تاريخچه هولوکاست هائيتي

تعلل دولت آمريکا درارسال کمک هاي انسان دوستانه به هائيتي پس از زلزله ويرانگراين کشور و اعزام تفنگداران نيروي دريايي قبل ازهرگونه کمک امدادي ، خشم عده اي از مردم و روزنامه نگاران آمريکايي را برانگيخته است مسئولين دولت اوباما درتوجيه اين اقدام خود ، نبودن ساختارهاي امنيتي لازم در هائيتي را عنوان کرده اند ،درحالي که به
يکشنبه، 9 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاريخچه هولوکاست هائيتي

تاريخچه هولوکاست هائيتي
تاريخچه هولوکاست هائيتي


 

نويسنده :گرگ پالاست (1)




 
تعلل دولت آمريکا درارسال کمک هاي انسان دوستانه به هائيتي پس از زلزله ويرانگراين کشور و اعزام تفنگداران نيروي دريايي قبل ازهرگونه کمک امدادي ، خشم عده اي از مردم و روزنامه نگاران آمريکايي را برانگيخته است مسئولين دولت اوباما درتوجيه اين اقدام خود ، نبودن ساختارهاي امنيتي لازم در هائيتي را عنوان کرده اند ،درحالي که به وضوح معلوم بود که هدف از اين اقدام ، پر کردن خلايي بوده که در اثر از بين رفتن ساختارهاي نظامي و امنيتي هائيتي در اين منطقه به وجود آمده است . نويسنده اين مقاله ضمن اشاره اي گذرا به تاريخ معاصر هائيتي ،نه زلزله ، بلکه بانک جهاني پول را مسئول از دست رفتن جان قريب دويست هزار نفر از مردم هائيتي مي داند . به اعتقاد نويسنده ، طرح هاي رياضت کشانه بانک جهاني موجب احداث ساختمان هايي در اين کشور شده است که چيزي کم از زاغه نداشته است . در نتيجه زلزله توانسته است در مقياس عظيمي ، از مردم هائيتي قرباني بگيرد .
1.خدا به آقاي رئيس جمهور خير بدهد که تقريباً بلافاصله تيم هاي امداد و نجات را روانه کرد . البته در اينجا منظور از آقاي رئيس جمهور ، اولافور گريمسون رئيس جمهور آيسلند است . روز چهارشنبه «آسوشيتدپرس » گزارش داد که رئيس جمهور آمريکا قول داد : «با اعزام اوليه دو هزار تفنگدار نيروي دريايي ، اين نيروها مي توانند ظرف چند روزآينده دراين کشور زلزله زده به کار گرفته شوند ».«ظرف چند روز »آقاي اوباما ؟
2.اين اتفاق را نمي توان يک بليه «طبيعي » دانست . دويست هزار نفر از مردم هائيتي در نتيجه سکونت در خانه هايي که بي شباهت به زاغه نبودند و نيز به خاطر طرح هاي «رياضت کشانه »بانک جهاني پول قصابي شدند .
3.يکي از دوستانم با من تماس گرفت . مي خواست بداند ، آيا من روزنامه نگاري را نمي شناسم که بتواند به پدرش دارو برساند . بعد هم در حالي که مي کوشيد خود را کنترل کند اضافه کرد ، «خواهرم .. او زير آوار است . يعني کسي به کمک او مي رود ...مي رود ؟ » شايد بايد به او مي گفتم ، «اوباما ظرف چند روز تفنگداران دريايي را به آنجا خواهد رساند ».
4. چين ظرف چهل و هشت ساعت امدادگران خود را به همراه سگ هاي يابنده به اين کشور اعزام کرد .آقاي رئيس جمهور ، چين هشت هزار مايل با هائيتي فاصله دارد . ميامي در هفتصد مايلي آنجاست . پايگاه هاي آمريکايي در پورتوريکو که درست همان جا هستند .
5.وزير دفاع اوباما رابرت گيتز گفت :« نمي دانم دولت چگونه مي توانسته سريع تر يا جامع تر از اين واکنش نشان دهد .» ما مي دانيم که گيتز نمي داند .
6.ژنرال راسل هونوره که در سمت فرمانده کارگروه در امور واکنش هاي اضطراري بعد از گردباد کاترينا خدمت کرده است . به «کريستين ساينس مانيتور »گفته است :«فکر مي کردم که ما از توفان کاترينا درس هاي لازم را آموخته ايم و غذا و آب را در اختيار مصيبت زدگان قرار مي دهيم و شروع به تخليه مردم مي کنيم .» شايد ما چيزهاي لازم را آموخته باشيم ، اما پيداست که گيتز و وزارت دفاع آن روز از مدرسه غايب بوده اند .
7.«تفنگداران دريايي را اعزام کنيد .» اين است واکنش آمريکا .اين است کاري که ما در آن مهارت داريم . سر و کله هواپيما بر «يواس اس کارل وينسون » سرانجام بعد از سه روز پيدا مي شود . با چي ؟ اعزام اين ناو اهميت زيادي دارد ، ولي بدون هيچ گونه محموله امداد و نجاتي . اين ناو حامل موشک هاي مار زنگي و نوزده هلي کوپتر است .
8.ولي نگران نباشيد ، «تيم جست و جو و نجات بين المللي »با تجهيزات کامل و خود کفا ظرف هفت روز در محل بودند و بلافاصله با ده تن متريک ابزارها و تجهيزات ، سه تن آب ، چادر ، تجهيزات ارتباطاتي پيشرفته و ظرفيت هاي پالايش آب به کار گرفته شدند . اين تيم از آيسلند آمده بود .
9.گيتز به اين دليل آب و مواد غذايي ارسال نکرده بود ،چون طبق گفته او در آنجا «هيچ ساختاري براي فراهم آوردن «امنيت وجود نداشته .» از نظر گيتز که از سوي بوش منصوب شده و اوباما او را ابقا کرد . اين موضوع ابتدا «امنيتي »است .اين درسي است که او از کاترينا آموخته است . بلک واتر (Blackwater)قبل از آب آشاميدني (drinking water)
10.رؤساي جمهوري پيشين ايالات متحده در رساندن نيرو به اين جزيره بسيار چابک تر عمل کرده اند . هائيتي نيمه راست جزيره هيسپانيولا است . با اين جزيره همچون بيضه راست جهنم برخورد مي شود . جمهوري دومينيکين در سمت چپ اين جزيره قرار دارد . در سال 1965 زماني که دومينيکين خواستار بازگشت خوآن بوسچ ، رئيس جمهور منتخب آنها شد که توسط شوراي رهبري نظامي معزول شده بود ، ليندن جانسون سريعاً نسبت به اين بحران واکنش نشان داد و چهل و پنج هزار تفتگدار نيروي دريايي را به منظور جلوگيري از بازگشت رئيس جمهور منتخب اين کشور در سواحل آن پياده کرد .
11. چه شد که سرانجام هائيتي از نظر اقتصادي اين چنين ضعيف شد ، با زير ساخت هايي - از بيمارستان گرفته تا سيستم هاي تأمين آب آشاميدني ويران يا اصولاً بدون هيچ زير ساختي - در کل اين کشور فقط دو ايستگاه آتش نشاني وجود دارد ؛زير ساخت هايي آن چنان شکننده که اين کشور فقط در انتظار نشست تا «طبيعت »براي نابود کردن کامل آنها دست به کار شود ؟
به خاطر اين همه مرگ و نابودي ، مادر زمين را سرزنش نکنيد .بدنامي اين امر به پاپا دوک و بچه دوک ،يعني دوران ديکتاتوري دوواليه باز مي گردد که به مدت بيست و هشت سال اين کشور را تاراج کردند . پاپا و بچه اش تقريباً هشتاد درصد کمک هاي جهاني را توي جيب مبارک خودشان گذاشتند ؛به همراه شادماني آشکار دولت ايالات متحده از داشتن دوواليه هاو ميليشياي پيرو آيين وودوي آنها يعني تانتون مکوتز به عنوان متحدان خود در جنگ سرد . (جنگي که به سادگي در آن برنده شدند »جوخه هاي مرگ دوواليه به اندازه شصت هزار تن از مخالفت رژيم را کشت ).
12.چيزي که اين پاپا و بچه نتوانستند به انجام برسانند ، بانک جهاني پول تحت عنوان طرح هاي «رياضت کشانه » خود به انجام رساند ،يک طرح رياضت کشانه ، با تأکيد بر اين باور غير منطقي بود که کاستن از خدمات دولتي ، به شکلي به رفاه بيشتر ملت کمک خواهد کرد .
13.در سال 1991 پنج سال پس از فرار بچه قاتل ، مردم هائيتي يک کشيش ، يعني ژان برنارد آريستايد را که در برابر ديکته هاي رياضت کشانه بانک جهاني مقاومت کرده بود ، به رياست جمهوري انتخاب کردند . ظرف چند ماه ارتش با کف و هلهله پاپا جرج اچ .دابليو بوش را عزل کرد . تاريخ تکرار شد . اول در قالب تراژدي و بعد در قالب کمدي . قالب کمديش جرج دابليو بوش بود . سال 2004 پس از آنکه آريستاد کشيش دوباره به رياست جمهوري انتخاب شد ،درميان کف و هلهله بچه بوش ،او را ربودند و دوباره بر کنار کردند
14. هائيتي زماني کشور ثروتمندي بود ؛ثروتمندترين کشور نيمکره غربي . ثروت هائيتي در طلاي سياه بود ؛بردگان .اما بعد برده ها شورش کردند و از آن زمان به بعد براي خودشان کار کرده اند . از سال 1825تا1947، فرانسه هائيتي را مجبور کرد تا سالانه مبلغي را براي جبران سودهايي که برده فروشان فرانسوي به خاطر قيام موفقيت آميز بردگان از دست داده بودند به اين کشور بپردازند . فرانسه به جاي برده کردن تک تک هائيتي ها به اين نتيجه رسيده بود که به بردگي کشيدن کل اين کشور برايش مقرون به صرفه تر خواهد بود .
15. آقاي وزير ، گيتز به ما مي گويد :« واقعيت هاي ناگزيري وجود دارد که بر توانايي ما براي انجام سريع تر اين کارها تأثير مي گذارد .»بيمارستان شناور نيروي دريايي ظرف يک هفته يا کمي بيشتر در آنجاخواهد بود . عجب کار فوق العاده اي . هورا !
16.همين الآن يادداشتي از دوستم به دستم رسيد .خواهر او را پيدا کرده اند ، مرده . و خواهر ديگرش بايد او را دفن کند . پدرش به داروهاي ضد صرع نياز دارد . اين هم يک واقعيت ناگواراست آقاي رئيس جمهور.
1-Greg Palast،منتقد و روزنامه نگار .
منبع :www. gregpalast.com
منبع:نشريه سياحت غرب ،شماره 80



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط