شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

یکی از شهرستان های مرکزی مازندران جویبار است. در گذشته با داشتن ۶/۲ درصد جمعیت مازندران قسمتی از شهرستان قائمشهر به شمار می رفته است و در سال 1376 به عنوان شهر شناخته شد. بر اساس تقیسمات کشوری صورت گرفته شهر جویبار در سال 1376 دارای دو بخش گیل‌ خواران و مرکزی و ۴ دهستان بوده است. مساحت این شهر به طور تقریبی  حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع تخمین زده شده است. مختصات جغرافیایی شهر جویبار به صورت  ۴۷،۵۲ تا ۵۸،۵۹،۵۲ طول شرقی از نصف النهار مبدا و ۳۳،۳۶ تا ۴۷،۳۶ عرض شمالی می باشد. جویبار از قسمت شمال به دریای مازندران از قسمت جنوب به شهرستان قائمشهر از قسمت شرق به شهرستان ساری و از قسمت غرب به شهرستان بابلسر متصل می شود.
يکشنبه، 7 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان مازندران
شهرستان جویبار
بخش مرکزی
جمعیت  ۸۳٬۹۸۸ نفر
مساحت 300 کیلومتر مربع
زبان گفتار زبان مازندرانی (طبری)
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۲۰ متر از سطح دریا
شرایط آب و هوا معتدل و مرطوب
پیش شماره تلفن ۰۱۱
شناسه ملی خودرو ۶۲
ره آورد پشت زیک، آغوزنون، نان محلی، انواع ترشیجات، زیتون، برنج، چای و ...

یکی از شهرستان های مرکزی مازندران جویبار است. در گذشته با داشتن ۶/۲ درصد جمعیت مازندران قسمتی از شهرستان قائمشهر به شمار می رفته است و در سال 1376 به عنوان شهر شناخته شد. بر اساس تقیسمات کشوری صورت گرفته شهر جویبار در سال 1376 دارای دو بخش گیل‌ خواران و مرکزی و ۴ دهستان بوده است. مساحت این شهر به طور تقریبی  حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع تخمین زده شده است. مختصات جغرافیایی شهر جویبار به صورت  ۴۷،۵۲ تا ۵۸،۵۹،۵۲ طول شرقی از نصف النهار مبدا و ۳۳،۳۶ تا ۴۷،۳۶ عرض شمالی می باشد. جویبار از قسمت شمال به دریای مازندران از قسمت جنوب به شهرستان قائمشهر از قسمت شرق به شهرستان ساری و از قسمت غرب به شهرستان بابلسر متصل می شود. قدمت این شهر به دوره صد اسلام باز میگردد. مردم شهرستان جویبار به زبان طبری یا مازندرانی صحبت می کنند و طبق آخرین سرشماری در سال 1395جمعیت این شهر به ۸۳٬۹۸۸ نفر رسیده بود. دین مردم شهرستان جویبار اسلام و مذهب شیعه می باشد. اگر بخواهیم اشاره ای به شغل مردم بکنیم اکثرا به شغل ماهیگیری و باغداری مشغول هستند. از سوغاتی های معروف شهرستان جویبار میتوان پشت زیک، آغوزنون، نان محلی، انواع ترشیجات، زیتون، برنج، چای و ... را نام برد.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌ باشد:

 
شهرها:
کوهی‌ خیل، جویبار
 
دهستان:
دهستان سیاهرود، دهستان حسن‌ رضا، دهستان چپکرود غربی، دهستان چپکرود شرقی، دهستان لاریم شمالی، دهستان لاریم جنوبی
 
روستاها:
امامزاده محمود، زیارمحله، شورکا، طالش‌ محله، عروس‌ کتی، فوتم سفلی، آزان، میستان، محله‌ کلا، نفت‌ چال، واسوکلا و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان جویبار

 
شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
ساحل چپکرود
اگر گذرتان به استان مازندران و شهرستان جویبار افتاد حتما به سالم ترین ساحل ایران یعنی ساحل چیکرود سری بزنید. این ساحل در راستای دریای خزر قرار دارد و طول آن بسیار طولانی است. این ساحل علاوه بر طبیعت بکر و صدای آرام بخش دریا دارای  امکانات رفاهی زیادی همانند  رستوران‌ ها، آلاچیق‌ های تابستانی و پارک ساحلی با بازی‌ ها و ورزش‌ ها می باشد.

شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
تکیه کردکلا
قدمت این ساختمان تاریخی به سال 1208 و دوره قاجاریه باز میگردد. اگر بخواهیم نمای این ساختمان را برای شما توصیف کنیم دارای دیوارهای آجری و سقف سفالی می باشد و نقاشی های زیبایی که در داخل ساختمان وجود دارد اشاره به جنگ ها و مراسم مذهبی آن زمان دارد. اگر شما عاشق تاریخ و بناهای قدیمی هستید حتما به هنگام سفر به جویبار به دیدن این بنای باشکوه هم بروید. 

شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
خشت پل
یکی از جای های دیدنی و معروف شهرستان جویبار که هر ساله مسافران زیادی را به سمت خود می کشاند پل خستی است. طول این پل حدود  ۵۸ متر و عرض آن  ۱۰/۲متر می باشد. این پل تاریخی از  پنج طاق جناقی و موج‌ شکن‌ های مثلثی تشکیل شده است. این پل به خاطر داشتن ظاهری زیبا گردشگران زیادی را پذیرا میشود تا در این مکان زیبا عکس های یادگاری زیادی را بگیرند.

شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
پل آزان جویبار
یکی دیگر از مکان های تاریخی این شهرستان پل آزان می باشد که قدمت آن به دوران قاجاریه باز میگردد و ارتفاع آن از سطح آب تقریبا 6 متر است. این پل از شش طاق تشکیل شده که طاق وسط آن بلندترین طاق پل به حساب می آید. این پل در روستای آزان شهرستان جویبار واقع شده است. مواد مورد استفاده در ساخت این پل شامل آجر و ملاط ساروج می باشد.  

شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
تالاب لاریم
تالاب آب‌ بندان یا تالاب لاریم که در شهرستان جویبار واقع شده و مزیتی که دارد این است که فاصله زیادی با دریای خزر نداشته و شما در این تالاب میتوانید دریا را هم مشاهده کنید. تالاب لاریم جزو بزرگترین تالاب های کشور ایران محسوب می شود و سالانه پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است که برای زندگی فصلی به این تالب می آیند. برخی از پرندگان هم بومی همین تالاب هستند. ای تالاب علاوه بر منظره بکر و دیدنی دارای امکانات رفاهی و تفریحی زیادی می باشد.

شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
میدان کشتی جویبار
یکی از مکان های معروف در دل شهر جویبار میدان کشتی می باشد که نشان دهنده آوازه و شهرت دلیرمردان کشتی گیر ایران است. وقتی به شهر جویبار سفر کردید حتما در شهر این میدان نامدار را مشاهده خواهید کرد. شهر جویبار به پایتخت کشتی ایران معروف است.

شهر جویبار کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
رود سیاهرود
یکی از رودهای معروف شهرستان جویبار رود سیاه رود است که هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تفریحی برای این شهرستان مهم تلقی می شود. اگر رود سیاه رود در شهرستان جویبار واقع  نبود امکان کاشت برنج در شالیزارها و کشاورزی در این شهر وجود نداشت. حتما در هنگام سفر به جویبار به دیدن این رود معروف بروید و از دیدن مکان های طبیعی لذت ببرید. 
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان بوکان

 
سروش احمدی
سروش احمدی که در سال 1375 و در روز 27 شهریور در شهر جویبار چشم به جهان گشود. وی از ورزشکاران نامدار شهر جویبار در رشته ورزشی  تکواندو می باشد و توانسته در مسابقات کشوری و بین المللی دو مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز دریافت کند. 
 
مسعود اسماعیل‌ پور
یکی دیگر از ورزشکاران نامدار شهرستان جویبار در رشته کشتی مسعود اسماعیل پور است. وی فعالیت ورزشی خود را در رشته کشتی آزاد آغاز کرده و توانسته مقام دوم مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال ۲۰۱۴ را به دست آورد. هم چنین اسماعیل پور برندهٔ مدال طلای بازی‌ های آسیایی در سال ۲۰۱۴ می باشد. از دیگر افتخارات وی میتوان به  قهرمانی سه دورهٔ قهرمانی کشتی آسیا در سال‌ های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اشاره کرد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.