نحوه کاشت و نگهداری از گل آرالیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی بدون شک گیاه آرالیا است. این گیاه دوست داشتنی طراوت محیط را بالا می برد و هوایی تمیز و سالمی را برای محیط به ارمغان می آورد. این گیاه می تواند به افزایش نشاط آوری کمک کند و حال روحی افراد تا میزان قابل توجهی زیاد می کند.
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل آرالیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

با آرالیا بیشتر آشنا شوید

گیاه آرالیا برگ پهن از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز می باشد و خرید آن انتخاب مناسبی برای محیط های سر بسته است. آرالیا ژاپنی در سرزمین خود به صورت درختچه هایی همیشه سرسبز است و ارتفاع آن به حدود 3 تا 6 متر میرسد و به یک درختچه زیبا تبدیل می‌شود. این گیاه ممکن است در برخی از افراد حساسیت های پوستی ایجاد کند. در صورتی که گیاه آرالیا به درستی نگهداری شود، به ندرت دچار آفت و بیماری میشود و تنها حساسیت این گیاه کمبود رطوبت است.

برگ‌های این گیاه پنجه‌ای شکل است و از ۵ یا ۷ یا ۹ لب تشکیل شده است.  برخی از انواع آرالیا برگهایی طلایی و یا ابلق دارند و پرورش آنها در مقایسه با آن هایی که برگهای سبز یک رنگ دارند رشد آهسته تری دارند مشکل تر است.
 

شرایط اصولی نگهداری آرالیا

آرالیا گیاهی با برگ‌های همیشه سبز و غیرسمی است. این گیاه برای نگهداری در محیط‌های آپارتمانی ایده آل به نظر می‌رسد و نسبت به دیگر گیاهان، کمترین میزان از آفات و بیماری‌ها را تجربه می‌کند. نور و دمای مناسب، رطوبت کافی و همین طور آبیاری منظم و متعادل، به رشد بهینه گیاه کمک زیادی خواهد کرد. این نگهداری در قبال هوای پاکیزه‌ای که گیاه به شما تقدیم می‌کند ناچیز است.

۱- دمای معتدل برای شادابی آرالیا

گیاه آرالیا در شرایط دمایی معتدل، رشد خوبی دارد. بهترین دما برای نگهداری گیاه آرالیا، فاصله بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. در صورتی که گیاه برای مدتی در دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد قرار بگیرد، آسیب‌هایی را تجربه خواهد کرد. البته گیاه به دلیل مقاومت قابل توجه نسبت به شرایط دمایی متفاوت، در یک محدوده زمانی قادر به تحمل دمای بین ۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد نیز خواهد بود. بهتر است یک محدوده دمایی مشخصی برای گیاه فراهم کنید تا در اثر تغییرات زاید هواا دچار ریزش برگ یا آویزان شدن نشود.
 

۲- آبیاری مناسب برای نگهداری آرالیا

نظم آبیاری این گیاه به خوبی تعریف شده و رعایت کردن آن، کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. در شرایط آب و هوایی گرم، هفته ای ۲ بار آبیاری برای گیاه مناسب بوده و در صورتی که در جغرافیای گرم و خشک قرار دارید، آبیاری در فصل تابستان را به صورت روزانه دنبال کنید. در آب و هوای سرد نیز هفته‌ای یک بار آبیاری کفایت خواهد کرد. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد لازم، باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد و حتما لازم است که آب اضافه از خاک گلدان خارج شود. برای این کار می‌توانید پس از آبیاری، اجازه دهید در حدود نیم ساعت آب از گلدان عبور کند و سپس زیرگلدانی را تخلیه کنید.
 

۳- آرالیا، گیاهی عاشق رطوبت

آرالیا از جمله گیاهانی است که به رطوبت زیادی نیاز داشته و در آب و هوای مرطوب بهترین رشد خود را نشان می‌دهد. اگر در منطقه‌ای زندگی می کنید که به لحاظ رطوبت در فقر قرار دارد، از ظرف‌های آب در نزدیکی محل گیاه استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز آن به این شکل تامین شود. به خاطر داشته باشید که این مورد به معنای آن نیست که خاک گلدان را همیشه خیس و مرطوب نگهدارید.
 

۴- نور مناسب؛ زیاد اما ملایم

در خصوص نحوه نگهداری گیاه آرالیا در شرایط نور محیطی باید گفت که این گیاه باید در نور ملایم قرار داده شود. نور تند خورشید و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آن، باعث زرد شدن و شل شدن برگ‌های آرالیا خواهد شد. از این روی حتما لازم است که گیاه را در نور ملایم قرار داده و به ویژه در تابستان از پنجره و تابش مستقیم نور خورشید فاصله دهید.
آرالیا جزو گیاهان مقاوم به نور کم است اما نباید فراموش کنید که کدر شدن برگ‌ها ار علائم کمبود نور است و می‌توان برای جبران آن از لامپ رشد استفاده کرد یا گلدان را در مقابل پنجره شمالی یا شرقی قرار داد.
 

۵- کوددهی تقویتی برای نگهداری آرالیا

برای مراقبت از گیاه آرالیا نیاز به کوددهی مناسب خواهید داشت. استفاده از کودهای تقویتی برای رشد بهتر و زیبایی گیاه آرالیا نیاز است. به ویژه دقت داشته باشید که کمبود نیتروژن خاک به این گیاه آسیب رسانده و در این صورت لازم است که از کودهای حاوی نیتروژن استفاده شود. به همین شکل کمبود منیزیم نیز باعث زرد شدن برگ‌های گیاه خواهد شد و لازم است که کود تقویت شده با منیزیم استفاده شود.
 

۶- خاک با زهکشی مناسب

برای آن که گیاه آرالیا بهترین دوره رشد خود را داشته باشد، باید حتما از خاک زهکشی شده استفاده کنید. همین طور خاک با ترکیب ذغال سنگ نارس، برای سلامت و رشد این گیاه مناسب بوده و باعث می‌شود تا آبیاری نیز به شکل موثری جریان پیدا کند. اگر از کارشناسان باغداری بپرسید، خاک کمپوست یا لیمونی را برای بهترین رشد گیاه آرالیا توصیه می‌کنند.
 

روش ها و دستورالعمل تکثیر آرالیا

توجه داشته باشید که گیاه آرالیا معمولا از سه طریق مجزا شامل قلمه زنی، کاشت بذر و پاجوش تکثیر داده می شود و در ادامه سعی کرده ایم تا مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح دهیم.

•  قلمه زنی ساقه:
شما می توانید به راحتی با قلمه ساقه های آرالیا اقدام به تکثیر نمایید. برای انجام این کار بهتر است قلمه ها را در اواخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان تهیه نمایید و دقت کنید که هر قلمه دارای ۳ تا ۵ گره باشد
پس از انتخاب قلمه بایستی تمامی برگ ها به جز ۱ الی ۲ برگ آخر را از قله جدا نمایید و سپس قلمه های آماده شده را در ترکیبی از پیت ماس و خاک بکارید.
برای حفظ رطوبت محیط کشت می توانید محل کشت را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت در اطراف قلمه ها باقی بماند. همچنین بستر کشت نیز بایستی همواره مرطوب نگه داشته شود.

• کاشت بذر و پاجوش:
یکی دیگر از روش های تکثیر گیاه آرالیا قطعا جداسازی و کاشت اجوش ها از گیاه مادری خواهد بود. البته با وجود اینکه از بذر این گیاه می توانید به راحتی استفاده کنید اما روش چندان معمولی نخواهد بود زیرا آرالیا بسیاری از نمونه هایی که به عنوان گیاه خانگی نگهداری می شوند بذر تولید نمی کنند.

توصیه می شود بذر ها را در هر زمان از سال که بر روی گیاه مادری تشکیل شدند درون بستر سبکی مانند ورمی کولیت کشت نمایید و همچنین دمای محیط را در حدود ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. چنانچه بذر های آرالیا در این شرایط قرار بگیرد تقریبا ۱۵ تا ۲۰ روز بعد جوانه خواهند زد.
 

آفت گل آرالیا و مشکلات

• در هوای گرم ساقه های بیش از اندازه بلند و ضعیف می شوند و فاصله بین برگ ها نیز زیاد می شود و برخی برگ ها نیز به سمت پایین خم می شوند همچنین تماس برگ های گیاه با شیشه داغ در طی تابستان موجب سوختن نوک و حاشیه برگ ها می شود.

• لازم به ذکر است که منظور از رطوبت همیشگی بستر خاک در طی فصول رشد، خیس و غرقاب شدن خاک نیست زیرا در صورت آبیاری بیش از اندازه علاوه بر این که برگسار گیاه خود را می اندازد، ادامه این شرایط منجر به پوسیدگی ریشه های این گیاه می شود.

• آرالیا دما را می تواند تا نزدیک صفر درجه سانتیگراد نیز تحمل می کند اما به تدریج برگ ها سیاه رنگ می شوند. همچنین تماس برگ های گیاه با شیشه سرد در طی زمستان موجب سیاه شدن برگ ها می شود و با ادامه کاهش دما و رسیدن دما به ۱۵- درجه سانتیگراد از بین خواهد رفت.

• پوسیدگی ریشه از دیگر بیماری های آرالیا است و زمانی که علائم مشاهده می شوند بعید است که بتوان گیاه را نجات داد. برگ های گیاه آلوده وقتی آبیاری می‌شوند خم می شوند و برگ های موجود در پایین گیاه زرد شده و می ریزند و ریشه ها نیز قهوه ای می شوند. باید مانع از ایجاد این بیماری شد. از خاک ضدعفونی شده برای کاشت این گیاه استفاده کنید و خاک گلدان باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد و هرگز به گیاه بیش از اندازه آب ندهید.

• شته ها و شپشک های آردآلود به دلیل تغذیه از شیره گیاه موجب بدشکل و زرد شدن برگ های جوان این گیاه می شوند و ممکن است گیاه آلوده کوتاه قامت شود. هر دوی این آفات ماده چسبناک عسلک تولید می کنند که موجب چسبندگی سطح برگسار گیاه می شود.

• زنگ از بیماری های قارچی این گیاه است که نقاط نارنجی- زرد رنگی بخصوص در سطح زیرین برگ ها تشکیل می شود. سطح رویین  برگ هایی که به شدت آلوده شده اند زرد و یا قهوه ای می شود و برگ های آلوده که نابالغ نیز هستند ریزش می کنند. برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید مانع از خیس شدن برگسار در حین آبیاری شد و برگ هایی که علائم اولیه را نشان می دهند جدا کرد. در صورت شدت بیماری زنگ می توان از قارچکش استفاده کرد.

منابع
https://www.gol.gift
https://iranderakht.com
https://vipshop.flowers
https://www.jamaran.news


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.