روش نگه داری برنج پخته در یخچال و فریزر

همیشه نحوه نگهداری برنج پخته بسیار اهیمت دارد. زیرا برنج بعد از پخته شدن زود خراب شده و اگر نتوانید روش درستی برای نگهداری آن ها بیابید احتمالا دیگر برنج ها قابل مصرف نباشند و باید آن ها را دور بریزید. اما باید دانست که روش نگهداری برنج پخته شده در فریزر چگونه است؟ برنج پخته چه مدت می تواند در یخچال بماند؟
دوشنبه، 29 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روش نگه داری برنج پخته در یخچال و فریزر

چگونه برنج پخته شده را در یخچال نگه داری کنیم؟

همیشه نحوه نگهداری برنج پخته بسیار اهیمت دارد. زیرا برنج بعد از پخته شدن زود خراب شده و اگر نتوانید روش درستی برای نگهداری آن ها بیابید احتمالا دیگر برنج ها قابل مصرف نباشند و باید آن ها را دور بریزید. اما باید دانست که روش نگهداری برنج پخته شده در فریزر چگونه است؟ برنج پخته چه مدت می تواند در یخچال بماند؟ اصلا از کجا باید فهمید که برنج پخته کی خراب می شود؟ در ادامه قصد داریم شما عزیزان را با نکات نگهداری برنج پخته آشنا کنیم.

برنج پخته شده را در یخچال نگهداری کنید. اگر می خواهید برنج پخته شده را تا یکی دو روز آینده میل کنید، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری برنج پخته شده در یخچال باید آن را تقریبا حدود دو ساعت در فضای اتاق قرار دهید تا کاملا سرد شود. سپس برنج ها را داخل ظروف شیشه ای درب دار یا زیپ کیپ ریخته و محکم ببندید و در یخچال قرار دهید.

فراموش نکنید در هنگام نگهداشتن برنج پخته شده در یخچال حتما از ظروف درب دار استفاده نمایید. بدون درب گذاشتن برنج در یخچال هم موجب انتقال آلوگی ها به برنج شده و هم موجب خشک شدن آن می شود. همچنین سعی کنید برنج پخته در یخچال را حتما دور از سبزیجات و میوه های خام قرار دهید.
 

حداکثر زمان نگهداری برنج پخته در یخچال چقدر است ؟

برنجی که تازه می پزید دارای محتوای رطوبتی زیادی است و اگر این برنج بیشتر از ۲ ساعت در محیط قرار بگیرد، به مکان مناسبی برای رشد کردن باکتری ها تبدیل می شود.
برنجی که پخته شده است همانند خیلی از غذاهای پخته شده ی دیگر باید در یخچال و در بیرون از محدوده ی دمایی ۵ تا ۳۶ درجه نگهداری شود، اگر برنج در بالاتر از این دما یا پایین تر از این دما قرار بگیرد، مشکلی از لحاظ رشد کردن باکتری ها وجود ندارد.

خوب است اگر برنج باقی ماند فورا آن را سرد کنید و به صورت طولانی مدت آن را در محیط نگه ندارید، شما می توانید این کار را باین نکته را به یاد داشته باشید که برای نگهداری کردن برنج اصلا از ظرفی که به دلیل غذا آلوده شده و یا از قاشق آلوده استفاده نکنید چون این کار باعث می شود برنج زودتر خراب و فاسد شود.

برای این که از برنج پخته یا هر غذای دیگری که پخته شده است نگهداری کنید از ظرف هایی که دارای در هستند استفاده کنید و آن ها را بدون محافظ در یخچال ول نکنید چون ممکن است در اثر تماس با مواد خام مثل میوه ها، سبزی ها، تخم مرغ و … آلوده شود.

برای نگهداری برنج حتما آن را دور از مواد غذایی خام و در یخچال قرار دهید، برای نگهداری آن در یخچال اگر ظرف در دار ندارید می توانید از زیپ کیپ بهره بگیرید ولی یادتان باشد حتما هوای باقی مانده در آن را خارج کنید.

برنجی که خیلی خوب پخته شده باشد و در ظرف های در دار یا کیسه ای که کاملا بسته شده است نگهداری شود، می شود آن را سه چهار روز در یخچال نگهداری کرد، با این وجود اگر خواستید از برنج استفاده کنید و تغییری در بافت آن دیدید یا سطح آن لزج شده بود و یا بوی غیر طبیعی داشت، آن برنج را مصرف نکنید.
 قرار دادن برنج در یخچال یا تقسیم کردن آن در ظرف های دیگر برای زودتر سرد شدن برنج انجام دهید.
 

نگهداری برنج پخته شده در فریزر

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از برنج پخته قرار دادن آن در فریزر است. برای نگهداری برنج پخته شده در فریزر می‌توانید برنج را داخل زیپ کیپ یا پلاستیک بریزید. سپس هوای داخل پلاستیک را به طور کامل تخلیه کنید و درب آن را محکم نمایید و داخل فریزر قرار دهید.

• فریز کردن برنج پخته موجب می‌شود تا برنج شما کاملاً مرطوب و تازه باقی بماند و مزه آن بعد از چند روز خراب نشود.
• قرار دادن برنج پخته در یخچال موجب سفت و خشک شدن برنج می‌شود و طعم آن تغییر می‌کند. از همین رو اگر قصد دارید بعد از چند روز برنج را استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود حتماً آن را در فریزر قرار دهید.
• شما می‌توانید از برنج فریزر شده هم داخل غذا برای درست کردن انواع پلو و هم برای سرو کنار خوراک و خورشت برای ناهار یا در منوی شام استفاده کنید.
 

نکات و اصول نگهداری برنج پخته شده در فریزر

بهتر است تا جایی که امکان دارد سمت نگهداری برنج پخته شده در فریزر نروید، چراکه برنج فریزشده موقع گرم کردن مجدد خرد می‌شود. البته اگر بخواهید از برنج فریزشده در سوپ و یا آش استفاده کنید این مورد مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. برای جلوگیری از خرد شدن برنج فریزشده هنگام گرم کردن، می‌توانید برنج را با حرارت ملایم و بدون استفاده از کفگیر، گرم کنید. توجه داشته باشید که برنج فریزشده نیز مثل هر ماده غذایی دیگری که فریز شده است، برای مصرف حتماً باید به‌طور کامل گرم شود.

روش نگه داری برنج پخته در یخچال و فریزر
 

گام‌های فریز کردن برنج پخته شده

برای نگهداری برنج پخته شده در فریزر گام‌های زیر را اجرا کنید:

۱) برنج را خنک کنید.

برای اینکه برنج برای فریز کردن آماده شود لازم است ابتدا به‌مدت ۱ تا نهایتاً ۲ ساعت در محیط خنک شود و سپس آن را در ظرف مناسب در یخچال قرار دهید تا در دمای زیر ۴ درجه کاملاً سرد شود. دلیل این کار این است برنج پخته شده رطوبت بالایی دارد و مواد غذایی باید برای فریز کردن خشک باشند.
 

۲) برنج را برای نگهداری در فریزر بسته‌بندی کنید.

برنج را در اندازه‌های مناسب برای وعده‌های مختلف گرم کردن در ظرف‌های مخصوص نگهداری در فریزر قرار دهید. ظروف مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی در فریزر پلاستیکی، فلزی یا شیشه‌ای هستند. البته این ظروف شیشه‌ای خاص هستند، چراکه ظروف شیشه‌ای معمولی در دمای فریزر می‌شکنند.

می‌توان از کیسه‌های نایلونی نیز برای نگهداری مواد غذایی در فریزر استفاده کرد. استفاده از کیسه‌های نایلونی به‌علت در دسترس بودن و جای کمی که در فریزر می‌گیرند بسیار رایج و متداول است، نکته مهم این است که برای این کار باید از کیسه‌های نایلونی محکم استفاده کنید تا در مقابل نشتی، سرمای زیاد و پاره شدن مقاوم باشند. چون در غیرانصورت ممکن است مواد غذایی از آن‌ها خارج و با مواد غذایی دیگر مخلوط شوند.
 

۳) تاریخ فریز کردن را روی بسته‌ها درج کنید.

یک برچسب روی هر بسته بچسبانید و نام ماده غذایی درون آن و تاریخ فریز کردن را روی آن بنویسید. دلیل این کار این است که هم با نگاه اول محتویات بسته را تشخصی دهید و حواستان به مدت ماندگاری ماده غذایی در فریزر باشد.
 

۴) بسته‌ها را به‌صورت مناسب در فریزر قرار دهید و دمای آن را تنظیم کنید.

دمای ۱۸- درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای فریزر است. تغییر در دمای فریزر می‌تواند باعث خراب شدن مواد غذایی شود. از این رو باید همواره دمای فریزر را چک کنید و آن را در محدوده مناسب نگه دارید. بلافاصله پس از اینکه بسته‌های برنج را آماده کردید باید آن‌ها را در فریزر قرار دهید. توجه داشته باشید که تعداد زیاد بسته‌ها در فریزر و انباشتن آن‌ها روی هم جریان هوا بین بسته‌ها را دشوار می‌کند و باعث می‌شود بعضی بسته‌ها به‌خوبی منجمد و فریز نشوند، همچنین ممکن است باعث افزایش دمای فریزر و خراب شدن مواد غذایی داخل فریزر شود.

روش نگه داری برنج پخته در یخچال و فریزر
 

نحوه گرم کردن برنج پخته بعد از نگهداری در یخچال و فریزر

نگهداری برنج پخته در یخچال یا فریزر یکی روش ایده‌آل برای افزایش ماندگاری برنج است. اما برای گرم کردن برنجی که در یخچال و فریزر نگهداری کرده‌اید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید.
 

گرم کردن برنج پخته روی اجاق گاز

برای گرم کردن برنج پخته روی اجاق گاز باید برنج را داخل قابلمه بریزید. سپس در صورت نیاز چند قطره روغن یا یک قاشق غذاخوری کره و مقداری آب روی برنج بریزید. سپس درب قابلمه را روی آن قرار دهید و شعله گاز را روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج گرم شود.
 

گرم کردن برنج پخته در فر

برای گرم کردن برنج در فر برنج را داخل ظرف مخصوص فر بریزید. سپس برنج را با پشت قاشق به آرامی باز کنید و چند قطره روغن یا یک قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. سپس روی ظرف برنج فویل بکشید و برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
 

گرم کردن برنج پخته در مایکروویو

گرم کردن برنج در مایکروویو یکی دیگر از شیوه‌های گرم کردن برنج پخته است. برای این کار باید کمی آب روی برنج بپاشید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. سپس روی ظرف برنج را بپوشانید و برای ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. سپس برنج را به آرامی با چنگال هم بزنید و دوباره برای ۱ تا ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید.
 

منابع

https://donameal.com
https://blog.okcs.com
https://keilanfood.com
https://shirinpolo.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.