نحوه کاشت و نگهداری از گل کاغذی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل کاغذی با نام علمی Bougainvillea glabra  از خانواده Nyetaginaceae و بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و برزیل می باشد. رشد زیادی داشته و ارتفاع آن حداکثر به ۲ تا ۳/۵ متر می رسد و یک گیاه بالارونده به شمار می آید که می تواند از درختان و دیوارهای اطراف بالا رود و زیبایی زیادی ایجاد کند.
شنبه، 1 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل کاغذی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

معرفی گل کاغذی

خواستگاه گل کاغذی مناطق گرمسیری و نواحی نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی است که برای اولین بار در برزیل پیدا شده است. نام علمی آن ( glabra Bouguainvillea ) و نام انگلیسی Bouguainvilla  و از خانواده Nyetaginaceae است، این گیاه یک درختچه با رشد بسیار زیاد است که به تناسب گونه گیاه، ارتفاع آن متفاوت است ولی می توان به طور میانگین گفت که ارتفاع این گیاه در گلدان حداکثر در حدود ۲ تا 5.3 متر میرسد.

گل کاغذی یک نوعی گیاه بالا رونده محسوب می شود و  می تواند از درختان یا دیوار های کناری خود بالا رفته و منظره بسیار زیبایی ایجاد کند. برگ های گل کاغذی نسبتا سبز روشن و تخم مرغی شکل است که روی ساقه های آن خارهای خشن وجود دارد که به بالا رفتن آن کمک میکند. در استان های بوشهر، گیلان، مازندران، خوزستان و فارس انواع مختلف این گل به وفور یافت می شود. این گل که یکی از گل های بسیار زیبا و چشمنواز در طبیعت است. یکی از قابلیت های مهم این گیاه آن است که می توانید آن را در محیط آپارتمان نیز نگهداری کنید. همچنین می توانید این گل را در محیط باز نیز بکارید و از آن نگهداری کنید.
 

روش نگهداری گل کاغذی

نور و مکان

برای اینکه این گیاه بیشترین تعداد گل را بدهد و شاداب باشد نیاز به نور کامل یا حداقل شش ساعت در روز، نور مستقیم خورشید دارد. اگر گل کاغذی شما حتی در تابستان هم گل نمی‌دهد احتمالا باید گیاه را به مکانی نورگیرتر منتقل کنید. بهترین محل برای این گیاه در باغچه شما، کنار دیواری جنوبی یا غربی است تا نور و گرمای دلخواهش را دریافت کند.

نگهداری گل کاغذی در زمستان نیاز به دقت فراوان دارد. اگر در منطقه شما زمستان سردی وجود دارد باید این گیاه را با یک پارچه یا پتو بپوشانید تا سرما به آن آسیب نزند و باعث مرگ گیاه نشود و بهتر است این پوشش گرم به گونه‌ای باشد که چارچوب داشته باشد تا با گیاه مستقیما تماس پیدا نکند و همچنین در طول روز این پوشش را کنار بزنید تا نور خورشید به گیاه برسد.

گل‌های کاغذی‌ای که در داخل گلدان و درون خانه نگهداری می‌شوند فصل گل‌دهی کوتاه‌تری دارند. گلدان گیاه را بهتر است در کنار یک پنجره جنوبی قرار دهید و اگر می‌توانید گیاه را تابستان به بیرون از خانه منتقل کنید. باید این را بدانید که گل کاغذی در داخل گلدان بیشتر در معرض سرمازدگی است تا گل کاغذی‌ای که در باغچه زندگی می‌کند.
 

آب دهی

گل کاغذی گیاهی با تحمل بالاست است و می‌تواند کم آبی را به خوبی مدیریت کند. این گیاه ترجیح می‌دهد که هر سه یا چهار هفته یک‌بار آب زیادی را بگیرد به جای اینکه در بازه زمانی کوتاه آبیاری شود.

آب دادن خوب در فصل رشد این گیاه (بهار تا تابستان) باعث سالم‌تر بودن و گل دادن بیشتر این گیاه می‌شود. این گیاه اصلا دوست ندارد که دائما در خاکی خیس بماند برای همین بهتر است بین نوبت‌های آب‌دهی خاک گیاه خشک شود. هفته‌ای یک بار خاک گیاه را با انگشت خود امتحان کنید تا میزان رطوبت را متوجه شوید و اگر دو سانت بالایی خشک بود زمان آب دادن به گیاه است.

گیاهی که در زمین کاشته شده باشد را باید سیراب کرد تا تمام خاک خیس شود ولی اشباع نشود و گیاهی که در گلدان است را باید تا جایی آب داد که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. بعد از سی دقیقه تمام آب خارج شده در سینی زیر گلدان را خالی کنید تا ریشه‌های گیاه آسیب نبیند. اگر این گیاه آب زیادی دریافت کند دچار پوسیدگی ریشه می‌شود به همین خاطر خاک گیاه باید به صورت خوبی زهکشی شده باشد تا خاک بیش از حد خیس نماند.
 

کوددهی مناسب

در طول فصل تابستان و فصول رشد، گل کاغذی را با کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز باشد، هر هفته یا هر دو هفته یک بار کود دهی کنید. یکی از بهترین کودهای گل کاغذی کودهایی هستند که مواد غذایی را آرام و به تدریج در خاک آزاد می کنند.

سیستم ریشه ای گل کاغذی ضعیف است بنابراین برای تقویت ریشه های این گل از کود های کامل شامل عناصر میکرو مثل آهن می توان استفاده کرد همچنین برای گل دهی بهتر است از کودهای فسفر و کود کریستالون آبی در فصل رشد استفاده کرد به یاد داشته باشید کود دهی زیاد از کود کامل و کودهای نیتروژن دار باعث به تاخیر افتادن گل دهی می شود. روش نگهداری گل کاغذی در رشد و نمو این گیاه نقش مهمی دارد.
 

هرس کردن

هرس کردن گل کاغذی نیاز به دقت و مهارت کافی دارد. در صورتی که این گیاه به درستی و در زمان مناسب هرس نشود وارد یک فاز رویشی خاص می‌شود که به جای گل بر روی ساقه‌های آن خارهای بلندی می‌روید. این خارها کمک می‌کنند تا گیاه به سمت نور بچرخد.

برای هرس کردن صحیح باید در فصل رشد ساقه‌های گیاه را حدود یک سانت هرس کنید تا گل کاغذی تشویق به رشد ساقه‌ها و دادن گل‌های بیشتر شود. این گیاه به هرس کردن واکنش خوبی نشان می‌دهد. می‌توانید ساقه‌های زیرین این گیاه را قیچی کنید تا انرژی گیاه برای رشد ساقه‌های بالایی متمرکز شود.

اگر میخواهید هرس کردن را به قصد کوچک‌تر کردن گیاه انجام دهید باید صبر کنید تا فصل گل دادن گیاه تمام شود. بهترین زمان برای این کار اواخر پاییز یا اوایل بهار است، زمانی که سرما و یخبندان تمام شده باشد و هنوز گیاه شکوفه‌ای نداشته باشد. حتما ابزار هرس کردن خود را قبل و بعد از هرس کردن با الکل ضد عفونی کنید تا باعث انتقال بیماری بین گیاهان نشوید.
 

تکثیر گل کاغذی

بهترین فصل تکثیر گل کاغذی فصل بهار است. گیاه گل کاغذی را می‌توان به از دو طریق تکثیر کرد. یکی قلمه زدن و دیگری از طریق بذر

تکثیر از طریق قلمه زدن

آسان‌ترین روش تکثیر گل کاغذی قلمه زدن آن است. قلمه زدن گل کاغذی روشی است که در هر زمان از سال می‌توان این‌کار را انجام داد. برای بریدن ساقه باید سراغ بخش نرم‌چوب آن رفت.
نرم‌چوب قسمتی از گیاه است که به تازگی جوانه نزده اما هنوز خیلی چوبی و سفت نیز نشده است. ساقه‌ای با مشخصات گفته شده انتخاب کنید و حدود 10 الی 15 سانت از آن را ببرید به طوری که بر روی آن حداقل 4 الی 6 گره باشد.

گره بخشی از ساقه است که ساقه‌های دیگر بر روی آن می‌رویند یا شکوفه‌ها از آنجا ظاهر می‌شوند. می‌توانید ساقه بریده شده را در یک هورمون ریشه قرار دهید که البته این کاری اختیاری است.
تمام برگ‌ها را از روی شاخه پاک کنید و آن را به صورت ایستاده در ترکیبی مساوی از پرلیت و پوده قرار دهید. ساقه را حدود سه الی پنج سانت در ترکیب گفته شده فرو کنید و جای آن را محکم کنید.

سعی کنید محیط گلدان را گرم نگه دارید و به آن آب دهید تا مرطوب بماند اما بیش از حد خیس نکنید. بعد از چند ماه قلمه شما ریشه می‌دهد و شما یک گل کاغذی جدید خواهید داشت.
 

تکثیر از طریق بذر

تکثیر گل کاغذی از طریق بذرها روشی غیر معمول اما انجام شدنی است.در پاییز گیاه شما بذرهایی را در مرکز گل‌های سفید کوچک خود و در غلافی درست می‌کند و ما برای تکثیر به آن نیاز داریم.
این غلاف را از گل های کاغذیجدا کنید و آن‌ها را خشک کنید سپس می‌توانید بذرهای گیاه را از آن خارج کنید. 

این بذرها را می‌توان در هر زمان از سال کاشت به شرطی که محیطی گرم برایشان فراهم کنید. این بذرها برای جوانه زدن عجله‌ای ندارند و ممکن است این کار یک ماه یا بیشتر طول بکشد پس صبور باشید.
 

سخن پایانی

گل کاغذی از جمله گیاهانی محسوب می‌شود که به محیط زیبایی می‌بخشد و باعث شاداب‌تر شدن فضا مورد نظر شما خواهد شد. گل کاغذی در رنگ‌های گوناگون موجود است و می‌تواند جشنواره‌ای از زیبایی را ایجاد نماید. به ‌طورکلی گل کاغذی در ه دو فضای باز و فضا بسته قابل نگهداری است. بهتر است این گیاه برای نور گیری بهتر در باغچه و ضلع جنوبی و غربی قرار بگیرد. نگهداری این گل در نرده‌ها، بالکن، راه پله آپارتمان نیز امکان‌پذیر است. گل‌های کاغذی مانند دیگر گل‌ها شرایط نگهداری خاصی دارند.

با رعایت کردن این شرایط این گیاه سریع‌تر رشد خواهد کرد و محیط شاداب‌تری ایجاد می‌کند. برای رشد بهتر گل کاغذی را در نور مستقیم خورشید و در طول زمستان نیز آن را در محیطی گرم قرار دهید، به‌ گونه‌ای که ریشة گیاه آسیب نبیند و خشک نگردد. گل کاغذی مانند دیگر گیاهان به چند روش تکثیر می‌شود که مرسوم‌ترین آن قلمه زنی است. اگر شرایط نگهداری این گل برای شما وجود دارد بهترین انتخاب برای فصل بهار و تابستان است


منابع
https://www.golsetan.com
https://www.golbazar.com
https://nationalfishingreports.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.