آیا زهر چشم گرفتن از همسر روش صحیحی است؟

زهر چشم گرفتن از همسر یا ترساندن او با استفاده از خشونت کلامی یا خشونت جسمی نشان دهنده اقتدار شما در خانواده نیست و نمی تواند آرامش را به زندگی شما بیاورد بلکه روز به روز باعث سردتر شدن روابط شما و دور شدن شما از یکدیگر و افزایش کشمکش ها و جر و بحث ها خواهد شد.
جمعه، 22 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
آیا زهر چشم گرفتن از همسر روش صحیحی است؟

زهر چشم گرفتن از همسر

امروزه برخی از زوجین به جای حل کردن مسئله و همدلی با یکدیگر در شرایط مختلف، به دنبال زهرچشم گرفتن از همسر و قدرت نمایی هستند. قطعا ازدواج یا زندگی مشترک، یک مسابقه و یا میدان جنگ نیست. همچنین ترس همسر از شما به معنی قدرتمندی و تدبیر شما نخواهد بود.

افراد باید در رابطه زناشویی از خودگذشتگی و ایثار داشته باشند. گاهی با اینکه حق با شما است؛ باید کوتاه آمده و منافع دو طرف را در نظر بگیرید. از طرفی راهکار زهرچشم گرفتن، بعد از مدتی دیگر کارایی ندارد و نمی‌توان با این روش به اهداف خود رسید. 
 

روش های زهرچشم گرفتن از همسر

افراد به روش های مختلفی از زهرچشم گرفتن همسر استفاده می‌کنند. در زندگی مشترک همواره اختلاف نظر وجود دارد. اما واکنش درست نسبت به آن، زهرچشم گرفتن نیست. از طرفی اگر به دنبال بیان مخالفت خود هستید؛ باید اینکار را به روش درست تری انجام دهید. در این قست به توضیح برخی از رفتارهای نادرست زوجین برای زهرچشم گرفتن، می‌پردازیم.  

📌بی احترامی

افراد برای زهرچشم گرفتن از همسر خود دست بی احترامی می‌زنند. آنها تصور می‌کنند که با تخریب شخصیت فردی دیگر می‌توانند به اهداف خود رسیده و قدرت خود را ثابت کنند. گاهی اگر همسرتان کاری را طبق میل شما انجام می‌دهد؛ به معنای تاثیر این روش نیست. و یا حتی او از شما نمی‌ترسد. بلکه تنها به دنبال جلب احترام و اعتماد شما است. بهتر است قبل از بروز هر رفتاری بیشتر فکر کرده و یا خود را به جای طرف مقابل قرار دهید.
 

📌تهدید

یکی دیگر از روش های زهرچشم گرفتن از همسر، تهدید اوست. تهدید به روش های مختلفی انجام می‌شود. اما به طور کلی خشونت محسوب شده و باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. تهدید کردن همسر باعث ایجاد ترس و همچنین از بین رفتن اعتماد می‌شود. افراد بعد از مدتی به طور کامل اختیار و اراده خود را در زمینه های مختلف از دست داده و تابع همسر خود می‌شوند. در این شرایط، دیگری از این حالت سواستفاده کرده و به اهداف خود می‌رسد.
 

📌بروز خشم کنترل نشده

طبیعی است که وقتی افراد به صورت آرام و منطقی خواسته ای را بیان می‌کنند؛ اما آن اجرایی نمی‌شود، دست به روش های خشونت آمیز می‌زنند. گاهی خشم کنترل نشده برای زهرچشم گرفتن از همسر کارساز بوده و دیگری تن به این خواسته می‌دهد. به طور کلی برخی از افراد کنترلی بر خشم خود ندارند و هر گاه عصبانی می‌شوند؛ خسارات زیادی  به بار می‌آورند. اما در موارد دیگر افراد از قصد خشم خود را بیش از اندازه بروز می‌دهند.

آیا زهر چشم گرفتن از همسر روش صحیحی است؟
 

روش های بهتر برای ابراز خشم به جای زهر چشم گرفتن از همسر 

به جای زهر چشم گرفتن از همسر، انتقاد کردن، سکوت، شکستن بشقاب یا شکستن بازوی هم، راههای بهتری هم برای ابراز خشم و مخالفتتان وجود دارد. 
زهر چشم گرفتن از همسر باعث می شود همسرتان بیشتر احساس طرد شدگی، ناخواستنی بودن و درک نشدن داشته باشد که مانع از احساس آرامش شما در زندگی خواهد شد. 
 

خودآگاهی و کنترل خشم 

کنترل خشم نیاز به تمرین و تلاش و تفکر دارد و کار بسیار سختی است و حتما خود شخص باید آمادگی و تمایل لازم را در این زمینه داشته باشد تا بتواند با قدرت فکر خود ،  هیجانات خود را کنترل کند. باید یاد بگیرید که بعد از کنترل هیجانات لحظه ای در نهایت زمانی که بر خود مسلط شدید با قضاوت عقلانی مشکل خود را حل کنید. این که متوجه شوید چه عکس العملی می تواند بهترین نتیجه را بدهد را کم کم با آزمون و خطا پیدا خواهید کرد.
 

ترک محل

از آنجا که احساسات و هیجانات غیر منطقی معمولا به دلیل حضور در یک موقعیت خاص یا یک بحث خاص بروز پیدا می کند اگر احساس ناراحتی بیش از حدی از رفتار و گفتار همسرتان پیدا کردید بهترین کار این است که به صورت موقت محل را ترک کنید تا از مشاجره بی نتیجه دور شوید و به همسرتان نشان دهید که رفتارش تا چه حد مخرب و آزار دهنده است. هر زمان احساس کردید قرار است پایتان به یک مشاجره شدید باز شود به جای زهر چشم گرفتن از همسر و دعوا کردن، فورا از موقعیت دور شوید. 
 

درگیر مشاجره نشوید 

هیچگاه در گیر یک مشاجره تند نشوید و همسرتان را متقاعد کنید که رفتارش معقول است و متوجه باشید که حتما شرایط از نظر همسرتان غیرمنطقی است بنابراین دارد یک واکنش غیر منطقی بروز می دهد و قرار نیست شرایط همیشه همینطور باشد. 
 

معایب زهرچشم گرفتن از همسر

همانطور که پیش تر هم گفته شد؛ زهرچشم گرفتن از همسر معایب زیادی داشته  باعث بروز چالش های زیادی می‌شود. زوجین باید با یکدیگر صمیمی بوده و خواسته های خود را به روش درست بیان کنند. و یا برای بیان ناراحتی و حتی انتقاد، استفاده از خشونت، روش درستی نیست.

با اینکه گاهی حفظ خونسردی و آرامش، کار ساده ای نیست و یا همسر یک اشتباه را چندین بار تکرار می‌کند. اما بازهم نباید متوسل به خشم و تهدید شد. فراموش نکنید که تاثیر اینکار کوتاه مدت بوده و بعد از مدتی دیگر همسر از ما حساب نمی‌برد. برخی از معایب اینکار شامل موارد زیر می‌شود.

کاهش اعتماد به نفس
به وجود آمدن احساس ترس
از بین رفتن صمیمیت و سردی رابطه
جدایی یا طلاق عاطفی
از بین رفتن احساس اراده و قدرت تصمیم گیری یکی از طرفین
برای آشنایی با راه های درمان همسر مضطرب کلیک کنید.
 

زهر چشم گرفتن از همسر ممنوع

زن و شوهر باید بدانند که ازدواجشان میدان جنگ نیست و زهر چشم گرفتن از همسر هیچگاه باعث بهبود روابطشان نخواهد شد و فقط شاید یک اثر مقطعی و از روی ترس باعث شود همسرشان عقب نشینی کند ولی در بلند مدت باعث افزایش دلسردی ، بحث و جدل و افزایش خشونت بین خانواده خواهد شد و آرامش تان در خانه هر روز کمتر از دیروز خواهد شد. 
 
زن و شوهر هر احساسی هم که داشته باشند و هر اختلاف نظری که برایشان پیش بیاید باید مراقب باشند و از زور و قدرت جسمی برای اظهار مخالفت یا  به کرسی نشاندن حرفشان استفاده نکنند. 

شما باید بیاموزید خشمتان را کنترل کنید و یا این که با راههای بهتری به جز استفاده فیزیکی از جسمتان خشم خود را بروز دهید و به هیچ عنون به دنبال زهر چشم گرفتن از همسرتان نباشید. 
 

منابع

https://newmiind.com
https://www.beytoote.com
https://www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.