید، یکی از موثرترین راه ها برای پاک کردن لکه روغنی از روی زمین است. برای پاک کردن لکه روغنی از روی زمین جوهر نمک را روی لکه بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند، سپس با برس و آب لکه را بشویید. برای امتحان کردن این روش حتما از دستکش محافظ استفاده کنید.


روش پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس
 

چگونه می توان لکه روغن روی شلوار جین را پاک کرد؟

جین پارچه ای است که بیشتر از همه دچار لکه های روغن موتور می شود زیرا شلوار جین مورد علاقه زنان و مردان است و در همه جا پوشیده می شود. برس به پاک کردن لکه چرب از پارچه کمک می کند اما اول از همه باید از یک حلال استفاده کنید؛ سپس مقداری مواد شوینده را روی لکه بریزید و آن را با آب بشویید. سپس روی آن مسواک بکشید.

باید ذکر شود که گاهی اوقات مخلوط آمونیاک و سقز می تواند یک پاک کننده موثر باشد. مخلوط را روی لکه لباس ها اعمال کنید و لکه را با استفاده از حوله مالش دهید. در آخر لباس ها را در آب و صابون بشویید. فراموش نکنید که سقز رایحه ای غیرمعمول و ماندگار دارد؛ بنابراین شلوار را خیلی خوب شستشو دهید.

در فروشگاه ها نیز می توانید اسپری مخصوص خنثی سازی لکه های روغن مانند اسپری زنگ بر WD40 را پیدا کنید. ما این نوع اسپری ها را به افرادی که اغلب با روغن موتور و گریس تماس دارند توصیه می کنیم.

خانم های خانه دار باتجربه ادعا می کنند که می توانند از شر هر لکه تازه ای خلاص شوند! بنابراین توصیه می کنیم از به کار بردن روش های متفرقه خودداری کنید. گاهی اوقات 2-3 دقیقه کافی است تا لباس دوباره تمیز شود و در خرید لباس های جدید صرفه جویی کنید! توصیه های داده شده را دنبال کنید و سعید کنید لباس های لکه دار خود را خراب نکنید.


با استفاده از لباس کار نگران ایجاد لکه روغن موتور روی لباس خود نباشید

در این مطلب چند نمونه از مواد را به‌عنوان بهترین پاک کننده روغن موتور از روی لباس را معرفی کردیم. با استفاده از این مواد یا مواد دیگری چون شامپو، استون، پودر بچه و آرد ذرت می‌توانید آثار لک روغن موتور یا گریس را از روی لباس‌های خود پاک کنید.

اگر فردی هستید که دائما با روغن‌های صنعتی سروکار دارد، بهترین اقدام استفاده از لباس کار است. با استفاده از لباس کار مخصوص مانند شلوار کار، جلیقه یا لباس‌های سرهمی مخصوص در مکان‌هایی مانند تعویض روغنی، تعمیرگاه ماشین یا کارگاه‌های صنعتی، به‌هیچ‌عنوان نگران کثیف شدن لباس‌ها و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای پاک کردن روغن موتور از روی لباس نخواهید بود.
 

نکات اضافی

در اینجا چند نکته اضافی برای از بین بردن لکه روغن خودرو از روی لباس آورده شده است:

* قبل از استفاده از لکه بر، از سشوار برای گرم کردن لکه استفاده کنید. این کار به شل شدن روغن کمک می کند و برداشتن آن آسان تر می شود.
* از یک مسواک برای اعمال لکه بر روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. این کار به ورود لکه بر داخل منافذ پارچه کمک می کند.

* قبل از شستشوی لکه‌بر تا زمانی که ممکن است بگذارید بماند. هر چه لکه‌بر بیشتر بماند، زمان بیشتری برای کار کردن خواهد داشت.
* در صورت لزوم این فرآیند را تکرار کنید. اگر پس از اولین درمان لکه همچنان قابل مشاهده است، این کار را با استفاده از یک لکه بر قوی تر تکرار کنید.

 
روش پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس

هشدار

برای پاک کردن لکه روغن خودرو از روی لباس از مواد شیمیایی خشن یا پاک کننده های ساینده استفاده نکنید. این محصولات می توانند به پارچه آسیب برسانند و لکه را بدتر کنند. 
 

نتیجه

لکه های روغن خودرو می توانند آزاردهنده باشند، اما با روش های صحیح می توان آنها را از بین برد. با رعایت نکات این مقاله می توانید به راحتی لکه های روغن خودرو را از روی لباس های خود پاک کنید و آن ها را به بهترین شکل حفظ کنید.
 

منابع

هیئت تحریریه موسسه فرهنگی راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.