روش و آداب ختم سوره تکاثر + متن و صوت

سوره تکاثر از سوره های مکی قرآن است در این مطلب به طریقه ختم و فضائل این سوره می پردازیم.
1 ساعت و 43 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره تکاثر + متن و صوت

آشنایی با سوره تکاثر

سوره تکاثر از سوره های مکی قرآن کریم و صد و دومین سوره از آن است که در جزء سی ام قرار دارد.سوره تکاثر میل انسان به زیاده خواهی و مال اندوزی را نشان می دهد.
 
نام گذاری سوره تکاثر
از آنجا که کلمه تکاثر در اولین آیه از این سوره آمده است این سوره را تکاثر می نامند.تکاثر در لغت یعنی یعنی چشم و هم چشمی و مسابقه دادن با یکدیگر در مال اندوزی و جایگاه اجتماعی.خداوند در سوره تکاثر مردم را به خاطر خصلتی که آنان را از خدا و سعادت واقعی غافل می کند یعنی مسابقه گذاشتن در جمع کردن مال و فرزند و یاور توبیخ می کند.همچنین آیت الله طباطبایی در کتاب المیزان در تفسیر این آیه می فرماید چنین افرادی خیلی زود نتیجه این سرگرمی های بیهوده را می بینند و در آینده ای نزدیک در مورد نعمت هایی که در اختیار آنان گذاشته شده، بازخواست می شوند که طبق روایات منظور از تعمت در این سوره اهل بیت (علیهما سلام) می باشد.در باب فضیلت قرائت این سوره نیز منقول است قرائت سوره تکاثر همچون قرائت هزار آیه از قرآن است.
 
شأن نزول سوره تکاثر
سوره تکاثر جزء سوره هایی است که آیات کوتاه دارند و در اصطلاح به این سوره ها مُفَصَّلات می گویند سوره تکاثر دارای هشت آیه، بیست و هشت کلمه و صدو بیست و سه حرف می باشد و شانزدهمین سوره ای است که بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شده است و اما در باب شان نزول این سوره در کتاب مجمع البیان طبرسی آمده است این سوره درباره دو قبیله از قریش، فرزندان عبدمناف بن قصی و فرزندان سهم بن عمر، نازل شد. آنان به یکدیگر فخر فروختند که اشراف ما بیشترند. پس اشراف یکدیگر را شمردند. اشراف بنی عبدمناف بیشتر از گروه مقابل شدند. به همین دلیل فرزندان سهم گفتند مردگانمان را بشماریم، تا اینکه رفتند و قبر ها را دیدند و آن ها را شمردند. پس از این کار، فرزندان سهم بیشتر از فرزندان عبدمناف شدند؛ زیرا آنان در جاهلیت بیشتر از دیگران بودند.
 
روایاتی درباره فضیلت سوره تکاثر
در کتاب الجامع الصغیر از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است هر کس سوره تکاثر را قرائت نماید در ملکوت ادا کننده شکر، خوانده می شود.
همچنین در کتاب الدرالمنثور باز از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است هر کس سوره تکاثر را در هنگام خواب با نیت صادق قرائت نماید هفتاد هزار حسنه به او داده می شود و هفتاد هزار گناه از او پاک می شود و هفتاد هزار درجه به او عطا می شود. قرائت کننده این سوره می تواند از خانواده ، همسایه و دوستانش شفاعت کند و خداوند سختی های برخورد با فرشتگان نکیر و منکر را برای او هموار می سازد.
در کتاب تفسیرالبرهان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) منقول است هر که سوره تکاثر را قرائت نماید خداوند درباره نعمت هایی که در دنیا به او داده است از او حسابرسی نکند و هر که هنگام باریدن باران آن را بخواند و وقتی آن را به پایان برد خداوند گناهانش را می آمرزد.
در کتاب ثواب الاعمال آمده است امام صادق (علیه السلام) درباره کسی که این سوره را قرائت می کند می فرماید هر کس سوره تکاثر را در نمازهای واجب یا مستحب خود بخواند خداوند برای او اجر و ثواب صد شهید را بنویسد و هر که ان را در نماز مستحبی بخواند برای او ثواب پنجاه شهید نوشته می شود و در نماز واجبش چهل صف از فرشتگان به همراه او نماز می گزارند.
 

طریقه ختم سوره تکاثر

1.اگر می خواهید به مالی عظیم دست یابید و به خیری برسید که در ذهن و تصورات نگنجد سوره تکاثر را روز دوشنبه یا چهارشنبه چهل بار بخوانید.
2.در روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده است هر کس در شب اوّل قبر میّت یعنی لیله الدفن دو رکعت نماز بگزارد و در رکعت اول بعد از قرائت سوره حمد دو بار سوره توحید و در رکعت دوم بعد از قرائت سوره حمد ده بار سوره تکاثر را بخواند و بعد از آن بگوید اللّهُمّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبْرِ ذلِکَ الْمَیِّتِ فلان یعنی:اللّهُمّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، خدایا ثواب آن را به قبر فلانی برسان  و به جای کلمه فلان نام میت را ببرد ثواب آن به آن میت خواهد رسید و این یکی از دو نماز وحشت است که در لیله الدفن خوانده می شود.
3.در روایتی از امام صادق (علیه السلام) امده است برای اینکه حاجتتان برآورده شود سوره تکاثر را بیست و دو مرتبه در خلوت بخوانید و بعد از آن هزار بار صلوات بفرستید و حاجت خود را بخواهید که خداوند نیز برآورده خواهد نمود.
4.اگر فرزند بیماری دارید جهت شفای فرزندتان پدر فرزند در شب دوشنبه دو رکعت نماز بخواند بدین صورت که در رکعت اول بعد از قرائت سوره حمد، یازده مرتبه سوره مبارکه تکاثر و در رکعت دوم بعد از قرائت سوره حمد، سیزده مرتبه سوره مبارکه تکاثر را بخواند و در پایان بعد از سلام نماز تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیه) را به جای آورده و سپس به سجده رفته صد مرتبه صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و آل او بفرستد و در دل خود با خدا پیمان بندد چنانچه فرزندش از این بیماری شفا یابد در یکی از سجده های شکر چهارصد مرتبه صلوات بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) و خاندان  او بفرستد آنگاه سر از سجده بردارد.این طریقه ختم برای شفای مریض بسیار مجرب است.
5.در روایات امده است اگر کسی از سردرد رنج می برد اگر سوره تکاثر را بخواند به اذن خداوند متعال دردش زایل می گردد.
6.هرکس سوره تکاثر را یک بار بخواند مانند این است که هزار آیه از قرآن را در یک روز خوانده است در باب صحت این مورد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است روزی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به اصحاب خود فرمود:آیا کسی از شما می تواند روزی هزار آیه بخواند؟ عرض کردند چه کسی می تواند روزی هزار آیه بخواند؟ فرمود آیا کسی از شما توانایی آن را ندارد که سوره تکاثر را بخواند؟
 
سوره تکاثر با ترجمه
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ حْمَـٰنِ الرَّ حِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ
تفاخر به بیشتر داشتن شما را غافل داشت
حَتَّیٰ زُرْ تُمُ الْمَقَابِرَ
تا کارتان و پایتان به گورستان رسید
کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
نه چنین است زودا که بدانید
ثُمَّ کَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
باز هم نه چنین است زودا که بدانید
کَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقِینِ
هرگز چنین نیست اگر علم الیقین داشتید!
لَتَرَ وُنَّ الْجَحِیمَ
به یقین دوزخ را می بینید
ثُمَّ لَتَرَ وُنَّهَا عَیْنَ الْیَقِینِ
سپس آن را قطعا به عین الیقین درمی یابید
ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ
سپس در همان روز است که از نعمت روی زمین پرسیده خواهید شد.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.