چگونه حافظه کش برنامه ها و گوشی را پاک کنیم؟

تابه‌حال برایتان پیش آمده فضای ذخیره‌سازی گوشی را خالی کرده باشید، اما باز هم حافظه گوشی پر باشد؟ این مشکل زمانی رخ می‌دهد که حافظه پنهانی یا کش گوشی پر باشد. معمولا حافظه گوشی‌ از عکس، فیلم، موسیقی و برنامه‌های مختلف تشکیل شده است. در برخی از برنامه‌ها و بازی‌ها علاوه‌بر فضایی که فایل برنامه به خود اختصاص داده است، فضای دیگری نیز اشغال می‌کنند که این قسمت کش نام دارد.
شنبه، 18 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چگونه حافظه کش برنامه ها و گوشی را پاک کنیم؟

حافظه کش گوشی (Cache) چیست؟

قبل از اینکه در رابطه با نحوه پاک کردن کش و جزئیات آن صحبت کنیم بهتر است ماهیت کش را برایتان شرح دهیم و مشخص کنیم که منظور از اطلاعات یا حافظه کش چیست! کش در واقع مجموعه‌ای از اطلاعات اپلیکیشن های موبایلتان است که در بخشی از حافظه گوشی ذخیره می‌شود.

به این اطلاعات Cache Data یا همان اطلاعات کش گفته می‌شود که در اصطلاحا عامیانه آن را با لقب حافظه کش می‌شناسیم. اما چه اطلاعاتی از یک اپلیکیشن در حافظه کش ذخیره می‌شوند و اصلا هدف از ذخیره این اطلاعات چیست؟ اطلاعاتی که در کش ذخیره خواهند شد اطلاعاتی هستند که طی هر بار اجرای اپلیکیشن باید بارگذاری شوند! به عنوان مثال تصور کنید در صفحه اصلی یک برنامه مجموعه‌ای از گزینه ها و آیتم های مختلف وجود دارد.
 

اگر حافظه پنهان گوشی را پاک کنیم چه میشود

پاک کردن کش گوشی اندروید می‌تواند فضای ارزشمندی را آزاد کند و مشکلات باتری، سرعت و امنیت گوشی شما را حل کند. داده‌های کش قدیمی می‌توانند خراب شوند و باعث مشکلات عملکردی بزرگ‌تری شوند، برای مثال اگر برنامه خاصی به‌روزرسانی دریافت کند، داده‌های حافظه کش گوشی نسخه قبلی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود و همچنین اگر امنیت اطلاعات را در نظر بگیریم هم کسی نمی‌خواهد جزئیات مهمی که نسبت به آنها حساس است ماه‌ها در حافظه کش مرورگر بماند و احتمال هک شدن آنها افزایش یابد.
 

حافظه Cache چه فایده‌ای دارد و تأثیر آن بر عملکرد گوشی چیست؟

زمانی که برخی از اطلاعات یک اپلیکشن در حافظه کش ذخیره می‌شود اپلیکشن با سرعت بیشتری باز شده و در عمل رم دستگاه کمتر درگیر می‌شود. این امر در مورد مرورگر از اهمیت بیشتری برخوردارست، چرا که تمام داده‌های مربوط به لود صفحاتی که از آنها بازدید کرده‌اید در حافظه کش مرورگر ذخیره شده و نیاز به بارگذاری مجدد آنها نخواهید داشت که در نتیجه آن هم مصرف اینترنت شما کاهش یافته و هم اینکه سایت‌ها سریع لود می‌شوند.

چگونه حافظه کش برنامه ها و گوشی را پاک کنیم؟
 

نحوه پاک کردن کش در همه‌ی گوشی های اندرویدی واپل  را توضیح می‌دهیم.

مشاهده و پاک کردن حافظه پنهان در گوشی‌های اپل؛ از منوی iphone storage

در گوشی‌های آیفون به دلیل سیستم عامل متفاوت، فرآیند خالی کردن حافظه پنهانی کمی فرق می‌کند. برای پاک کردن کش گوشی‌های آیفون در ابتدا باید حافظه کش را مشاهده کنید که متوجه فضای اشغال شده توسط برنامه‌های مختلف شوید.

در اولین قدم باید از طریق منوی General وارد تنظیماتiPhone Storage شده و در این قسمت همه برنامه‌های گوشی را مشاهده خواهید کرد. این قسمت دقیقا شبیه به منوی گوشی‌های اندروید است که می‌توانید کلیه برنامه‌ها را ببینید. در گوشی‌های آیفون برنامه‌ها به‌ترتیب فضایی که اشغال کرده‌اند، نمایش داده می‌شوند و از بالا به پایین بیشترین فضای اشغالی را می‌توان مشاهده کرد.

برنامه‌هایی که به آن‌ها احتیاجی ندارید را شناسایی کرده و روی آن کلیک کنید. در این قسمت 2 گزینه پیش رویتان قرار خواهد گرفت. گزینه Delete App و گزینه Offload App را می‌بینید. با گزینه Delete App برنامه و فایل‌های برنامه از گوشی شما به‌طورکامل پاک خواهد شد؛ اما با انتخاب گزینه Offload App فایل‌های جانبی برنامه یا حافظه داخلی پاک می‌شوند.

گزینه Offload App دقیقا مانند منوی Clear Cache در گوشی‌های اندروید عمل می‌کند؛ با این تفاوت که در گوشی‌های آیفون هر زمان که نیاز به آن برنامه داشتید، باید روی آیکون برنامه کلیک کنید تا مجدد فایل‌های اصلی آن دانلود شود. حجم حافظه داخلی یکی از مواردی است که روی قیمت آیپد و آیفون تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید هزینه کمتری بابت خرید آیفون و آیپد بپردازید و همیشه فضای کافی داشته باشید، هرچندوقت یک بار باید حافظه کش را پاک کنید.
 

پنحوه پاک کردن کش گوشی اندروید

برای پاک کردن حافظه کش گوشی یا خالی کردن کش گوشی مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

وارد تنظیمات گوشی اندروید خود شوید.
با باز کردن قسمت “Storage” وارد تنظیمات حافظه می‌شوید.
در برخی مدل‌ها نیز به جای Storage از «مدیریت برنامه‌ها» و یا همان “App Manager” بایستی وارد شوید.
“Other App” یا همان «برنامه‌های دیگر» را بزنید تا به لیست تمام اپلیکیشن‌های نصب شده دسترسی پیدا کنید.
برنامه‌ای که قصد پاک کردن کش آن را دارید باز کرده و “clear Cash”را بزنید.
اگر برنامه‌ای که کش آن را پاک کرده‌اید، مجدد باز کنید متوجه می‌شوید که همه ‌چیز از اول بارگیری می‌شود. فراموش نکنید که با پاک کردن کش گوشی اندروید اطلاعات ورود شما به بازی‌ها یا مثلا نرم‌افزارهای بانکی پاک نخواهد شد.
 

نکته بسیار مهم

اگر بجای کش ” Clear Storage” را بزنید تمام اطلاعات شما اعم از پسورد، سفارشی‌سازی و … از برنامه پاک خواهد شد!
 

2 روش خالی کردن کش گوشی هواوی

روش اول: پاک کردن یکباره تمام کش ها
روش دوم: پاک کردن Wipe Cache Partition از طریق حالت بازیابی اندروید
 

روش اول: پاک کردن یکباره تمام کش ها

قبل از انتشار نسخه ۸ اندروید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مقابله با داده‌های کش روی یک دستگاه، پاک کردن تمام داده‌های حافظه پنهان به صورت یک جا بود، اما گوگل در نسخه‌های جدید این ویژگی را حذف کرد؛ اما اگر هنوز از نسخه قدیمی‌تر اندروید استفاده می‌کنید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر، پاک کردن کش گوشی اندروید را به صورت یک جا و به سرعت انجام دهید. برای پاک کردن کش اندروید مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings>Device>StorageCached Data>OK
از طریق مسیری که گفته شد به راحتی می‌توانید حافظه پنهان در گوشی هواوی را پاک کنید.
 

روش دوم: پاک کردن کش گوشی هوآوی از طریق ریکاوری مود

دستگاه هواوی خود را با نگه داشتن دکمه پاور برای چند ثانیه خاموش کنید.
اکنون، دکمه های “Volume Up” و “Power” را به طور همزمان برای چند ثانیه فشار دهید تا Recovery Mode روی صفحه ظاهر شود.

در اینجا، گزینه “Wipe Cache Partition” را از لیست انتخاب کنید. به سادگی از دکمه های “Volume” برای پیمایش و “Power” برای انتخاب استفاده کنید.
پس از تکمیل فرآیند “Wipe Cache Partition” روی “Reboot System Now” کلیک کنید و در این مرحله پاک کردن پارتیشن کش از طریق حالت ریکاوری مود به خوبی انجام شده است.
 

چرا باید حافظه کش را پاک کنیم ؟

گرچه این قابلیت باعث سرعت بیشتر دستگاه شده، اما اطلاعاتی که در این بخش ذخیره می شوند در واقع بخشی از حافظه داخلی دستگاه هستند به همین دلیل هم انباشته شدن این داده‌ها بعد از مدتی باعث اشغال شدن حافظه داخلی شده و ممکن است برای ذخیره داده‌های ضروری‌تر به مشکل برخورد کنید.
 

هر چند وقت یکبار باید حافظه نهان گوشی اندرویدی خود را پاک کنید؟

بسته به میزان استفاده از دستگاه اندرویدی خود، باید به صورت دوره‌ای داده‌های کش را در Android پاک کنید. پاک کردن وسواس‌آمیز حافظه پنهان اندروید نتیجه معکوس خواهد داشت، زیرا هدف از ذخیره فایل‌های موقت، روان‌تر کردن تجربه کاربری شما در اجرای برنامه‌های معمولیست؛ اما بعد از مدتی، زیاده‌روی در هر چیزی می‌تواند باعث بروز مشکل شود.
 

ودر پایان

در پایان، می‌توان گفت که حافظه کش برنامه ها و گوشی یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد گوشی و افزایش سرعت آن است. اما برای پاک کردن حافظه کش باید به دقت و با توجه به نیاز خود عمل کنیم و از روش‌های صحیح استفاده کنیم. با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله بیان شد، می‌توانید به راحتی حافظه کش برنامه ها و گوشی خود را پاک کنید و از عملکرد بهتر گوشی خود لذت ببرید. 
 

منابع

https://techrato.com
https://www.19kala.com
https://chatgpt.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.