نحوه کاشت و نگهداری از گل اکسالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گیاه اکسالیس یک گیاه آپارتمانی و بسیار زیبا است. رنگ برگ‌های این گیاه به رنگ بنفش و یا سبز ساده متمایل به ارغوانی است. اکسالیس رشد سریعی دارد؛ اما این به شرطی است که شرایط لازم برای رشد آن فراهم شده باشد.
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل اکسالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

معرفی گیاه اکسالیس

در برگ‌های این گیاه یک ماده اسیدی به نام اگزالیک وجود دارد؛ وجود این ماده باعث شده که اکسالیس در دسته گیاهان سمی قرار بگیرد. این ماده اسیدی یک نوع وسیله دفاعی برای اکسالیس است؛ وجود اگزالیک در برگ‌ها و ساقه‌های گیاه مزه آن را ترش می‌کند و باعث می‌شود که موجودات گیاه‌خوار از نزدیک شدن به اکسالیس خودداری کنند.

این گیاه به دلیل رشد سریع برگ‌ها و ساقه‌ها  امکان گره خوردن با بقیه گل‌های کناری را دارد؛ بنابراین بهتر است که بین اکسالیس با دیگر گل‌های خود فاصله‌ای قرار دهید. اکسالیس به گیاه پروانه‌ای هم معروف است.
 

شرایط نگهداری و پرورش اگزالیس 

نور مورد نیاز اگزالیس :

این گیاه نیز همانند دیگر گیاهانی که دارای برگ های رنگی هستند نیازمند نور زیاد و هوای خنک است تا رنگ برگ های آن حفظ شود؛ در غیر این صورت رنگ ها به سوی سبز تغییر می کنند؛ بنابراین برای نگهداری این گیاه نقطه ای از خانه را انتخاب کنید که همواره روشن باشد، این بدان معنی نیست که می توانید این گیاه را در زیر نور مستقیم نگهداری کنید! همین که نور غیرمستقیم به آن برسد کافی است.
 

رطوبت و آبیاری مورد نیاز اگزالیس :

سعی کنید برای این گیاه رطوبت کافی را ایجاد کنید، برای این منظور می توانید هم آن را در کنار گیاهان دیگر نگهداری کنید و یا ظرفی پر از آب در قسمت زیرین و زیرگلدانی قرار دهید تا رطوبت موردنیاز تأمین شود. این گیاه دارای پیاز است و اگر آبیاری زیادی انجام دهید پیاز آن خواهد سوخت؛ بنابراین بهتر است این گیاه را هفته ای یک بار آبیاری کنید؛ به عبارت دیگر بهتر است تا بین هر دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.
 

هرس اگزالیس :

گیاهان بالغ و استقرار یافته را هر ۳ تا ۵ سال یکبار در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود، از سطح زمین کف زنی می کنند. یعنی تمامی برگ ها و سایر قسمت های گیاه را از نزدیکی سطح زمین قطع می کنند تا برگ های جدید شروع به رشد نمایند. گیاهان جوان را هر ساله در اوایل تابستان یا در طی فصل رکود کف زنی می کنند تا در خاک گسترش یافته و مستقر شوند.
 

دمای هوا برای رشد گل اگزالیس چگونه باید باشد ؟

گل اگزالیس دمای خنک بهاری را ترجیح می دهد. بازه ی دمای مناسب برای این گل بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. که این دما همان دمای اتاق است. گیاه در دمای زیاد به رنگ سبز تغییر پیدا می کنند. گیاه را در مکان خنک قرار دهید تا از رنگ خاص آن لذت ببرید.

در فصل زمستان گیاه به خواب می رود. شما نیز در این فصل آبیاری را کاهش دهید. تا زمانی که گیاه بیدار شود و دوباره شروع به رشد کند. از آنجایی که زیبایی این گیاه بخاطر برگ های آن است و گل ها نقش بسیار کمی دارند. می توانید گل ها را در جهت رشد بهتر برگ ها قطع کنید. اما اگر از زیبایی گل ها نیز لذت می برید. پیشنهاد می کنیم. کلاهک و اندام های درونی گیاه را که گرده تولید می کنند، بچینید. زیرا این گرده در این فصل بسیار حساسیت زا هستند.
 

چه خاکی برای این گیاه مناسب تر است ؟

بیشتر افراد برای همه ی گیاهانی که دارند از یک نوع خاک استفاده می کنند. به این ترتیب به زودی شاهد از دست دادن برخی از گل هایشان می شوند. برای هر گیاهی باید بدانید از چه خاکی استفاده کنید تا رشد بهتری داشته داشته باشد.

برای نگهداری گل اگزالیس شما باید ترکیبی از خاک های قوی ( غنی ) را استفاده کنید. ترکیبی از خاک برگ های باغچه ای، پیت ماس ، پرولیت و همچین خاک های آفتاب خورده است.
در فصل زمستان که گیاه به خواب می رود شما فرصت دارید برای تعویض گلدان اقدام کنید. بهترین زمان تعویض گلدان هر دو سال یکبار است.
 

کوددهی:

هر 2 هفته یکبار انجام دهید. می توانید از کود مایع رقیق شده استفاده کنید.
 

تکثیر اکسالیس 

• تکثیر این گیاه از طریق پیاز صورت می گیرد.
• در هر زمانی از سال در مکانی سایه و خنک و خاکی مرطوب میتوانید این کار را انجام دهید.
• ابتدا دو سوم گلدان را از خاک پر کنید.
• 1 ، 2 ، 3 یا 4 عدد پیاز را روی خاک گلدان قرار دهید به صورتی که نوک پیازها به سمت بالا باشد (اگر برعکس بکارید هیچ مشکلی ایجاد نمی شود فقط دیرتر جوانه ها شکل می گیرند.)
• هر چی تعداد پیازها در یک گلدان زیاد باشد گیاه پرپشت تر خواهد شد.
• روی پیازها حدود 2 الی سه سانتیمتر خاک بریزید و سپس خوب آبیاری کنید.
• گلدان را در مکانی با دمای بین 18 تا 25 درجه قرار دهید.
• حدود 5 الی 10 روز طول میکشد که جوانه ها از خاک بیرون بزنند.
• لازم به ذکر است که بعداز جوانه زدن گیاه را زیاد آبیاری نکنید بگذارید سطح خاک خشک شود بعد آب بدهید.
• حتما دور از تابش مستقیم آفتاب باشد گرمای زیاد و آفتاب مستقیم گیاه را خراب میکند.
• زمانی که گیاه به اندازه کافی بزرگ شد آن را به بیرون منتقل کنید.
 

مشکلات رایج گیاه اکسالیس

به طور کلی اکسالیس یک گیاه با شرایط نگهداری بسیار آسان است. در صورت ابتلا به مایت عنکبوت، گیاه را به محض ظهور این آفات با اسپری های هفتگی روغن باغبانی و پاک کردن منظم آن، درمان کنید. آبیاری کم و خشکی گیاه را از برگ ها قهوه ای و ترد شدن و آویزان شدن برگ ها می توانید تشخیص بدهید.

آبیاری بیش از حد نیز البته باعث پوسیدگی ریشه می شود که در اینجا برگ ها شروع به زرد شدن می کنند که در گونه های قرمز اکسالیس به سختی نیز قابل مشاهده است. خشن بودن برگ ها و ساقه های سیاه احتمالی نیز از دیگر اعلائم آبیاری بیش از حد هستند. اگر اکسالیس شما رشد خود را متوقف کرده و شاهد رشد برگ های جدید نیستید، به شما می گوید که به نور بیشتری نیاز دارد و این میزان نور که برای آن فراهم کرده اید برایش کافی نیست.
 

سمی بودن و هشدارها

در صورت مصرف برای گربه ها، سگ ها و انسان ها تحریک کننده است. بهترین روش برای مقابله با خطرات احتمالی، این است که گیاهان آپارتمانی را از دسترس کودکان کوچک و حیوانات خانگی دور نگه دارید.


منابع
https://www.gol.gift
https://saednews.com
https://www.gol.gift


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.