غذا برای وزن گیری کودک 6 ماهه

شش ماهگی زمان مناسبی برای شروع تغذیه تکمیلی نوزاد و آشنایی او با طعم‌های مختلف است. نوزاد در هر ماه از رشد خود به منابع غذایی متفاوتی نیاز دارد. شروع غذای جامد برای نوزاد اگر زودتر از موعد یا دیرتر از موعد باشد، عواقب خاص خودش را دارد. بنابراین غذاهای مناسب نوزاد را از زمان مناسب شروع کنید. برای غذا دادن به کودک شش ماه خود وقت بگذارید و به تدریج او را با انواع طعم‌ها، مزه‌ها و خوراکی‌ها آشنا کنید. اما فراموش نکنید که شیر دادن به نوزاد همچنان باید ادامه داشته باشد.
4 ساعت و 2 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
غذا برای وزن گیری کودک 6 ماهه

تاثیر غذا برای وزن‌گیری نوزاد

تهیه غذای کودک شش ماهه و بالاتر کمی راحت است. زیرا این زمان تغذیه تکمیلی نوزاد شروع می‌شود. هرچه از سن او می‌گذرد، غذاهای کمکی بیشتری به رژیم غذایی نوزاد اضافه می‌شود که به وزن‌گیری او کمک بسیاری می‌کند. غذا برای وزن گیری نوزاد در هر ماه تنوع بیشتری پیدا می‌کند. اگر مادر به اندازه کافی برای تغذیه نوزاد و کودک خود وقت بگذارد، به خوبی می‌تواند سبد غذایی نوزاد را غنی کند، غذا خوردن را به او یاد بدهد و در کنار آموزش این مهارت، شکم نوزاد را از مواد غذایی خوب و مغذی پر کند.  تغذیه تکمیلی نوزاد بعد از شش ماهگی و با موادی آغاز می‌شود که معمولا نوزادان حساسیت کمتری به آن نشان می‌دهند. در این بین حتما به موضوع نکاتی برای استفاده و نگهداری از غذای کودک نیز توجه کنید. 
 

انواع غذا برای وزن‌گیری نوزاد شش ماه

 
1. فرنی آرد برنج
با توجه به اینکه حساسیت نوزاد به برنج کمتر از گندم است، لذا شروع تغذیه کمکی نوزاد با آرد برنج است. فرنی آرد برنج یک غذای کمکی برای نوزاد است که با آب یا با شیر مادر تهیه می‌شود. فراموش نکنید که هنوز زمان استفاده از پروتئین گاوی فرا نرسیده است. زیرا آلرژی به این نوع پروتئین در کودکان معمولا زیاد است و معده آنها توانایی هضم این پروتئین را ندارد.  توصیه می‌کنیم از آرد برنج کارخانه‌ای و صنعتی استفاده نکنید. کمی برنج مرغوب را خیس کنید، بعد از آبکشی در پارچه‌ ای پهن کنید و اجازه دهید چند روزی برنج در سایه (فقط در سایه) خشک شود. سپس برنج را آرد و آسیاب کنید و از آرد حاصل برای دلبندتان فرنی تهیه کنید. 
 
2. حریره بادام
حریره بادام غذای کمکی دیگری است که برای وزن گیری و رشد نوزاد بسیار مفید و موثر است. اساسا بادام درختی منبع فوق‌العاده‌ای از مواد مغذی است که استفاده از آن به مادران باردار نیز توصیه می‌شود. حریره بادام را از بادام خوب و شیرین تهیه کنید.  برای طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد 6 ماهه، تعدادی بادام را چند ساعتی در آب گرم خیس کنید. سپس پوست آنها را بکَنید. کاملا پودر کنید. پودر بادام را با مقداری آرد برنج و شکر و آب مخلوط کنید و روی شعله بگذارید تا کم کم غلیظ شود. غلظت حریره بادام باید مانند شیر مادر باشد. 
 
3. سوپ‌ ها
سوپ‌ها بخش دیگری از غذای کمکی برای نوزادان بالا شش ماه هستند. دو هفته آخر ماه هفتم زمان مناسبی برای وارد کردن سوپ به سبد غذایی نوزاد است. این شکل از غذا برای وزن گیری نوزاد بسیار مناسب و موثر است. البته مادر باید تنوع استفاده از مواد خوراکی را در تهیه سوپ رعایت کند و رفته رفته مواد بیشتری به سوپ اضافه کند.  گوشت گوسفند به مرغ ارجحیت دارد و گوشت مرغ به گوساله. بنابراین توصیه می‌کنیم اولین سوپی را که برای دلبندتان تهیه می‌کنید، از گوشت گوسفند استفاده کنید. برنج، هویج و سبزیجات ترکیبات دیگری هستند که باید به سوپ اضافه کنید. بهتر است هر سه روز یک بار یک نوع سبزی جدید به سوپ اضافه کند. جعفری، گشنیز، لوبیا سبز، کدوسبز و کرفس سبزیجات مناسبی برای سوپ نوزاد در این سن هستند. تا قبل از یک سالگی از اسفناج استفاده نکنید. در عوض خودتان اسفناج بخورید تا مواد موثر آن از طریق شیر به دلبندتان برسد. سبزیجات را در لحظات آخر به سوپ اضافه کنید. استفاده از نمک و شکر در سوپ نوزادان توصیه نمی‌شود.
 
4. موز

در ۶ ماهگی، موز می‌ تواند به نوزادان داده شود. موز حاوی فیبرهای رژیمی، پتاسیم، ویتامین C و منبع بسیار خوبی از ویتامین B6 است و دارای انرژی غذایی بالا به همراه مواد مغذی با ارزش است.
 

۵. گلابی

گلابی می‌تواند به عنوان یکی از اولین مواد غذایی جامد کودک، به افزایش وزن او کمک کند. گلابی یکی از میوه‌هایی است که بسیار غنی از آهن بوده و همچنین منبع خوبی از فیبر های رژیمی، ویتامین B۶ و ویتامین C است.


۶. نخود فرنگی

نخود فرنگی یکی از سبزیجات پرطرفدار است که می‌توان آن ر به عنوان اولین ماده غذایی جامد در رژیم غذایی کودک قرار داد. در نخود فیبرهای رژیمی، تیامین، ویتامینC ، منیزیم، نیاسین، فسفر و ویتامین Aو B۶ بسیار زیادی وجود دارد.
 

۷. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک غذای عالی برای نوزاد است و از ۶ ماهگی می توان از آن استفاده کرد. پوره سیب زمینی، پنکیک و سوپ، اشکال مصرف آن هستند.
 

8. هلو

هلو را می‌توان بعد از ۶ ماهگی در رژیم غذایی کودک گنجاند. هلو غنی از فیبرهای غذایی، نیاسین، ویتامین A و به ویژه یک منبع خوب ویتامین C است و می‌تواند پس از ۶ ماهگی به عنوان پوره برای وزن گیری کودک مصرف شود.
 

9. کره

کره یکی از بهترین مواد غذایی برای کودک است و آن را می‌توان در تقریباً تمام مواد غذایی که کودک بعد از 6 ماهگی‌ اش می‌خورد، البته به میزان بسیار کم اضافه کرد.
 

10. خشکبار

خشکبار عبارتند از بادام، پسته، فندق و ... که دارای انرژی متراکم و بدون چربی چاق کننده هستند. خشکبار می توانند پودر شده و تقریباً در تمام غذاها مخلوط شوند.
 

۱1. گندم

استفاده از گندم در غذاهای کودک، افزایش وزن قابل توجهی را در نوزادان به همراه خواهد داشت. گندم یک منبع عالی از فیبر غذایی با چربی کم است. در سنین پایین‌تر سرلاک گندم بهترین گزینه به شمار می‌رود.
 

12. سرلاک

سرلاک خانگی یکی دیگر از مواد غذایی غالی برای وزن گیری کودک محسوب می‌شود. سرلاک می‌تواند ترکیب خوبی از غلات، آجیل و دانه های روغنی باشد.
 

13. روغن زیتون

روغن زیتون دارای چربی مفید بیشتری نسبت به روغن‌های دیگر است و گزینه‌ای سالم از روغن های گیاهی است. می‌توانید غذای کودک را با روغن زیتون تهیه کنید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.