چطور گوشی به سرقت رفته را برای سارقان بلااستفاده کنیم؟

آموزش سوزاندن و غیرفعال کردن گوشی دزدیده شده با کد دستوری موضوع مهمی در این سال‌ها به حساب می‌آید. در واقع سرقت تلفن همراه یکی از ناخوشایندترین اتفاقاتی است که برای هر کسی شاید رخ دهد. متأسفانه این روزها بسیار بیش از پیش شاهد دزدیده شدن گوشی اطرافیانمان هستیم. هنگامی که گوشی موبایل به سرقت می‌رود، امکان غیرفعال کردن آن از راه دور وجود دارد.
يکشنبه، 5 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چطور گوشی به سرقت رفته را برای سارقان بلااستفاده کنیم؟

اقدامات لازم پس از سرقت گوشی

با وجود تمام روش های جلوگیری از سرقت گوشی، باز هم احتمال دزدیده شدن گوشی شما وجود دارد. در ادامه به اقدامات لازم پس از سرقت گوشی اشاره می‌کنیم تا به کمک آن‌ها، خسارات ناشی از دزدی را به حداقل برسانید.

۱- جمع‌آوری مدارک لازم برای بیمه از لحظه وقوع سرقت

اولین و مهم‌ترین اقدام برای پیدا کردن گوشی یا دریافت غرامت از بیمه، جمع‌آوری مدارک از لحظه سرقت است. شرکت‌های بیمه معمولا نیاز به یک “مدرک محکمه‌پسند” برای تسریع روند دریافت خسارت بیمه موبایل سرقت دارند.

این مدارک معمولا شامل دو چیز می‌شود:
• تهیه فیلم دوربین‌های مداربسته در اطراف محل وقوع سرقت
• جمع‌آوری استشهاد محلی از شاهدین حاضر در محل سرقت
تهیه هر یک از مدارک بالا، می‌‎تواند روند شکایت در دادسرا یا دریافت خسارت از بیمه را تسریع کند. 
 

۲- غیرفعال کردن سیم کارت

سامانه رجیستری امکان سوء استفاده از شماره‌های شخصی را تا حدی کاهش داده است. اما به دلیل سرعت پایین این سامانه، باید پس از سرقت سریع‌تر دسترسی به سیم کارت را محدود کنید. موارد زیر از مهم‌ترین دلایل غیرفعال کردن سیم کارت پس از سرقت به شمار می‌رود:
• جلوگیری از استفاده غیرمجاز: غیرفعال کردن سیم کارت، به سرعت توانایی سارق را برای برقراری تماس، ارسال پیام یا دسترسی به اینترنت داده گوشی شما مسدود می‌کند.
 
• حفاظت از داده های شخصی: هر سیم کارت دارای اطلاعات شخصی زیادی از جمله مخاطبین، گزارشات تماس و پیام های متنی است. این داده ها با غیرفعال کردن سیم کارت، برای سارق غیرقابل دسترس می‌شوند.

• جلوگیری از سرقت هویت: در برخی موارد از تلفن‌های سرقت شده برای سرقت هویت و کلاهبرداری استفاده می‌شود. این خطر با غیرفعال کردن سیم کارت کاهش می‌یابد.
لذا غیرفعال کردن سیم کارت، بهترین راه برای حفاظت از حریم خصوصی پس از سرقت گوشی است. 
 

۳- محدود کردن دسترسی حساب‌های کاربری مجازی

احتمالا شبکه‌های اجتماعی، یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها در گوشی شما هستند. در نتیجه، تعداد حساب‌های کاربری شما در فضای مجازی نیز قابل توجه است. این حساب‌های کاربری، فرصت‌های زیادی برای سوء استفاده‌ی سارق ایجاد می‌کند. سه راه برای  محدود کردن دسترسی افراد متفرقه به حساب های مجازی وجود دارد:
• تغییر رمز عبور
مهم ترین اقدام تغییر سریع رمز عبور حساب های شبکه‌های اجتماعی است. برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد برای هر حساب ایجاد کنید.

• خارج کردن گوشی از تمام شبکه های اجتماعی
برخی برنامه‌ها گزینه‌ی خروج از از حساب از راه دور ارائه می دهند. با استفاده از این ویژگی، تمام حساب‌های کاربری فعال در گوشی از برنامه خارج می‌شوند.

• غیرفعال کردن موقت حساب کاربری
اگر نگران استفاده سارق از حساب‌های شما برای جعل هویت یا شرکت در فعالیت‌های مخرب هستید، می توانید به طور موقت حساب‌های خود را غیرفعال کنید تا زمانی که کنترل تلفن خود را دوباره به دست آورید.
 

۴- مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی

ابزار GPS و اتصالات شبکه می‌توانند در ردیابی مکان گوشی به شما کمک کند. در این حالت، تلفن باید روشن و به اینترنت داده متصل باشد. در غیر این صورت، با ابزار “Find My” آخرین مکانی که گوشی در آن روشن بوده قابل ردیابی است. فعال‌سازی این ابزار تقریبا در تمام گوشی‌ها مشابه است.
 

۵- اعلام سرقت آنلاین یا مراجعه به دادسرا و کلانتری

پس از محدود کردن دسترسی سارق به گوشی، می‌توانید سرقت را از مراجع قانونی پیگیری کنید. برای اعلام سرقت فوری، می‌توانید از سامانه همیاب ۲۴ استفاده کنید. پس از ثبت شماره سریال گوشی خود در این سایت، هر گونه استفاده، فروش و خروج گوشی از کشور غیرقابل انجام است. علاوه بر این، شما امکان ثبت شکایت در مراجع قانونی نظیر کلانتری یا دادسرا را نیز دارید. فقط از داشتن تمام مدارک مورد نیاز (محتویات جعبه گوشی و کارت شناسایی) برای ثبت شکایت اطمینان داشته باشید. 
 

۶- مراجعه به شرکت بیمه

اگر پیش از سرقت، بیمه موبایل خریده باشید تا حد زیادی از بازگشت سرمایه از دست رفته‌تان مطمئن خواهید بود. بر خلاف چیزی که احتمالا از دریافت خسارت از بیمه تصور می‌کنید، پرداخت خسارت موبایل طی مدت کوتاهی صورت می‌گیرد. برای ثبت درخواست خود به بیمه، کافی است “مدارک محکمه‌پسند” لازم برای شرکت بیمه (که در بالاتر ذکر شد) به همراه جعبه موبایل خود را در اختیار داشته باشید. شرکت بیمه پس از دریافت جعبه گوشی، خسارت سرقت را در مدت معین‌شده به حسابتان واریز می‌کند.

چطور گوشی به سرقت رفته را برای سارقان بلااستفاده کنیم؟
 

نحوه غیر فعال کردن گوشی پس از سرقت

اولین قدم پس از دزدیده شدن گوشی، مسدود کردن آن است. با این کار سارق نمی‌تواند از گوشی و اطلاعات شما سوء استفاده کند. البته توجه داشته باشید که مسدود کردن گوشی با کد دستوری باعث می‌شود تا گوشی بلا استفاده شود. بنابراین در صورت بازگشت گوشی، خود شما نیز نمی‌توانید دوباره از گوشی استفاده کنید. با این حال، پس از سوزاندن گوشی با کد دستوری اطمینان حاصل می‌کنید که سارق نمی‌تواند به اطلاعات شما دسترسی داشته یا گوشی را بفروشد. در ادامه آموزش سوزاندن و غیر فعال کردن گوشی دزدیده شده با کد دستوری را می‌خوانید.

1- سوزاندن گوشی دزدیده شده با کد دستوری #۰۶#*

در ادامه روش غیرفعال کردن گوشی سرقت شده را به صورت مرحله به مرحله برای شما عزیزان قرار داده‌ ایم.
1. هنگام خرید گوشی شماره سریال گوشی را یادداشت کنید.
2. برای این کار کد دستوری #۰۶#* را وارد کنید. پس از آن کد (IMEI) به شما نشان داده می‌شود.
3. این کد ۱۵ رقمی، شماره سریال گوشی سرقت شده است. با استفاده از این کد امکان مسدود کردن گوشی و ردیابی آن وجود دارد.
4. در صورت دزدیده شدن گوشی خود این کد را در اختیار سازمان‌های مرتبط قرار دهید تا از این طریق بتوانند گوشی را ردیابی و مسدود کنند.
5. در مرحله بعدی برای مسدود کردن گوشی باید این کد را در اختیار پشتیبان شبکه خود قرار دهید، تا در سریع ترین زمان ممکن گوشی را مسدود کند.
6. با مسدود کردن گوشی، شما نیز نمی‌توانید موبایل را از حالت غیر فعال خارج کنید. با این حال می‌دانید که سارق به اطلاعات شما دسترسی نخواهد داشت.
7. شما همچنین می‌توانید این کد ۱۵ رقمی را در سامانه همیاب که سامانه مربوط به کالاهای سرقت شده است، ثبت کنید تا در صورت استعلام بتوانید گوشی خود را پیدا کنید.
8. زمانی که گوشی به سرقت می‌رود، افراد معمولاً به پلیس مراجعه می‌کنند. این کار باید حتماً برای تشکیل پرونده انجام شود. هنگام مراجعه به پلیس، آنها همه اطلاعات لازم درباره مسدود سازی و ردیابی را در اختیار شما قرار خواهند داد.
 

2- برای پاسخ به سوال چگونه گوشی سرقتی را غیر فعال کنیم؟ باید مراحل زیر را طی کنید.

برای غیرفعال کردن گوشی همراهی که دزدیده شده است، می‌توانید از یکی از راه‌های زیر استفاده کنید:
استفاده از “Find My Device” یا “Find My iPhone“:
• Android:
و اگر دستگاه شما از سیستم عامل Android استفاده می‌کند، می‌توانید از سرویس “Find My Device” Google استفاده کنید. برای این کار به وب‌سایت Find My Device مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات حساب Google خود، دستگاه را مشاهده و کنترل کنید.

• iOS (iPhone):
• اگر یک دستگاه iOS دارید، می‌توانید از سرویس “Find My iPhone” اپل استفاده کنید. با ورود به iCloud و وارد کردن اطلاعات حساب Apple ID خود، می‌توانید دستگاه خود را پیدا کنید و اقدام به از دسترس خارج کردن اطلاعات شخصی یا حتی پاک کردن دستگاه کنید.
 

اقدامات لازم پس از پیدا شدن گوشی

طبق آمارهای رسمی، از هر ۱۰ دارنده گوشی های هوشمند، ۱ نفر قربانی سرقت گوشی می شود که ۶۸ درصد آن‌ها قادر به بازیابی دستگاه گم‌شده یا دزدیده‌شده خود نیستند. با این حال اگر موفق به پیدا کردن گوشی شدید، در اولین فرصت باید آن را از خطرهای پیش رو محافظت کنید. پس از پیدا شدن گوشی، تشخیص فعالیت های مخربی که روی آن انجام شده آسان نیست. برای این که گوشی از هر لحاظ برای شما قابل اطمینان باشد، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱- ارزیابی وضعیت کلی گوشی

پس از بازیابی گوشی، وضعیت فیزیکی و عملکرد دستگاه را به دقت بررسی کنید. هر گونه آسیب فیزیکی مانند ضربه خوردگی یا آبدیدگی می‌تواند منجر به کاهش کارایی گوشی شود. علاوه بر شرایط فیزیکی، مواردی مثل عملکرد باتری، سرعت برنامه‌ها، کیفیت دوربین و موارد مشابه را ارزیابی کنید تا از تعویض نشدن قطعات و قابل استفاده بودن گوشی مطمئن شوید.
 

۲- تغییر رمز عبورها

اگر سارق به راحتی گذرواژه‌‌ی شما را حدس بزند، قفل گوشی شما در هر صورت باز می‌شود و سیستم های تشخیص اثر انگشت یا چهره بی‌فایده خواهند بود. پس به یک رمز عبور قوی نیاز دارید. موارد زیر می‌تواند به شما در تقویت رمز عبور موبایلتان کمک کند:
• از رمزهای ساده ۴ رقمی صرف نظر کنید
رمزهای ۴ رقمی به سادگی قابل حدس زدن هستند. به جای رمزهای کوتاه عددی، یک رمز عبور بلند ایجاد کنید که شامل حداقل هشت کاراکتر و ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص (مانند #، & و *) است.

• از عبارات مربوط به خودتان استفاده نکنید
عباراتی که به نام، آدرس ایمیل یا موارد مشابه مربوط می‌شوند، گزینه های مناسبی برای رمز عبور نیستند. با این حال با اعمال تغییرات جزئی می‌توان آن‌ها را غیرقابل پیش‌بینی کرد. به عنوان مثال، hosein1347 یک رمز عبور ضعیف است، اما Ho3e!n4768 می تواند سخت‌تر باشد. 

• پس از ورود چند رمز عبور اشتباه، دسترسی را محدود کنید
برخی از تلفن های هوشمند، پس از چند تلاش ناموفق برای وارد کردن رمز عبور، دستگاه را برای مدت کوتاهی قفل می‌کنند. همچنین تنظیماتی در گوشی‌های هوشمند وجود دارد که به‌طور خودکار همه اطلاعات شخصی شما را پس از چند تلاش ناموفق برای ورود به گوشی پاک می‌کند.
 

تنظیمات امنیتی برای سیستم عامل Android

برای فعال کردن تنظیمات کارخانه در سیستم عامل اندروید:
• مسیر Settings > Lock Screen > Secure Lock Settings  را طی کنید.
• گزینه Auto Factory Reset را فعال کنید.
 

تنظیمات امنیتی برای سیستم عامل IOS

برای فعال کردن تنظیمات کارخانه در گوشی های آیفون:
• مسیر Settings > Touch ID & Passcode را طی کنید.
• سپس به پایین صفحه بروید و گزینه Erase Data را فعال کنید.
 

۳- خرید مجدد بیمه موبایل

در صورتی که یک بار از بیمه سرقت گوشی استفاده کنید، بیمه‌نامه دیگر برای شما قابل استفاده نخواهد بود. در نتیجه باید در اولین فرصت یک بیمه موبایل جدید بخرید. شرکت‌های بیمه، پوشش‌های مختلفی برای بیمه موبایل در نظر گرفته‌اند. بیمه سرقت گوشی را می‌توانید بر اساس دو نوع پوشش انتخاب کنید. اگر بر اساس تجربه سرقت قبلی، قصد دارید گوشی را در برابر دزدی‌هایی که:
• در غیاب شما صورت می‌گیرند و شما کنترلی بر اوضاع ندارید، پوشش سرقت با شکست حرز انتخاب مناسبی برای شماست.
• با اعمال زور یا به صورت ناگهانی رخ می‌دهند، پوشش قاپ‌زنی و زورگیری را انتخاب کنید.
 

۴- پشتیبان گیری از داده ها 

سیستم عامل‌ها معمولاً قابلیت پشتیبان‌گیری برای عکس ها، تنظیمات و موارد دیگر را رایگان ارائه می‌دهند. اگر فضای پشتیبان گوشی کافی نیست، می‌توانید از فضاهای ابری دیگر برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها استفاده کنید. از محبوب‌ترین این فضاها می‌توان به 
• گوگل درایو (Google Drive)
• آی کلود (iCloud)
• وان درایو (OneDrive)
•  دراپ باکس (DropBox)
اشاره کرد. سعی کنید فرایند پشتیبان‌گیری را به طور مداوم انجام دهید تا داده‌های مهم گوشی شما حتما در جایی ذخیره شوند.
 

منابع

https://snapp.market
https://hamyab24.ir
https://bimeh.com
https://snapp.market


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی