چگونه از لوس شدن فرزندمان جلوگیری کنیم؟

یکی از نامطلوب ترین چیزها در جهان ، روبرو شدن با کودکانی است که باور دارند هرچه می خواهند دیگران باید برای آن ها تهیه کنند . در حالی که ، وظیفه والدین این است که کودکانی خوب و مهربان و شهروندانی مسئول پرورش دهند که با کمک آن ها پیشرفت جامعه امکان پذیر شود و همچنین ، اطمینان والدین از اینکه فرزندشان لوس نباشد یکی از عناصر مهم در فرزندپروری است . پیشگیری از لوس شدن کودک ، به این معنی است که والدین از وقت گذراندن با فرزندان خود و بودن با آن ها لذت برده و کمترین اختلاف و تعارض میان آن ها اتفاق می افتد . اگر شما هم مادر یا پدری هستید که می خواهید از لوس شدن فرزند خود پیشگیری کنید روش هایی که در این مقاله مطرح شده برای شما مفید خواهند بود.
سه‌شنبه، 21 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
چگونه از لوس شدن فرزندمان جلوگیری کنیم؟

نشانه های لوس شدن کودک

کودکان لوس معمولاً نمی توانند نه بشنود و به محض نه شنیدن قشقرق به راه می اندازند تا به هدف خود برسند . اگرچه همه کودکان گاهی اوقات چنین رفتاری نشان می دهند و این رفتار به خصوص در دو سالگی طبیعی است  اما در کودکان لوس ، نه شنیدن به شدت دشوار است و این قشقرق ها همیشه اتفاق می افتند . از سوی دیگر ، کودکان لوس هر اسباب بازی یا لباسی که می خواهند را دارند اما باز هم این ها برایشان کافی نیست و آن ها همیشه بیشتر و بیشتر و بیشتر می خواهند . یکی از نشانه های لوس شدن کودک این است که کودکان لوس بیشتر از آن که قدردان چیزهایی باشند که دارند بر روی چیزهایی که برای دفعه بعد می خواهند تمرکز می کنند . کودکان لوس بیشتر به خودشان فکر می کنند تا دیگران و آن ها احساس محق بودن کرده و انتظار دارند به طور ویژه ای با آن ها رفتار شود . همچنین ، این کودکان نمی توانند باخت را بپذیرند و همیشه به خاطر این اتفاق دیگران را سرزنش کرده و انتظار دارند همیشه مورد تحسین قرار بگیرند به همین خاطر ممکن است نتوانند به خوبی در برقراری ارتباط با دیگران موفق شوند .
 

روش های پیشگیری از لوس شدن کودک

 
۱-برای مقابله با لوس شدن کودک، به قوانین خود پایبند باشید
 بچه‌ها مرزهای قوانین خانوادگی را آزمایش می‌کنند. قابل درک است که چقدر مقاومت در برابر آن‌ها سخت است، اما برای جلوگیری از لوس شدن کودک هرگز تسلیم التماس‌ها و گریه زاری‌های آن‌ها نشوید. خواه این ناله‌ها برای بیدار ماندن دیرتر از زمان تعیین‌شده‌ باشد یا خرید سومین بستنی در طول یک گشت و گذار کوتاه خانوادگی، هر کدام در جایگاه خود می‌تواند آسیب‌زا باشد. این موضوع به این معنی نیست که شما مثل افراد نظامی، بچه‌ها را با قوانین سفت و سخت در تنگنا بگذارید بلکه صرفا باید یاد بگیرید در چه زمانی و چگونه به کودکان نه بگویید. برای یادگیری این موضوع به مقاله « نه گفتن به کودکان» مراجعه کنید. در واقع شما بهتر از هر کسی می‌توانید شرایط خاص کودک را تشخیص دهید. اگر بنا به دلایلی مجبور به شکستن این قوانین هستید، اطمینان حاصل کنید که فرزندتان دلایل استثنا قائل‌شدن در این مورد را متوجه شده باشد. به گفته آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، کودکان از سنین بسیار پایین یاد می‌گیرند که آیا ناله کردن یا عصبانیت، آن‌ها را به آنچه می‌خواهند می‌رساند یا خیر. 
 
۲-عذرخواهی مکرر والدین، کودک را لوس بار می‌آورد
استفاده مداوم از کلمه«متاسفم» از سمت شما، رفتار درستی نیست و موجب لوس شدن کودک می‌شود. مثلا وقتی عصبانیت شما منجر به رفتار آسیب‌زایی می‌شود یا وقتی به طور تصادفی نقاشی‌های فرزندتان را دور می‌اندازید، شاید کار درستی به نظر برسد، اما نیازی نیست به خاطر نخریدن یک اسباب‌بازی گران‌قیمت یا نرفتن به پارک در یک روز شلوغ، به فرزندتان ابراز پشیمانی کنید. در این مثال اگر به او قول رفتن به پارک را داده‌اید، اما مشکلی پیش آمده نیاز است برای عمل نکردن به قولتان و تغییر برنامه عذرخواهی کنید. در غیر این صورت نشان دادن همدلی با کودک کافی است.mاین کار نشان می‌دهد که به احساسات او احترام می‌گذارید. مثلا: «می‌دونم که از این که نمی‌تونیم بریم دوچرخه‌سواری ناراحتی، اما امروز وقت نداریم؛ یه موقع دیگه میریم». کمک به کودک برای پذیرش این اصل که  همیشه همه در خدمت او و مسئول برآورده کردن خواسته‌های آنی‌اش نیستند؛ یک درس مهم زندگی برای او است. 
 
۳-کودک لوس، نیاز به یادگیری صبر دارد
بچه‌های لوس فکر می‌کنند نه تنها حق دارند چیزهایی را که می‌خواهند به دست آورند بلکه باید فورا به آن‌ها دست پیدا کنند. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که از لذت آنی برخوردار است. هر کدام از شما در عرض چند ثانیه می‌توانید از طریق پیامک به شخصی دسترسی پیدا کنید. تقریبا پاسخ هر سوالی که دارید را می‌توانید با یک جستجوی سریع در گوگل پیدا کنید. فرزند شما می‌تواند مادربزرگش را هر زمان که بخواهد از طریق اسکایپ و ویدئو کال ببیند. دکتر راسکین می‌گوید: این فناوری‌ها سبب لوس شدن کودک شده و باعث می‌شوند بچه‌ها انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای در مورد دستیابی به آن چه می‌خواهند داشته باشند و صبور نباشند. بسیار مهم است آموزش صبر به کودکان را با مثال‌های عملی انجام دهید. به عنوان مثال، اگر در مرکز خرید یک شلوار جین زیبا دیدید، به فرزندتان بگویید: «این شلوار خیلی قشنگه من دوستش دارم، اما شلوار جین قدیمی من هنوز خوب به نظر می‌رسه پس صبر می‌کنم هر موقع لازم داشتم خرید می‌کنم»
 
۴-آموزش مالی، راهی موثر برای جلوگیری از لوس شدن کودک است
بسیاری از والدین می‌گویند: «می‌خوام هیچ کمبودی حس نکنه و تمام چیزهایی رو که من در دوران بچگیم نداشتم، اون داشته باشه». این تلاش شما بسیار قابل ستایش است اما فراموش نکنید وقتی صحبت از چیزهای مادی به میان می‌آید، هرگز نباید در مورد فرزندانتان زیاده‌روی کنید؛ زیرا باعث ‌شود . آن‌ها باید بدانند که شما به عنوان والدینشان سخت تلاش می‌کنید تا نیازهای اولیه مانند خانه، غذا و پوشاک را برای آن‌ها فراهم کنید و از هیچ چیزی برای خوشحالی آن‌ها دریغ نمی‌کنید اما هیچ چیز در زندگی رایگان نیست.  به یاد داشته باشید، آن‌چه اکنون به آن‌ها می آموزید تاثیر زیادی بر آینده‌شان خواهد داشت. بنابراین به فرزندان خود یک قلک بدهید تا شروع کنند به پس‌انداز کردن پول توجیبی خود یا هدیه‌های تولد و عیدی‌ها. آموزش ارزش پس‌انداز برای استفاده در موقعیت مناسب، به آن‌ها درس مهمی درباره مدیریت مالی می‌دهد. همچنین با مشکل «رضایت آنی» که اکثر بچه‌های لوس دارند مقابله می‌کند.  مثلا اگر کودک ۶ ساله شما مصمم به گرفتن یک بازی فکری گران قیمت است، بگویید: «نظرت چیه که دوتایی پولامون رو بذاریم روی هم تا بخریش؟ نیازه که یه مقداریشو من بدم و توام کل پول توجیبی ۳ ماه آیندتو بذاری اینجا تا پولش جمع شه».  انجام این تکنیک ضمن جلوگیری از لوس شدن کودک به او اجازه می‌دهد تا بداند که به جای این که فقط دستور دهد نیاز است تلاش کند. نمی‌توانید تصور کنید که وقتی او در پرداخت و جمع کردن پول نقش دارد چقدر احساس شگفت‌انگیزی خواهد داشت! برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله «آموزش مدیریت مالی به کودکان زیر پنج سال» مراجعه کنید.
 
۵-اگر فرزند شما لوس است، تکنیک بخشندگی در ازای خرید را به کار ببندید 
برای دور کردن کودکان از درخواست خرید مکرر یا عادت مصرف گرایی، سعی کنید به کودک یاد بدهید به ازای هر چیز جدیدی که می‌خرند باید یک چیز را ببخشند. در حالی که خریدکردن کار لذت بخشی است، هر کودک باید بیاموزد قبل از درخواست هر چیزی از خودش بپرسد که آیا واقعا به آن نیاز دارد؟ به طور مثال  برای جبوگیری از لوس شدن کودک اگر او اصرار به خرید لباس‌های جدید کرد، به او بگویید در صورت خرید، یکی از لباس‌های مورد علاقه‌اش (نه یک لباس پاره یا کهنه) را باید به کودکی نیازمند اهدا کند. این کار به او می‌آموزد قبل از هر خواسته از پدر و مادرش به آن فکر کند و بنا به هوس‌های لحظه‌ایش در زندگی تصمیم نگیرد.
 
۶-اگر کودکان لوس را دوست ندارید به آن‌ها احترام گذاشتن را آموزش دهید
 آموزش داشتن رفتاری محترمانه و مودبانه به بچه‌های لوس ممکن است چالش سختی باشد، اما اگر علاوه بر پیشگیری از لوس شدن کودک، یکی از دغدغه‌های شما هم این است که چگونه کودکی اجتماعی تربیت کنید، این تکنیک کمک می‌کند دو نشان را با یک تیر بزنید(هم از لوس بار آوردن فرزندتان جلوگیری کنید و هم اهمیت احترام گذاشتن را به او بیاموزید).
شما می‌توانید این کار را با این روش‌ها انجام دهید: درباره معنای احترام و این که نشان دادن احترام به کسی به چه معناست صحبت کنید، برای او الگویی از رفتار کردن محترمانه باشید، به او توضیح دهید چگونه می‌تواند به جای امری صحبت‌کردن، جملات را سوالی و به همراه کلمه «لطفا» بیان کند. به این ترتیب علاوه بر جلوگیری کردن از لوس شدن کودک، او کم‌کم یک مهارت اجتماعی موثر را هم یاد می‌گیرد.
 
۷-بالا بردن حس قدردانی در کودکان، آن‌ها را از لوس شدن نجات می‌دهد
چه برای اعمال کوچک روزمره مانند شامی که آماده کرده‌اید یا برای چیزهای بزرگتری مانند هدیه تولدی که به او می‌دهید، فرزندتان باید بداند که چگونه به‌صورت خودکار تشکر کند. با نشان دادن نحوه تشکر از افراد اطرافتان، مانند کارکنان بانک، صاحب سوپرمارکت، معلم پیانو و همسرتان الگوی خوبی برای سپاس‌گزاری باشید. همچنین می‌توانید این کار را با کودک تمرین کنید مثلا پس از پایان تولدش، بنشینید و با فرزندتان یادداشت‌های تشکر بنویسید تا برای افرادی که به آن‌ها هدیه داده‌اند، بفرستید. این روش یک راهکار مناسب برای جلوگیری از لوس شدن کودک به حساب می‌آید.
 
۸-با پرورش همدلی و نیکوکاری در کودکان از لوس شدن کودک پیشگیری کنید  
کودکی که یاد می‌گیرد نیازهای دوستان، خانواده و دنیای فراتر از خودش را در نظر بگیرد و میل به کمک به افراد نیازمند را در خود ایجاد کند، کمتر احتمال دارد خودمحورانه رفتار کند یا لوس بار بیاید. با قرار دادن کارهایی مثل جمع کردن زباله‌های رها شده در کوه، پخش غذا بین خانواده‌های نیازمند یا حتی کمک به همسایه‌های مسن در خرید، در برنامه‌های خانوادگی خود، فرزندتان تشویق می‌شود فراتر از خودش فکر کند و همین مسئله از لوس شدن کودک جلوگیری می‌کند. همان‌طور که در مقاله «آموزش همدلی به کودکان» ذکر شد این اعمال کوچک می‌تواند به فرزند شما بیاموزد که کمی همدلانه رفتار کنند و فقط خواسته‌های خودش را در نظر نگیرد.
 
۹-برای مقابله با لوس شدن، بگذارید کودک به شما کمک کنند
 چند کار متناسب با سن کودک را به او بدهید (قرار دادن کتاب‌ها در قفسه، گذاشتن ظروف غذا در سینک،گردگیری میزها). سپردن این وظایف به بچه‌ها علاوه بر اینکه از لوس شدن  کودکان جلوگیری می‌کند، یکی از راهکارهای موثر آموزش مسئولیت‌پذیری به کودکان نیز به‌شمارمی‌رود. پیشنهاد می‌شود او را در کاری مشارکت دهید که تمام خانواده از آن سود می‌برند، مانند چیدن میز نهار. به این ترتیب که کودکان لوس (که ذاتا خودمحور هستند) تشویق می‌شوند تا به جای استفاده از ضمیر«من» و رفتار‌های خودخواهانه، گاهی از ضمیرهای دیگر هم استفاده کرده و به نیازهای دیگران فکر کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا