کابینت های از جنس گلاس را چگونه تمیز کنیم

کابینت آشپزخانه یکی از مواردی است که بسیاری از افراد، تمیز کردن آن را نادیده می‌گیرند، چرا که بخش زیادی از آشپزخانه را کابیت فرا گرفته و ممکن است زمان زیادی صرف تمیز کردن آن شود. با این حال اگر هر هفته کابینت‌های آشپزخانه را تمیز کنید، دیگر خبری از چربی، غبار و دوده نخواهد بود و شما می‌توانید تنها با یک دستمال نخی و مرطوب آن را تمیز نمایید. یکی از کابینت‌هایی که این روزها آشپزخانه‌های مدرن ایرانی را به خود اختصاص داده و طرفداران بسیاری دارد، کابینت گلاس و هایگلاس است. این نوع کابینت سطح شفافی دارد و ممکن است بیشتر از کابینت‌های دیگر گرد و غبار و لکه‌های زرد روغن و مواد غذایی یا حتی لکه آب را نمایش دهد.
جمعه، 22 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
کابینت های از جنس گلاس را چگونه تمیز کنیم
تمیز کردن کابینت هایگلاس را باید هر روز انجام دهید چرا که آثار انگشت، خراش، لکه و سایر علائم بر روی کابینت هایگلاس به خصوص رنگ تیره به راحتی در معرض دید قرار می گیرند. شما می توانید آثار رد دست و لکه ها را با یک دستمال میکروفیبر مرطوب پاک کنید و برای تمیز کردن لکه های سفت و چسبناکتر از محلول آب و مایع ملایم ظرف شویی استفاده کنید.

کابینت های گلاس براق می تواند روزها، هفته ها و ماه ها پس از نصب همچنان درخشان باقی بماند اگر به موقع و به طور مناسب، تمیز و برق انداخته شوند. اگر می خواهید با نحوه تمیز کردن کابینت هایگلاس و براق انداختن آن آشنا شوید ما را تا پایان این مطلب از تکساز کابینت همراهی کنید.
 

چگونه کابینت هایگلاس براق را تمیز کنیم؟

کابینت های براق هایگلاس در آشپزخانه جذاب و نگهداری نسبتاً آسانی دارند. با این وجود هنگام پاشیده شدن اجتناب ناپذیر سس ها و قطرات چربی روی سطح براق کابینت باید کاملا تمیز شوند. بهترین روش برای پاک کردن همه مدل کابینت هایگلاس، مراقبت و استفاده از شوینده های ملایم است. پاک کننده های خشن و ابزار ساینده مانند برس و اسکاج می توانند درخشش بالای آنها را کاهش دهند. دستمال میکروفیبر نرم از وسایل ضروری می باشد که برای برق انداختن کابینت هایگلاس براق مورد استفاده قرار می گیرد.
 

روش‌های تمیزکردن کابینت هایگلاس | کابینت هایگلاس را چگونه تمیز کنیم؟

کابینت های گلاس به دو شکل براق و مات وجود دارد. کابینت هایگلاس براق سطح کاملا صیقلی و صاف دارند و به راحتی تمیز می‌شوند. اما این کابینت ها لکه اثرانگشت و لکه آب را خیلی سریع نشان می‌دهند و به تمیزکاری بیشتری نیاز دارند.

کابینت هایگلاس مات سطحی مات و غیر صیقلی دارند و اثر لکه بر روی هایگلاس مات کمتر دیده می‌شود. اما به هر حال روش تمیز کردن کابینت هایگلاس مات و براق باهم تفاوتی ندارد.
 

دستمال مرطوب | ساده ترین روش تمیزکاری کابینت هایگلاس

ساده ترین راه برای تمیز کاری کابینت هایگلاس استفاده از دستمال نمدار است.
• برای این کار از یک دستمال بدون پرز و نرم مانند دستمال های نانو استفاده کنید.
• دستمال نانو را خیس کرده و آب آن را تاجایی که امکان دارد، میگیریم. سپس سطح کابینت را تمیز کرده و دستمال را به صورت دورانی بر روی کابینت حرکت دهید.

• در آخر کار سطح کابینت را با یک دستمال تمیز کاملا خشک میکنیم. این کار باعث تمیزی و براقیت بیشتر کابینت میشود و رطوبت حاصل از دستمال نمدار را که به کابینت های گلاس آسیب می‌رساند، خشک میکند.
• استفاده از دستمال نمدار برای تمیز کردن کابینت هایگلاس، بهترین راه اصولی تمیز کردن کابینت هایگلاس است. همچنین شما می‌توانید از این روش برای تمیز کردن کابینت ام دی اف نیز استفاده کنید.
 

سرکه سفید | شوینده خانگی برای تمیزکاری

در میان انواع شوینده های کابینت، سرکه سفید مناسب ترین شوینده برای تمیز کردن کابینت هایگلاس است چراکه سرکه به کابینت هایگلاس آسیب نمی رساند.
• ابتدا مقدار مساوی سرکه و آب را با هم داخل یک ظرف اسپری میریزیم و خوب تکان می دهیم تا با هم ترکیب شوند. سپس مقداری از این محلول را بر روی سطح کابینت اسپری کرده و چند دقیقه صبر میکنیم.

• پس از گذشت چند دقیقه، قسمت هایی از کابینت را که محلول پاشی شده است؛ دستمال می‌کشیم و تا زمانی که کابینت تمیز شود به این کارمان ادامه میدهیم.
• در آخر کار سطح کابینت را با یک دستمال تمیز خشک میکنیم. سرکه لکه های چربی را از روی سطح پاک می‌کند و روش مناسبی برای تمیزکردن کابینت های گلاس براق است.
• استفاده از سرکه سفید برای انواع کابینت کاربرد دارد و برای تمیز کردن کابینت چوبی نیز مورد استفاده دارد.
 

از مایع ظرفشویی استفاده کنید

لکه روغن یا لکه مواد غذایی، از شایع‌ترین لکه‌های آشپزخانه، به‌خصوص روی کابینت‌ها است که کابینت شفافی همچون گلاس و هایگلاس به خوبی آن را نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید لکه‌های غذایی روی کابینت گلاس یا هایگلاس را پاک کنید، می‌توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

با این حال پیش از استفاده از مایع ظرفشویی، از ملایم بودن ترکیبات آن مطمئن شوید، چرا که در صورتی که می‌خواهید از کابینت گلاس و هایگلاس به خوبی نگهداری کنید، بهتر است هرگز از مواد پاک‌کننده قوی استفاده نکنید.

در این صورت مقداری مایع ظرفشویی را به همراه آب ولرم ترکیب کنید و با یک اسفنج روی کابینت‌های گلاس را پاک و تمیز کنید. توصیه می‌کنیم هرگز از اسکاچ یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید، چرا که سطح کابینت گلاس یا هایگلاس همچون صاف و صیقلی است و ممکن است خراشیده شود.

پس از پاک کردن لکه‌های روغن یا مواد غذایی از روی کابینت گلاس یا هایگلاس، حتما از یک حوله آشپزخانه بدون پرز به منظور پاک و خشک کردن کابینت استفاده کنید. توجه کنید که هرگز کابینت هایگلاس یا گلاس را مرطوب نگذارید تا لکه‌ی آب یا رطوبت روی آن باقی نماند. همچنین به منظور نگهداری بهتر از این نوع کابینت‌ها، هرگز دستمال یا حوله خیس و مرطوب را روی آن رها نکنید.
 

از سرکه سفید استفاده کنید

در صورتی که علاقه‌ای به استفاده از شوینده‌های شیمیایی همچون مایع ظرفشویی، صابون یا پاک کننده مخصوص کابینت ندارید یا می‌خواهید پس از تمیز کردن کابینت های گلاس یا گلاس، سطح کابینت شفاف و درخشان شود، از سرکه سفید استفاده کنید. سرکه سفید نه تنها لکه‌های روی کابینت را از بین می‌برد، بلکه به درخشان شدن آن کمک بسزایی می‌کند.

از این جهت مقداری سرکه سفید را به همراه آب ولرم مخلوط کنید. در صورت تمایل این ترکیب را داخل اسپری بریزید و آن را روی سطح کابینت گلاس اسپری نمایید. در غیر این صورت یک اسفنج را آغشته به ترکیب سرکه و آب ولرم کنید و کابینت را با آن تمیز کنید.

پس از پاک شدن لکه‌های روی کابینت و درخشان شدن آن، حتما رطوبت کابینت را با یک حوله تمیز، خشک و پاک کنید. اگرچه کابینت هایگلاس و گلاس عایق پلاستیکی ضدآب دارد، اما در صورتی که زمان طولانی آب روی آن باقی بماند، همچون کابینت ام دی اف آسیب می‌بیند. در این صورت حتما پس از ایجاد هر گونه رطوبتی روی کابینت، آن را کاملا خشک کنید.

کابینت های از جنس گلاس را چگونه تمیز کنیم
 

در هنگام تمیز کردن کابینت های گلاس براق این نکات مهم را در نظر بگیرید!

1. به یاد داشته باشید که ابر یا اسفنج خود را بیش از حد خیس نکنید زیرا باعث کاهش اثربخشی آن می شود و می تواند نشانه ها و لکه های باقی مانده را پس از خشک شدن روی سطوح کابینت براق باقی بگذارد.

2. برای تمیز کردن کابینت هایگلاس سفید و پاک کردن چربی ها، لکه های غذا و سس های قدیمی و سخت لازم است کمی سرکه به مخلوط داخل سطل اضافه کنید. سرکه به دلیل خاصیتش به راحت تر پاک کردن لکه های سخت قدیمی کمک می کند. ولی ما به شما پیشنهاد می کنیم اجازه ندهید که هیچ ماده غذایی یا مایعی روی سطح کابینت براق شما خشک شود. بلافاصله آن را با استفاده از پارچه میکرو فیبر خشک و نرم و جاذب پاک کنید.

3. هرگز از دستمال و ابزار سفت و زمخت مانند سیم ظرف شویی برای تمیز کردن های گلاس با براقیت بالا استفاده نکنید زیرا این کار اغلب منجر به آسیب کابینت می شود. خراش ها باعث لکه دار شدن و کدر شدن سطح براق کابینت می شوند و ترمیم آنها بسیار دشوار است.

4. هرگز از پاک کننده های مبتنی بر مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید. تمام آنچه شما نیاز دارید آب خالص برای تمیز کردن است. فراموش نکنید که پاک کننده های قوی بیش از حد خورنده هستند و می توانند باعث تغییر شکل سطوح کابینت شوند. علاوه بر این، پاک کننده های مبتنی بر سیلیکون می توانند یک اثر چرب روی سطح کابینت های براق به جای بگذارند که حذف آن تقریبا غیرممکن است.

5. هرگز در هنگان تمیز کردن و برق انداختن های گلاس براق، حوله‌ و دستمال های مرطوب و خیس را بر روی سطح کابینت برای زمان طولانی رها نکنید. زیرا احتمال تغییر رنگ یا تغییر شکل کابینت های گلاس در اثر رطوبت بالا کم نیست.

6. نکته آخر اینکه در هنگام تمیز کردن و برق انداختن کابینت هایگلاس، اصلا به هیچ به سطح کابینت فشار زیادی وارد نکنید.
 

منابع

https://www.taksaz-cabinet.com
https://www.taksaz-cabinet.com
https://digiwash.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.