بهترین روش برای درمان گلودرد صبحگاهی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که تجربه گلودرد در هنگام صبح را داشته باشبد. آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که شب هنگام بسیار سرحال و بدون هیچ علائمی خوابیده اید ولی هنگام صبح دچار گلودرد شده اید؟ به نظر شما دلیل این عارضه چه چیزی میتواند باشد؟ در مطلب زیر درباره این عارضه و روش های درمان آن مفصل صحبت کرده ایم. پس با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 21 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
بهترین روش برای درمان گلودرد صبحگاهی

بیدار شدن از خواب با گلو درد شاید دلیلش سرماخوردگی باشد، اما همیشه این دلیل صدق نمیکند. علل متعددی برای خشکی گلو و گلو درد وجود دارد که ممکن است ربطی به بیماری سرماخوردگی نداشته باشند. دلیل این امر میتواند تولید نوعی مخاط باشد که داخل سینوس‌ ها و در  قسمت پشت گلو ترشح میگردد؛ این مخاط میتواند درد یا سوزش را به وجود آورد. دلایل دیگری هم برای این درد وجود دارد که شامل:
 

علل گلودرد صبحگاهی

 
1. هوای خشک
اگر شما در مکانی با هوای خشک بخوابید همین امر سبب ایجاد خشکی و تحریک غشاهای مخاطی گلو میشود و موجب گلودرد میگردد. این امر به خصوص در ماه‌ های فصل زمستان که از سیستم‌ های گرمایشی استفاده می‌ گردد و همچنین در فصل تابستان اگر با کولر گازی روشن بخوابید، کهموجب ازبین فتن رطوبت هوامیشود، اتفاق می افتد. برای پیشگیری از این امر، باید از یک مرطوب کننده برای مرطوب نگه داشتن هوای اتاق خواب خود استفاده کنید و دمای اتاق خود را در حدودی خنک نگه دارید. طبق توصیه پزشکان برای پیشگیری از رشد کپک در منزل، رطوبت داخل خانه را در باید تقریبا بین 30 تا 50 درصد و در دمای 18 تا 20 درجه سانتیگراد (65 تا 68 فارنهایت) نگه دارید.
 
2. کم آبی بدن
کم آبی بدن یکی دیگر از عوامل ایجاد خشکی دهان و گلو درد هنگام صبحگاه می باشد. یکی از علل اصلی کم آبی بدن در شب، عدم استفاده از آب کافی در طول روز  و یا استفاده از غذاهای شور  پیش از خواب می باشد. کم شدن میزان تولید بزاق به هنگام خواب نیز سبب احساس درد در گلو را میگردد. افزون بر این ها، عرق کردن در شب هنگام نیز موجب کم آبی بدن میشود و میتواند یکی دیگر از علل گلودرد صبحگاهی باشد. برای پیشگیری از کم آبی بدن باید در طول روز آب کافی مصرف کنید. چرا که هیدراته ماندن هم سبب بهبود عملکرد خوب بدنمیگردد و هم موجب خواب بهتر می شود.
 
3. بیماری ریفلاکس معده
یکی دیگر از علل گلودرد صبحگاهی میتواند ریفلاکس اسید معده باشد. رفلاکس اسید معده وضعیتی است که در آن اسید معده به مری باز میگردد و موجب تحریک و درد می شود. این وضعیت معمولا در هنگام شب بدتر میشود و سبب ایجاد گلودرد صبحگاهی میشود. از علائم این عارضه میتوان: سوزش سر دل،درد قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ، و گرفتگی صدا را نام برد. هم چنین به یاد داشته باشید که کم خوابی می‌ تواند یکی از علل محرک ریفلاکس معده باشد. برای پیشگیری از این وضعیت میتوانید: ابتدا تغییراتی را در برنامه غذایی خود به وجود بیاورید: مثلا وعده‌ های غذایی خود را کوچک‌ تر کنید، از خوردن غذاهایی که سبب ایجاد رفلاکس اسید شما می‌ شوند خودداری کنید نظیر غذاهای تند، چرب، شور و اجتناب از کافئین و شام خود را 2 یا 3 ساعت پیش از رفتن به رختخواب بخورید. هم چنین میتوانید سر تخت خود را به اندازه 10 سانتی متر بالا ببرید، از یک بالش دیگر استفاده کنید تا اسید به معده برگردد ، ولی موقعیت بهینه گردن را در مورد توجه قرار دهید تا از خواب بیدار نشوید.

4. مخاط پشت بینی 
مخاط پشت بینی هم موجب ایجاد گلودرد در صبح میگردد چرا که مخاط از مجاری بینی می تواند در طول شب از پشت گلو خارج شود و سبب تحریک و التهاب گلو شود. این امر موجب میشود گلو هنگام صبح که از خواب بیدار می شوید، درد بگیرد. تجمع مخاط همچنین می تواند سبب احساس احتقان گردد و تنفس از راه بینی را مشکل تر کند و منجر به تنفس دهانی شود. برای پیشگیری موثر از این مورد، اول باید علت را بیابید. محرک های رایج در این زمینه شامل آلرژی، سرماخوردگی، عفونت و قرار گرفتن در معرض محرک هایی نظیردود، عطر و آلودگی می باشد، در نتیجه بهتر است با ارزیابی محیط خواب، تغییر عادات روزانه و اصلاح شیوه زندگی خود شروع کنید. هیدراته ماندن و مصرف مرطوب کننده کمک بسیاری به رقیق شدن مخاط و اضافه کردن رطوبت به هوا کمک میکنند و از خشک شدن غشاهای مخاطی بینی و گلو پیشگیری میکنند. هم چنین میتوانید از اسپری بینی هم استفاده کنید.
 
5. خروپف و آپنه خواب
خروپف به همراه تنفس دهانی می باشد که همین امر سبب جریان مداوم هوا میگردد و موجب ایجاد گلودرد صبحگاهی میشود. همچنین، لرزش بافت‌ های نرم گلو و پشت دهان که مشخصه خروپف می باشد، سبب تحریک و التهاب میگردد و منجر به احساس خراشیدگی در گلو در هنگام صبح میشود. به علاوه خروپف یکی از علل آپنه خواب است، آپنه خواب وضعیتی خطرناک می باشد که با دوره‌ های مکرر انسداد جزئی یا کامل راه هوایی در طول خواب همراه است. این انسدادها موجب ارتعاش بیشتر بافت های گلو میشوند که سبب تحریک و التهاب بیشتر می شود.
 
6. عفونت ها
از دیگر دلایل گلودرد صبحگاهی میتوان به عفونت های ویروسی و عفونت های باکتریایی اشاره کرد. عفونت‌ های دستگاه تنفسی فوقانی دلایل شایعی می باشند و شامل سرماخوردگی، آنفولانزا ( و عفونت‌ های جدی‌ تر نظیر گلودرد استرپتوکوکی می‌ شود. زمانی که عفونت دارید، بدن شما در تلاش میکند تا میکروب های بدن را دفع کند و مخاط اضافی تولید کند. این مخاط اضافیمنجر به احساس خشکی، خراشیدگی و درد در گلو میشود. از دیگر علائم عفونت میتوان به تب، بدن درد، تورم غدد لنفاوی و سرفه اشاره کرد.  گلودردی که بر اثر عفونت باکتریایی ایجاد میگردد حتما باید توسط پزشک درمان شود، چرا که ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز پیدا کنید. در همین حال، عفونت‌ های ویروسی عموما پس از چند روز با خواب کافی و استفاده ازمایعات رفع میشوند: برای این منظور میتوانید از: نوشیدنی‌ های گرم یا غرغره کردن در هنگام صبح بهره ببرید.
 
7. آلرژی
آلرژی ها به خاطر ایجاد اختلال در خواب، به سختی به خواب رفتن یا ماندن در خواب به علت آبریزش بینی، سرفه، خارش چشم و گلو درد شناخته میشوند. زمانی که شما در معرض یک آلرژن محیطی یا فصلی قرار می گیرید، بدن به طور طبیعی شروع به تولید ماده ای به نام هیستامین میکند. هیستامین سبب ایجاد التهاب در گلو و دیگر قسمت های دستگاه تنفسی می گردد. این التهاب می تواند موجب احساس خشکی، خراشیدگی و درد در گلو شود.
 
8. آلودگی
یکی دیگر از دلایل گلودرد صبحگاهی قرار گرفتن در معرض آلودگی هایی همچون: دود، آفت کش ها و گرد و غبارها می باشد. این آلودگی ها می توانند سیستم تنفسی بدن را تحریک کرده و سبب ایجاد التهاب در گلو و درد، سرفه و مشکل در تنفس شوند.برای پیشگیری از این امر میتوان مواردی را رعایت کرد که شامل: اجتناب سیگار کشیدن یا اجتناب از استفاده مداوم از شمع،  باز کردن پنجره ها و  استفاده از دستگاه تصفیه هوا، میتواند موجب ایجاد جریان هوای مطلوب در اتاق شود و از گلودرد صبح گاهی پیشگیری کند.
 
9. سیگار کشیدن
مواد شیمیایی و آلاینده هایی که در دود سیگار وجود دارند موجب ایجاد گلودرد صبحگاهی میشوند. زمانی که سیگار می کشید، دود سیگار وارد ریه های شما می شود و سب تحریک و التهاب راه های هوایی میگردد و همین امر منجر به گلودرد، سرفه، مشکل در تنفس و دیگر مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی میگردد. همه این عوامل میتواند سبب ایجاد مشکل در  خواب و ناراحتی در صبح شود.
 
10. صحبت کردن بیش از حد معمول یا خیلی بلند
اگر شما هم اهل صحبت زیاد و بلند صحبت کردن هستید بهتر است که شدت این کار را کاهش دهید چرا که این امر میتواند یکی از دلایل گلودرد شما در هنگام صبح باشد. صحبت کردن یک مدت طولانی یا صحبت کردن با صدای خیلی بلند، موجب ایجاد فشار بر عضلات و بافت‌ های گلو  میشود و همچنین سبب التهاب و تحریک تارهای صوتی می‌ گردد.
 

روش‌ های درمان گلودرد صبحگاهی

 
1. غرغره کردن آب نمک
آب نمک یک روش خانگی و موثر در درمان گلودرد می باشد، چرا که می‌تواند موجب کاهش تورم و التهاب گلو شود. همچنین آب نمک توانایی جذب عفونت‌ ها یا مواد محرک در سطح گلو را دارد. برای بهره بردن از فواید آب نمک مقداری نمک را در آب گرم حل کنید. بعد این محلول را هر یک یا دو ساعت یک بار غرغره کنید. حواستان باشد که به جای غرغره کردن آب نمک از غرغره کردن سرکه سیب خودداری کنید چرا که ممکن است تاثیری عکس بر روی وضعیت گلوی شما بگذارد.
 
2. نوشیدن مایعات فوق سرد
شاید باورتان نشود اما همانطور که گذاشتن یخ روی مچ پای پیچ خورده سبب کاهش درد پا میگردد و از تورم پیشگیری میکند، نوشیدن مایعات یخی هم موجب بی حس شدن  گلو و کاهش میزان التهاب میگردد. اگر رغبتی برای نوشیدن آب سرد ندارید، میتوانید خوردن بستنی را جایگزین آن کنید.
 
3. دوری از هوای خشک
هوای خشک موجب ایجاد گلودرد میشود. گرفتن دوش آب گرم و استفاده از بخور آن و یا مصرف مرطوب کننده های هوا می‌ تواند موجب بازگشت رطوبت به هوا شود و هوای خشک را نابود کرده و از گلودرد و سایر مشکلات پیشگیری کند.
 
4. عدم مصرف غذای اسیدی
همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم رفلاکس یکی از دلایل شایع گلودرد می باشد. برای پیشگیری از این امر بهتر است بهتر است از مصرف مواد غذایی همچون: نوشابه، غذاهای سرخ شده و مرکبات نظیر پرتقال و لیمو دوری کنید. به علاوه بهتر است حداقل یک ساعت پیش از خواب، غذای خود را میل کنید. غذا خوردن و بلافاصله دراز کشیدن موجب ایجاد رفلاکس و سوزش معده میگردد.
 
5. پرهیز از نوشیدن مایعات کافئین‌ دار
مایعات کافئین‌ دار سبب کم آبی بدن میشوند و همین امر موجب ایجاد گلودرد میگردد. به هنگام گلودرد بهتر است از مصرف این نوع از نوشیدنی ها پرهیز کنید.
 
6. نوشیدن دمنوش گیاهی
زردچوبه، ادویه ‌ای است که قدرت ضدالتهابی آن بارها اثبات گردیده است. برای کاهش میزان تورم و التهاب گلو میتوانید از زردچوبه در چای و یا آب نمک استفاده کنید.
 
7. مصرف عسل
یکی دیگر از مواد غذایی که تاثیر بسزایی در درمان گلودرد دارد عسل می باشد. برای بهره بردن از فواید عسل میتوانید آن را به چای صبحگاهی خود اضافه کرده و بنوشید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.