دمنوش هایی که برای سندروم پیش از قاعدگی مفیدند؟

سندروم پیش از قاعدگی یکی از مشکلاتی است که میتواند سبب آزرده خاطر شدن هر خانومی در سن 30 الی 40 سالگی شود اما امکان دارد که در هر سنی نیز مشاهده گردد. از نشنانه های این عارضه میتوان به تغییر خلق و خو و زود رنجی اشاره کرد. از نظر طب سنتی، یکی از دلایل اصلی در ایجاد این سندروم سرد مزاجی می باشد. از نظر طب سنتی میتوان به کمک گیاهان و دمنوش ها این سندروم را به تدریج درمان کرد. با ما همراه باشید تا با برخی از این دمنوش ها آشنا شوید.
يکشنبه، 17 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دمنوش هایی که برای سندروم پیش از قاعدگی مفیدند؟

سندورم پیش از قاعدگی چیست؟ از دلایل تا علائم آن

هنوز هم به طور علمی و دانشگاهی علت سندروم پیش از قاعدگی شناخته شده نمی باشد. اما متخصصان طب سنتی در این زمینه نظر متفاوتی دارند. از نظر این متخصصین سرد مزاجی احتمال مبتلا شدن به سندروم پیش از قاعدگی را بالا میبرد. شاید باورتان نشود اما بسیاری از افرادی که با شکایت از بیماری های زنان نظیر تنبلی و کیست تخمدان به متخصصان طب سنتی مراجعه میکنند، از طبع سردی برخوردار هستند. در اولین مرحله از درمان این بیماران، اصلاح مزاج صورت میگیرد. مزاج سرد و البته سردی رحم، میتواند موجب ایجاد بیماری های زنان شود. هر بیماری ای علائم و نشانه هایی دارد. سندروم PMS یا سندروم پیش از قاعدگی هم از این قاعده مستثنی نمی باشد. این عارضه میتواند در هر فردی  علائم متفاوت داشته باشد و شدت آن  نیز کمی متفاوت باشد. علاوه بر این علائم و نشانه های این عارضه  به دو دسته ی رفتاری و جسمی تقسیم میشوند که شامل:
 
علائم جسمانی سندورم پیش از قاعدگی
حساسیت نوک سینه

مشکلات گوارشی

نفخ معده

بدن درد و احساس خستگی

جوش

و…
 
علائم روحی و رفتاری سندروم پیش از قاعدگی
کاهش یا افزایش میل جنسی

تغییر اشتها

بی خوابی

افسردگی

گریه های بی دلیل

استرس و اضطراب
 

دمنوش های مفید برای درمان سندروم پیش از قاعدگی

 
رازیانه
رازیانه جزو گیاهی است که مهمترین تاثیر را در چرخه قاعدگی بانوان دارد و موجب کاهش درد در این دوران می‌ شود. رازیانه ملقب به “گیاه بانوان” نیز می باشد. این گیاه می‌ تواند بهترین تاثیر را در تعادل هورمون های استروژن و پروژسترون بگذارد. این گیاه  دارای مزایای متعددی در دوران پریودی است که مهمترین آن ها شامل موارد زیر میشود:

کاهش جوش های هورمونی

کاهش دردهای عضلانی زیر شکم در دوران پریودی

خروج مقدار مناسبی از خون در عادت ماهانه

تنظیم زمان عادت ماهانه برای افرادی که پریود زودهنگام و دیر هنگام را تجربه می‌ کنند.

باتوجه به موارد بالا، استفاده از دمنوش و یا عرق رازیانه باید قبل از شروع خونریزی باشد. برای این منظور میتوانید با آشکار شدن علائم سندروم پیش از قاعدگی از این دمنوش استفاده کنید. زمانی که لکه بینی برای آغاز پریودی را مشاهده کردید، باید مصرف آن را قطع کنید. یکی از دلایل این توصیه این است که مصرف رازیانه در زمان پریودی سبب افزایش میزان خونریزی میگردد.
 
دارچین
یکی دیگر از گیاهان تاثیر گذار در درمان عارضه سندروم پیش از قاعدگی، دارچین می‌ باشد. دارچین دارای مقادیر بالایی از منیزیم و کلسیم است و به همین خاطر  در کاهش گرفتگی عضلات در دوران سندروم پیش از قاعدگی، نقش بسزایی دارد. برای اینکه بتوانید از این دمنوش استفاده کنید باید چوب یا پودر دارچین را به میزان مناسبی در آب جوش قرار دهید و بعد از چند دقیقه میل کنید.
 
زنجبیل
از دیگر گیاهان موثر در درمان عارضه سندروم پیش از قاعدگی زنجبیل می باشد. زنجبیل دارای طبعی گرم است و به همین خاطر در دوران سندروم پیش از قاعدگی، سبب افزایش خونرسانی به سلول های عصبی میشود  و از این طریق آرامش بیشتری را برای فرد به ارمغان می آورد. این گیته حتی در کاهش حالت تهوع نیز موثر می باشد. برای تهیه دمنوش زنجبیل، پودر و یا چوب آن را در مقداری از آب جوش ریخته شده و اجازه بدهید دم بکشد و سپس میل کنید.
 
گیاه پنج انگشت
یکی از گزینه های بسیار کارآمد و موثر در درمان مشکلات سندروم پیش از قاعدگی گیاه پنج انگشت می باشد. نام های دیگر این گیاه فلفل بیابانی و ویتاگنوس است و به خاطر تاثیرات بسیار زیادی که در بدن خانم ها دارد به آن هم «گیاه زنان» می گویند. ویتاگنوس یک درخت می باشد که برگ های آن شکل پنجه مانند دارند و گل های بنفش درخت پس از گرده افشانی مبدل به میوه هایی قهوه ای رنگ می شوند. استفاده از گیاه پنج انگشت سبب تنظیم هورمون ها و افزایش میزان پرولاکتین در بدن می شود و به همین خاطر در کاهش درد پستان ها می تواند نقش بسزایی ایفا کند. پنج انگشت هم در درمان سندروم پیش از قاعدگی موثر است و هم می تواند به آن دسته از افرادی که با اختلال قاعدگی مواجه هستند کمک کند و سبب تنظیم قاعدگی در این افراد شود. البته توجه داشته باشید که برای تنظیم قاعدگی باید مدت طولانی از این گیاه استفاده کنید، اما استفاده از این گیاه در بهبود وضعیت خانم هایی که به مشکل قاعدگی مبتلا هستند موثر می باشد. استفاده از ویتاگنوس می تواند سبب درمان ورم و عفونت رحم شود و هم چنین در درمان ضخیم شدن دیواره رحم نیز تاثیر گذار باشد. کاهش خونریزی و کاهش عوارض یائسگی از دیگر فواید مصرف این گیاه پنج انگشت است. شما میتوانید برای استفاده از این گیاه آن را به شکل قرص و قطره نیز استفاده کنید و آنها را از داروخانه ها تهیه کنید. کسانی که از قطره گیاهی استفاده می کنند باید روزی 40 قطره از آن را قبل از صبحانه مصرف کنند. ویتاگنوس در قالب قرص هم مورد استفاده قرار میگیرد که باید قرص را پیش از غذا مصرف کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که تمایل به استفاده از نوع کارخانه ای ندارید می توانید دم نوش گیاه پنج انگشت با ویتاگنوس را در منزل درست کنید؛ برای این کار ابتدا یک قاشق مرباخوری از گیاه خشک شده را با آب جوش ترکیب و پس از دم کشیدن به مدت 10 دقیقه صاف کرد ه و بنوشید.  هم چنین در زمان مصرف میتوانید  به دم نوش، عسل اضافه کنید. هم چنین اگر حوصله درست کردن دم نوش را در منزل ندارید می توانید چای کیسه ای گیاه ویتاگنوس را که در بازار به صورت بسته بندی شده موجود است، مصرف کنید. برای مصرف این دم نوش باید یک عدد از آن را در یک فنجان آب جوش گذاشته و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. یکی از خواص استفاده از دم نوش کیسه ای این است که دیگر نیازی به صاف کردن آن ندارید، هم چنین طعم آن بهتر ایت و میتوانید بدون اضافه کردن عسل آن را بنوشید.
 
گل قاصدک
یکی از عوارضی که در سندروم پیش از قاعدگی وجود دارد جمع شدن آب در زیر پوست بدن و اندام ها می باشد و همین مسئله سبب تورم اندام ها و دردناک شدن آنها میگردد. برای رفع ورم ایجاد شده از سندروم قاعدگی، در مرحله اول باید خوردن نمک را تا حد بسیار زیادی کاهش داد. یکی از گیاهانی که به دفع نمک اضافی موجود در بدن کمک میکند گل قاصدک می باشد. این گل با دفع نمک سبب رفع تورم ناشی از سندروم قاعدگی میگردد. برای تهیه این دمنوش باید یک قاشق مرباخوری یا یک قاشق غذاخوری از گل قاصدک را در یک استکان آب جوش بریزید تا به مدت 10-15 دقیقه دم بکشد و سپس از این دم نوش به صورت ناشتا استفاده کنید.
 
بهار نارنج
یکی دیگر از عوارضی که بانوان مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی به آن دچار می شوند، اضطراب، عصبی بودن و افسردگی می باشد. برای نابودی این مشکلات بهترین گزینه استفاده از گیاه و عرق بهار نارنج می باشد. مصرف از بهار نارنج سبب تقویت اعصاب می گردد. هم چنین این گیاه ضدتشنج عصبی می باشد. بعضی از خانم هایی که به سندروم پیش از قاعدگی دچار هستند با اختلال خواب و به ویژه بی خوابی مواجه می شوند که یکی از راه درمان این مشکل استفاده از گیاه بهار نارنج است. 2 گرم از گیاه بهار نارنج که معادل یک قاشق چای خوری میشود را در یک استکان آب جوش بریزید و اجازه دید 10 دقیقه دم بکشد. شما میتوانید با اضافه کردن عسل و آویشن به این دم نوش  موجب افزایش تاثیر آن در بهبود مشکلات ناشی از سندروم پیش از قاعدگی شوید.
 
گل مغربی
گل مغربی جزو گیاهانی است که سرشار از اسیدهای چرب ضروری می باشد. همان طور که میدانید بدن برای عملکرد بهتر به اسید چرب ضروری بسیار احتیاج دارد و اگر این اسید های چرب به مقدار مناسب در بدن یافت نشوند فرد با مشکلات زیادی درگیر خواهد شد. یکی از مشکلات در بانوان ایجاد عارضه سندروم پیش از قاعدگی  می باشد.  برای پیشگیری از این عارضه در وهله اول باید از خوردن غذاهای چرب پیشگیری کنید و سپس میتوانید از گیاه گل مغربی و روغن آن استفاده کنید. دو قاشق از گیاه گل مغربی را در آب جوش ریخته و اجازه دهید تا 10 دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.
 
اسطوخودوس
استفاده از گیاه اسطوخودوس برای خانم هایی واجب است که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند. از دیگر فواید اسطوخودس می توان به رفع مشکلات گوارشی و نفخ شکم و گاز ناشی از آن اشاره کرد. اکثر خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی روبرو هستند، به همین خاطر مصرف گیاه اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. از دیگر خواص اسطوخودوس میتوان به موارد مقوی بودن برای معده و  آرام بخش بودن آن اشاره کرد. برای بهره مندی از خواص این گیاه ابتدا 2 گرم از آن را به مدت 10 دقیقه در یک استکان آب جوش دم کنید و پیش از خواب بنوشید.
 
هوفاریقون
بسیاری از بانوانی از عارضه سندروم پیش از قاعدگی رنج میبرند دجار بی حوصلگی و کسالت میشوند.از دیگر عوارض این بیماری میتوان به بی انگیزه بودن، داشتن حالت تهاجمی، احساس خستگی دائمی و… شاره کرد. در بعضی مواقع هم احساس گناه و افکار منفی به صورت دائمی قبل از قاعدگی به سراغ این خانم ها می آید و این مشکل بسیار ناخوشایند است ومی توان برای رفع تمامی این مشکلات از یک دم نوش بسیار موثر کمک گرفت. این دمنوش از گیاه هوفاریقون  به دست می آید و کمک شایانی به این دسته از خانم ها میکند. این دمنوش سبب بهبود روحیه میگردد و کمک میکند تا کمتر به مسائل منفی فکر کنند. برای تهیه این دم نوش کافی است 2 گرم از گیاه هوفاریقون را در یک استکان آب جوش دم کرده و بنوشید.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی