رتبه های اقتدار جهانی انقلاب اسلامی ایران در ۴۵ سالگی

انقلاب اسلامی ایران در ۴۵ سالگی نسبت به پیشرفت های جهانی چه رتبه ای را کسب نموده است؟
شنبه، 21 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: قربان منتظمی
موارد بیشتر برای شما
رتبه های اقتدار جهانی انقلاب اسلامی ایران در ۴۵ سالگی
مقدمه:
نظـام جمهـوری اسـامی بـا سیاسـت گذاری های دقیـق و بـه همـت مـردم خـود، پـس  از گذشـت 45 سـال، در حوزه هـای بسـیاری بـه جایگاه هـای رفیـع دسـت یافته اسـت.
 
هر چه از بهمن ۵۷ فاصله می‌گیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت بیان پیشرفت‌ها در تمام حوزه بیشتر می‌شود.
 
از به‌دست آوردن استقلال سیاسی و آزادی، افزایش آگاهی‌های مردم و مشارکت سیاسی آن‌ها و پایداری در هشت سال دفاع مقدس که بگذریم،
 
در عرصه‌های مختلف نیز قله‌هایی را فتح کرده‌ایم که بیش از همه بیانگر تفکری انقلابی است چراکه جوانان ایران اسلامی توانسته‌اند با وجود ۴ دهه تحریم ظالمانه، تهدید را به فرصت تبدیل کنند تا ایران در بسیاری از عرصه‌های علم و فناوری در رتبه‌های نخست جهانی بایستد.

 
رتبه های اقتدار جهانی انقلاب اسلامی ایران در ۴۵ سالگی 

هم مقاومت و هم پیشرفت 

پرودی، نخست وزیر سابق ایتالیـا بـود، دارای دکتـری اقتصـاد و نظریه پـرداز توسـعه. مدت هــا پیــش بــه تـهــران آمــد و بـا نماینــده فعلــی مقــام معظــم رهبــری در شــورای  عالــی امنیــت دیدار کرد.
 
پـرودی در آن دیـدا ر می گفـت: »سـی سـال اسـت کـه مسـائل ایــران را دنبـال  می کنـم و می بینـم کشــور شــما در چـه وضعیتـی اسـت،
 
 امــا آنچــه اهمیـت  دارد ایــن اســت کــه شـمــا فـقــط مقاومت نکرده اید پیشــرفت هــم کرده اید.« ایـــن فقــط حـــرف پــرودی نبـــود،
 
 ایــن تعابیــر را ســـران بعضــی از کشــورهای  اروپایــی هــم در دیدارهــای خــود به صراحــت بیــان می کردنــد. گاهــی  هـم می گفتنــد: »
 
ا گـر فشــاری کــه بــه شــما وارد می شــود بــه دولـت مــا وارد  می شــد، شــش مـاه هـم نمی توانسـتیم دوام بیاوریـم
 
شــما سال هاسـت کـه   هـم مقاومـت می کنیـد و هـم پیشــرفت.« انـگار آن هـا هـم می فهمیدنـد ایـن  انقلــاب از جنــس دیگــری اســت. (1)
 

ایـران رتبه نهم پرتاب ماهوار در جهان

1- اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه رتبـه 9 دنیـا از نظـر طراحـی، سـاخت و  پرتـاب ماهـواره، متعلـق بـه اوسـت.
کشور ایران (۲۰۰۹)[۱] نهمین کشور دنیا پس از شوروی (۱۹۵۷)، ایالات متحدهٔ آمریکا (۱۹۵۸)، فرانسه (۱۹۶۵)، ژاپن (۱۹۷۰)، چین (۱۹۷۰)، انگلیس(۱۹۷۱)، هند (۱۹۸۰) و اسرائیل(۱۹۸۸) است که مستقلاً موفق به پرتاب ماهواره شده‌اند.[۲]
 
ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی و با ارسال ماهواره «سینا »(2) به باشگاه کشورهای فضایی پیوست، ماهواره‌ای که به کمک روسیه به آسمان فرستاده شده بود.
 
 و در این مسیر سازمان فضایی ایران برنامه‌ریزی برای استفاده از فضا و گسترش فناوری‌های فضایی در کشور با استفاده از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داد.
 
بعد از این بود که با ایجاد زیر ساخت‌های علمی کشور توانست علاوه بر طراحی و ساخت ماهواره به سمت پرتاب آنها نیز پیش برود .
 
که این امر با توسعه پایگاه‌های فضایی محقق شد که از آن جمله می‌توانیم به پایگاه‌های فضایی «امام خمینی (ره) سمنان»، «پایگاه فضایی قم»، «مرکز فضایی البرز» و «پایگاه فضایی چابهار» اشاره کرد
 

ایـران رتبه دوم سلولهای بنیادی در دنیا

اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه رتبــه (3) دنیــا در حــوزه ســلولهای  (4) بنیادیــن، متعلــق بــه اوســت.
 
ایران رتبه هفدهمین قدرت نظامی جهان
اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه زمـان دفاع مقـدس، حتی اجـازه واردات  ســیمخاردار نداشــت؛ امــا امــروز نه تنهــا خــود مجهــز بــه پیشــرفته ترین  تجهیــزات نظامــی ماننــد:
 
 پهپــاد، زیردریایــی، ناوشــکن، موشــکهای  (5) بلکــه مــردم فلســطین نیــز کــه تــا رادار گریــز، کــروز، بالســتیک و... اســت،
 
چنــد ســال پیــش بــا ســنگ مقابــل رژیــم غاصــب صهیونیســم ایســتادگی  میکردنـد امـروزه دارای پدافنـد بـوده و بـا موشـک بـه گسـتاخیهای ایـن  رژیــم متخاصــم پاســخ میدهنــد.
 
رده بندی برترین ارتش های جهان را به روزرسانی کرده است. در این رده بندی عواملی همچون مقدار تجهیزات نظامی، تعداد نیروها، بنیه مالی، جغرافیا و منابع در دسترس کشورها مد نظر قرار گرفته اند.
 
در این فهرست ؛ جمهوری اسلامی ایران در بخش " نیروی زمینی " و در حوزه تعداد کل تانک ها، مجموع راکت انداز و پرسنل فعال در فهرست 10 کشور برتر جهان قرار دارد.
 
در این گزارش آمده است ، تا ژانویه ۲۰۲۳، ایران بیش از ۴ هزار عراده تانک و بیش از یک هزار عراده راکت انداز در اختیار داشته است. پرسنل فعال ایران نیز ۵۷۵ هزار نفر است.
 
در مجموع امتیاز ایران ۰.۲۷۱۲ اعلام شده است.
 
در این فهرست پس از ترکیه، برزیل، اندونزی، مصر، اوکراین و استرالیا، ایران در رده هفدهم قرار دارد.
 

ایران در رتبـه (ششم، توپخانـه)(پنجم، زیردریایــی)،(هفتم تانک و نفربر) درجهان

اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه برحسـب قـدرت توپخانـه، رتبـه 6 دنیـا،  برحســب تعــداد کشــتیهای زیردریایــی رتبــه 5 دنیــا، همچنیــن برحســب  نـاوگان تانکهـای جنگـی رتبـه 7 دنیـا و... را داراسـت و بـه معنـای واقعـی  4در عرصـه نظامـی بـه یـک ابرقـدرت تبدیـل شـده اسـت. (6)
 

فاصله پایگاه های آمریکا با ایران

آمریکا در ترکیه، عراق، کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان، افغانستان، پاکستان و قرقیزستان پایگاه دارد و یا از پایگاه های این کشورها استفاده می کند.
 
اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه نه تنهـا اسـتقرار تعـداد کثیـر پایگاههـای  نظامــی آمریکایــی، در اطــراف مرزهــای آنکــه حتــی فاصلــه برخــی از ایــن  پایگاههـا بـه کمتـر از 200 کیلومتـر بـا شـهرهای ایـران میرسـد،.
 
 و خدشـه بـه امنیـت داخلـی آن وارد نمیکننـد؛ بلکـه، او میتوانـد مهمتریـن پایـگاه در منطقـه مانند  عیـن االسـد آمریـکا  را بـا خـا ک یکسـان کنـد.(7)
 

ایران امنتریـن کشـور  دنیـا در ناامنتریـن منطقـه کـره زمیـن

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه 40 سـال پیـش ناامنتریـن کشـور دنیـا  بـود، به طوریکـه فقـط در بیـن سـالهای 1361-1360 ه.ش، 17000 نفـر در  شـهرها و روسـتاهای آن تـرور شـدند؛
 
 درحالیکـه امـروزه بـه امنتریـن کشـور  دنیـا در ناامنتریـن منطقـه کـره زمیـن تبدیـل شـده اسـت. (8)
 
یک امپراطوری جدید در جهان در حال شکل گیری است که مردم ایران سازنده آن هستند، لذا آمریکا تمام دنیا را تجهیز کرده تا از طریق انواع تحریم، ایجاد داعش، ترور دانشمندان، تبلیغات رسانه ای و به هر نحو ممکن دیگر، کشور ایران را به زانو در بیاورد.
 
آمریکا برای جنگ با ایران از یک راهبرد کوتاه مدت، یعنی نا امید کردن مردم، با نمایش ناکار آمدی نظام در تمام لایه ها استفاده کرد، که اصلی ترین طرفند آنان است و هم اکنون نیز در حال اجرا می باشد و همزمان راهبردهای میان مدت و بلند مدت را نیز در دستور کار خود دارد.
 
دشمن از طریق فضای مجازی در زمان بسیار کم مبانی فکری خود را در ذهن مردم مخصوصا نوجوانان جای می دهد و با القاء داده های غلط، آنان را تحت تاثیر قرارداده و به خیابان ها می کشاند.
 
امیدوار کردن و امیدآفرینی در جامعه، با نمایش دستاوردهای رشد در ایران، هویت بخشی به نوجوانان، کاهش آسیب های اجتماعی، کادرسازی و نیروسازی، مطالبه گری و ساماندهی جنبش های اجتماعی، از جمله راه های تغییر وضعیت موجود به یک وضعیت مطلوب است.
 

ایران در رتبـه پانزدهم تولیـد علـم  در جهان

اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه 40 ســال پیــش حتــی جــزء 50 کشــور  اول دنیـا در تولیـد علـم هـم نبـود، امـا ا کنـون رتبـه 15 دنیـا در تولیـد علـم  را داراســت. (9)
 
در شاخص تولید تکنولوژی، رتبه ایران در سال ۲۰۲۰ در دنیا ۶۷ بود، در سال ۲۰۲۱ این رتبه به ۶۰ رسید و اکنون رتبه ۵۳ دنیا را داریم.
 
ایران در ۸۰۰ مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاهی به دنبال تحقیقات و تولید علم و فناوری برای بهبود وضعیت سلامت جامعه است
 
 ایران و سهم 5 درصد ازمقالات علمی جهان
 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه پیـش از انقلاب در مقـاالت پـر اسـتناد  دنیــا جایگاهــی نداشــت؛
امــا در حــال حاضــر 3/1 درصــد ایــن مقــاالت، (10)  دنیـا نوشـته نخبـگان و دانشـمندان ایرانـی اسـت و ۵ درصـد مقـاالت داغ توســط ایرانیــان نوشــته میشــود. (11)
 
کشور ما به دلیل تلاش ستودنی محققان علوم پزشکی و وزارت علوم  امروز به جایگاهی ممتاز در میزان نسبت مقالات داغ جهانی دست یافته است،
 
بر این اساس در حال حاضر بالای ۵ درصد مقالات داغ جهانی مربوط به ایران است؛ در  کشورهای جهان اسلام نیز بیش از یک سوم مقالات بین المللی، مقالات با چارک بالا و  مقالات داغ مربوط به ایران بوده و در منطقه خاورمیانه کسری از ۴۰ درصد این مقالات به جمهوری اسلامی ایران تعلق دارد.
 

ایران هفتمیـن کشـور دنیـا در حـوزه اختراعات

 اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه ابتــدای پیــروزی انقــاب، حتــی جــزء  30 کشـور اول دنیـا بـر اسـاس تعـداد اختراعـات ثبتشـده نبـود، امـا امـروزه  هفتمیـن کشـور دنیـا در ایـن حـوزه اسـت. (12)
 
در سال ۱۳۹۹ ایران رتبه سوم جهان در رشد ثبت اختراع را دارا بود. در همین سال، ایرانی‌ها در تعداد اختراعات رتبه ۲۰ جهان را داشتند.
 
این مقام در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به رتبه چهارم رسید. گفته می شود که بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۰ خورشیدی، ۲۷ درصد از اختراعات جهانی، به نام ایرانیان به ثبت رسیده است.(13)
 

ایران رتبه پنجم در تولید مقالات علمی

در حوزه تولید مقالات علمی از رتبه ۵۷  در سال ۲۰۰۱ به رتبه چهارم جهان رسیده‌ایم و ۵ سال که این موقعیت را حفظ کرده‌ایم.
 
در سال گذشته ۳۳۱ ثبت اختراع بین‌المللی داشتیم که ۲۷ درصد سهم ثبت اختراعات جهانی توسط دانشمندان ایرانی است. رتبه پنجم در استانداردهای بین المللی در حوزه نانو داریم،
 
همچنین رشد محصولات نانو از ۱۱ محصول در سال ۱۳۸۷ به یک هزار و ۲۶۶ محصول در سال ۱۴۰۰ رسیده است؛ در حوزه بازار و فروش محصول نیز ۲۲۸۰ میلیارد تومان به حوزه نانو اختصاص دارد.(14)
 

ایران و ثبت نام ۹۹/۲ درصدی دانش اموزان ابتدائی

اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه نــر خ ثبتنــام در مــدارس ابتدایــی آن  در پیــش از انقــاب، 59/۳ درصــد بــوده، درحالیکــه امــروزه ۹۹/۲ درصــد  کــودکان ایرانــی در مــدارس ابتدایــی تحصیــل می کننــد. (15)
 

ایران و جایـگاه اول جهـان با سوادان بالای 15 سال

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه از نظـر رشـد درصـد باسـوادان بـالای 15  سـال، در بعـد از انقـاب اسـامی جایـگاه اول جهـان را داراسـت. (16)
 
براساس داده های بانک جهانی، ایران از نظر رشد درصد باسوادان بالای ۱۵ سال از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۴ در جایگاه اول جهان قرار گرفته است.
گفتنی است درصد باسوادان بالای ۱۵ سال ایران در سال ۵۷ ، ۳۷ درصد بوده که در سال ۹۳ به ۸۵ درصد رسیده است،
 
این میزان رشد سه برابر میانگین رشد جهانی است، به گونه ای دیگر می توان گفت درصد باسوادان بالای ۱۵ سال کشور در سال ۹۳ در مقایسه با سال پیروزی انقلاب اسلامی(۵۷)، ۴۸ درصد رشد داشته است.
 

رشد سوادآموزی در ایران ۳  برابر میانگین جهانی

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه میـزان رشـد تحصیـل در افـراد بالای 15 سـال آن  حدودا  3برابـر میانگیـن جهانـی اسـت(17)
 
مام خمینی (ره) درمورد نقش اثرگذار خانواده ها درمورد سوادآموزی فرمودند: در منازل شخصی باسوادان اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سرپیچی نکنند .
 
در هرشبانه روزی یک تا دو ساعت را به این مهم اختصاص دهند، همچنین درکلان قضیه فرمودند: به پا خیزید که خداوند متعال با شماست.
 
رشد سوادآموزی در ایران ۳ برابر بالاتر از میانگین جهانی است
 

ایران رتبــه یــک دنیــا در بحث برابری تحصیل دختر و پسر

 اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه بــه گــزارش WEF، رتبــه یــک دنیــا، در  بحــث برابــری نســبت دختــر بــه پســر در تحصیــات ابتدایــی را داراســت. (18)
 
 
 اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه نــر خ بیســوادی زنــان آن از 70 تــا 80  درصــد درســال 1354 ه.ش، بــه کمتــر از 10 درصــد در ســال 1389 ه.ش  5کاهــش یافتــه اســت. (19)
 

ایران و رشــد چهل درصدی مخصصــن زنها

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه نسـبت پزشـکان متخصـص زن در آن از  15 درصـد بـه 40 درصـد رسـیده اسـت. (20)
 

ایران  رشــد دوازده درصدی فــوق تخصصــن زنها

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه اهمیـت بـه بانوانـش تـا جایـی اسـت کـه  رشــد فــوق تخصصیــن زنهایــش بیــش از 12 برابــر بــوده اســت؛ درحالیکــه  رشـد آقایانـش 3 برابـر بـوده اسـت. (21)
 

ایران و رتبـه یازدهم جهان از نظـر کاهـش مرگ ومیـر

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه رتبـه 11 دنیـا از نظـر کاهـش مرگومیـر  در نــوزادان، در هــر 100 هــزار نــوزاد )طــی بــازه 2015-1990 م، متعلــق بــه اوســت. (22)1
 

ایران در رتبــه 10 شــاخصه امیــد بــه زندگــی

 اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه رتبــه 10 دنیــا از نظــر رشــد در شــاخصه  امیــد بــه زندگــی، متعلــق بــه اوســت. (23)2
 

ایران در رتبــه کمترین خودکشی در بین 20 کشور

اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه در بیـن 20 کشـور پاییـن دنیـا از نظـر نـر خ  خودکشـی قرار دارد. (24)3
 

آمار 45 درصدی زیرخـط فقـر قبل انقلاب

اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه 40 سـال پیـش بـه گـزارش بانـک جهانـی  46 درصـد مردمـش، زیرخـط فقـر بودنـد،
 
امـا در سـال 1392 ه.ش بـه ۸/۱ درصـد رسـید کـه متأسـفانه در دوران دولـت غربگـرای تدبیـر و امیـد، آمـار  4فقـر به شـدت افزایش یافتـه اسـت. (25)
 

کم شدن ضریب فاصله طبقاتی ایران تا سال 1392

اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه در طــول 40 ســال بــه گــزارش بانــک  جهانــی، ضریــب جینــی (فاصلــه طبقاتــی )خــود را تــا ابتــدای ســال 1392  5ه.ش کاهــش داد. (26)
 

ایران مصـرف کالـری روزانـه  باالاتــرین میانگیــن دنیــا

اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه پیـش از انقلـاب مصـرف کالـری روزانـه  آن، طبـق بـرآورد سـازمان ملـل متحـد در دهه 1950 میـادی )1330 ه.ش(،  بــرای هــر بزرگســال روزانــه کمتــر از 1800 کالــری، یعنــی پایین تــر از تمامــی  درحالیکــه در حــال حاضــر میــزان مناطــق فقیرنشــین خاورمیانــه بــود؛ (27)
 
در حالیکه در خال حاضر سـرانه عرضـه روزانـه کالـری در آن، بیـش از 3000 کیلوکالریی بـه ازای هـر نفـر،  یعنــی بالاترر از میانگیــن دنیــا اســت. (28)
 

ایران بیشتریــن رشــد در شــاخصه توســعه انســانی

 اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه بیشتریــن رشــد در شــاخصه توســعه انســانیHDI   (29) در ایــن 40 ســال، متعلــق بــه اوســت.(30)
 

ایران رتبــه ســوم جهاندر تولیــد گاز طبیعــی،

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه در بیـن کشـورهای تولیدکننـده انـرژی،  (31) و در تولیــد انــرژی الکتریکــی، بــا در تولیــد گاز طبیعــی، رتبــه ســوم دنیــا (32) و در تولید انرزی با 12 پلــه ارتقــا و 14 برابــر شــدن رشــد از ســال 1990 میــادی تــا کنــون، رتبــه  ســیزدهم دنیــا را کســب کــرده اســت. (33)
 

ایران رتبه هفتم جهان از نظر گردشگری

 اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه رتبــه 7 دنیــا از نظــر رشــد در جــذب   گردشــگر طــی بــازه( 2018-1990 م) متعلــق بــه اوســت. (34)
 

مشــارکت مردمــی ایران در در کمـک بـه همنـوعان 

 اینجـا ایـران اسـت، کشـوری کـه مشـارکت مردمـش در کمـک بـه همنـوع  خـود به جایـی رسـیده اسـت کـه از 40 گـروه جهـادی در زلزلـه بـم، بـه 2520  گـروه جهـادی در زلزلـه اخیـر کرمانشـاه و سـیل پلدختـر رسـیده اسـت کـه  برخـی از آنـان بـرای اعـزام، هیـچگاه نوبتشـان نشـد.
 

مشــارکت مردمــی ایران در فعالیتهــای  نیکــوکاری

اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه مشــارکت مردمــش در فعالیتهــای  نیکــوکاری، به طــور چشــمگیری افزایش یافتــه اســت؛
 به طوریکــه فقــط  مبلــغ جمع آوری شــده توســط مــردم در جشــن عاطفه هــای شــهریورماه  ســال 1398 شمســی، 46 میلیــارد و 600 میلیــون تومــان بــوده اســت کــه  نســبت بــه ســال قبــل خــود، 14 درصــد افزایــش داشــته اســت.
  
 اقتدار و شجاعت جهانی
اینجــا ایــران اســت، کشــوری کــه پادشــاه آن در دورانــی بــرای گــوش  درحالیکـه امـروزه، رهبـر دادن بـه رادیـو بایـد از انگلیـس اجـازه میگرفـت؛ (35)
 
آن خطــاب بــه فرســتاده ویــژه رئیس جمهــور وقــت آمریــکا میگویــد: »مــن  ترامــپ را شایســته مبادلــه هیــچ پیامــی نمیدانــم(36)
 
مهمتریــن دلیلــی کــه ایــران اســامی موفــق شــد در حوزه هــای مختلــف، بــه چنیــن  دســتاوردهایی برســد »اعتمــاد بــه ظرفیــت داخلــی و نیــروی جوانــان مؤمــن انقالبــی«  بــود.
 
و در هــر حــوزهای کــه ســرعت پیشــرفت کــم بــوده و یــا متوقــف شــده اســت حضــور  غربگرایــان پرمدعــا به وضــوح قابل مشــاهده اســت.
 

مصادیق دیگری از پیشرفت های ایران

در ادامـه بـه چنـد مصـداق به عنـوان نمونـه از ماجـرای حصـول ایـن پیشـرفتها در  حوزههــای مختلــف اشــاره میکنیــم.
 
یکی از مدیران ارشد شرکت صنایع الکترونیک تعریف میکند: ایــران چهــل و ســومین کشــور از کشــورهای دارای ماهــواره بــود.
 
 فعالیــت  ماهوارهایمـان را بـا هنـد شـروع کردیـم؛ امـا بـا دخالـت رژیـم صهیونیسـتی  بــه نتیجــه نرســید و هنــد کنــار کشــید.
 
 بعــد از آن بــا روســیه همــراه شــدیم؛  یــک همراهــی پــر از تحقیــر. زمانــی کــه مــا حتــی آرزو داشــتیم ماهــواره را از  نزدیــک ببینیــم،
 
 روسهــا مــدل مهندســی ماهــواره را از فاصلــه چندمتــری  نشـانمان دادنـد کـه نکنـد مـا بـا لمـس ماهوارهشـان بـه جنـس و سـاختمان  اجزایـش پـی ببریـم.
 
مشـاور خارجـی هـم کـه ممنـوع بـود؛ چـون هـدف ایـن بـود کـه ماهـواره را  بومــی طراحــی کنیــم و در کنــار ایــن، خارجی هــا زمــان انجــام کار را خیلــی  طوالنــی میکردنــد
 
. بــه صداقتشــان هــم اعتمــاد نداشــتیم و ایــن بــود کــه  فهمیدیــم بایــد روی پــای خودمــان بایســتیم.
 
زمانــی از روسهــا میپرســیدیم: »مــا کــی میتوانیــم ماهــواره بســازیم؟« و  جـواب میشـنیدیم: »تـا ۳۵ سـال دیگـر هـم نمیتوانیـد.
 
 و ا گـر هـم بسـازید،  خودتـان نمیتوانیـد پرتابـش کنیـد، ماهـم کـه به هیچ وجـه برایتـان پرتـاب  نمیکنیـم.
 
 ولـی مـا توانسـتیم خودمـان ماهـواره بسـازیم و خودمـان هـم آن  را پرتـاب کنیـم. یـادم هسـت بعـد از پرتـاب، اولیـن نفـری کـه تمـاس گرفـت و  تبریـک گفـت، روسهـا بودنـد؛
 
 درحالیکـه لحنشـان بـا مـا عـوض شـده بـود و   خبـری از تحقیرشـان نبـود. کشـوری کـه زمـان جنـگ نمی توانسـت نارنجـک  بسـازد، شـده بـود. نهمیـن کشـور دارای پرتابگـر ماهـواره بـه فضـا. (37)
 
و یــا در بحــث دســتاوردهایی کــه پژوهشــگاه رویــان در شــاخه علــوم پزشــکی بــرای   روایــت میکنــد:ایــران بــه ارمغــان آورده اســت، دکتــر محمدحســین نصــر متولـد شـد(38) و خبـر تولـدش بیـش از 40 سـال پیـش بـود کـه لوئیـس بـراون(39) تــوی دنیــا پیچیــد
 
. لوئیــس اولیــن بچــه لقــاح آزمایشــگاهی دانشــگاه  کمبریــج انگلســتان بــود و تولــدش حرکتــی بــزرگ و نویــدآور بــرای زوجهــای  نابـارور بـود.
 
بعـد از آن بـود کـه خیلـی از زوجهـا روانـه انگلسـتان میشـدند 4 هزینــه کــرده و شــانس ۱۰ درصدیشــان را تــا حــدود دویســت هــزار دلار(40) بـرای فرزنـدآوری امتحـان کننـد.
 
 ابتـدای سـال ۷۰ آقـای کاظمـی آشـتیانی  پژوهشـگاه رویـان را پایه گـذاری کـرد. تـا در تهـران مرکـز پژوهشـی_تحقیقاتی  در زمینـه نابـاروری ایجـاد کنـد.
 
 همزمـان مـن از دانشـگاه کمبریج انگلسـتان  بـه ایـران آمـدم. جـزو اولیـن نفراتـی بـودم که جنین شناسـی بـا رویکـرد نازایی  را خوانـده بـودم؛امـا در شـهرکرد زبـان تدریـس میکـردم.

چـون محلـی بـرای  رشـته و کار مـن نبـود. بعـد از مدتـی دکتـر آشـتیانی مـن را بـه تهـران دعـوت  کـرد بـرای شـروع همـکاری. ایـن همـکاری سـالها بعـد موجـب پایه گـذاری  مرکـز نابـاروری اصفهـان شـد.
 
سـال ۱۳۹۵ رویـان اصفهـان جشـنی بـا هـزاران  فرزنـدی کـه از ایـن روش بـه دنیـا آمـده بودنـد، برگـزار کـرد. نتیجـه همـکاری  مـن و دکتـر روز قشـنگی را رقـمزده بـود؛ هرچنـد دکتـر دیگـر در میـان مـا نبـود. (41)
 
در بحـث تولیـد دارو نیـز جمهـوری اسـامی توانسـت بـا اتـکا بـه ظرفیتهـای داخلـی،  افتخــارات بزرگــی کســب کــرده و از خــروج ارز بســیار زیــادی از کشــور جلوگیــری کنیــد؛  (42)
 
 از ایــن جمله انــد.داروهــای بیمــاران ام اس (43) میگوید:دکتر هاله حامدی فر داروهـای بیمـاران ام اس کمیـاب بودنـد و گـران.
 
 ارزبـری زیـادی هـم بـرای  کشـور داشـت و ایـن بـود کـه تصمیـم گرفتیـم تولیدشـان کنیـم. سـال ۱۳۹۱ تحریم هــا بــه اوج رســیده بــود و داروهــا کمیابتــر از همیشــه.
 
 ســینا ژن  توانسـت سـینووکس و رسـیژن را وارد بـازار کنـد. دو دارویـی کـه بیمـاران ام   اس را بـا یکششـم هزینـه قبلـی نجـات مـیداد. تولیـد ایـن دارو افتخـاری   بـرای جامعـه پزشـکی کشـور بـود. (44)
 
یکی دیگر از ابعاد پیشـرفت جمهوری اسـامی در حوزه نظامی اسـت که بهعنوان نمونه  میتوان به سـاخت سـریعترین شـناورهای سـطحی نظامی، در اوج تحریمها اشـاره کرد.
 
سردار علی فدوی (45) تعریف میکند:
قایق هایــی میخواســتیم کوچکتــر و ســریعتر؛ مثــل شــناور بلیدرانــر  انگلیســی. بلیدرانــر قایــق تنــدروی مســابقهای بــود و رکــورد دار ســرعت در  کالس وزنــیاش
 
. از وقتــی تهدیدهــای دریایــی زیــاد شــده بــود، ایــن قایــق  توجهمــان را جلــب کــرد. بــا نیازهــای دریایــی مــا مطابــق بــود.
 
 تقاضــای  خریـدش را کردیـم؛ امـا بهصـورت رسـمی بـه مـا نفروختنـد و مجبـور شـدیم  از مسـیرهای غیرمعمـول قایـق را دنبـال کنیـم.
 
اوایـل سـال ۱۳۸۸ از طریـق  فدراســیون قایقرانــی، آن را خریدیــم و واســطهای در آفریقــای جنوبــی 
قایقهــا را بــه کشــتی حمــل کاال تحویــل داد تــا بــه ایــران برســد. کشــتی  حامــل بلیدانــر بیشــتر راه را آمــده بــود کــه نــاو جنگــی آمریکایــی جلــوی  راهـش قـرار گرفـت.
 
نیروهـای امنیتـی آمریـکا دیـر خبـردار شـده بودنـد؛ امـا  در اقیانــوس هنــد، بــه کشــتی رســیدند. نــاو آمریکایــی نزدیــک کشــتی آمــد  .
  
و تـاش زیـادی کـرد تـا قایقهـا بـه آبهـای ایـران نرسـد؛  امـا کشـتی بـه ۶۵ کیلومتــری کشــور رســیده بــود .
و بــا کمــک یــگان اســکورت نیــروی دریایــی  سـپاه بـه آبهـای ایـران رسـید. دسـتور نـاو آمریکایـی را هـم ابـاغ کردیـم،  بایــد منطقــه را تــرک میکــرد.
 
تنهــا قابلیــت بلیدرانــر انگلیســی مســابقات قایقرانــی بــود؛ امــا متخصصــان  مــا در صنایــع دریایــی، آن را بــه شــناوری بــا قابلیــت حمــل را کتاندازهــای  دریایـی ۱۰۷ میلیمتـری 11 لولـه ا ی پایـدار
شـده، رادار جسـتوجوی دریایـی  بـا بـرد حـدود ۳۰ کیلومتـر و تیربـار ۷٫۱۲ میلیمتـری تبدیـل کردند.
 
این شـناور بعدهـا بـه پرتابگرهـای موشـک و اژدر هـم تجهیـز شـد و به طـور گسـترده در خدمــت واحدهــای عملیاتــی در تمــام آبهــای جنوبــی ایــران قــرار گرفــت.  اســت؛
 
امــا متخصصــان مــا حدا کثــر ســرعت شــناورهای آمریکایــی ۳۱ نــات (43)  توانسـتند به جـای بلیدرانـر شـناوری بـا سـرعت ۸۰ نـات بسـازند. شـناوری کـه  سـریعترین شـناور سـطحی نظامـی جهـان لقـب گرفـت. (44)
 
البتــه نکتــه بســیار مهــم و حائــض اهمیــت در بحــث دســتاوردهای 40 ســاله ایــن  اســت کــه مــا هنــوز راه بســیاری را در پیــش داریــم و همچنــان در ابتــدای راه هســتیم. 
 
مقــام معظــم رهبــری؟ در بیانیــه گام دوم انقلــاب میفرماینــد:
»بیشــک فاصلــه میــان بایدهــا و واقعیتهــا، همــواره وجدانهــای آرمانخـواه را عـذاب داده اما ایـن فاصلـها ی طـی شـدنی اسـت
و در چهــل ســال گذشــته در مــواردی بارهــا ، باقـدرت بیشـتر طـی  شده است و بیشــک در  آینـده، بـا حضـور نسـل جـوان مؤمـن و دانـا و پرانگیزه  با قدرت بیشتر طری خواهد شد.(45)
 

بازگشت به چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای

در سال‌های پس از پیروزی انقلابی اسلامی، توانستیم از وارد کننده بنزین به بزرگترین صادرکننده بنزین خاورمیانه تبدیل شویم.
 
 و در صنعت هسته‌ای نیز به چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای دست یافته‌ایم و عنوان سیزدهمین قدرت نظامی و دهمین قدرت موشکی اقتدار ایران را به رخ جهان می‌کشاند.
 
همچنین رتبه نخست منطقه در تولید انرژی زمین‌گرمایی و رتبه اول خاور میانه و چهاردهم جهان در تولید برق هم را از آن خود کرده‌ایم .
 
از سوی دیگر رتبه سوم جهان در سد سازی پس از چین و ترکیه به کشورما رسیده است که در نوع خود پیشرفتی بزرگ و حیاتی محسوب می‌شود.
 

تدریس ۲۱ هزار عضو هیأت علمی زن در دانشگاه‌ها

با این همه، رتبه اول رشد شاخص توسعه انسانی جهان در ۴ دهه اخیر و نیز تدریس ۲۱ هزار عضو هیأت علمی زن در دانشگاه‌ها مختص ایران است که بیان می‌کند .
 
بر خلاف هجمه‌ها و تبلیغات سو، زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در فضای آزاد علمی به خوبی پرورش یافته‌اند.
 

نتیجه:

از روزهای نخست پیروزی انقلاب، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به دنبال فروپاشی نظام و انقلاب اسلامی بوده و هستند.
 
 و دریافته‌اندکه از طریق جنگ سخت نمی‌توانند به انقلاب و نظام ضربه بزنند لذا با جنگ نرم به دنبال مخدوش کردن ذهنیت مردم نسبت به انقلاب و نظام هستند.
 
همواره در طول این ۴۵ سال راهبرد دشمن این بوده که مردم را از طریق سیاه نمایی، بزرگنمایی مشکلات و کوچک جلوه دادن دستاوردهای انقلاب مأیوس و ناامید کرده و انقلاب و حکومت اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد.
 
 آن‌ها با بهره‌گیری از شبکه‌های فارسی‌زبان پروژه سیاه نمایی را اجرا می‌کنند تا بدین وسیله نظام طاغوت را تطهیر کنند.
 
در سال‌های اخیر با کمترین بهانه‌ها مردم را به کف خیابان آوردند تا با هنجارشکنی و شعارهای ساختارشکنانه در کشور بحران ایجاد کنند.
 
 و چون جوانان امروز اوج خفقان در دوران پهلوی را درک نکرده‌اند، گاهاً اسیر این سیاه‌نمایی‌ها شده و ناخواسته به بازی دشمن وارد می‌شوند.
 
در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ساختار قدرت در دنیا را به هم ریخت، نظام سلطه را فروپاشید و نشان داد که می‌توان سلطه گر نبود و زیر بار سلطه هم نرفت.
 
اکنون ایران، قدرتمندتر از گذشته میان ۲۰ کشور نخست دنیا قرار گرفته و این موضوع ثابت می‌کند که در این سال‌ها انقلاب اسلامی کارآمد بوده است.
 
 دهه فجر امسال این انقلاب، ۴۵ ساله می‌شود؛ انقلابی که همه این دستاوردها را در سایه خودباوری، اعتماد به نفس و جرأت انقلابی به یک ملت هدیه کرد.
 
پی نوشت:
1. امواج اراده ها گوشه ای از اراده و توان ایرانی به سمت خودکفایی و پیشرفت، گردآوری و تدوین میاد حبیبی و پژمان عرب، ص.186
2. satellite-with-countries-9-top-among-iran-week-space-world/2015/10/07/blog/com.theiranproject://https 1. . /capability
3.. html.popular-most-is-research-cell-stem-where-countries/articles/com.worldatlas.www://https 4./4465400news/com.mehrnews://https.
5.. php.total-aircraft/com.globalfirepower.www://https
6.. -2012-01iran-surrounding-bases-military-us/com.businessinsider.www://https
6. گفتوگوی سردار حاجیزاده با خبرنگاران صداوسیما پیرامون عملیات شهید سلیمانی:
/1029516ir.mshrgh://http
7.-2019.terrorism-overview-terrorism-global/news/edu.umd.start.www://https.
8.. 2020year?php.countryrank/com.scimagojr.www://https.
9. ۰/۱ درصد مقاالت پر استناد دنیا را مقاالت HOT مینامند که ارزش علمی بسیاری باالیی دارند.
10.summary/com.webofknowledge.apps://http
11._search&E7y81vBLHKXtK5w5M3F=SID&1=qid& 1=doc&WOS=product?do .yes=param_ link_search2back_update&AdvancedSearch=mode . applications-
12.patent-of-Number/ranks/atlas/com.knoema://https 6.
13.https://www.farsnews.ir/news/14010825000333
14. همان
15.educati-primary-in-rate-enrolment-Net/Education-Primary/Education/topics/Iran/atlas/com.knoema:// .DE,FR,JP,US=compareTo?on
16.I=country&chart=tab?education-secondary-in-ratio-enrollment-gross/grapher/org.ourworldindata://https 2. . WRL_OWID+RN
17._year&chart=view&1976=start&W17.1IR=locations&2014=end?ZS.LITR.ADT.SE/indicator/org.worldbank.data://https. . true=desc_high
18.. متن کامل این گزارش در نشانی زیر قابلدسترسی است:
pdf2018._GGGR_WEF/docs/org.weforum3.www://http
19.. 2010/=year?education-no-with-old-years-19-and-15-between-women-of-.share/grapher/org.ourworldindata://https 
20. https://lib.ohchr.org/HRBodies/UPR/Documents/Session7/IR/A_HRC_WG6_7_IRN_1_ANNEXV_E.pdf
 21. https://lib.ohchr.org/HRBodies/UPR/Documents/Session7/IR/A_HRC_WG6_7_IRN_1_ANNEXV_E.pdf .
22. https://data.worldbank.org/indicator/SH.STA.MMRT?view=chart .
 23.https://data.worldbank.org/indicator/SP.DYN.LE00.IN?end=2016&start=1979&view=chart&year_high_desc=true
 24.http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/suicide/by-country/ .
25. https://data.worldbank.org/indicator/SI.POV.GINI?locations=IR.
26.https://knoema.com/atlas/Iran/topics/Poverty/Income-Inequality/GINI-index .
27. جان فوران، مقاومت شکننده، ترجمه تدین، ص349.
28..WRL_OWID+IRN=country?calories-of-supply-capita-per-
.daily/grapher/org.ourworldindata://https1. .
29.دفتـر برنامـه توسـعه سـازمان ملـل  متحـد)UNDP )، بـه دلیـل اهمیـت شـاخصه توسـعه انسـانی، سـالیانه گزارشـی بیـش از 1000 صفحـه تحـت عنـوان  »گـزارش توسـعة انسـانی« HDI از وضعیـت کشـورهای دنیـا از حیـث ایـن شـاخصه کـه نشـاندهنده سـطح سـامت، تحصیـات و درآمـد انسـانها در  جوامـع مختلـف اسـت، ارائـه میدهـد.
30 متن کامل این گزارش در نشانی زیر قابلدسترسی است:
df.Complete_EN_2011_HDR/English/HDR%20Global/2011%20HDR/corporate/libr
ary/undp/dam/content/org.undp.www:/
31./https . IR=baseRegion?production-gas-
32.Natural/Gas/Energy/topics/atlas/com.knoema://https4
IR=baseRegion?generation-net-
33.Electricity/Electricity/Energy/topics/atlas/com.knoema://https5. -1990/.since-changed-has-map-travel-the-
34.how/comment/travel/uk.co.telegraph.www://https.
35.نک: حسین فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی؛ خاطرات حسین فردوست، ج،۱ ص100تا.10۴
36.. 42835=id?content-news/ir.khamenei.farsi://https .
37. امواج ارادهها )گوشهای از اراده و توان ایرانی به سمت خودکفایی و پیشرفت(، گردآوری و تدوین میالد حبیبی و پژمان عرب، ص .267 .
38. ریاست پژوهشکده زیستفناوری رویان اصفهان.
39..Brown Louise.
40. با احتساب دالر 25 هزار تومان؛ این مبلغ 5 میلیارد تومان میشود.
41. امواج ارادهها )گوشهای از اراده و توان ایرانی به سمت خودکفایی و پیشرفت(، گردآوری و تدوین میالد حبیبی و پژمان عرب، ص .162 .
42. ام اس بیماری ای التهابی است که در آن سلولهای عصبی در مغز و نخاع آسیب میبینند.
43. مدیرعامل شرکت تولیدی و تحقیقاتی سیناژن.
44. امواج ارادهها )گوشهای از اراده و توان ایرانی به سمت خودکفایی و پیشرفت(، گردآوری و تدوین میالد حبیبی و پژمان عرب، ص .169 .
45. فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه.
43 واحد اندازهگیری مسافت بر دریا یا همان گره که خود معادل 1852 متر است.
44. امواج ارادهها )گوشهای از اراده و توان ایرانی به سمت خودکفایی و پیشرفت(، گردآوری و تدوین میالد حبیبی و پژمان عرب،ص.96 .
45. بیانیه »گام دوم انقالب« خطاب به ملت ایران، ۲۲/۱۱/۱۳۹۷ .
. 41673=id?content-message/ir.khamenei.farsi://https
  

منابع:

کتاب «یک ون شبهه» پاسخ حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی، به شبهات منتقدین می‌باشد که توسط اندیشکده راهبردی سعداء تدوین شده است.(ناشر معارف)
https://www.farsnews.ir/news/14010825000333
https://www.farsnews.ir/news/13990903000436
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/224719
https://www.javanonline.ir/fa/news/1203593
https://www.mehrnews.com/news/6013302
https://www.isna.ir/news/140011020046
https://www.isna.ir/news/99092620603
https://www.kanoon.ir/Article/14930
 https://www.ripi.ir/ripi-1402-08-15-01
https://www.irna.ir/news/83610949


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.