شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

خلخال به عنوان یکی از شهرهای بزرگ در استان اردبیل به شمار می آید. قدمت شهر خلخال به 4000 سال می رسد. این شهر از جنوب به زنجان، از شمال به استان اردبیل از غرب به میانه و از شرق به گیلان و کوه های تالش می رسد. شهر خلخال به دلیل ویژگی های طبیعی و وضعیت اقلیمی در توابع مختلف، دارای آب و هوای کاملا متفاوتی است. و این شرایط آب و هوایی متغیر بوده و ثابت نیست. به همین دلیل در زمان های قدیم این شهر را با نام خال خال صدا می زدند، که به مرور زمان این نام به خلخال تغییر پیدا کرد. خلخال در یک ناحیه کوهستانی قرار دارد. پوشش گیاهی این منطقه در دامنه شرقی بسیار چشم نواز تر از دامنه غربی است. شهر خلخال تابستان هایی لذت بخش و معتدل و زمستان های بسیار سردی دارد.
شنبه، 21 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان اردبیل
شهرستان خلخال
بخش مرکزی
جمعیت  ۸۶۷۳۱ نفر
مساحت ۳۹۸۰ کیلومتر مربع
زبان گفتار ترکی آذربایجانی
مذهب شیعه، سنی
ارتفاع از سطح دریا ۱۸۴۳
شرایط آب و هوا کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۴۵
شناسه ملی خودرو ایران ۹۱ ص
ره آورد عسل، نان‌های روغنی(نزیک، تل تل، چای چورگی و...)، آش اوماج، گیلدیک آشی(آش نسترن)

خلخال به عنوان یکی از شهرهای بزرگ در استان اردبیل به شمار می آید. قدمت شهر خلخال به 4000 سال می رسد. این شهر از جنوب به زنجان، از شمال به استان اردبیل از غرب به میانه و از شرق به گیلان و کوه های تالش می رسد. شهر خلخال به دلیل ویژگی های طبیعی و وضعیت اقلیمی در توابع مختلف، دارای آب و هوای کاملا متفاوتی است. و این شرایط آب و هوایی متغیر بوده و ثابت نیست. به همین دلیل در زمان های قدیم این شهر را با نام خال خال صدا می زدند، که به مرور زمان این نام به خلخال تغییر پیدا کرد. خلخال در یک ناحیه کوهستانی قرار دارد. پوشش گیاهی این منطقه در دامنه شرقی بسیار چشم نواز تر از دامنه غربی است. شهر خلخال تابستان هایی لذت بخش و معتدل و زمستان های بسیار سردی دارد. ارتفاعات کوه های تالش که در شرق این شهر واقع شده، و با فاصله کمی که از آن دارد بسیار پر برف و سرد است. بخشی از شهر خلخال که در مجاورت رودخانه قزل اوزن قرار دارد دارای آب و هوای مرطوب و گرم است. زمستان این شهر پنج ماه طول می کشد و به همین دلیل بارش سنگین برف باعث مسدود شدن برخی از راه هایی است که، به این شهر ختم می شود. ( از جمله جاده اسالم به خلخال)
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌باشد:

 
بخش ها:
مرکزی، بخش خورش رستم، بخش شاهرود
 
دهستان:
دهستان خانندبیل شرقی، دهستان خانندبیل غربی، دهستان سنجبد شرقی، دهستان خورش رستم جنوبی، دهستان خورش رستم شمالی، دهستان پلنگا، دهستان شال و دهستان شاهرود
 
روستاها:
اردبیلق، ایلوانق، بیله ده، پیشگمان، چلمبر، خط پرست، کبودچی، هشجین، یوزناب، هروآباد، ونن، نواشانق، منامین، مجره، گیلوان، گهراز و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان خلخال

 
شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
منطقه گردشگری فینارود
منطقه گردشگری فینارود جاییست که کوهستان و جنگل به هم می‌رسند. این منطقه در فصل‌های گرم سال میزبان گردشگران و تورهای مسافرتی است. منطقه گردشگری فینارود در بالادست روستای خوجین قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جنوب خلخال به سمت این روستا حرکت کنید. با سرد شدن هوا مه غلیظی این مکان را فرامی‌گیرد و جلوه‌ای دیدنی را پدید می‌آورد که زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند. اگر از زندگی در شهرهای آلوده و شلوغ خسته شده‌اید، منطقه گردشگری فینارود می‌تواند محل مناسبی برای تفریح شما باشد تا از آرامش و آب و هوای خوش منطقه لذت ببرید.

شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
جنگل اندبیل
جنگل اندبیل با شهر خلخال 6 کیلومتر و با روستای اندبیل 3 کیلومتر فاصله دارد. این جنگل محلی مناسب برای تفریحات خانوادگی و دوستانه است. در جنگل اندبیل درختان بلوط و بوته‌های تمشک وحشی بیشتر از هر گونه گیاهی دیگری به چشم می‌خورد. این جنگل در هر فصل از سال زیبایی خاصی دارد؛ به خصوص در فصل پاییز که رنگ برگ درخت‌ها به زرد و نارنجی تغییر کرده و زیبایی آن هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور می‌کند. در میان درختان جنگل، چشمه‌های کوچکی جاری است که از کوه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرند و شما در سفر به این منطقه می‌توانید از آب آن‌ها استفاده کنید.

شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار دیز
آبشار دیز از جنوب شهرستان خلخال 40 کیلومتر فاصله دارد. نام این آبشار از نام روستایی که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته شده است. این آبشار که حدودا 50 متر ارتفاع دارد، در میان تنگه‌ای بسیار عمیق در یک ناحیه کوهستانی قرار دارد. در واقع خروش این آبشار در طول زمان باعث ایجاد این تنگه شده است. در دامنه آبشار، طبیعتی بکر و زیبا وجود دارد که برای برگزاری پیک‌نیک‌های خانوادگی محل مناسبی است.

شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
موزه باستان شناسی خلخال
ساختمان موزه باستان شناسی خلخال در واقع یک حمام قدیمی است که در دوران قاجاریه ساخته شده. این حمام که به حمام نصر شهرت داشته، اکنون محل نگهداری اشیای تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف است. از جمله آثار به نمایش درآمده در این موزه می‌توان به گوشواره‌هایی از جنس طلا متعلق به دوره ساسانیان، گردنبندی طلایی از دوره هخامنشیان، قرآن‌های خطی و اشیای سفالی با قدمت چند هزارساله اشاره کرد.

شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
پل پردیس خلخال
پل پردیس یکی از جاذبه‌های دیدنی خلخال به حساب می‌آید که بر روی رودخانه قزل اوزن بنا شده است. پل پردیس در دوره صفویه ساخته شده و امروزه بخش زیادی از آن تخریب شده است. در اطراف این پل، دشتی سرسبز قرار دارد که برای تفریح مناسب است. برای بازدید از پل پردیس توصیه می‌شود فصل بهار را انتخاب کنید. این پل در جاده خلخال به فینارود قرار دارد و می‌توانید با اتومبیل شخصی یا اتوبوس‌هایی که به سمت خلخال می‌روند، به این پل برسید.

شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
خلخال سویی
خلخال سویی نام جویباری است که با آب شدن برف منطقه دربند هواشان خلخال ایجاد می‌شود. خلخال سویی یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی خلخال است. این جویبار در ابتدای مسیر خود به خلخال چایی می‌ریزد. این رود نیز به قزل اوزن ملحق شده و در نهایت به دریای خزر سرازیر می‌شود. برای بازدید از خلخال سویی توصیه می‌شود تجهیزات مناسب کوهنوردی و لباس گرم به همراه داشته باشید.

شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
گورستان تاریخی شمس آباد خلخال
در این گورستان تعدادی سنگ قبر قدیمی وجود دارد که قدمت آن‌ها بیشتر از 1300 سال است و متن روی آن‌ها با خط کوفی نوشته شده است. در گذشته بر روی برخی از سنگ قبرها مجسمه قوچ وجود داشته و مردم بومی اعتقاد داشتند که با هر بار شستن سر قوچ باران خواهد بارید.

شهر خلخال کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
 
آبشار آقبلاغ
آبشار آقبلاغ یکی از بهترین دیدنی‌های خلخال است که در سفیدکوه قرار دارد. آبی که از آب شدن برف سفیدکوه بر روی زمین جاری می‌شود، چشمه آقبلاق را ایجاد می‌کند. این چشمه پس از طی مسیری کوتاه، از بلندای یک صخره به پایین می‌ریزد و آبشار آقبلاق تشکیل می‌شود. آقبلاغ با 180 متر ارتفاع، بلندترین آبشار کشور محسوب می‌شود. آب این آبشار سفید رنگ است و در اطراف آن گونه‌های گیاهی متنوعی رشد کرده‌اند که بر زیبایی این منطقه می‌افزایند.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان خلخال

 
مرتضی احمدی
در سوم بهمن 1327 در شهرستان خلخال به دنیا امده است و دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در محل تولد خود گزرانده و دوره های لیسانس علوم اداری و مدیریت دولتی را با درجه کاربردی و علمی از دانشگاه تهران به پایان رسانده ودر کشور هند به اخذ دانشنامه ی حسابرسی از مرکز اموزش های بین الملل CAGO  توفیق یافتند در دوران کار خود به انجام مدیریت بایگانی دادرسی اردبیل و مدیر دادگستری تبریز پرداختند و با اخذ اگاهی جامعه حقوقی و قضائی به دیوان محاسبات کشور وابسته به مجلس انتقال یافتند در این سازمان خدماتی از قبیل حسابهای ادارت دارائی و امور اقتصادی شهرستان میانه ، خلخال و... پرداخت و در تمام مدت خدمت خود با علاقه مندی علمی وعملی عمیق و شناخت و ایمان کامل به شرع مقدس نبوی و با بجا گذاشتن نوشتار ها ومقالت در زمینه های دینی و عرفان و اقتصاد و مدیریت در سن 55 سالگی در گذشت.
 
استاد بسیج خلخالی
نام وی محمد قلی و نام پدرش علی، نام مادرش مصدوره ملقب به عظمت خانم متولد 1297 هجری.شمسی صادره از هرو اباد خلخال است. در مکتب میرزا عبد الله و باافتتاح مدرسه جدید تاششم ابتدایی تحصیل کرد و مدتی نیز در محضر حضرات در علوم قدیمه و فاسفه اولی استفاضه کرد در سال 1314 به تهران رفت در دبیرستان امیر کبیر سپس در دارالفنون و دو سال در دانشسرالی عالی تهران تحصیل و بر اثر بیماری تب مالت مدت ها بیمار بود در واقعه اذربایجان ، بسیج با سرودن قصیده معروف اذربایجان سنگر استقلال ایران است زبان زد خاص و عام شده بود.
 
دکتر تیمور توکلی
دکتر تیمور توکلی متولد 1316 روستای هشتجین شهرستان خلخال است و تا ششم ابتدایی را در همین روستا و دوران دبیرستان را در شهرستان خلخال و زنجان تحصیل کرده است.در سال 1337رتبه نهم دانشکده کشاورزی کرج دانشگاه تهران را کسب نمودو پس از آن در سال 1341 در دوره کارشناسی ارشد از همان دانشگاه در رشته ماشین های کشاورزیبا رتبه نخصت فارغ التحصیل شدو دو سال بعد(1343)برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه رفت.دکتر توکلی پس از چند سالبا مدرک دکترا به ایران آمد در سال 1349 با رتبه استاد یاری  در دانشکده کشاورزی کرج مشغول تحقیق و آموزش می شود و سه جلد کتاب _تیمشنکو)در رشته مکانیک و مقاومت مصالح ،تئوری ساختمان را ترجمه ئکرد وی فعالیت های اجرایی خود را از اوایل سال 1360 به عنوان معاون آموزشی دانشکده کشاورزی  کرج آغاز کرده استدکتر توکلی به گفته خودش 25 سال است که پیوسته کار اجرایی می کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.