شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهرستان زرند یکی از شهرهای استان کرمان به شمار می آید و در جنوب شرقی کشور ایران قرار گرفته است. این شهرستان دارای مساحت ۸۲۶۰ کیلومتر مربع می باشد و از سمت شمال با شهرستان های کوهبنان، بافق یزد و منطقه طبس از سمت جنوب با حومه کرمان و بخش چترود و از سمت جنوب شرق با کرمان، از سمت شرق با بیابان لم یزرع بین شهداد و بخش راور در شمال شرقی، از سمت غرب با شهرستان رفسنجان همسایه می باشد.
سه‌شنبه، 14 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان کرمان
شهرستان زرند
بخش مرکزی
جمعیت  ۶۰٬۳۷۰ نفر
مساحت ۸۲۶۰ کیلومتر مربع
زبان گفتار کرمانی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۶۵۰ متر
شرایط آب و هوا نیمه کویری
پیش شماره تلفن ۰۳۴
شناسه ملی خودرو  ایران ۶۵-ط  ایران ۷۵-ط
ره آورد بزقرمه، سوهان زرندی، چلوگوشت زرندی، پسته، قاووت، آش آماچو، کماچ، کماچ سهن، کلمپه، روغن جوشی، پته، قالی، سرمه سنگ و ...

شهرستان زرند یکی از شهرهای استان کرمان به شمار می آید و در جنوب شرقی کشور ایران قرار گرفته است. این شهرستان دارای مساحت ۸۲۶۰ کیلومتر مربع می باشد و  از سمت شمال با شهرستان های کوهبنان، بافق یزد و منطقه طبس از سمت جنوب با حومه کرمان و بخش چترود و از سمت جنوب شرق با کرمان، از سمت شرق با بیابان لم یزرع بین شهداد و بخش راور در شمال شرقی، از سمت غرب با شهرستان رفسنجان همسایه می باشد. بر اساس سرشماریی که در سال ۱۳۹۵ در مرکز آمار ایران صورت گرفت جمعیت زرند برابر با ۶۰٬۳۷۰ نفر بوده‌ است. این شهر تا استان کرمان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد و در قسمت شمال غربی استان کرمان واقع شده‌ است. مزیتی که شهرستان زرند را در مقایسه با دیگر شهرستان های استان کرمان متمایز میکند وجود منطقهٔ جغرافیایی بسیار مناسب و داشتن صنعت‌ های بسیار پیشرفته نظیر  کارخانهٔ کنسانتره، گندله، کک سازی، فولاد، یونولیت، نیروگاه برق و آبی تمام اتوماتیک، کارخانه قطران و مجموعه کارخانه‌ های واگن سازی پلورسبز می باشد. افزون بر این این شهرستان در سالهای اخیر پیشرفتهای فراوانی را در زمینه صنایع دستی مسی و تولید ظروف میناکاری و فیروزه کوبی و قلمزنی داشته که به تلاش مربیان صنایع میسر شده است. زرند از نظر اقلیم و آب و هوا یک منطقه نیمه کویری است و به همین دلیل دارای تابستان‌ های نسبتاً گرم و زمستان‌ های سردی می باشد. بخش دیگر زرند در کوهستان‌ ها آب و هوایی معتدل دارد که در تابستان هوایی خنک در زمستان هوایی سرد دارد.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
شهرها:
ریحان‌ شهر، خانوک، یزدانشهر، سیریز
 
دهستان:
دهستان محمدآباد، دهستان وحدت، دهستان دشت خاک، دهستان سربنان، دهستان جرجافک، دهستان اسلام‌ آباد، دهستان حتکن، دهستان یزدان‌ آباد، دهستان شعبجره
 
روستاها:
آبخیزوییه، ارجمندیه، باب ندان، بناوند، بیدگرم، پیوال دشتی، جرجافک، چشمه سرگدار، حوریک، خونگ، داهوییه، ده چنارو، دهنو سنگ، ریزوئیه، گلی‌ تابه، شهردان و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان زرند


شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
روستای جرجافک
روستای جرجافک، یکی از مکان های دیدنی شهرستان زرند است که به خاطر داشتن آب و هوای خنک و ییلاقی سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود میکشاند. نام قدیمی این روستان در زمان های گذشته گرگاک بوده ولی تاریخ پیدایش آن به‌ طور دقیق مشخص نمی باشد. حرفه اکثر ساکنان این‌ روستا کشاورزی است و مهم‌ ترین محصول زمین‌ های کشاورزی این منطقه سبزیجات‌ هستند. هم چنین میوه‌ هایی نظیر انار، توت‌فرنگی، زردآلو، سیب و پسته هم در این روستا پرورش می یابند.

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
منطقه گزوئیه
منطقه گزوئیه در روستای گزوئیه و در  10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان زرند قرار گرفته است و به خاطر وجود یوزپلنگ ایرانی و سازندهای دوران پالئوزئیک شهرت جهنانی پیدا کرده و نامش در سراسر دنیا پیچیده است. این منطقه سالانه میزبان گردشگران زیادی است و هم چنین به خاطر داشتن این سازندها دانشجویان زیادی را به سمت خود میکشاند. هم چنین این روستا به خاطر داشتن برنامه های عزاداری در ایام محرم مردمان زیادی را به سمت خود میکشاند.

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
منطقه حفاظت شده چاه کومه
این منطقه در شهرستان های زرند و کوهبنان قرار گرفته و جزو مناطق حفاظت شده ایران می باشد. در این منطقه انواع گونه حیوانا وجود دارند و این منطقه در آبان سال 1388 از هر لحاظ تجهیز گردیده است. 

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
مسجد حسینیه قلعه
یکی دیگر از بناهای تاریخی شهرستان زرند که تا امروز سالم مانده و به خوبی از آن مراقبت میشود، مسجد حسینیه قلعه می باشد. قدمت این مسجد طبق اسناد موجود به 800 سال قبل بازمیگردد و یادگار دوران زندیه می باشد. در گذشته این مسجد محل اجماع مردم در هنگام ریزش باران ها سیل آسا بوده است.

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
خواجه فقیه زرند
مقبره کریم الدین ابو المعالی معروف به خواجه فقیه که از عرفای قرن هفتم بوده است بسیار قدیمی بوده و جزو مکان های دیدنی شهرستان زرند به حساب می آید. این مقبرهبرای اهالی این منطقه بسیار محترم شمرده میشود و طبق گفته ها آن مرحوم مرگ خود را به دست یکی از سربازان غز پیش بینی کرده بود که عینا این اتفاق رقم خورده است. 

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
برج زرندوئیه
این برج در فاصله ۶ کیلومتری شمال شهرستان زرند واقع شده و از نظر استقامت بسیار محکم می باشد. به طوری که در طی ین ستال ها مقاومت بسیاری در برابر انواع حوادث طبیعی داشته است.  اگر شما هم دوست دار بناهای تاریخی و گذشته هستید حتما سری به این بنا بزنید.

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
رد پای دایناسورها
یکی دیگر از آثار بسیار مهم شهرستان زرند که ارزش جهانی دارد ردپای دایناسورها می باشد که توسط باستان شناسان کشف و سبب شگفتی تمام جهان شده است. این ردپاها متعلق به دایناسورها می باشد که قدمت آن به دوره ماقبل تاریخ باز میگردد و بلندی آنها به 5 متر و وزن آنها به 8 تن می رسید. این ردپاها در روستای ده علیرضا زرند کشف شدند  سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود میکشانند. 

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
بازار سهرابی
این بازار یکی از کهن ترین بازارهای ایران به حساب می آید و قدمت آن  به ۱۴۰ سال قبل باز میگردد. فردی به اسم حاج علی مغازه‌ های آن را به شکل سنتی ساخته اما این مغازه ها به خاطر آمدن سیل خراب شدند و به داخل خندق کنار بازار رفتند. وقتی این اتفاق افتاد حاج علی تصمیم گرفت در این مکان کوره آجرپزی بنا کند ولی برادران سهرابی برای پیشگیری از آلودگی هوا این بازار را از  ایشان خریداری کردند. علت نامگذاری این بازار نیز همین می باشد.

شهر زرند کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
روستای داهوئیه
این روستا که در ۱۷ کیلومتری شهستان زرند قرار گرفته و دارای ۸۲۴ نفر جمعیت می باشد. در زمان های قدیم داهوئیه به ده کجو و ده آهو نیز شهرت داشته و مقبره ی امامزاده سید ابراهیم که با سه نسل به امام موسی ابن جعفر (علیه السلام) منتهی می شود دراین روستا قرار دارد. داهوئیه جزو مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا شهرستان زرند است  به همین خاطر جزو مناطق دیدنی زند محسوب میگردد.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان زرند

 
ملا محمد زرندی
ملا محمد فرزند غلامعلی در سال ۱۲۱۳ در شهر زرند متولد گردید. وی تاریخ‌ نگار و شاعر بهائی بود. او به نبیل زرندی یا نبیل اعظم معروف بوده است. فردی به اسم بهاءالله لقب نبیل - به معنای شریف و نجیب - را به ایشان اعطاء کرده بود. وی در سال 1271 به دیار باقی شتافت.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.