پاسخ به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور شهید

در این مطلب به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت سید محرومان، رئیس جمهور شهید آیت الله ابراهیم رئیسی اشاره خواهیم کرد؟
سه‌شنبه، 1 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: قربان منتظمی
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور شهید
مقدمه:
در عصری زندگی می کنیم که دشمنان قسم خورده اسلام و ایران برای هر حادثه ای و اتفاق و واقعه ای  برنامه و طرحی دارند. انسان متدین باید زمان شناس باشد، براى حال و آینده اش برنامه ریزى کند؛ باید از امکانات استفاده کند . و برای هر شبهه ایی آماده باشد
 
نه اینکه بنشیند و هنگامى که با شبهات بنیان کَن و تبلیغات مسموم روبه رو شد به فکر چاره بیفتد بلکه مانند واکسنى که براى پیشگیرى امراض به کودکان تزریق مى کنند .
 
باید با طرح شبهات و جواب آنها به طور فشرده اطلاع داشته باشیم تا هنگام مواجه با مخالفان، خود را نباخته و توان جواب گویى را داشته باشیم.
 
امام صادق(علیه السلام) فرمود: «اَلْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِسُ»(1)؛ (کسى که زمان شناس است شبهات بر او هجوم نخواهد آورد).
 
 آری امام على(علیه السلام) صحیح فرمود که: «مَنْ عَرَفَ الْاَیَّامَ لَمْ یَغْفُلْ عَنِ الْاِسْتِعْدَادِ»(2)؛ (هر کسى که روزگار خود را شناخته و زمان شناس باشد از آمادگى غافل نخواهد شد).(3)
 
 در این مختصر به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت سید مظلومان، رئیس جمهور شهید آیت الله ابراهیم رئیسی اشاره خواهیم کرد و اشاره ای به سناریو رسانه ای دشمنان خواهیم داشت.
 
پاسخ به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت سید محرومان، رئیس جمهور شهید

1- چرا به رئیس جمهور، مقام سید شهدا خدمت داده اند؟ 
مگر ایشان شهید شده است؟ آیا شرط شهید شدن در معرکه و میدان جنگ است؟ آیا شهید فقط به کسی گفته می شود که در جهاد کشته شود؟

 
پاسخ را در بیانات سردار سلیمانی از مکتب سلیمانی جستجو می کنیم، ایشان می فرمایند : شرط شهید شدن، شهید بودن است.
 
تا کسی شهید نباشد، شهید نمی شود. در واقع شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می شود. تمام شهدا دارای این مشخصه هستند.
 
اگر کسی شهید بود، شهید می‌شود و اگر از کسی بوی شهید استشمام نکردید، ولو آن که کشته شود، شهید نیست، شهید کسی است که وقتی او را می‌بینید، سخن او را می‌شنوید و با او رفاقت و مجالست می‌کنید، بوی شهادت را از او استشمام کنید.
 
شهید به دلیل عبور از منیت و نفسانیت در خدا ذوب می شود و حجاب های ظلمانی را پشت سر می گذارد و به جایگاه ضیافت الله و لقاء الله می رسد.
 
شهدا از خود، از فرزندان، از مال و مقامات و از همه دلبستگی ها و زیبایی ها هجرت کردند و این هجرت را در حد کمال انجام دادند.
 
 این هجرتی است که اگر در انسان رخ دهد ولو اگر به مقام شهادت نرسد، از اجر عظیم الهی بهره مند خواهد شد.
 
2- اصطلاح شهید زند یعنی چه؟ چه کسانی را شهید زنده می گویند؟
باز هم مطلبی از شهید سلیمانی را بیان می کنیم که فرمود : ذکاوت و هوشمندی کسب مال نیست بلکه اگر انسان ذرات اتصال را در وجودش حفظ کند.
 
 و در اولین فرصت خودش را به مسیر شهادت برساند، زیرک و هوشمند است. اگر این ایستادگی و پایداری در راه خدا وجود داشته باشد، انسان شهید زنده خواهد بود.
 
( و خادم الرضای شهید یعنی رئیس جمهور عزیز ایران درخدمت مردم و یک عمر در این مسیر حرکت کرد و نتیحه زحماتش را گرفت. درحقیقت در عالم دنیا شهید بود و در عالم آخرت هم با شهادت مسیر را طی کرد.)
 
سردار سلیمانی با تاکید بر اینکه نباید در درک جایگاه شهدا تردید کرد زیرا شهدا همانند انبیاء و اولیاء دارای اعجاز هستند،و
 
 زیرا شهید اخلاص پیدا کرده و مانند قطره ای است که به دریا متصل شده و در مدار مغناطیس آل الله قرار دارد. مردم با معرفت به قبور شهدا توسل می کنند.
 
فرمانده نیروی قدس سپاه فلسفه شهید را فلسفه قطره اتصال یافته به دریا و جرئی از معصوم می داند  لذا می فرمایند:
 
پدران و مادران شهدا نیز دارای همین مقام هستند، زیرا وجود مطهر شهدا را در خودشان پروراندند لذا بهانه جذب رحمت الهی خواهند بود.
 
لذا گاهی عظمت آن چیزی که برای آن قربانی می شوند از خود قربانی بالاتر و مهمتر است. امام حسین(ع) قربانی عظمت اسلام تا انتهای تاریخ است
 
3-سه پایه اصلی برای شهید بودن از منظر شهید سلیمانی چیست؟
نخستین پایه شهید بودن: هجرت
شهید سلیمانی می فرماید: هجرت از خود است که تا رخ ندهد، هجرت از وطن، مال، مقام و مابقی اتصالات دنیوی اتفاق نمی‌افتد.
 
و مقام معظم رهبری هم اشاره میکنید که : ما در اوّلِ «کتاب جهاد» عرض کردیم که معیارِ جهاد، شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد، همان چیزی است که امروز در زبان فارسىِ ما در کلمه «مبارزه» وجود دارد.
 
 فلانی آدم مبارزی است؛ فلانی آدم مبارزی نیست. نویسنده مبارز؛ نویسنده غیر مبارز. عالِم مبارز؛ عالِم غیر مبارز. دانشجوی مبارز و طلبه مبارز؛ دانشجوی غیر مبارز و طلبه غیر مبارز. جامعه مبارز و جامعه غیرمبارز. پس، جهاد یعنی «مبارزه».
 
در مبارزه، دو چیز حتماً لازم است: یکی این‌که در آن جدّ و جهد و تحرّکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوىِ خانه که نمیتواند مبارزه کند!
 
در مبارزه، باید جدّ و جهدی وجود داشته باشد. اگر چه در صُوَری، مبارزه با نفس هم میدانهایی دارد؛ اما حالا مثالهایی که میزنیم برای مبارزات اجتماعی و اینهاست.
 
 پس، اوّل این‌که در آن جدّ و جهد و تلاش و تحرّک باشد.نتیجه می گیریم. تمام این مصادیق در شهید خادم الرضا وجود داشت، و انصافا خستگی ناپذیر بود هم در هجرت هم در جهاد.
 
دومین پایه شهید بودن: مجاهدت
 مجاهدت است و مجاهدت را رهبر انقلاب در پیام به مناست شهادت خادم الرضا بیان می کند آنجا که رهبر می فرمایند:
 
 با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
 
این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
 
سومین پایه شهید بودن : وفای به عهد
پایبندی به عهد است که همه آن‌ها مصادیق قرآنی دارد.. براساس وصیتنامه شهدا می‌توانیم راه درست را بشناسیم و حقیقت را درک کنیم.
 
با افکاری که در درون وصیتنامه‌های شهدا تبلور یافته، می‌توان به راه درست پی برد، امروز خیلی مهم‌تر از دیروز است.
 
و آمادگی امروز بسیار مهم‌تر و سخت‌تر از آمادگی دوران دفاع مقدس است، زیرا در دوران دفاع مقدس آمادگی تک‌وجهی بود و امروز آمادگی باید چند وجهی باشد.
  
رهبر انقلاب در تمجید از مکتب سلیمانی می فرماید. «صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیه» یعنی چه؟ یعنی با هدف، با عهد الهی، با آرمانها برخورد صادقانه داشته باشند.
 
 مشکل ما این است دیگر؛ در موارد زیادی مشکل ما اینجا است که پای صدق در حرکت ما و در تعامل ما با آرمانهای اسلام و انقلاب میلنگد. این مرد به معنای واقعی کلمه صادقانه عمل کرد و عمل میکرد در زندگی‌اش،
 
 تا آنجایی که ما این زندگی را از نزدیک دیدیم و شناختیم؛ چه در دفاع مقدّس، چه بعد از دفاع مقدّس تا مسئولیّت نیروی قدس، و چه در نیروی قدس. رنج مجاهدت را در راه آرمانها بر خود هموار کردن؛ این معنای «صادقانه» است.
 
وفادار ماندن به اسلام و به انقلاب؛ با همه‌ی وجود به اسلام و انقلاب وفادار ماند؛ به عهدی که با خدا و با امام بسته بود وفادار ماند؛ به وظیفه‌ای که در قبال ملّت ایران داشت و در قبال امّت اسلامی داشت، با کمال دقّت در عمل و با همه‌ی وجود وفادار ماند؛ هم وظیفه در قبال ملّت ایران، هم وظیفه در قبال امّت اسلامی.
 
شهید غیر معرکه (میدان جنگ) در روایات
در دین ما دو نوع شهید داریم؛ یکی شهید مَعرکه است، یعنی کسی که در میدان جنگ کشته شود که احکام خاص دارد ، مثلا نیاز به غسل ندارد ولی یک معنای دیگری از شهادت خیلی وسیع است و شامل افراد مختلف میشود.
 
در روایات چه کسانی را با اینکه در میدان جنگ کشته نشده اند، شهید خوانده است؟ در روایات به اقراد و گروهای مختلفی اشاره شده است که فقط به چند مورد اشاره می کنیم.
 
1- رسولُ اللّهِ(ص): مَن ماتَ على حُبِّ آلِ محمّدٍ ماتَ شَهیدا.(4).پیامبر خدا(ص): هرکه بر دوستى آل محمّد بمیرد، شهید مرده است.
 
2- إمامُ علی(ع): المؤمنُ على أی حالٍ ماتَ، و فی أی ساعَةٍ قُبِضَ، فهُو شَهیدٌ. (5)امام على(ع): مؤمن، در هر حالى که بمیرد و در هر لحظه و ساعتى که جانش گرفته شود، شهید است.
 
 
3- بحار الأنوار عن زیدِ بنِ أرقم: قال الحسینُ بنُ علی(ع): ما مِن شِیعَتِنا إلّا صِدِّیقٌ شَهیدٌ قلتُ: أنّى یکونُ ذلک و هُم یمُوتُونَ على فُرُشِهِم؟! فقالَ: أ ما تَتلُو کتابَ اللّهِ:
 
 «الذینَ آمَنُوا بِاللّهِ و رُسُلِهِ أُولئک هُمُ الصِّدِّیقُونَ و الشُّهَداءُ عِندَ رَبِّهِم»(6)؟! ثُمّ قالَ(ع): لَو لَم تَکنِ الشهادَةُ إلّا لِمَن قُتِلَ بِالسَّیفِ لأَقَلَّ اللّهُ الشُّهَداءَ. (7)بحار الأنوار به نقل از زید بن ارقم: امام حسین(ع) فرمود: هیچ یک از شیعیان ما نیست، مگر این که صدّیق و شهید است.
 
عرض کردم: چگونه چنین چیزى ممکن است، در حالى که آنان در بسترهاى خود مى میرند؟ حضرت فرمود: مگر کتاب خدا را نخوانده اى:
 
«کسانى که به خدا و فرستادگان او ایمان آورده اند همانان صدّیقان و شهیدان در نزد پروردگارشان هستند»؟ سپس فرمود: اگر شهادت فقط اختصاص به کسانى داشت که با شمشیر کشته شوند در آن صورت خداوند شهدا را تقلیل داده بود.
 
در احادیث متعدد دیگر آمده است اگر کسی در راه دفاع از خود، در راه کسب روزی حلال ، در راه دفاع از مظلوم، در راه خدا ، در حوادث غیرمترقبه مثل سیل و … از دنیا برود  شهید محسوب می شود.
 
نکته:
باید به این نکته دقت کنیم که شهیدان بر اساس اهداف و نیتها، درجات متفاوتی نزد خداوند دارند و به کاربردن عنوان شهید برای همه آنها به معنی یکسان بودن مقام آنها نیست؛ همانطور که در روایات داریم روز قیامت شهدا به مقام حضرت عباس غبطه می خورند.
  
4- وظیفه ما در هنگام وقوع حوادث سنگین مثل شهادت خادم الرضا چیست؟
1.اخبار را فقط از منابع و خبرگزاری های معتبر مثل صدا و سیما (شبکه خبر) پیگیری کنیم و از انتشار اخبار کانال های هیجان زده یا ماجراجو پرهیز کنیم.
 
2.به جای تضعیف نظام و تخریب سازوکار سپاه در حفاظت از شخصیت ها، از برخی گروه ها و کانال های مشکوک، که همسو با رسانه های ضد انقلاب، مسئولین امنیتی را به ضعف و کوتاهی متهم میکنند، فاصله بگیریم.
 
3.با نقل سریع روایت های معتبر از منابع رسمی و اطلاعیه مسئولین حاضر در صحنه، روایت اول را در این حادثه بدست بگیریم و تبیین صحیح و مستند از واقعه ارائه کنیم.
 
4.به جای سرگرم شدن به درگیری و جدال در گروه های مذهبی و انقلابی و یقه گیری از جریانات داخلی، خدمات دولت خدمتگزار و اقدامات آقای رئیسی و همراهان را بازنشر کرده و تولید محتوای صحیح کنیم.
 
5. برای رژیم صهیونیستی دستاوردسازی بیخودی نکنیم. با رصد رسانه های صهیونیستی و پادوهای منطقه ای آنان، نقشه های بعدی آنان برای تفرقه افکنی و گرفتن «ژست ضربه موفق اسرائیل» را تبیین و خنثی کنیم. دشمن صهیونیستی و پادوهای آنان بدشان نمی آید که بلوف بزنند.
 
6. تاکید بر این نکته راهبردی که کشور ما متکی بر شخص نیست و صدها شخصیت شاخص توانمند در کشور داریم که میتوانند در صورت حادثه ناگوار، جای خالی مسئولین خدمتگزار را پر کنند.
 
7. نباید فراموش کنیم ما روزهای بسیار تلختر و سخت تری از این روزها را در انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتیم، لذا از پس این حوادث هم بر می آییم و ان شاءالله انقلاب اسلامی به سر منزل مقصود میرسد.
 
8- این جمله را هم ازشهید ابومهدی المهندس که یک جمله طلایی است در ذهن داشته باشیم.؛ در بحران‌ها باید ذهن سرد و قلب داغ داشت، اگر برعکس باشد کار تمام است
 
9- محور قراردادن و توضیح و تبیین بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری ‌مدظله العالی درباره رئیس جمهور شهید به ویژه در بیانات و پیام تسلیت مربوط به شهادت ایشان.
 
10- توجه و اهتمام ویژه به اصل ایجاد امید در جامعه و آرامش‌بخشی، وحدت و انسجام ملی با توجه به القائات دشمنان در رسانه های مختلف.
 
11- همراهی و هماهنگی کامل با نهادها و دستگاه‌های مسئول در کشور به ویژه رسانۀ ملی در تولید و انتشار محتواها
 
12- پاسخ حکیمانه به شبهات و سؤالات القائی مخالفان و معاندان بدون دامن زدن به اصل شبهه.
 
13- معرفی شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان الگوی خدمت‌گذاری، اخلاص، پرکاری، جهادی بودن، ساده‌زیستی، مردمی بودن، صداقت، ولایتمداری، بی حاشیه بودن و... که نتیجه آن محبوبیت در میان اقشار مختلف جامعه است.

 این محبوبیت از استقبال‌های گسترده مردمی از ایشان در شهرها و دعا و توسل برای بازگشت او به آغوش ملت در هنگام حادثه کاملا مشهود بود.
 
14- پرهیز و جلوگیری از دو قطبی‌هایی که ممکن است از سوی مخالفان و معاندان دامن زده شود.
 
15- پرهیز از انتشار و بازنشر اخبار و محتواهای غیررسمی و عدم واکنش نسبت به محتواهای غیرمستند.
 
16- رصد، پایش و شناسایی خطوط اصلی تبلیغاتی دشمن و واکنش سریع، حکیمانه و اثرگذار در مقابل آن
 
17- توجه به موضوعات و محورهای زیر در تولید و انتشار محتوا:
 
*توانمندی فوق العاده اطلاعاتی، امنیتی، دفاعی و تهاجمی جمهوری اسلامی ایران؛
*فعالیت‏ها و خدمات گسترده زیرساختی و گسترده دولت سیزدهم در ابعاد مختلف؛
*بسیج همگانی دستگاه‌ها و امکانات کشور برای پیگیری سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید؛
*پیام‌ها و مواضع همسوی حاکمان و رؤسای جمهور ملل مختلف با دولت و ملت ایران؛
*عدم ایجاد اخلال در مدیریت اجرایی و خدماتی کشور به خاطر شهادت رئیس جمهور؛
*شهادت در راه خدمت، سیره بزرگان و علمای مکتب تشیّع؛
 
۱۰- استفاده از هشتگ‌های زیر در انتشار محتواهای مربوط به شهادت رئیس جمهور:
#سید_شهیدان_خدمت
#عالم_مبارز_مجاهد
#شهید جمهور_سید _مظلوم
  
6- چرا عده ای در فضای مجازی از اتفاق ناگوار شهادت رئیس جمهور ابراز شادی می‌کنند؟
یقینا خیلی زیارت عاشورا خوانده ایم حتی درشب شهادت خادم الرضا زیارت عاشورای میلیونی خوانده شد : اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا یَوْمٌ تَبَرَّکَتْ بِهِ (فِیهِ) بَنُو أُمَیَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الْأَکْبَادِ اللَّعِینُ ابْنُ اللَّعِینِ عَلَى (لِسَانِکَ) وَ لِسَانِ نَبِیِّکَ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)فِی کُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فِیهِ نَبِیُّکَ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)
 
خدایا این روز روزی است که جشن گرفته اند آنرا بنی امیّه، پسر زن خورنده ی جگرهای انسان و سپس آنها را به صفت لعنت شده و پسر لعنت شده یاد میکند
 
و این لفظ از حدیث قدسی مستفاد شده است که درود خدا برای اوست و در هر موقعیّت و مکانی که وی انتخاب نمود و این تاییدی است از زبان رسول امین حضرت محمد بن عبدالله(ص) بر لعن امّت کفر  .
 
 هنوز هم این افراد وجو دارند..هنوز کینه ی دنیا دوستان که فکر می کنند تا ابد زندهاند وجود دارند...شک نداریم در بین مسلمانان و مومنان موافقان و حرام لقمه هاو زنا زاده ها کم نیستند.
 
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا سُفْیَانَ وَ مُعَاوِیَةَ وَ یَزِیدَ بْنَ مُعَاوِیَةَ عَلَیْهِمْ مِنْکَ اللَّعْنَةُ أَبَدَ الْآبِدِینَ‏ وَ هَذَا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیَادٍ وَ آلُ مَرْوَانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ (عَلَیْهِ السَّلاَمُ)اللَّهُمَّ فَضَاعِفْ عَلَیْهِمُ اللَّعْنَ مِنْکَ وَ الْعَذَابَ (الْأَلِیمَ)
 
در ادامه  اشاره میکند که لعن و نفرین جاودانه خداوند را بر رده های ستادی کفر بیاد می آورد و این بار هم نام آنها را متذکّر می شود ،
 
 دو علّت این نفرین را هم می آورد که چه گوهرهای گرانبهایی در این روز به ظاهر کشته شده و آل زیاد و مروان بر این جنایت شادی کردند .
 
پس افزایش لعن و نفرین را و عذاب را از خداوند بر آنها می خواهد. ینجا تأیید دیگری بر درک میزان فاجعه و مقدار تألم است .
 
زائر در اینجا دقیقاً آگاه است که چه ثلمه ای بر جهانیان وارد شده است و چگونه رکن و ستون استوار دین اسلام را ذبح شرعی کرده و بر آن تبلیغات راه انداخته اند.
 
اگر در ان روز برای کشته شدن نوه‌ی پیغمبر، که تو دامن حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) بزرگ شدنش رو دیدن ، شادی کردند!
 
یا عده ای بعد ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام تو محراب مسجد کوفه، به طعنه میگفتن مگه علی نماز هم میخوند؟!
 
شک نداریم در این  برهه تاریخ هستند کسانی که بویی از انسانیت و انصاف نبرده اند . و اینها کسانی هستند که شکم های خود را با حرام پر کرده اند. که به رئیس جمهور منتخب یک کشور بعد از شهادتش توهین می کنند.
  
7- چرا هنگام سقوط بالگرد از ترکیه هلیکوپتر دید در شب گرفتیم؟! مگر ادعا نمی کنید ایران پهپاد دارد؟یعنی واقعا خودمون نداشتیم؟!!
 
هلیکوپتر های مجهز به دید در شب ایران تو پایگاه چهارم هوانیروز مستقر در اصفهان هستند . اینکه از ترکیه هلیکوپتر مجهز به دید در شب گرفتیم به دلیل فاصله نزدیک تر و سریع تر رسیدن بوده است.
 
استان آذربایجان همسایه ترکیه است فاصله اینجا تا اصفهان خیلی دور بوده است.ضمن اینکه ظاهرا هم پهپاد های ایرانی محل حادثه را پیدا کردهاند و نوبت به کمک های روسیه و ترکیه نرسیده است.
  
8- جانشین رئیس جمهور کیست؟‌
اصل 131 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد.
 
 و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.
 
9- چطور ممکنه ۱۲ ساعت پیدا کردن بالگرد رییس جمهور طول بکشه؟
پاسخ به یک شبهه اگر براتون سؤاله که چطور ممکنه ۱۲ ساعت پیدا کردن بالگرد رییس جمهور طول بکشه باید خدمتتان عرض کنم که:
 
ایالات متحده آمریکا که‌ دارنده پیشرفته ترین ارتش تاریخ بشر با بیشترین ماهواره‌های فضائیه، چند وقت پیش، ۲ شبانه روز تمام توانش رو گذاشت تا لاشه جنگنده فوق پیشرفته F35 خودش رو نه در کوهستان جنگلی صعب‌العبور بارونی و پر مه بلکه در دشتی با هوای صاف گم کرده بود رو پیدا کنه، پس با تحقیر ایران و ایرانی ، تحلیل درستی ارائه نمیدین الزاما.
 
10- علت تهمت زدن به رئیس جمهور مثل تهمت شش کلاسه بودن چه می باشد؟
به این حرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران دقت کنید:
 
فرمودند: رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد.
 
 برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
 
رهبری تاکید کردند که آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، یک مصداق حرف رهبری همین تهمت بوده است. و الا هزاران تهمت ناروا به ایشان زده شد، ولی صبورانه پاسخ نداد و بکارش ادامه داد.
 
تهمت از ریشه «تهم» و در لغت به معنی بوی گندیدگی و فساد است. فسادی که نتیجه حب وبغض و کینه و حسادت و نرسیدن به خواسته های دنیایی است. دنیایی که فقط فکر میکنی برای تو پایانی ندارد.
 
بخصوص اگر عالم مجاهدی مثل رئیسی فقط برای خدمت به مردم در انتخابات شرکت کرده باشد.آنوقت طرف مقابلت درحالی که ترا بهتر از خودش می شناسد چنگ به هر ریسمانی و دروغی و تهمتی بزند تا برای رای گرفتن مردم رافریب دهد.
 
شهید حجة الاسلام سید ابراهیم رئیسی پس از اتمام دوره سطح حوزه ، توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث» در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل دهد.
 
شهید سید ابراهیم رئیسی با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، موفق به اخذ مدرک عالی ترین سطح حوزه (سطح چهار) شد و در نهایت رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد.
 
و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل شد. پایان نامه دکتری آقای رئیسی با محقق داماد بود و با نمره ۲۰ پذیرفته شد.
 
از منظر روانشناسی در ضرب‌المثلی می‌گویئم: «کافر همه را به کیش خود پندارد.» مانند همه مثل‌هایی که حکایت از خرد گروهی قوم ایرانی می‌کند.
 
این مورد هم به یک واقعیت روان‌شناختی اشاره دارد که نام آن فرافکنی است. به این معنی که فرد، خصوصیات بد و نامناسب خود را ناخودآگاه به انسان‌های دیگر، جانداران و حتی به محیط نسبت می‌دهد
 
تا از احساس حقارت، شرم و گناه رها شود. کسی که احساس می‌کند فرد بی‌عرضه‌ای است، اطرافیان خود را بی‌عرضه خطاب می‌کند
 
شخصی که توانایی دیگران را به مفهوم تاکید بر ناتوانی خود می‌پندارد، می‌کوشد با نفی خوبی‌های دیگران و با بدگویی و تهمت زدن به آنها، اسباب رضایت خاطر خود را فراهم کند.
 
شخصی که مورد افترا قرار می‌گیرد ممکن است خویشاوند، همکار، رییس و هر کسی باشد. گاهی هم هنرمندان، دانشمندان و دولتمردان مورد تهمت و غیبت فردی قرار می‌گیرند که با آنها رابطه آشنایی ندارد.
 
 واقعا جه بسیار بودند که توانایی شهید دکتر رئیسی را نداشتند. نه در ظاهر نه در علم نه در بحث نه خطابه..نه درسیاست..نه درمجاهدت نه در صبوری.نه در ارتباط و تعامل با مردم.....لذا تنها راه مقابله را تهمت قرار دادند.
 
وای بر آنهایی که تهمت شش کلاسه بودن  و هزاران تهمت دیکر را به این سید بزرگوار زدند.حالا دنبال تابوت یا قبر او بگردید و حلالیت بطلبید، بعید نیست این سید شهید شما را  ببخشد. و الا روز قیامت برای شمای تهمت زننده هم نزدیک است. و باید پاسخگو باشید.
 
11- دلیل خوشحالی سران رزیم اسرائیل از سقوط هواپیما چیست؟
1- براندازی جمهوری اسلامی

زیرا آنها به براندازی جمهوری اسلامی ایران هستند.. براندازی یعنی ب تلاش برای تبدیل نظام اجتماعی حاکم و ساختارهای قدرت، قانون، و سلسله‌مراتب آن اشاره دارد. براندازی فرایند یا پردازشی است که به وسیلهٔ آن ارزش‌ها و اصول نظام حاکم را به تناقض رسانده یا به عقب بازمی‌گرداند.
 
2-  ترس از حمایت ایران از فلسطین
حمایت از فلسطین، انتفاضه و مبارزه با صهیونیسم و حامیانش از ارکان اصلی سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی ایران است(8). شهید رئیسی یکی از ارکان مهم عملیات وعده صادق بود. و یکی از مبارزان حقیقی بود، که با انداختن چفیه به گردن در عربستان شجاعترین دفاع را از فلسطین کرد.
 
3- ترس ازمحور مقاومت و فرماندهان و یاران آنها
ترس از فرماندهانی همچون سید علی خامنه‌ای (رهبر جمهوری اسلامی ایران)، بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) ، سید حسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله لبنان) ، فالح الفیاض (فرمانده کمیته حشد شعبی)، عبدالملک حوثی (رهبر انصارالله یمن)، اسماعیل هنیه (رئیس دفتر سیاسی حماس)
 
لذا هرکسی در کشورها محور مقاومت به هر دلیلی شهید یا کشته شود اسرائیل ها جشن می گیرند .لذا این امر عادی است که دشمن از کشته شدن دشمنش خوشحال می شود.
 
چیزی که هست این است که در مخور مقاومت شهادت  خرف اول است و دیگر هیج..اما در طرف مقابل صرفا دنیا هست ودیگر هیچ. آنها دنیا را فقط قبول دارند و کاری به آخرت ندارند.
 
 لذات فکر می کنند با کشته شدن یک یا چند نفر یا 37 هزار فلسطینی جایگاه خود را برای همیشه در دنیا ثابت خواهند کرد. کسانیکه خدا و وعد ه های خداوند را نادیده گرفته اند.
 
ازاسرائیلی ها میداننند که با شهادت دکتر رئیسی و سانحۀ سقوط بال‌گردِ حامل رئیس‌جمهوری و همراهان که به تعبیر رهبری به «درگذشت شهادت‌گونه» سیدابراهیم رئیسی داشته است. 
 
اگرچه رخدادی چنان مهم است که توجه تمام رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرده اما موجب تکانه در ساختار سیاسی ایران نخواهد شد.
 
دیدیم که آیت‌الله خامنه‌ای چگونه در فضای بیم و امید غروب ۳۰ اردیبهشت در سخنانی تصریح کردند: «نگران و دلواپس نباشید و اختلالی در ادارۀ امور ایجاد نخواهد شد.»
 
رزیابی‌های ارتش رژیم صهیونیستی حاکی از این است که هدف این رژیم برای «نابودی» جنبش حماس دست کم به ۶ ماه دیگر جنگ و درگیری نیاز دارد.
 
4- توجیه شکست جنگ غزه
در میادین جنگی نیز صهیونیست‌ها واقعاً باخته‌اند. تلفات سنگینی که این رژیم در میادین جنگ داده آن‌قدر زیاد است که، عدد سانسورشده و اعلامی آن از سوی صهیونیست‌ها، بیش از 2000 نفر است.
 
2هزار ژنرال و افسر و سرباز و... این در حالی است که عدد واقعی تلفات این رژیم بسیار بالاتر از این حرف‌هاست. حداقل دو یا سه برابر عدد اعلامی. دیروز اعلام شد، از شمال و مرکز غزه که صهیونیست‌ها مدعی بودند، به تصرف درآمده است، چندین موشک به سرزمین‌های اشغالی شلیک شد.
 
همچنین رسانه‌های عبری نوشتند، حماس توانسته است خود را در شمال و مرکز غزه، سازماندهی مجدد کند.
 
 فلسطینی‌هایی هم که از رفح می‌گریزند، به سمت شمال و مرکز غزه می‌روند. تک‌تک این تحولات یعنی، صهیونیست‌ها باخته‌اند. مگر این‌که کودک‌کشی و نوزادکشی را افتخار بدانیم! در این صورت صهیونیست‌ها حتماً برنده کودک‌کشی‌اند.
 
 ارزیابی‌های ارتش رژیم صهیونیستی حاکی از این است که «فروپاشی چارچوب‌های نظامی و حاکمیتی جنبش حماس در نوار غزه به عنوان بخشی از جنگ مستمر علیه این منطقه محاصره شده از هفتم اکتبر گذشته، به ۶ ماه دیگر جنگ نیاز خواهد داشت.»
 
به نقل از ایسنا روزنامه عبری زبان «هاآرتص» در این رابطه نوشت: «با وجود اینکه ارتش اسرائیل تعداد زیادی از نیروهای شاخه نظامی جنبش حماس را در جنگ از پای درآورده اما برآوردهای ارتش حاکی از این است که رهبران ارشد گروه‌های مقاومت و گردان‌های عزالدین القسام در نوار غزه تقریباً هیچ آسیبی ندیده‌اند.»
 
بر اساس ارزیابی‌های سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، «قابلیت‌های رهبری و توانایی‌های کنترلی جنبش حماس آسیب دیده اما نه به شکلی که امکان بازسازی و احیای آن وجود نداشته باشد.»
 
5- اسرائیل مفورترین کشور جهان
یکی از داغ‌ترین مصادیق منزوی و منفور بودن رژیم صهیونیستی، اتفاقی است که کمتر از دو روز پیش در مجمع عمومی سازمان ملل رخ داد یعنی رأی‌گیری برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل. نتیجه حیرت‌انگیز و مهم بود.
 
 برای نخستین‌بار 143 کشور به عضویت کامل فلسطین رای مثبت دادند و تنها 9 رای منفی بود. این اتفاق به قدری برای صهیونیست‌ها سنگین تمام شد که، نماینده این رژیم را به واکنشی رسوا در سازمان ملل واداشت. او دستگاه کاغذ خردکنی را به دست گرفت و منشور سازمان ملل را در آن گذاشت و....
 
در ادامه این سیرک، عکس یحیی سنوار را هم به دست گرفت و به حضار گفت شما با این کار به او به عنوان رئیس‌جمهور رای دادید! این واکنش جنون‌آمیز باعث تمسخر او از سوی برخی کشورهای دنیا و رسانه‌ها شد. همین رأی‌گیری و همین آراء نشان داد، صهیونیست‌ها در دنیا منزوی و منفورند.
 
به تجمعات دانشگاه‌های آمریکا و دنیا هم اگر رجوع کنید، این انزوا و نفرت را خواهید دید. بیش از 3 هفته است، بزرگ‌ترین، معتبرترین و خوشنام‌ترین دانشگاه‌های آمریکا و جهان، علیه اسرائیل شده‌اند.
 
 با وجود سرکوب، بازداشت و حتی شکنجه، دست از حمایت از ملت مظلوم فلسطین برنمی‌دارند. به این مهم هم توجه کنید که این قشر دانشگاهی، نخبه‌های کشورهای خودشان هستند.
 
 نخبه‌های دانشگاه‌های هاروارد، کلمبیا و.... این یعنی، نه آمریکا و نه صهیونیست‌ها، نمی‌توانند به معترضان، برچسب اراذل و اوباش بزنند تا سرکوب وحشیانه‌شان را توجیه کنند. [اگر چه برچسب «تروریست»، «عضو حماس» و «یهود‌ستیز»، «عامل ایران» و... می‌زنند اما این برچسب‌ها واقعاً نمی‌چسبد.
 
سناریوی رسانه‌ای اسرائیلی در واقعه شهادت آیت‌الله رئیسی
همزمان با اعلام سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور در کنار موج اتحاد و دعاهای مردمی و همچنین وحدت جریان‌های سیاسی و اجتماعی در ایران،‌ برخی کمپین‌های رسانه‌ای ملهم از سیاست‌های اسرائیلی نیز به منظور بهره‌برداری از این موقعیت به کار افتاده‌اند و این کارزارها امروز و با اعلام خبر شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش تشدید شده است. برخی از این سناریوها را می‌توان به این نحو خلاصه کرد:
 
1- اسرائیل و لاف در غربت:
 اگرچه اسرائیلی‌ها نه جرات و نه توان عملیات علیه رئیس‌جمهور ایران را ندارند و از روز گذشته نیز حتی در حد یک کلمه به صورت رسمی جرات لاف‌زنی درباره این واقعه را به خود نداده‌اند،
 
 امّا برخی اکانتهای بی‌نام و نشانی که احتمالاً با سیاست‌ها و پولهای صهیونیستی اداره می‌شوند، ‌لاف در غربت می‌زنند و قصد دارند از این نمد کلاهی هم برای صهیونیست‌ها بدوزند.
 
اسرائیلی‌ها بویژه بعد از وعده‌ی صادق می‌دانند که در افتادن با ایران چه هزینه‌های سنگینی دارد؛ بنابراین صرفاً می‌توانند به صورت غیررسمی و بزدلانه،‌ و صرفاً برای برخی بهره‌برداری‌های اجتماعی و سیاسی علیه ایران چنین لاف‌هایی را در اکانت‌های مجعول بزنند. ادعاهایی که نباید وقعی به آنها گذاشت.
 
2-  اختلاف به جای وحدت:
 خبر سانحه برای رئیس‌جمهور از همان ابتدا وحدت ملی در ایران را آشکار کرد؛ با این حال همچون همیشه در چنین حوادثی، بلافاصله‌ خطی از جانب منافقین و مزدوران اسرائیلی برای اختلاف‌افکنی به میان آمد.
 
سناریوی رسانه‌ای که می‌کوشد به جای تقویت اتحاد، به افتراها و نزاعهای گروه‌ها و سلایق مختلف علیه یکدیگر بپردازد.
 
 و اگر این خطوط را وارسی کنیم، ‌اغلب در منشأ و ریشه به اکانتهای بی‌نام و نشانی می‌رسیم که در پوشش طرفداری از این یا آن چهره سیاسی یا اجتماعی، افتراهای رایگانی را مطرح کرده و به نزاع و شکاف‌ها دامن زده‌اند.
 
3-  الهامات شیطانی علیه همسایگان:
ارتقای روابط ایران با همسایگان از سیاست‌های اصلی دولت آیت‌الله رئیسی بوده و در این زمینه توفیقات مهمی نیز کسب کرده است.
 
 یکی از نمودهای توفیق این سیاست، بهبود روابط ایران با جمهوری آذربایجان، و آغاز بهره‌برداری از سد قیز قلعه‌سی که روز گذشته با حضور آقایان رئیسی و الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان انجام شد نیز از مصادیق پیش‌برد این سیاست بوده است.
 
 با این حال یک سیاست‌ رسانه‌ای صهیونیستی از روز گذشته بنا دارد بدون هیچ تحقیق و سند و مدرکی، با طرح ادعاهای بدون‌ پشتوانه، به مخدوش‌سازی این روابط بپردازد.
 
4- ترور آرامش روانی با دروغ‌های تکراری:
صبح امروز یک اکانت توئیتری که خود را به موساد منتسب می‌کند در خبر کاملاً کذبی نوشت که سردار رادان فرمانده فراجا ترور شده است!
 
این یک تاکتیک تکراری در برهه‌های اینچنینی است که آرامش روانی مردم را با شایعات و دروغ‌های پی در پی نشانه می‌رود. قاعدتاً مردم با دانستن این تاکتیک می‌توانند در برابر آسیب‌های آن مصونیت بیشتری پیدا کنند.
 
5- القای آشفتگی علیرغم انسجام کم‌نظیر
ایران: جمهوری اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته چندین بار حوادث اینچنینی و حتی سخت‌تر را پشت سر گذاشته است؛.
 
 در همان سالهای ابتدائی انقلاب، رئیس قوه قضائیه کشور، آیت‌الله شهید بهشتی و با فاصله کمی شهید رجایی و شهید باهنر نفرات اول و دوم اجرایی کشور به شهادت رسیدند.
 
با این حال به یمن حضور ولی فقیه زمان، امام خمینی(ره)،‌ کشور بدون مشکل و نگرانی آن برهه را با اقتدار پشت سر گذاشت.
 
 اساساً یکی از امتیازات بسیار اساسی وجود ولی فقیه در کشور همین است که در چنین حوادثی کشتی انقلاب و اداره کشور را به سلامت و مقتدرانه از تلاطم‌ها و طوفان‌ها عبور می‌دهد.
 
 در این برهه نیز با پیروی از امام خامنه‌ای که در برهه‌های بسیار سخت، اقتدار و تدبیر و صلابت خود را در عبور از این حوادث نشان داده‌اند، می‌توان بدون کمترین مشکل و هزینه از این شرایط عبور کرد.
 
6- اغتشاش به جای انتخاب:
 از ویژگی‌های ممتاز قانون اساسی ایران آن است که برای مواقع و رخدادهای مختلف پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم را تدارک دیده و در خود مندرج کرده است؛
 
 این میثاق ملی مشخص کرده است که در برهه‌ی‌ کنونی نیز دقیقاً چه روند مردمسالارانه‌ای برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید باید طی شود.
 
 اما سناریوهای صهیونیستی بسیار علاقمندند که بی‌ثباتی و اغتشاش را به جای انسجام و روندهای دموکراتیک بنشانند و در این راستا پیامهای دشنام‌آلود و تند برخی گروه‌ها و اقشار علیه یکدیگر را در دستور قرار داده‌اند.
 
 مقابله با این سناریو نیز از آن مسائلی است که قطعاً مدنظر گروه‌های سیاسی و اقشار مردمی در ایران هست و ان شاالله با هوشیاری، ناکام خواهد ماند. / تسنیم
 
8- ضریب دادن به توانمندی دشمنی
ضریب دادن به توانمندی دشمنی که در علبه بر قدرت نظامی و امنیتی محور مقومت در فلسطین و لبنان درمانده شده و هچنان دنبال پیدا کردن یحیی السنوار در یک باریکه ۳۶۰ کیلومتر مربعی هستند و نمی‌توانند. رژیم صهیونیستی بعد از ضربه جانکاه و عمیق در وعده صادق به این زودی کمر راست نخواهد کرد.
 
9- ظلم به خودی و محبت به دشمن
اینکه هر اتفاقی روی دهد، فضای مفت مجازی را رها دیده و هی آن را به دامن صهیونیست‌ها ببندیم، آن‌ها کار نکرده را هم به نام خودشان سند خواهند زد.
 
 باید در این زمینه‌ها دقت نظر کافی و صوری و شکیبایی داشت. در حالی که هنوز چیزی مشخص نیست، نسبت دادن این حادثه به دستگاه‌های رژیم اشغالگر - در حالی که هیچ ارتباطی هم به آن‌ها ندارد - ظلم به خوبی و محبت به دشمن است.
 
10- نداشتن محتوا و ناتوانی در تولید
در عرصه رسانه باید با هوشیاری و دقت کار کرد. حتی کار کردن توئیت‌ها، خبرها و گزارش‌های دشمن بدون توضیح واضحات برای مخاطب باز هم خدمت تمام و کمال به دشمن است.
 
به دلیل نداشتن محتوا و ناتوانی در تولید آن، به سراغ ساده‌ترین کار می‌روند و هر رویدادی را به ناف صهیونیست‌ها می‌بندند در حالی که آن‌ها این روزها به شدت درگیر بحران‌های داخلی خودشان و جنگ با غزه و لبنان هستند.
 
11- در زمین دشمن باری نکنیم.
خواهش می‌کنم با دقت بیشتر و با حوصله و صبر مضاعفی در این مسائل ورود کنند و بدانند که با این کارها به سادگی و بدون آنکه بخواهیم در زمین دشمن بازی کرده و می‌کنیم.
 
 این موضوعی مهم در عرصه رسانه است، جایی که دشمن در این ۸ ماه به شدت در آن شکست خورده و حالا ما می‌خواهیم به دلیل ندانستن او را در این عرصه پیروز کنیم.
 
پی نوشت:
1.تحف العقول‏، ابن شعبه حرانى، حسن بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اکبر، جامعه مدرسین‏، قم‏، چاپ دوم، ‏1404 / 1363 ق‏، ص 356، (و من حکمه ع)
2.. الکافی، همان، ج 8‏، ص 23، ح 4، (خطبة لأمیر المؤمنین ع و هی خطبة الوسیلة)؛ الأمالی (للصدوق)،
3.ردآوری از: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، 1390، ص 14.
4. کنز العمّال، ح ۱۱۲۰۵.
5. کنز العمّال، ح ۱۱۲۰۳.
6.الحدید، آیه ۱۹.
7. بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۱۷۳، ح ۶.
8.بیانات زهبری در مراسم گشایش کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین‌: ۱۳۸۰/۰۲/۰۴
 
منابع:
برگرفته شده از بعضی شبهات فضای مجازی در پیام رسان ایتا
https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=56409
https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/408945
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa4061
https://www.x-shobhe.com/hadis/13290.html
https://www.mehrnews.com/news/6113709
https://navideshahed.com/fa/news/386102
https://www.mashreghnews.ir/news/91503
https://kayhan.ir/fa/news/287985
https://pasokhgoo.ir/node/82409
 https://vista.ir/w/a/16/jm72f


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک عید سعید قربان
play_arrow
استوری تبریک عید سعید قربان
معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سروش و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دیلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دیلان و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آریانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آریانا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آیدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دارا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم دارا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلما و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم سلما و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رادین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رادین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم ویدا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم زاهد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم زاهد و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عارفه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم عارفه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیوا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم هیوا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رزا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم رزا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوزیه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم فوزیه و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
نظر حاج قاسم سلیمانی درباره فلسطین
play_arrow
نظر حاج قاسم سلیمانی درباره فلسطین