تاثیر دمنوش آویشن بر سرماخوردگی

آویشن به دلیل طعم متمایزش تا به امروز به عنوان یک غذای اصلی در آشپزی مورد استفاده است؛ اما اویشن در کنار طعم خوب، دارای خواص دارویی زیادی است؛ به‌عنوان مثال در گروه بهترین داروی گیاهی برای سرماخوردگی و آبریزش بینی قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید خواص دارویی این گیاه فروتن را بهتر بشناسید، در ادامه همراه ما باشید.
چهارشنبه، 20 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تاثیر دمنوش آویشن بر سرماخوردگی

گیاه آویشن چیست؟

گیاه آویشن، گیاهی از تیره نعناعیان است. در مصر باستان از آویشن برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌کردند. آویشن انواع مختلفی دارد؛ اما آویشن فرانسوی رایج‌ترین نوع آن است. زنبور‌ها جذب گل‌های آویشن می‌شوند؛ عسل آویشن سیسیل از صد‌ها سال پیش معروف است.

آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول و کارواکرول است که به ترتیب خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی دارند است. آویشن گیاهی دارویی است که برای پیشگیری از سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبع آویشن گرم و خشک است و به‌عنوان مصلح برخی از مواد غذایی مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز و نخود سبز به کار می‌رود. مصرف بیش از اندازه آویشن به افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، توصیه نمی‌شود.
 

خواص آویشن برای سرماخوردگی

1. تسکین سرفه

آویشن به عنوان یک ضدتشنج استفاده می‌شود و می‌تواند سرفه را تسکین دهد. ترکیبات آنتی‌باکتریایی آویشن، با کشتن باکتری‌ها و حفظ تمیزی راه‌های تنفسی، به بهبود سرفه و تسکین سرفه کمک می‌کند.
 

۲. ضدالتهاب و آرام‌بخش

آویشن دارای خواص ضدالتهابی و آرام‌بخشی است که می‌تواند تحریکات و التهابات موجود در مجرای تنفسی را کاهش دهد. با استنشاق بخار آویشن، عوارض سرماخوردگی مانند سرگیجه و خارش گلو را بهبود می‌بخشد.
 

۳. افزایش سیستم ایمنی بدن

ترکیبات فعال موجود در آویشن، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها افزایش دهند. مصرف منظم آویشن می‌تواند به بهبود سریعتر و پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند.
 

۴. ضدباکتریایی و ضدویروسی

تیمول و کارواکرول، ترکیبات فعال گیاه آویشن، دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی هستند. این خواص می‌توانند به کشتن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کنند و از گسترش عفونت در بدن جلوگیری نمایند.
 

5. رفع احتقان بینی

آویشن دارای خواص ضدترشحی است که می‌تواند احتقان بینی را کاهش داده و تنفس آزاد‌تر را فراهم کند. با استفاده از بخور آویشن، می‌توان احتقان بینی و علائم سرماخوردگی مانند بینی پر، انفولانزا و سرفه را بهبود بخشید.
 

گونه‌های استفاده از آویشن برای سرماخوردگی

1. استفاده از عصاره آویشن

یکی از روش‌های معمول استفاده از آویشن برای سرماخوردگی، استفاده از عصاره آویشن است. برای این منظور، می‌توانید چند قطره عصاره آویشن را به یک لیوان آب اضافه کرده و آن را میل کنید. این روش می‌تواند به تسکین سرفه و احتقان بینی کمک کند.
 

2. استفاده از بخور آویشن

استفاده از بخور آویشن نیز به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای سرماخوردگی شناخته شده است. برای استفاده از بخور آویشن، می‌توانید چند قاشق آویشن خشک را به یک ظرف آب جوشانده اضافه کرده و سپس سرتان را با یک حوله بپوشانید و بخور آویشن را تنفس کنید. این روش می‌تواند به تسکین سرفه، رفع احتقان بینی و بهبود علائم سرماخوردگی کمک کند.
 

۳. استفاده از روغن آویشن

روغن آویشن نیز می‌تواند برای درمان سرماخوردگی استفاده شود. می‌توانید چند قطره روغن آویشن را به یک حوضچه آب گرم اضافه کرده و پاهای خود را در آن آب قرار دهید. این روش می‌تواند به رفع علائم سرماخوردگی مانند سرفه، گلو درد و احتقان بینی کمک کند.
 

هشدارها و توصیه‌ها

اگرچه آویشن خواص درمانی فراوانی دارد، اما برخی افراد باید از مصرف آن خودداری کنند یا با پزشک خود مشورت کنند. مصرف آویشن برای زنان باردار و شیرده، افرادی که دارای حساسیت یا آلرژی به گیاهان خانواده لبیاته هستند، و افرادی که مشکلات کلیوی دارند، توصیه نمی‌شود.

تاثیر دمنوش آویشن بر سرماخوردگی
 

احتیاط‌های لازم در مصرف دمنوش آویشن

با وجود تمام خواصی که برای مصرف دمنوش آویشن ذکر شد، مصرف خارج از اندازه و بدون توجه به وضعیت سلامت می‌تواند عوارضی را برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد. در این صورت مصرف این دمنوش نه‌‌تنها فایده‌ای نداشته، بلکه موجب بروز مضراتی نیز در افراد می‌شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که بعد از مصرف آویشن بعضی عوارض جانبی را تجربه کنید‌ که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

تداخلات دارویی

طبق مطالعات انجام شده یکی از عوارضی که در اثر مصرف دمنوش آویشن ایجاد می‌شود، تداخل آن با داروهای شیمیایی مصرفی و تغییر در آزاد شدن هورمون‌ها است. پس اگر که داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است پیش از مصرف آویشن و دمنوش آویشن، نسبت به عوارضی که ممکن است این گیاه ایجاد کند با پزشک خود مشورت کنید.
 

افراد مبتلا به سرطان

آویشن ممکن است به‌عنوان استروژن در بدن عمل کند. اگر دچار مشکلی مانند سرطان سینه و سرطان رحم و تخمدان هستید که در اثر مواجهه با استروژن بدتر می‌شود، نباید از آویشن استفاده کنید.
 

آلرژی به آویشن

برخی اشخاص ممکن است به آویشن و فرآورده‌های آن حساسیت داشته باشند. افرادی که به پونه کوهی یا سایر گونه‌های آن حساسیت دارند می‌توانند به آویشن نیز حساسیت داشته باشند. بنابراین اگر چنین شرایطی دارید در مصرف دمنوش آویشن احتیاط کنید. دمنوش آویشن ممکن است در بعضی از افراد سرگیجه و ضعف را ایجاد کند و یا روی سلامت پوست افراد تأثیر منفی بگذارد.
 

کودکان

مصرف آویشن به شکل ادویه، دمنوش، روغن و یا به هر شکلی برای کودکان زیر ۱۰ سال ممنوع است. حتی نوعی دهان‌شویه که دارای لیسترین می‌باشد نیز می‌تواند برای کودکان زیر ده سال خطرناک باشد.
 

بارداری و شیردهی

مصرف معمول آویشن در مواد غذایی برای زنان باردار و شیرده ایمن است. اما مشخص نیست که آیا استفاده از آویشن در مقادیر بیشتر ایمن است یا خیر. پس اگر باردار هستید یا شیر می‌دهید‌، پیش از مصرف دمنوش‌هایی مانند دمنوش آویشن در این باره با پزشک خود مشورت کنید.
 

جراحی‌ها

گفته می‌شود که آویشن ممکن است سرعت لخته شدن خون را کم کند؛ بنابراین این نگرانی وجود دارد که ممکن است خطر خونریزی خارج از کنترل را در حین و بعد از عمل افزایش دهد. پس حداقل ۲ هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی شده استفاده از آویشن را متوقف کنید و با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.
 

اختلالات تیروئید

گروهی از پژوهشگران آلمانی طی انجام یک سری تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که آویشن با تأثیر بر غده هیپوفیز می‌تواند موجب اختلال در غده تیروئید شود و تأثیرات منفی بر عملکرد هر دو غده بگذارد. بنابراین مصرف آویشن به مبتلایان به اختلالات غده تیروئید نیز توصیه نمی‌شود.
 

نتیجه‌گیری

با توجه به خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی آویشن، می‌توان نتیجه گرفت که این گیاه دارویی می‌تواند به عنوان یک راهکار طبیعی و موثر برای درمان سرماخوردگی و علائم آن مورد استفاده قرار گیرد. با انتخاب روش مناسب استفاده و رعایت توصیه‌ها و هشدارهای لازم، می‌توان از خواص آویشن برای سرماخوردگی بهره‌برداری کرد.
 

منابع

https://doctoreto.com
https://www.ghafaridiet.com
https://mag.snapp.express
https://rezim.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.