هزینه های سرسام آور مشاوره افسردگی تا کی؟

هزینه های سرسام آور مشاوره افسردگی‌ باعث می شود همه مردم از خدمات روان درمانی استفاده نکنند. اما چرا مشاوره افسردگی گران است و چه راهکاری برای کاهش هزینه ها وجود دارد؟
يکشنبه، 13 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
هزینه های سرسام آور مشاوره افسردگی تا کی؟

چرا مشاوره افسردگی گران است؟

حدودا ۳۰ درصد از افرادی که با افسردگی زندگی می کنند، حداقل دو دارویی که مصرف می کنند، هیچ کمکی به آنها نمی کند. این چیزی است که پزشکان آن را افسردگی مقاوم به درمان می نامند. این داروها احتمالا بسیار گران هستند. تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، سالانه نزدیک به 12 میلیون تومان صرف هزینه های پزشکی و دارویی خارج از جیب می کنند در حالی که این هزینه می تواند کمتر هم باشد. 

چنین بیمارانی تا 134 درصد بیشتر از افراد مبتلا به افسردگی که به درمان پاسخ می دهند، برای هزینه های مراقبت های بهداشتی هزینه کنند. در اینجا نگاهی به چرایی این موضوع و کارهایی که می توانید برای بهبود وضعیت انجام دهید (هم برای سلامت روان و هم برای بودجه خود) می اندازیم.


هزینه درمان افسردگی

افسردگی مقاوم به درمان می تواند هزینه های زیادی داشته باشد. نه تنها هزینه های پزشکی اضافی، بلکه هزینه های غیر مستقیم دیگری نیز دارد.

مانند موارد زیر:

1- بستری شدن و مراجعه به اورژانس 
هنگامی که شما افسردگی مقاوم به درمان دارید، تقریبا ۴۰ درصد بیشتر از کسی که افسردگی مدیریت شده دارد، به مشاور معالج مراجعه می کنید. ۷۳ درصد بیشتر به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارید. ممکن است بیش از سه برابر بیشتر به پزشک مراجعه کنید. تمام این هزینه های پزشکی حتی زمانی که بیمه درمانی دارید، افزایش می یابد.

2- هزینه های دارو
افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، به خصوص اگر مشکلات سلامتی دیگری مانند استئوآرتریت، درد مفاصل، کمردرد یا سردرد داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که داروهای متعددی مصرف کنند.

یک مطالعه نشان داد که حدود ۷۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان حداقل پنج دارو مصرف می کنند.

اینها هزینه درمان افسردگی را افزایش داده و به نوعی حال مراجع را بدتر هم می کند!


3- مشاوره برای افسردگی گران تمام می شود!
 شاید لازم باشد برای کمک به مدیریت علائم افسردگی مقاوم به درمان، روند معالجه از طریق مشاوره را شروع کنید. مشاوره روانشناسی می تواند بسیار گران باشد. جلسات بسته به محل زندگی شما می توانند از 400 هزار تومان برای هر 45 دقیقه متغیر باشند.

اما برای بسیاری از افراد، یک پکیج برای پوشش جلسه کافی نیست. برخی تحقیقات نشان می دهد که کمتر از نیمی از مشاوران افسردگی از بیمه درمانی یا بیمه خصوصی استفاده می کنند. در این صورت، ممکن است هزینه بیشتری برای مشاوره پرداخت کنید. البته می توانید برای مشاوره افسردگی به این لینک مراجعه کرده و با مشاور افسردگی ارزان تر جلسه برگزار کنید.

4- درآمد از دست رفته
افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان هر سال مقداری از درآمدشان را از دست می دهند. به طور متوسط، تقریبا ۳۶ روز کاری در سال را از دست می رود. این میزان ۱.۷ روز بیشتر از افرادی است که افسردگی مدیریت شده دارند و ۶.۲ روز بیشتر از افرادی است که هیچ نوع افسردگی ندارند.

افراد با این شرایط همچنین تمایل کمتری به کار کردن دارند. برخی تحقیقات نشان داده است که تقریبا نیمی از افراد مبتلا به افسردگی شدید مقاوم به درمان در نهایت بی کار می شوند.
 

چگونه هزینه های مرتبط با افسردگی را مدیریت کنیم؟

افسردگی برای همه گران است. اغلب اوقات، هزینه های درمان شناختی رفتاری و داروهای تجویزی، افراد مبتلا به افسردگی را از دریافت کمک مورد نیاز باز می دارد.

 
هزینه های سرسام آور مشاوره افسردگی تا کی؟
 

اگر افسردگی مقاوم به درمان دارید، چند کار می توانید برای کاهش هزینه ها انجام دهید:

به دنبال درمان کم هزینه باشید. درمان بسیار موثر است، اما هزینه بر است.

اگر موارد زیر را انجام دهید ممکن است بتوانید درمان ارزان تری پیدا کنید:

از درمانگر یا کلینیک بپرسید که آیا معالجه را در مقیاس متغیر ارائه می دهند یا نه. این یعنی نرخ ساعتی آن ها به درآمد شما بستگی دارد.

یک مرکز درمانی عمومی را امتحان کنید. بسیاری از آن ها خدمات سلامت روان ارائه می دهند و به شما این امکان را می دهند که براساس درآمد خود هزینه ای را پرداخت کنید.

با گروه های روانشناسی و روان پزشکی دانشگاه محل زندگی تان تماس بگیرید. هر دو ممکن است جلسات نظارت شده با دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با هزینه کم تر ارائه دهند.

در ادامه راهکارهایی برای کم کردن هزینه مشاوره افسردگی پیشنهاد می دهیم.

برنامه های کمک به بیمار را بررسی کنید

بسیاری از داروهای ضد افسردگی با قیمت پایین در دسترس هستند. اما اگر افسردگی شما به آن ها پاسخ نداده است و مشاورتان از شما می خواهد که یک داروی گران قیمت تر را امتحان کنید، بسیاری از شرکت های دارویی برنامه های کمک به بیمار را ارائه می دهند، که دارو را بدون هیچ هزینه ای فراهم می کنند. پزشک می تواند به شما کمک کند تا مستقیما با شرکت دارویی تماس بگیرید و درخواست کنید.

در مورد آزمایش های بالینی سوال کنید

یک کارآزمایی بالینی به صورت رایگان بر روی داوطلبان آزمایش می شود. این یک راه خوب برای دسترسی به داروهای رایگان و درمان های خاصی است که ممکن است هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته باشند.
 

از سایت های روان درمانی استفاده کنید

 بسیاری از آن ها رایگان هستند و می توانند به شما در مدیریت علائم کمک کنند. آن ها نباید جایگزین درمان هایی مانند درمان و دارو شوند.
 

روی سبک زندگی تمرکز کنید

رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه افسردگی مقاوم به درمان را درمان نمی کند، اما می تواند آن را قابل کنترل تر کند. حتی بهتر از آن، این استراتژی ها هزینه زیادی برای شما نخواهند داشت.

در اینجا به برخی از انتخاب های سبک زندگی اشاره می کنیم که ممکن است به شما کمک کنند:

برای شام ماهی میل کنید. یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای، یک الگوی غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، غذاهای دریایی و چربی های سالم مانند روغن زیتون، به کاهش خطر افسردگی کمک می کند.

مدیتیشن یا یوگا را امتحان کنید. استرس می تواند افسردگی را بدتر کند، از جمله افسردگی مقاوم به درمان. تکنیک هایی برای آرام کردن ذهن مانند یوگا، تای چی، مدیتیشن یا حتی روزنامه نگاری می توانند به شما کمک کنند. برای مثال، مطالعه ای در سال ۲۰۲۱ که در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شد، نشان داد که تمرین منظم یوگا علائم افسردگی را بهبود می بخشد.

بهتر بخوابید. اینسومنیا خطر افسردگی را دو برابر می کند. خواب ضعیف ممکن است افسردگی را بدتر کند زیرا بر سطح انرژی و توانایی شما در کنترل استرس تاثیر می گذارد. راه حل های ساده ای مانند حفظ زمان خواب و بیداری منظم و محدود کردن صفحه نمایش قبل از خواب می تواند به شما کمک کند.

هر روز پیاده روی کنید. این ورزشی ساده و کم هزینه است. یک بررسی در سال ۲۰۲۲ در روان پزشکی JAMA ۱۵ مطالعه بر روی بیش از ۱۹۰،۰۰۰ نفر را بررسی کرد، کسانی که به مدت ۲.۵ ساعت در هفته به طور سریع راه می رفتند، ۲۵ درصد خطر افسردگی کمتری داشتند.

با اینکه هزینه های مشاوره افسردگی زیاد است، اما می توانید با تکنیک های بالا در هزینه های کلی صرفه جویی کرده و زودتر نتیجه بگیرید. انتخاب مشاور خوب برای افسردگی اهمیت زیادی دارد. حتما پیش از شروع جلسه و پرداخت هزینه از پیشینه علمی و کاری روان درمانگر اطلاع کسب کنید.

درمان افسردگی یک روند است که باید در آن استمرار داشته باشید و با دقت هزینه های مشاوره افسردگی را پرداخت کنید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.