اشتباهات رایج در تمیز کردن کاشی و سرامیک

در منزل بسیاری از ما کف خانه با استفاده از سرامیک زیباسازی شده است. اما ویژگی سرامیک و کفپوش های مشابه آن این است که گرد و غبار خیلی سریع روی آن می نشیند و اغلب ما شیوه درست تمیز کردن سرامیک را نمی دانیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با اشتباهات رایج هنگام نظافت سرامیک و روش های درست تمیز کردن سرامیک آشنا کنیم. با راسخون همراه باشید.
يکشنبه، 23 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
اشتباهات رایج در تمیز کردن کاشی و سرامیک

اشتباهات رایج هنگام تمیز کردن سرامیک های منزل

بالطبع زمانی که همه جا در خانه شما تمیز است، احساس آرامش خواهید کرد. سرامیک کردن سطوح ایده خوبی برای دیزاین خانه است و همچنین اگر سرامیک ها جنس خوبی داشته باشند؛ ماندگاری طولانی مدتی خواهند داشت. در این قسمت لیستی از اشتباهاتی که ممکن است شما هنگام پاک کردن سرامیک ها انجام دهید؛ عنوان کرده ایم که به سادگی قابل رفع هستند.  

1- خوب جارو نکردن

قبل از پاک کردن سطح سرامیک ها باید خوب روی آن ها را جارو کنید تا گرد و غبار باقی نماند. اگر پیش از پاک کردن سطح روی آن را جارو نکشید؛ گرد و غبار باقی مانده از بین نمی رود و حتی ممکن است روی سرامیک ها خط و خش ایجاد کند. مطمئن شوید که گوشه ها و منافذ را هم جارو کشیده اید زیرا خاک و غبار در آن جا جمع می شود.
 

2- استفاده از دستمال و آب آلوده

در صورتی که از آب آلوده استفاده کنید؛ همه جا بیشتر از قبل کثیف خواهد شد. در حین پاک کردن سطح، حواستان باشد که دستمال و آب داخل سطل تمیز باشند و اگر آلوده شده اند، باید آنها را عوض کنید. دستمالی که استفاده می کنید باید پس از هر بار استفاده کاملا شسته شده و هر چند ماه یک بار تعویض شود.
 

3- استفاده از آب خیلی زیاد

یکی از بزرگترین اشتباهات مردم استفاده از آب زیاد هنگام تمیز کردن سرامیک ها است. دوغاب بین کاشی ها بسیار متخلل است و هنگامی که سرامیک ها را می شویید؛ آب کثیف جذب دوغاب می شود. با گذشت زمان این امر باعث شده تا خطوط دوغاب تیره و کدر بنظر برسند و تمیز کردن آن ها دشوار باشد.
 

4- به طور منظم نظافت نکردن

شما باید مرتباً هر دو هفته یکبار آشپزخانه و حمام خود را بشویید و تمیز کنید تا ظاهر کفپوش آن ها عالی باشد. همچنین هر چند روز یکبار باید سطح سرامیک ها را جارو یا جاروبرقی بکشید تا از شر گرد و غبار و ریزگرد ها که می توانند کف سرامیک را تیره کنند، خلاص شوید.
 

5- استفاده از سرکه برای تمیز کردن کاشی های مرمر

اسید موجود در سرکه می تواند با گذشت زمان، دوغاب سرامیک های مرمری را از بین ببرد و همچنین آن ها را مات کرده و مستعد خط و خش کند. بررسی کنید و با محصولی که مناسب سرامیک های شماست آن ها را تمیز کنید.
 

سفید کننده درز سرامیک

برای سفید کردن درز بین سرامیک ها به خمیری از جوش شیرین و آب نیاز دارید. با استفاده از یک برس زبر یا مسواک قدیمی، خمیر به دست آمده را روی فاصله میان سرامیک ها بکشید تا آن را لایه برداری کند. سپس کف را با آب گرم بشویید و صبر کنید تا در هوا خشک شود.برای لکه های سرسخت تر، می توانید از محلول سه چهارم سفیدکننده و یک چهارم آب استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که این محلول هم باید با آب گرم شسته شود. همچنین ماندن سفیدکننده روی سرامیک و کاشی می تواند باعث آسیب دیدن آن شود.

اشتباهات رایج در تمیز کردن کاشی و سرامیک
 

نحوه تمیز کردن دوغاب کاشی

کف سرامیک و کاشی شما تنها به اندازه دوغابی که آن را کنار هم نگه داشته است، ظاهر خوبی خواهد داشت. بهترین روش برای تمیز کردن دوغاب کاشی به شرح زیر است:
1. طبق دستورالعمل روی بطری، یک سطل آب را با سفیدکننده اکسیژن پودر شده ترکیب کنید. این نوع سفیدکننده غیر سمی و ضد رنگ است.
2. این محلول را با بطری به خطوط دوغاب اسپری کرده و یا با یک برس زبر روی آن بکشید. در صورتی که دوغاب کاشی ها بیش از حد کثیف باشد، بهتر است از هر دو این روش ها استفاده کنید.

3. حدودا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا این محلول روی خطوط دوغاب کاشی باقی بماند. هر چه زمان بیشتری بگذرد، نتیجه به دست آمده نیز بهتر خواهد بود.
4. پس از گذشت مدت زمان لازم، از یک برس نایلونی سفت و یا مسواک قدیمی برای تمیز کردن خطوط بین کاشی ها استفاده کنید. هر بار بخش کوچکی از خطوط را ساییده و آب های کثیف اطراف آن را با یک حوله خیس تمیز کنید.

5. پس از تمیز شدن تمام خطوط بین کاشی ها، زمین را با آب تازه شستشو دهید. در پایان، می توانید از یک پارچه تمیز کمک گرفته و کفپوش را خشک کنید.
6. پس از تکمیل کار و خشک شدن کف، می توانید از تمیزکننده دوغاب برای تمیز ماندن کفپوش استفاده کنید.
 

شوینده های مناسب برای تمیز کردن سرامیک و کاشی

آب بهترین شوینده برای کاشی های سرامیکی است که می تواند لجوج ترین لکه ها را نیز از بین ببرد. اگر تولیدکننده توصیه کرده از شوینده های ملایم تری استفاده کنید یا می توانید مخلوط نصف به نصف آب و سرکه برای ایجاد برق روی سرامیک ها به کار ببرید.

برای تمیز کردن سرامیک باید از ابزارها و شوینده ای استفاده کنید که دارای کمترین میزان سایندگی باشند. بهتر است برای تمیز کردن کاشی های سرامیکی، همیشه کار را با آب شروع کنید.قبل از اینکه مواد شوینده را روی همه سرامیک ها بریزید ابتدا آن را روی یک قسمت کوچک و دور از چشم امتحان کنید تا مطمئن شوید که این شوینده باعث تغییر رنگ و یا آسیب رساندن به سرامیک ها نمی شود.
 

معرفی قویترین براق کننده سرامیک

وقتی صحبت از براق‌کننده‌ها و بهترین روش برای تمیز کردن سرامیک کف خانه به‌میان می‌آید، اکثر افراد تنها به ‌استفاده از شوینده‌های گران‌قیمت فکر می‎کنند. برند‌های مختلفی از براق‌کننده‌ها و شوینده‌های صنعتی در بازار وجود دارد؛ با این حال تعداد زیادی از براق‌کننده‎های ارزان و در دسترس با کارایی فوق‌العاده وجود دارند که استفاده از آن‌ها از بهترین راه های تمیز کردن سرامیک به‌شمار می‌رود.

سرکه و لیمو ترش

لیمو و سرکه سفید هر دو از مواد اسیدی قوی هستند که تاثیر شگف‌انگیزی روی براق‌شدن سرامیک‌ها می‌گذارند. بهتر است به‌جای استفاده از آبلیمو، لیمو ترش را از وسط نصف کنید و به‌صورت مستقیم روی محل مورد نظر بکشید. پس از این کار باید یک دستمال مناسب را به‌ مقداری از سرکه سفید آغشته کنید و روی محل بکشید. در نهایت سرامیک را با دستمال نم‌دار پاک کنید و سپس از یک دستمال تمیز برای خشک‌کردن این محل استفاده کنید.
 

جوش شیرین

در دسترس‌ترین و بهترین روش برای تمیز کردن سرامیک کف خانه، استفاده از جوش شیرین است. مواد براق‌کننده صنعتی بسیار قوی عمل می‌کنند؛ با این حال استفاده مکرر از این مواد به‌علت وجود بخارهای سمی، می‌تواند در بلندمدت به سلامت انسان آسیب وارد کند.

جوش شیرین می‌تواند جایگزین مواد صنعتی و یکی از راه های تمیز کردن سرامیک و براق‌کردن آن باشد.برای براق‌کردن سرامیک به‌کمک جوش شیرین، باید ابتدا غلظت آن را با استفاده از آب تنظیم کنید. مخلوط آب و جوش شیرین را روی سطح مورد نظر بپاشید و به‌کمک یک تی طنابی سطح را به‌خوبی تمیز کنید. در نهایت با استفاده از یک تی یا دستمال، سطح براق‌شده را خشک کنید.
 

وایتکس

استفاده از وایتکس یکی از راه های تمیز کردن سرامیک و انواع سطوح است. قدرت براق‌کنندگی و نظافت وایتکس بر هیچکس پوشیده نیست؛ با این حال به‌دلیل بوی نامطلوب و حساسیت‌های پوستی بهتر است به‌صورت مداوم مصرف نشود. بهتر است از وایتکس به‌تنهایی و بدون ترکیب‌کردن با آب استفاده شود؛ اما هنگام کار با این ماده حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و در و پنجره‌ها را باز بگذارید.


برای براق‌کنندگی حداکثری، وایتکس را با هیچ ماده دیگری مخلوط نکنید و آن را مستقیما روی سطح مورد نظر بریزد. اگر وایتکس مورد استفاده بوی خیلی تندی داشت، می‌توانید آن را با مقداری آب رقیق کنید. وایتکس را به‌کمک یک تی روی سرامیک‌ها پخش و پس از گذشت چند دقیقه سطح را آبکشی و خشک کنید.
 

ترکیب سرکه، آمونیاک و جوش شیرین

استفاده از هر یک از این مواد به‌تنهایی قدرت براق‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد؛ با این حال اگر سطح مورد نظر کثیفی زیادی داشته باشد، می‌توانید از ترکیب‌کردن سرکه با آمونیاک و جوش شیرین استفاده کنید. برای این کار حتما از بطری آب‌پاش استفاده کنید و توجه داشته باشید که این ترکیب تنها مناسب سرامیک و کاشی‌ست و نباید برای سطوح گرانیتی مورد استفاده قرار گیرد.
 

منابع

https://saednews.com
https://snapp.market


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.