راهکارهای مقابله با تهدید نرم دشمن

در این نوشتار به بیان و تبیین راهکارهای مهم جهت مقابله با تهدید نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران می پردازیم.
7 ساعت و 56 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ف امامی
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای مقابله با تهدید نرم دشمن

طرح مسأله و ضروت بحث

یکى از سناریوهاى چالش زاى دورنماى عمق استراتژیک امنیت داخلى و خارجى نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران، احتمال بالاى گسترش دکترین براندازى نرم در سیاست خارجى امریکا علیه ایران است.

به عنوان مثال با توجه به تأثیر بالاى «لابى گرى» در فرایند قانونگذارى و اجرایى ایالات متحده، شواهد بیانگر گسترش فعالیت خصمانه لابى هاى ضد انقلاب است که با محوریت حقوق بشر فعالیت مى کنند به ویژه اینکه در انتخابات چهارم نوامبر 2008 (14 آبان 1387)، سناتورهاى دموکرات توانستند اکثریت کرسى هاى مجلس سنا را نیز به دست آورند و به صورت سنتى اکثریت غالب رجال سیاسى این حزب همواره تحت فشار لابى هاى صهیونیسم و ضد انقلاب از قانونمند شدن و عملیاتى کردن دکترین مهار جمهوری اسلامی ایران با استفاده از گفتمان هاى نرم افزار گرایانه مانند جنگ اقتصادى، جنگ روانى رسانه اى، جنگ اطلاعاتى و بى ثبات سازى امنیت اجتماعى حمایت کرده اند و شایسته است متولیان امر دورنما و شیوه هاى خصمانه تئوریسن ها و پیروان دکترین براندازى نرم را از رویکرد امنیت ملى رصد کرده و نسبت به مهار و خنثى سازى سناریوهاى تهدیدزا، اقدام هاى احتیاطى مناسب را در دستور کار قرار دهند.
در این نوشتار به بیان و تبیین راهکارهای مهم جهت مقابله با تهدید نرم دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران می پردازیم.
 

الزامات و خصوصیات براندازى نرم1

براندازى نرم به لحاظ ماهوى، کار روى فکر افراد است و در کل، عملى فرهنگى تبلیغى محسوب مى شود. به سخن دیگر، نوعى جنگ فرهنگى و عملیات روانى است. بر این اساس، برخى الزامات و خصوصیات آن مثل هر جنگ فرهنگى دیگر عبارت است از:
 
1. آزادى بالا:
پیش نیاز براندازى نرم، وجود جامعه اى آزاد و مردم سالار، مسئولانى غافل از حرکات دشمن و مردمى با سطح آگاهى پایین نگه داشته شده است. براندازى نرم در جوامعى که سطح آگاهى مردم بالا بوده و یا توان اطلاعاتى نظام در تشخیص حرکات دشمن بالا باشد، مؤثر نیست.
 
2. هوشمندى:
در عملیات فرهنگى نیاز به سطح بالایى از تخصص هاى گوناگون وجود دارد. از این رو، افراد درگیر در آن، اغلب از کسانى هستند که تحصیلات بالاى دانشگاهى دارند. مقابله با آن هم نیاز به هوشمندى و تحصیلات بالا دارد.
 
3. پرستیژ:
براندازى نرم عملى شیک و داراى پرستیژ تلقى مى شود. تهاجم نظامى در عرف جامعه بین المللى عملى مطلوب تلقى نمى شود، و مخالفت هاى بسیارى را برمى انگیزد، در حالى که عملیات فرهنگى را مى توان با پوشش هاى زیبا مانند دفاع از دمکراسى، آزادى و حقوق بشر انجام داد.
 
4. دراز مدت بودن:
عملیات فرهنگى زمان بر است و در کوتاه مدت جواب دهد.
 
5. فقدان تلفات ظاهرى:
در جنگ فرهنگى انسان ها در ظاهر کشته نمى شوند، اما وجدان و معنویت آنها قربانى مى گردد.
 
6. تنوع ابزارها:
ابزارهاى سیاسى، اقتصادى، دیپلماتیک، و حتى نمایش هاى نظامى مورد استفاده قرار مى گیرند. در این بین، رسانه ها نقش اول را ایفا مى کنند.
 
7. هزینه پایین:
هزینه هاى نبرد فرهنگى در مقایسه با نبرد نظامى بسیار ناچیز است.
 

چند راهکارهای مهم جهت مقابله با تهدید نرم

1. باور به هجوم و تهدید نرم
2. مهندسى فرهنگى
3. ایمن سازى
 
پیشگیرى از نفوذ عوامل فرهنگى دشمن
در طول تاریخ دشمنان اسلام در جهت مقابله با آرمان ها، ارزش ها و جوامع اسلامى همواره از سیاست نفوذ استفاده کرده و ضربه هاى مهلکى را به پیکره اسلام وارد آورده اند. امام راحل(ره) در جلد 7 صحیفه نور در این باره مى فرماید: «اکنون وصیت من آن است که نگذارند این دستگاه هاى خبرى و مطبوعات و مجله ها، از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند و باید همه بدانیم که آزادى به شکل غربى آن که موجب تباهى جوانان و دختران و پسران مى شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است».
 
 تولید علم و جنبش نرم افزارى
غرب در این تهاجم آرام و فراگیر و تهدید نرم از فن آورى پیشرفته ماهواره ها، سایت ها و رسانه ها و... استفاده مى کند. بنابراین اصلى ترین راه مبارزه آن است که با استفاده از آخرین دستاوردهاى علمى و تکنولوژیکى دانش ها و ارزش هاى اسلامى خود را در قالب هنرمندانه ترین فیلم ها، سریال ها، بازى هاى رایانه اى، نمایشنامه ها، کتاب ها، رمان ها و در قالب آثار هنرى دیگر مانند عرصه سینما و ... به جامعه و مخاطبین خود ارائه نماییم.
 

 مقابله با گروه هاى مروج فساد و ابزارهاى تهاجم فرهنگى

 عمق بخشى فرهنگى
یکى از راهکارهاى ماندگارى و اثربخشى پیام در ذهن و رفتار مخاطب این است که از حجم فعالیتهاى صورى احساسى و گذرا کم کنیم و به یک سرى برنامه هاى کیفى و محتوایى که از فرآیند تأثیرگذارى عمیق ترى برخوردار است بیافزاییم.
 
تقویت فریضه امر به معروف و نهى از منکر
از آنجا که فریضه مقدس امر به معروف و نهى از منکر استراتژى مقابله با هرگونه انحراف و کج روى در جامعه اسلامى باشد بنابراین مردم، بر مسئولین و فرهنگ سازان جامعه لازم است که براى جلوگیرى از نفوذ فرهنگ غرب و سلطه بیگانگان همواره این ارزش الهى را در جامعه زنده نگه دارند.
 
مبارزه با روحیه تجمل گرایى
امروزه اثر مستقیم روحیه تجمل گرایى بر واردات کالاى مصرفى لوکس و پیروى از مدهاى گوناگونى که حجم انبوهى از فرهنگ و ارزش هاى غربى را یدک مى کشند برکسى پوشیده نیست، از این رو بر مسئولین و مردم لازم است آفات و آثار منفى این فرهنگ را مورد توجه جدى قرار داده تا از تسلیم بى چون و چرا در برابر امواج ویرانگر این شبیخون فرهنگى در امان باشند.
 
تقویت امنیت فرهنگى
امنیت فرهنگى مهم ترین و نامحسوس ترین بعد امنیت اجتماعى و ملى است. چرا که در پرتو آن ملت مى تواند ضمن حفظ هویت فرهنگى خویش و بدون برخورد با موانع مسیر رشد و تکامل خود را طى نماید. در این راستا اگر هر نظام سیاسى نتواند و یا قادر نباشد متناسب با شرایط زمانى و مکانى به نیازهاى فرهنگى مردم پاسخ مناسبى بدهد و به شکل صحیح پیام ها و مبانى فرهنگى ملى و دینى را در جامعه ترویج نماید، در چنین شرایطى به طور طبیعى زمینه براى نفوذ و رسوخ فرهنگ بیگانه و مغایر با نظام ارزشى در جامعه فراهم مى شود.
 

راهکارهاى مقابله با براندازى نرم3

براندازى نرم قابل خنثى سازى است مقابله با آن هزینه مادى چندانى ندارد اما به لحاظ روحى، از خودگذشتگى فراوانى را مى طلبد. دشمنان ما حماقت کرده اند و چگونگى عملکرد خود را افشا کرده اند. راه مقابله از طریق اجراى ضد پیشنهادهاى براندازى عملى است. در این باره، گفتنى است:
نظام اسلامى نباید اجازه دهد مخالفان نظام با یکدیگر متحد شوند، باید تفرقه را در میان آنها به شیوه هاى گوناگون مانند خرید برخى از آنان و یا نفوذ دادن برخى عوامل به درون آنها، دامن زد و اتحاد در بین خودى هاى نظام اسلامى را هر چند با هزینه معنوى بالا حفظ کرد.
 
نظام اسلامى نباید اجازه دهد عوامل نا اهل و نا محرم در پست هاى کلیدى نظام رخنه کنند. باید نظارت استصوابى شوراى نگهبان را بر انتخابات مختلف جدى گرفت تا وابستگان دشمن امکان نفوذ نیابند. تأیید صلاحیت، حفاظت اطلاعات و حراست ها باید تقویت شوند. نظام اسلامى باید براى تقویت بصیرت نظامیان تلاش بیش ترى کند تا مبادا دشمنان افکار نظامیان را که نگهبانان این سرزمین هستند معطوف خود سازند و دوباره سلطه غارتگرانه خود را بر این سرزمین مقدس برقرار نمایند.
 
از ارتباطات مشکوک بین مخالفان نظام و بیگانگان باید جلوگیرى کرد. حتى در خصوص برخى مقامات متوسط نظام نیز باید نظارت داشت تا مبادا دشمن آنان را فریب دهد. در برخورد با عوامل دشمن باید با قاطعیت عمل کرد و از جوسازى رسانه هاى غربى بیمى به خود راه نداد.
 
رسانه هاى متعهد به نظام اسلامى باید خشونت گرى مخالفان نظام را افشا کنند تا نتوانند مردم را فریب دهند و خود را اشخاصى محترم جا بزنند. باید آگاهى هاى سیاسى اقتصادى مردم را درباره مسائل اساسى کشور افزایش داد و شایعه پردازى هاى رسانه هاى دشمن را با بیان به موقع و مکرر واقعیت ها خنثى ساخت. رسانه هاى متعهد و آرمانگرا، باید روحیه امید و مقاومت را در مردم تقویت کنند و اعتماد آنان به مسئولان عالى رتبه نظام اسلامى را افزایش دهند.
 
اطاعت از رهبرى و همراهى با روحانیت متعهد در خط رهبرى را باید جدى گرفت، باید معنویت و انگیزه الهى را تقویت کرد. قدرت طلبى و هواپرستى از مهم ترین لغزشگاه هایى است که آدمى را در دامن دشمنان دین مى اندازد. به همین دلیل درس دهاى اخلاق را باید جدى گرفت و از اساتید خود ساخته بهره مند گردید.
 
با کسانى که به هر دلیل از نظام اسلامى کدورتى پیدا مى کنند نباید چنان رفتار کرد که در دام دشمنان گرفتار شوند. باید با مهر و محبت براى جذب دوباره اینان کوشید و تلاش دشمن را ناکام گذاشت.
 
همچنین باید با عواملى که موجبات نارضایتى مردم از اقتصاد مملکت را فراهم مى سازد، مبارزه اى جدى داشت، عواملى مانند تورم، بیکارى، فساد ادارى و امثال آن.
 

راهکارهاى مقابله با جنگ نرم4

راهکارهاى جمهورى اسلامى ایران براى مهار دکترین براندازى نرم.
آسیب شناسى افزایش توزیع و مصرف موادمخدر در ایران از رویکرد امنیت ملى.
با توجه به افزایش تنوع تولید و تغییر الگوى مصرف موادمخدر، آسیب هاى جدى آن بر امنیت اجتماعى و تسهیل براندازى در سکوت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، توصیه مى شود مجلس شوراى اسلامى در تعامل و هم اندیشى با نمایندگان «ستاد مبارزه با مواد مخدر»؛ از رویکرد امنیت ملى تصویب طرح جامع قانون مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار قرار دهد.
 
مجلس شوراى اسلامى مى تواند بخشى از ابزارهاى مقابله با مواد مخدر را در چارچوب قانونمند کردن طرح نظام جامع امنیت اجتماعى پى گیرى نماید.
 
از طرفى افزایش رایزنى میان معاونت امنیتى انتظامى وزارت کشور و یا فعال سازى دیپلماسى پارلمانى از طریق تعامل سازنده کمیته هاى امنیتى پارلمانى سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان، مى تواند زمینه هاى انعقاد تفاهم نامه هاى دفاعى پارلمانى سه جانبه با محوریت مبارزه با مواد مخدر را عملیاتى نماید.
 

حمایت تقنینى ـ نظارتى و اجرایى از توسعه زیرساخت هاى جنگ رایانه اى

یکى از تهدیدات راهبردى نرم افزارگرایانه، نفوذ هکرهاى مهاجم براى آسیب رسانى به شبکه هاى وب نهادهاى استراتژیک نظام با هدف «جاسوسى اینترنتى» و یا رخنه اطلاعات گمراه کننده با هدف تخریب شبکه اطلاعات ملى است که عمق و دامنه کاربرى آن در سطوح منطقه اى و جهانى روز به روز در حال افزایش است.
 
براى آگاهى متولیان امر نسبت به اهمیت روزافزون جنگ هاى رایانه اى، شایسته است به عنوان مثال اشاره شود کشورى مانند چین با هدف توازن راهبردى قدرت نرم سرمایه گذارى هنگفتى را براى توسعه جنگ هاى رایانه اى هزینه کرده است به طورى که موفق شده است به سیستم هاى کامپیوترى نهادهاى نظامى امنیتى ایالات متحده نفوذ نماید. این کشور در سال 70 نزدیک به ده شرکت دفاعى آمریکا مانند «ریتون»، «مارتین لاکهید»، «بوئینگ»، «نورتروپ گرومن»، «سیستم نرم افزارى برنامه ریزى جنگنده هاى نیروى هوایى»، «سیستم برنامه ریزى مأموریت بالگردهاى ارتش» و فایل هاى فضانوردان ناسا را مورد دستبرد اینترنتى قرار داد و در بودجه دفاعى سالانه خود، ردیف هایى را براى تقویت هر چه بیشتر «قابلیت هاى جنگ رایانه اى» اختصاص داده است.
 
در این راستا شایسته است وزارتخانه هاى دفاع و اطلاعات و ستاد کل نیروهاى مسلح با تبیین آموزش هاى راهبردى، بستر مقابله هدفمند با آسیب هاى جنگ رایانه اى و تقویت عمق استراتژیک نظام در محیط سایبر را فراهم کنند.
 

آسیب شناسى پیامدهاى اجتماعى جنگ اقتصادى

توصیه مى شود کارگزاران نظام براى مقابله با جنگ اقتصادى و گسترش تحریم هاى احتمالى؛ اقدام هاى زیر را مورد توجه قرار دهند:
ـ کارگزاران نظام، دورنماى «بحران مالى جهانى»، کاهش قیمت نفت و بالتبع احتمال بالاى عدم تحقق منابع مالى ردیف هاى بودجه را از رویکرد امنیت ملى بررسى کرده و در مصاحبه ها و یا تبلیغات انتخاباتى از وعده هایى که مى تواند سطح انتظارات جامعه را افزایش و حباب کاذب را تشکیل دهد، پرهیز نمایند زیرا مى تواند ضریب اعتماد جامعه به کارگزاران نظام را کاهش دهد.
 
ـ ردیف هاى بودجه سالانه بصورت واقع گرایانه و متناسب با کف درآمدهاى واقعى تدوین و تصویب شود.
 

قانونمند کردن مقابله با جرایم سایبر و تلفن همراه

یکى از حوزه هایى که عمق و دامنه تهدیدات نرم را گسترش مى دهد، رشد فزاینده جرایمى است که در محیط هاى مجازى و سایبر به وقوع مى پیوندد و به صورت مستقیم امنیت اجتماعى را تهدید مى کند که شایسته است ظرفیت هاى تقنینى، نظارتى و اجرایى بازدارنده و مناسبى براى مهار آنها در دستور کار متولیان امر قرار گیرد:
 
برخى مصادیق جرایم سایبر که در زیرمجموعه تهدیدات نرم افزارى قرار مى گیرد، عبارتند از:
ـ افزایش نشر بلوتوث هاى شخصى و خانوادگى به ویژه افراد مشهور در حوزه هاى ورزشى و هنرى؛
ـ افزایش انتشار بلوتوث هاى مستهجن و غیر اخلاقى؛
ـ گسترش شایعات براندازانه و یا تبلیغ علیه نظام توسط پیام هاى کوتاه تلفن همراه؛
ـ گسترش وبلاگ هاى براندازانه؛
 
یکى از شیوه هاى جنگ نرم در محیط هاى سایبر (اینترنت)، گسترش هدفمند و روزافزون وبلاگ نویسى توسط برخى افراد، گروه ها یا سازمان هاى مخالف نظام جمهورى اسلامى ایران است.
 
وبلاگ هاى ساختارشکن و برانداز که معمولا به سادگى ایجاد شده و نیاز به تخصص بالاى بلاگرها ندارد، به راحتى در محیط هاى مجازى به یک هویت مستقل تبدیل و بدون اینکه شناسایى شوند به ترویج عقاید براندازانه اقدام مى کنند.
در این راستا افزایش تعامل و هم اندیشى میان کارشناسان وزارتخانه هاى اطلاعات، فناورى ارتباطات، قوه قضائیه، قوه مقننه و پلیس امنیت اجتماعى و اخلاقى ناجا و یا معاونت فرهنگى ـ اجتماعى ناجا مى تواند در ارتقاء اثربخشى راهکارهاى بازدارنده و یا اقدام هاى تنبیهى مفید واقع شود.
 

حمایت تقنینى و مالى از تعمیق قدرت نرم نظام در محیط هاى مجازى

یکى از شاخصه هاى دورنماى جنگ هاى پیش رو، سرمایه گذارى کشورها بر مقوله «جنگ اندیشه در محیط هاى مجازى» است و کشورى موفق خواهد بود که بتواند زمینه هاى حداکثر بهره ورى از محیط هاى وب با جدیدترین شیوه هاى دانش دیپلماسى عمومى را فراهم کند؛ زیرا دانش افزایى و هوشمندسازى آنلاین جامعه در برابر تهدیدات نرم، آستانه مقاومت ملى و کارآمدى نظام در محیط هاى مجازى را ارتقاء مى دهد.
 
توصیه مى شود برخى نهادهاى راهبردى نظام مانند وزارتخانه هاى اطلاعات، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامى، صدا و سیما، حوزه علمیه قم و سازمان تبلیغات اسلامى؛ بخشى از کارویژه هاى عملیاتى خود را به سمت روزآمد کردن شیوه هاى مقابله با تهدیدات نرم و جنگ روانى رسانه اى متمرکز نمایند به ویژه اینکه اکثریت غالب مخاطبان خبر رسانى آنلاین را اقشار فرهیخته، دانشجویان و دانش پژوهان تشکیل مى دهند که نقش مهمى را در نهضت نرم افزارى تولید علم و تحقق دانشگاه اسلامى بر عهده دارند.
 
از طرفى انعکاس آنلاین مناسب تحولات خبرى و اقدام هاى مثبت مجلس شوراى اسلامى در محیط هاى وب به عنوان مهم ترین نهاد قانونگذارى کشور که از شاکله مردم سالارى برخوردار است، در تحکیم و انسجام بخشى به روابط جامعه با وکلاء ملت و بالتبع تقویت بنیان هاى مشروعیت نظام تأثیرگذار بوده و مى تواند گستره هم اندیشى مجازى مجلس با کانون هاى فکرى و شبکه نخبگان را افزایش دهد که این تعامل نرم افزارى مى تواند در بهینه سازى تصویب طرح و لوایح، مصوبات مجلس، بازتاب سنجى ضریب اقناع سازى مصوبات در میان نخبگان فکرى، کارآمدسازى کارویژه هاى تقنینى نظارتى و در نهایت ارتقاء دیپلماسى پارلمانى مجلس هشتم مفید واقع شود.

راهکارهای مقابله با تهدید نرم دشمن
 

مقابله با ایجاد و گسترش فرقه هاى ساختگى

یکى از توصیه هاى تئوریسین هاى دکترین براندازى نرم، فرقه سازى با هدف تضعیف وحدت ملى و انسجام اسلامى است، به طورى که هم اکنون شاهد گسترش افراد و گروه هایى هستیم که با عناوینى مانند ارتباط با امام زمان علیه السلام و یا پیامبران؛ بنیان هاى اعتقادى جامعه را هدف قرار داده اند.
 
در این راستا وزارت اطلاعات و حوزه هاى علمیه به ویژه حوزه علمیه قم، نقش مهمى را در خنثى سازى تهدیدها و هوشیارى جامعه در برابر این نوع شیادان ایفا مى کنند.
 

قانونمند کردن نظام جامع دیپلماسى فرهنگى جمهورى اسلامى ایران

یکى از راهکارهاى تکلیف گرایى کارگزاران نظام به رهنمودهاى رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی) پیرامون هوشیارى مسئولین در برابر تهاجم نرم افزارى ناتوى فرهنگى؛ قانونمند کردن نظام جامع دیپلماسى فرهنگى با هم اندیشى وزارت امور خارجه، مجلس شوراى اسلامى و متولیان فرهنگى است که در صورت تحقق مى تواند حداکثر بهره ورى بهینه از ظرفیت ها و بالتبع عمق استراتژیک نرم افزارى نظام را توسعه دهد که برخى مصادیق آن عبارتند از:
- نظام مند شدن کارویژه دیپلمات فرهنگى از رویکرد امنیت ملى وابسته هاى فرهنگى سفارتخانه ها و دفاتر فرهنگى ایران در کشورهاى خارجى؛ نقش مهمى را در عمق بخشى به اقتدار برون سیستمى و مهار تهدیدات نرم ایفا مى کنند.
 
ـ هوشیارسازى متولیان فرهنگى نظام نسبت به ابزارها و شیوه هاى تهاجم نرم افزارى غرب.
 
ـ انعکاس جنایات گروه هاى تروریستى به ویژه سازمان منافقین در قالب عکس، تصویر، توزیع سى دى، بروشور و یا کتاب که در صورت سازماندهى مناسب مى تواند در تقویت تعامل میان گروه هاى دوستى پارلمانى جمهوری اسلامی ایران و کشورهاى میزبان براى افزایش فشار بر گروه هاى تروریستى مؤثر باشد.
 
ـ تدوین سازوکارهاى تقنینى و اجرایى مناسب براى افزایش تعامل میان نهادهاى داخلى و شوراى ایرانیان خارج از کشور.
 
ـ آشنا کردن ایرانیان و اتباع کشور میزبان با نقش مثبت و تأثیرگذار دولت و مجلس شوراى اسلامى در حوزه سازندگى و جنبش نرم افزارى تولید علم که در صورت بهره گیرى از شیوه هاى تبلیغاتى مناسب مى تواند تصاویر مناسبى را از اقتدار و رابطه سازنده دولت و مجلس در افکار اتباع کشور میزبان تداعى نماید و بخشى از سناریوى جنگ روانى رسانه اى غرب براى ترسیم فضاى اختلاف در داخل را خنثى نماید.

راهکارهای مقابله با تهدید نرم دشمن
 

توسعه صنعت توریسم و ترویج فرهنگ ایرانى ـ اسلامى

رایزنى هاى فرهنگى با آشنا کردن اتباع خارجى با اماکن سیاحتى زیارتى در قالب نمایش عکس، فیلم و یا توزیع بروشور، نقش مهمى را در علاقمندى جهانگردان براى سفر به جمهورى اسلامى ایران برعهده دارند که با مشاهده توسعه اقتصادى و سیاسى علیرغم تحریم هاى امریکا، مى توانند به صورت ناخود آگاه نقش سفیر جمهورى اسلامى ایران را در کشورشان بازى کرده و بالتبع بصورت غیر مستقیم بر تقویت قدرت نرم نظام در خارج از کشور کمک نمایند.
 
مجلس شوراى اسلامى نیز با تصویب قوانین مناسب و هدفمند کردن برخى تسهیلات لازم، مى تواند قدرت مانور دیپلمات هاى فرهنگى براى جذب جهانگرد را افزایش دهد.
 

مقابله با ایجاد و نشر شایعه هاى برانداز

امروزه با گسترش فضاى رسانه اى، جایگاه محیط هاى مجازى در جنگ هاى روانى نامتقارن و یا شایعه پراکنى هاى براندازانه تقویت شده، به طورى که گسترش رسانه ها، وبلاگ ها، وب سایت ها، پست الکترونیکى، پیامک هاى تلفن همراه و ... امکان ردیابى مرجع شایعه پراکنى را به کمترین میزان ممکن کاهش داده و امکان تبادل غیررسمى اخبار و اطلاعات نیز فراهم شده است.
 
با توجه به آسیب پذیرى امنیت اجتماعى نسبت به رواج شایعات و تلاش دشمن براى ترویج شایعه هاى سیاسى، امنیتى، اقتصادى و اجتماعى با هدف شکاف سازى و بى اعتمادى میان جامعه و سطوح حاکمیت، شایسته است متولیان امر به ویژه صدا و سیما و نهادهاى اطلاعاتى امنیتى ضمن تجزیه و تحلیل شایعات برانداز و ریشه یابى آنها، نسبت به پیامدهاى ترویج آن، جامعه را آگاه نمایند.
 
هر میزان اقدام هاى متقابل جمهورى اسلامى ایران ضعیف تر، ابزارها و شیوه هاى شایعه پراکنى دشمن قوى تر و منسجم تر و همچنین موضوع شایعه حساس برانگیزتر باشد، سرعت و ضریب تأثیر شایعه نیز افزایش مى یابد.
 
آنچه مسلم است با نزدیک شدن به رقابت هاى انتخاباتى و یا در شرایط بحرانى، حجم و دامنه شایعه سازى هاى براندازانه با هدف مختل کردن ثبات نظام تصمیم گیرى و یا اختلاف افکنى میان کارگزاران نظام افزایش مى یابد.
 
برخى از راهکارهاى مقابله با شایعه هاى برانداز عبارتند از5:
- نادیده انگاشتن شایعات ضعیف و پاسخ غیر مستقیم به آن مانند نشان دادن تصاویر فردى که شایعه فوت و یا قتل وى منتشر شده و یا انعکاس حضور گسترده مردم در راهپیمایى هاى سالروز پیروزى شکوهمند انقلاب اسلامى و یا مشارکت گسترده در انتخابات براى مقابله با شایعه وجود شکاف میان جامعه و حاکمیت.
 
- پاسخ شایعه با شایعه که در عملیات روانى متقابل کاربرد دارد.
 

اجتناب از ارسال اطلاعات طبقه بندى شده در محیط هاى سایبر

با توجه به اینکه سرورهاى پست هاى الکترونیکى مانند جى میل در کشور ایالات متحده قرار داشته و احتمال ارتباط آنها با شبکه هاى جاسوسى رژیم صهیونیستى و امریکا، شایسته است کاربرانى که به نحوى با مطالب محرمانه مرتبط هستند از ارسال آنها به سایر افراد به صورت ایمیل بصورت جدى خوددارى نمایند زیرا ضریب اعتماد به حفاظت از اطلاعات طبقه بندى شده در محیط هاى مجازى بسیار پایین است؛ همچنین شایسته است از فایل هاى محرمانه و طبقه بندى شده در بلوتوث هاى تلفن همراه خوددارى شود؛ زیرا در صورت سرقت و گم شدن تلفن همراه و یا فراموشى کاربر به غیر فعال کردن بلوتوث؛ این سناریو محتمل است که افراد سودجو و یا جاسوس با بکارگیرى نرم افزارهایى خاص در جهت حذف و یا دستیابى به اطلاعات طبقه بندى شده اقدام نمایند.
 

تقویت قدرت نرم نیروهاى مسلح

- حمایت هاى تقنینى اجرایى از توسعه قدرت نرم سازمان مقاومت بسیج.
- مشارکت افزایى ساختارهاى نیروهاى مسلح در طرح هاى عمرانى و جهاد سازندگى مانند کارویژه هاى قرارگاه سازندگى خاتم الانبیاء.
- تأکید بر آینده پژوهى، مدیریت دانش دفاعى و افزایش تعامل میان مخازن تولید فکر با متولیان نظامى، انتظامى، امنیتى و اطلاعاتى با هدف تقویت جنبش نرم افزارى تولید علم در راستاى منویات رهبر فرزانه انقلاب.
- ایجاد و تقویت سازمان آینده پژوهى و فناورى هاى نوین در ساختار نیروهاى مسلح.
- دانش افزایى و توسعه فنى حرفه اى نخبگان نیروهاى مسلح در چارچوب اصل تحقیق و توسعه.
- تحکیم بنیان هاى فرهنگى و عقیدتى ـ سیاسى نیروى انسانى.
 

آسیب شناسى بحران اقتصاد جهانى از رویکرد امنیت ملى

با توجه به اینکه پیش بینى مى شود بحران اقتصاد جهانى در کوتاه مدت حل نشود، شایسته است کارگزاران نظام نسبت به آسیب شناسى پیامدهاى این بحران مانند کاهش قیمت جهانى نفت و تأثیر آن بر عملیاتى شدن منابع مالى ردیف هاى بودجه اى مصوب، از رویکرد امنیت ملى برخورد شوند به ویژه اینکه بخش مهم منابع مالى بودجه پیشنهادى به مجلس شوراى اسلامى از درآمدهاى صادراتى نفت، گاز و محصول پتروشیمى به دست مى آید و تداوم کاهش قیمت انرژى مى تواند به کسرى بودجه، کاهش صادرات، افزایش واردات و تهدید ثبات امنیتى سرمایه گذارى در بورس منجر شود.
 

آسیب شناسى ماهیت تهدیدهاى فراروى نظام جمهورى اسلامى ایران

در علم «مدیریت استراتژیک» امنیت به معناى فقدان تهدید در عمق استراتژیک داخلى و خارجى است و متولیان نهادهاى نظامى، انتظامى، امنیتى و اطلاعاتى شایسته است در گام اول با رویکرد «معرفت شناسى و ماهیت شناسى» نسبت به شاخص گذارى، توصیف و طبقه بندى تهدیدهاى فراروى نظام اقدام نمایند تا حداکثر بهره ورى از پتانسیل هاى بالقوه و بالفعل منابع قدرت حاصل شود.
 
مهم ترین تهدیدهایى که مى تواند ثبات امنیتى یک نظام سیاسى رابا چالش مواجه کند طبق دسته بندى زیر قابل تفکیک است:
آسیب شناسى دورنماى مطالعات ادعایى امریکا و تأثیر آن بر ثبات امنیت اطلاعاتى، اجتماعى و اقتصادى کشور.
 
یکى از ابزارهاى جنگ نرم ایالات متحده براى دستیابى به اطلاعات و اسناد طبقه بندى شده نظامى و هسته اى، استفاده ابزارى از معاونت پادمان آژانس اتمى است. به عبارتى بررسى متن گزارش هاى مدیرکل آژانس به صورتى است که به جاى اینکه محمد البرادعى نقش متولى یک سازمان بى طرف را ایفا نماید، به وکیل مدافع مطالعات ادعایى امریکا در آژانس تبدیل شده است. به عنوان مثال به تاریخ 19 نوامبر 2008 (29 آبان 1387) وى چهاردهمین گزارش دو پهلوى خود پیرامون فعالیت هاى هسته اى ایران به شوراى حکام را ارائه کرد که برخى نکات قابل تأمل آن عبارتند از:
بند 15 گزارش طورى تنظیم شده که مى تواند تداعى کننده شائبه وجود فعالیت هاى هسته اى نظامى در ایران باشد و در آن مدیرکل آژانس اعلام کرده «هنوز برخى موضوع هاى مهم باقى مانده که در گزارش هاى قبلى به آنها اشاره شده و براى اثبات عدم وجود اهداف نظامى لازم است، شفاف سازى صورت گیرد».
 
بندهاى 16، 17 و 19 گزارش طورى تنظیم شده که همکارى ایران در مورد مطالعات ادعایى غیرقانونى و غیرمستند آمریکا به عنوان یکى از پیش شرط هاى تأیید راستى آزمایى فعالیت هاى هسته اى ایران معرفى شده است. همچنین در بند 19 مدیرکل آژانس خواستار تصویب پروتکل الحاقى شده است که مى تواند عمق و دامنه بازرسى ها را به طور قابل توجهى افزایش دهد.
 
همچنین به صورت غیرمستقیم در مورد ماهیت فعالیت نیروگاه 40 مگاواتى آب سنگین اراک ابهام زایى شده است.
در بند 21 مدیرکل آژانس به صراحت همکارى هاى فراپادمانى ایران را براى اعتمادسازى کافى نمى داند.
 

نتیجه گیرى

یکى از سناریوهاى چالش زاى دورنماى عمق استراتژیک امنیت داخلى و خارجى نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران، احتمال بالاى گسترش دکترین براندازى نرم در سیاست خارجى امریکا علیه ایران است.
 
به عنوان مثال با توجه به تأثیر بالاى «لابى گرى» در فرایند قانونگذارى و اجرایى ایالات متحده، شواهد بیانگر گسترش فعالیت خصمانه لابى هاى ضد انقلاب است که با محوریت حقوق بشر فعالیت مى کنند به ویژه اینکه در انتخابات چهارم نوامبر 2008 (14 آبان 1387)، سناتورهاى دموکرات توانستند اکثریت کرسى هاى مجلس سنا را نیز به دست آورند و به صورت سنتى اکثریت غالب رجال سیاسى این حزب همواره تحت فشار لابى هاى صهیونیسم و ضد انقلاب از قانونمند شدن و عملیاتى کردن دکترین مهار جمهوری اسلامی ایران با استفاده از گفتمان هاى نرم افزار گرایانه مانند جنگ اقتصادى، جنگ روانى رسانه اى، جنگ اطلاعاتى و بى ثبات سازى امنیت اجتماعى حمایت کرده اند و شایسته است متولیان امر دورنما و شیوه هاى خصمانه تئوریسن ها و پیروان دکترین براندازى نرم را از رویکرد امنیت ملى رصد کرده و نسبت به مهار و خنثى سازى سناریوهاى تهدیدزا، اقدام هاى احتیاطى مناسب را در دستور کار قرار دهند.
 
در چارچوب مطالعات دفاعى مى توان اهداف راهبردى جنگ نرم ایالات متحده را در هفت حوزه تنش زاى زیر طبقه بندى و مورد آسیب شناسى قرار داد:
 
تنش روانى ـ رسانه اى
ایران هراسى از طریق انعکاس تصاویر مجازى از توسعه بومى صنعت هسته اى و قابلیت هاى آفندى و پدافندى موشکى جمهورى اسلامى ایران و هدفمند شدن جنگ تبلیغاتى با هدف گسترش تنش هاى قومى، فرقه اى، صنفى، دانشجویى و اجتماعى.
 
تنش اقتصادى
گسترش هدفمند عمق و دامنه دیپلماسى تحریم در چارچوب شوراى امنیت (قطعنامه هاى 1737، 1747، 1803 و 1835)، تحریم هاى ائتلافى هوشمند و یا فشار سیاسى بر متحدان خود براى اجتناب از انعقاد توافق نامه هاى اقتصادى و انرژى با هدف انزواى ایران در معادلات اقتصادى منطقه اى.
 
تنش نظامى
گسترش عمق و دامنه مطالعات ادعایى و گنجاندن آنها در گزارش هاى مدیرکل آژانس اتمى با هدف تداعى شائبه وجود ارتباط میان فعالیت هاى صلح آمیز هسته اى ایران و اهداف نظامى و بالتبع توجیه گسترش تحریم هاى غیر قانونى علیه نهادها، شرکت ها و افراد وابسته به وزارت دفاع و سپاه پاسداران با هدف تضعیف بازدارندگى بومى کلاسیک و نامتقارن، احتمال بازرسى ناوگان هاى نظامى امریکا و ناتو از کشتى هاى تجارى جمهورى اسلامى ایران با هدف نظارت بر حسن اجراى قطعنامه هاى شوراى امنیت، برگزارى رزمایش هاى نظامى میان ناتو و برخى کشورهاى منطقه و انعقاد توافق هاى امنیتى دو جانبه با کشورهاى همسایه ایران مانند عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهاى شوراى همکارى خلیج فارس.
 
تنش امنیتى
جلوگیرى از عملیاتى شدن امنیت بومى و پایدار، حمایت مالى رسانه اى از گسترش ناامنى هاى مدنى با بهانه گسترش حقوق بشر و دموکراسى، حمایت از گروهک هاى تروریستى مانند پژاک، منافقین و جندالله با هدف ناامن سازى استان هاى مرزى.
 
تنش اطلاعاتى
تلاش براى نصب سامانه هاى جاسوسى در مرزهاى ایران و عراق، رخنه در شبکه هاى استراتژیک نظام توسط نیروهاى پوششى، شنود تلفن همراه و یا رخنه در شبکه اینترنتى برخى نهادهاى راهبردى.
 
تنش سیاسى
مخدوش جلوه دادن نتایج آراء انتخاباتى، تأخیر در صدور روادید مسافرتى توسط برخى متحدان امریکا، ایجاد شکاف میان جامعه و حاکمیت، تشویق به حضور حداقلى مردم در رقابت هاى انتخاباتى.
 
تنش فرهنگى
ناتوى فرهنگى با هدف نهادینه کردن فرهنگ لیبرال دموکراسى و تضعیف هویت ایرانى اسلامى مانند تغییر نام خلیج فارس و یا ترسیم تصویر خشنى از دین مبین اسلام.
 

روش هاى براندازانه دشمنان از دیدگاه مقام معظم رهبرى

مقام معظم رهبرى برخى از راهکارهایى که دشمنان در جهت براندازى نظام به آن رو آورده اند، را اینگونه بر شمرده‌اند:
راهکارهای مقابله با تهدید نرم دشمن
 
1. تضعیف و تخریب باورهاى دینى
حفظ هویت فرهنگى و دینى نشانه اى از شخصیت و استقلال ملت هاو تضعیف آن نشانه وابستگى ملت ها است. اعتقاد به حفظ (هویت دینى) و دفاع از آن تا پاى جان، نظام نوپاى جمهورى اسلامى را برپا کرد و آن را در برابر تهاجمات گوناگون دشمن، مقاوم و پایدار نمود. اگر دشمن بتواند این اعتقاد را از ذهن مردم بزداید، مقاومت ها و ایثارها و فداکارى ها هم به دنبال آن از بین خواهند رفت و کشور دوباره در سلطه اجانب قرار خواهد گرفت. آیت الله خامنه اى در این باره مى فرماید: آنها حاضرنیستند ببینند درمقابل چشمشان پرچم دین و دمکراسى روى یک علم برافراشته شود. سعى آنها این است که بین مردم سالارى و دین فاصله ایجاد کنند.6 و بر این اساس تلاش دشمن این است که مردم را از نظام اسلامى دلسرد کند؛ اما تلاش مسؤولان نظام اسلامى باید این باشد که با عمل خود ـ نه فقط با زبان خود ـ مردم را نسبت به خویش دلگرم و امیدوار کنند. تلاش دشمن این است که پایه هاى ایمان و عقیده و عمل دینى را در مردم سست کند.7
 
2. تضعیف ارکان نظام اسلامى
بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، بسیارى از نهادهاى خودجوش انقلابى، فعالیت هاى خود را شروع کرده، و با الهام از رهنمودهاى رهبرى نظام به کار خود ادامه دادند. از جمله اهداف دشمن در جهت براندازى نظام اسلامى، تضعیف و تخریب این ارکان نظام مى باشد که نقش مهمى در تداوم پیروزى انقلاب ایفا مى کردند. از مهمترین اهداف دشمن در این زمینه تضعیف اصل ولایت فقیه بوده است. اصل ولایت فقیه به عنوان مهم ترین رکن نظام جمهورى اسلامى به شمار مى رود؛ اصلى که نظام اسلامى را یک نظام دینى قرار داده و سبب امتیاز آن از نظام هاى موجود دنیا شده است؛ به همین دلیل این رکن مورد هجوم دشمن قرار گرفته، که گاه توسط عوامل داخلى دست به انجام آن ها مى زند. رهبرى در این باره مى فرماید: «باید هوشیار بود. من امیدوارم که ملت ایران در شناخت دشمن، اشتباه نکند و دشمن را بشناسد. دشمن، استکبار جهانى و امریکاست. دشمن، صهیونیستها هستند. دشمن براى مبارزه با انقلاب، انواع و اقسام روشها را تجربه کرده است. این دفعه به خیال خود خواستند روش مؤثرترى را تجربه کنند و آن، هدف گرفتن رهبرى است! یقینا بعد از مطالعه زیاد و با اطلاع از اوضاع و احوال گوناگونى ـ و البته خبرهاى راست و دروغى ـ توانسته اند به این نتیجه برسند که باید رهبرى را هدف قرار داد! چرا؟ به خاطر اینکه مى دانند در کشور، اگر یک رهبرى مقتدر وجود داشته باشد، همه توطئه هاى آنها نقش بر آب خواهد شد8؛
 
ایشان در ادامه مى فرماید:
رهبرى، یعنى آن نقطه اى که هر جا دولت ـ هر دولتى در ایران ـ مشکلى داشته باشد، مشکلات لاعلاجش به دست رهبرى حل مى شود. توجه کنید؛ هر جا که تبلیغات دشمن کارى کند تا مردم را به دولتها بدبین سازد، اینجا نقش رهبرى است که حقیقت را براى مردم، روشن، و توطئه دشمن را بر ملا مى کند. این چند ساله ندیدید که درباره دولتها، دولتمردان و مسؤولان چه مى کردند و چگونه سعى مى نمودند که تبلیغات دروغ و ترفندهاى گوناگونى را رایج کنند تا مردم را مأیوس نمایند! آنجایى که مى خواهند مردم را مأیوس کنند، رهبرى است که امید به مردم مى دهد. آنجایى که مى خواهند یک توطئه سیاسى بین المللى براى ملت ایران به وجود آورند، رهبرى است که قدم جلو مى گذارد و تمامیت انقلاب را در مقابل توطئه قرار مى دهد ـ مثل همین قضیه اخیر اروپا که ملاحظه کردید - و دشمن را وادار به عقب نشینى مى کند. آنجایى که مى خواهند در بین جناحهاى گوناگون مردم، اختلاف ایجاد کنند، رهبرى است که مى آید مایه الفت و مانع از تفرقه مى شود.
 
3. تضعیف روحانیت
بى تردید حضور روحانیت آگاه و متعهد، در خیل عظیم نیروهاى مردمى، نقش مهمى در پیروزى انقلاب اسلامى ایفا کرد. پیش قراولانى که در راه اعتلاى کلمه الله و احیاى اسلام ناب محمدى صلى الله علیه و آله از هیچ کوششى دریغ نکرده و هم چون مراد و مقتداى خود، جان بر کف پذیراى هر گونه خطر گردیدند. به همین دلیل هم آماج حملات دشمنان و وابستگان آن ها قرار گرفتند. ازاین رو رهبرى مى فرماید: «من به شما عرض کنم که توطئه دشمن، در گذشته یک تفاوت با امروز داشت. در گذشته، توطئه دشمن از روى بى تجربگى بود. یعنى امریکا، استکبار جهانى، کمپانى داران بزرگ صهیونیست و امثال آنها که مى خواستند با ملت و انقلاب ایران مبارزه کنند، از روشهاى ساده ترى استفاده مى کردند که براى همه، قابل افشا بود. مثلاً تحریک به حمله نظامى و راه انداختن جنگ، توطئه بود؛ اما همه، این را مى شناختند. توطئه روشن مى شد؛ مردم به پا مى خاستند و مقابله مى کردند. یا مثل حمله آمریکایى ها به صحراى طبس و از این قبیل، آنچه که انجام دادند ـ محاصره اقتصادى، حملات تبلیغى و غیره ـ کارهایى آشکار بود. به مرور فهمیدند که نمى شود ملت ایران و انقلاب اسلامى را با این توطئه ها و کارها شکست داد. این تجربه، موجب شده است که روشهاى خودشان را پیچیده تر کنند. به همان نسبتى که آنها روشها را پیچیده تر مى کنند، ملت ایران هم بایستى هوشیاریش را بیشتر کند. جوانان بایستى آمادگیشان را بیشتر کنند. نه آمادگى جنگى؛ چون امروز بحث جنگ نظامى نیست. البته آمادگى رزمى هم براى روز مبادا ضرورى است؛ اما آن چیزى که براى همه لازم است، آمادگى معنوى؛ یعنى آمادگى فکرى، آمادگى روحى، آمادگى سیاسى و حفظ وحدت، اتصال و ارتباط نیروها با یکدیگر، ارتباط مستحکم و دوستانه ملت و دولت و شناختن چهره دشمن در هر لباسى است.
 
دشمن با شکلهاى مختلفى خود را به مقابله با انقلاب مى کشاند. همیشه با لباس نظامىِ وابسته به فلان دولتِ بیگانه، جلو نمى آید. چندى قبل، در یکى از اجتماعاتى که درباره انقلاب و خطرات انقلاب براى استکبار، در یکى از کشورهاى بیگانه تشکیل شده بود، بعضى از کسانى که در آنجا سخنرانى کردند، گفته بودند که انقلاب اسلامى، به وسیله روحانیت و به پشتیبانى جوانان حوزه و دانشگاه پیش رفت و به طور کلى با تکیه به نسل جوان ادامه یافت. براى زدن و کوبیدن انقلاب هم باید از همین وسیله استفاده کنیم! باید سراغ حوزه علمیه، سراغ یک معمم و سراغ حوزه و دانشگاه برویم؛ بلکه از آن طریق بتوانیم این انقلاب را ضربه بزنیم! غافل از اینکه حوزه ما بیدار است، دانشگاه ما بیدار است، بزرگان ما بیدارند. کسانى که توطئه مى کنند، ملت ایران را بد شناخته اند! در این توطئه هایى که اخیرا نشانه هاى آن را مشاهده کردید ـ که من مایل نیستم در جزئیات اینگونه چیزها وارد شوم ـ دلم نمى خواهد از کسانى اسم بیاورم؛ اما اصل قضیه را ملت ایران، باید درست توجه کند و اعماق توطئه را بداند.9
 
4. القاى ناکارآمدى دین
القاى ناکارآمدى دین، از سوژه هاى مهمى بود که در جهت از بین بردن هویت دینى نظام اسلامى توسط بیگانگان در دستور کار قرار گرفت. طرح شبهاتى در خصوص محدودیت قلمرو احکام دینى و نفى جاودانگى احکام اسلامى، نمونه اى از این حرکت دشمن در جهت القاى ناکارآمدى دین محسوب مى گردد که در ذیل به بعضى از آن ها اشاره مى شود.
 
اسلام هزار و چهارصد سال پیش در مورد مفاهیم اجتماعى امروز، نظر ندارد و اگر هم مطلبى داشته باشد قرائت ها از آن متفاوت است و در تعارض با هم، همه ساقط مى شوند.
 
فقه قابلیت اجرا در همه زمان ها را ندارد و حکومت دینى به معنى اجراى احکام شریعت نیست: «استکبار در سى سال اخیر همه امکانات سیاسى ـ اقتصادى و نظامى خود را براى نابود کردن انقلاب اسلامى به کار گرفته است اما به این نتیجه رسیده که حمایت بى دریغ ملت و اتکاى نظام اسلامى به ایمان عمیق مردم، از بین بردن جمهورى اسلامى را ناممکن کرده است و به همین علت با همه توان، خنثى کردن وجهه ضداستکبارى و کاهش محتواى دینى و روح انقلابى نظام را دنبال مى کند که این واقعیت هوشیارى کامل ملت و مسئولان را مى طلبد».10
 
5. تفکیک دین از سیاست
پیروزى انقلاب اسلامى ایران توانست معادلات سیاسى جهان را برهم زده و با ارائه نوعى حکومت دینى، دین را در تمام عرصه ها مطرح کند. ظهور این حکومت دینى که بیانگر جامعیت دین اسلام بود، بیگانگان را به فکر مقابله با این جریان دینى انداخت.
 
امام بزرگوار ما با ارائه مکتب سیاسى اسلام، خط بطلان بر همه تلاشهاى فرهنگى و سیاسى دشمنان اسلام در طول یک قرن و نیم گذشته کشید که سعى کرده بودند اسلام را به کلى از عرصه زندگى جامعه بیرون رانده و با طرح نظریه جدایى دین از سیاست، دیندارى را فقط پرداختن به عبادت و اعمال شخصى قلمداد کنند، و با حذف اسلام از صحنه سیاست جهان، کشورهاى اسلامى را عرصه غارتگریها و تاخت و تازهاى سیاسى و نظامى خود نمایند.11
 
6. شکست و نابودى اسلام و نظام اسلامى
ایمان و باورهاى دینى مسلمانان همواره مهم ترین نقش در پیروزى مسلمانان و حفظ روحیه ایستادگى و مقاومت ملت هاى مورد ستم بوده است. باید اذعان کرد پیروزى انقلاب اسلامى نوید حضور دوباره دین و نظام مبتنى بر احکام دینى را بشارت داد.
 
تاریخ گواه خوبى بر این ادعا است که استکبار جهانى و وابستگانش نسبت به انقلاب ها و نهضت هایى که مبتنى بر مکتب بوده اند سخت دشمنى کرده، حیات این انقلاب ها را مساوى با زوال و نابودى خود مى دانند. «آنچه که بدخواهان و دشمنان این ملت درپى آن هستند، سلب این انگیزه و ایمان ازمردم است».12
 

برخى از شیوه هاى دشمن در مبارزه با نظام اسلامى در بیانات مقام معظم رهبرى

در موضوع دشمن شناسى، توجه به شیوه و روش دشمنان در جهت براندازى نظام اسلامى بسیار مهم است. مهم ترین شیوه هاى دشمن عبارتند از:
 
الف. تحقیر فرهنگ اسلامى
دشمن به خوبى درک کرده است که اگر ملتى از نظر فرهنگى، اتکاء به فرهنگ خود نداشته باشد زمینه فروپاشى استقلال فکرى آن ها و در نتیجه پذیرفتن همه نوع زمینه هاى استعمارى توسط آنان، فراهم خواهد بود. رهبر انقلاب، تهاجم و شبیخون فرهنگى را از جمله علائم تلاش جبهه استکبار براى بى محتوا کردن نظام اسلامى خوانده و تأکید کرد «همه بدانند که امروز دشمنان نظام جمهورى اسلامى از برکندن این بنیان مستحکم، احساس عجز مى کنند؛ سعى شان این است که به وسائل گوناگون، به دست خود کسانى که تو این انقلاب بودند و هستند، از این محتوا ذره ذره بکنند. جمهورى اسلامى، اسمش جمهورى اسلامى باشد، اسمش نظام انقلابى باشد، اما از محتواى اسلام، از محتواى انقلاب در آن خبرى نباشد. اسم چه ارزشى دارد؟ محتوا لازم است؛ محتوا مهم است. وظیفه من، وظیفه شما این است که از محتواى انقلابى، از اصول با ارزش انقلاب دفاع کنیم و نگذاریم این مبانى با ارزش و این ارزشهاى والا نادیده گرفته بشود؛ این وظیفه ماست.13
 
ب. استفاده از روش هاى گوناگون تبلیغى
تبلیغات و جنگ روانى از کارآمدترین روش هاى دشمن براى دست یابى مجدد به منافع از دست رفته خود در ایران است. رهبرى مى فرماید: «بهترین وسیله اى که این دشمن دارد، این است که بین مسلمین، اختلاف ایجاد کند؛ بخصوص بین آن بخشهایى که مى توانند به دیگر مسلمین، الهام بخش باشند فاصله بیندازد. شما ببینید امروز در کشورهاى مختلف اسلامى، چقدر پول از دلارهاى نفتى و غیر آن خرج مى شود، براى اینکه کتاب بنویسند و عقاید عجیب و غریب را به شیعه نسبت دهند. من یک وقت بخش معظمى از این کتابها را جمع کردم، دیدم خیلى کتاب نوشته مى شود. زیرک ترین عناصر تبلیغاتى، در تهیه و تنظیم این کتابها، براى ایجاد اختلاف، تلاش مى کنند؛ براى اینکه آن بخش از جامعه اسلامى را که پرچم اسلام بلند کرده است و قله و اوج آن هم ایران اسلامى است ـ و نیز بقیه جاهایى که به مدد اسلام توانستند به جنگ حوادث زندگى بروند و با قدرتها پنجه بیندازند ـ از بقیه دنیاى اسلام جدا کنند.14
 
پ. ترویج آزادى وارداتى
از شیوه هاى دیگر دشمن در جهت رسیدن به مقاصد و نیات پلید خویش، ترویج آزادى وارداتى (اشاعه بى بندوبارى و فساد) مى باشد. جریان تاریخى فروپاشى تمدن اسلامى در (اندلس ) سند گویایى است که پرده از حرکات پنهانى دشمن برمى دارد. مقام معظم رهبرى معتقد است درتفکر اسلامى و مکاتب غربى تفاوت هاى اصولى و اساسى در بیان مرزهاى آزادى و تعیین چارچوب ان وجود دارد. و اگر بخواهیم نسبتى بین تفاوت آزادى درغرب و اسلام ارائه دهیم این نسبت عموم و خصوصى من وجه خواهد بود. «در تفکر اسلامى و مکاتب غربى تفاوت هاى اصولى و اساسى دربیان مرزهاى آزادى و تعیین چارچوب آن وجود دارد...». اسلام در برخى از زمینه ها دایره را از این محدودتر مى کند و در بعضى از زمینه ها آن را گسترش مى دهد و به اصطلاح طلبگى، بین نظر اسلام و نظر رایج در دنیاى غرب درباب، آزادى، عموم و خصوص من وجه است. در برخى از چیزها ما نظر غرب را بسیار محدود، تنگ بینانه و دربعضى ازامور آن رابیش از حد وسعت یافته و نزدیک به بى بندوبارى مى دانیم. ایشان مى فرماید: «امروز این کار را مى کنند. امروز در جبهه هاى مختلف، دشمن کار مى کند. یک جبهه، جبهه جوانان ما در مدارس است. این جوانان عزیز ما دختران و پسران پاکیزه ما بچه هاى همین ملت اند. دل پاکیزه، جسم پاکیزه و مغز پاکیزه آنها را با تحریکات شهوانى، با پخش کردن عکس هاى مهیج شهوت، با فیلم و ویدئو و نوار و انواع و اقسام خباثت ها و رذالت ها به جوش مى آورند و آنها را به فساد مى کشانند. ببینید این چه جنایت بزرگى است! این، یکى از کارهایى است که مى کنند.15
 
ت. تفرقه افکنى
از قدیمى ترین و مؤثرترین شگردها و شیوه ها جهت مقابله با یک حکومت و در نهایت براندازى آن، ایجاد (تفرقه) در بین اقشار گوناگون آن ملت مى باشد.
 
دشمنان جمهورى اسلامى، از همان آغاز، به این شیوه روى آوردند. رهبرى مى فرماید: «این نکته را هم به ملت عزیزمان و به مسؤولان محترم کشور و به جریانهاى سیاسى عرض کنم: آن چیزى که مى تواند جلو تهاجم گستاخانه امریکا را بگیرد، فقط و فقط وحدت ملى و وحدت کلمه است. آنها در هر جا بخواهند قدم بگذارند، اول باید ایجاد تفرقه کنند. وسیله موفقیت آنها، وجود اختلاف در صفوف داخلى ملتهاست. هر جا توانسته اند زورگویى و اعمال خشونت کنند، اگر دقت کنید، مى بینید بین صفوف ملت شکاف وجود داشته است. آنجایى که وحدت کلمه باشد، اینها جرأت نمى کنند نزدیک شوند. علاج مقابله با تهدیدهاى امریکا عبارت است از وحدت ملت، وحدت مسؤولان، مراعات جناح هاى مختلف سیاسى و گردآمدن حول همان محورهایى که امام بزرگوار ما به عنوان اصول این انقلاب و نظام معین کرده و مورد قبول این ملت است؛ همان چیزهایى که ملت براى آن فداکارى کرد.16
 
ث. ایجاد ناامنى و هرج و مرج
از دیگر شیوه هاى دشمن جهت مقابله با نظام اسلامى، ایجاد ناامنى و هرج و مرج مى باشد. ایجاد ناامنى زمینه مناسبى براى تضعیف روحیه مقاومت و ایستادگى مردم خواهد بود و توجه کارگزاران نظام را از موضوعات کلیدى و اصلى به موضوعات فرعى و جنبى سوق مى دهد.
 
دلسرد و ناامید کردن مردم، ایجاد حس بى اعتمادى نسبت به مسؤولان نظام، اعلام وجود مشکلات، موانع و تنگناهاى مختلف اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و نظامى و القاى این که این مشکلات حل نشدنى است، برخى از مواردى است که با پیروزى انقلاب اسلامى از طریق دشمن، در جهت ایجاد ناامنى به کار گرفته شد. «یکى از سیاستهاى دشمنان نظام اسلامى و دشمنان انقلاب، ایجاد هرج و مرج در جامعه است. هرج و مرج در شرایط کنونى براى دشمنان، مطلوب است.
 
آن روز که یک حکومت دست نشانده مثل شاه سرکار باشد، هرج و مرج بزرگترین نقطه منفى است. مى آیند تعریف مى کنند که اینجا جزیره ثبات و جزیره امن است، و مى خواهند اینگونه باشد؛ اما آن وقت که حکومتى علیه آنهاست، سعى در هرج و مرج مى کنند. ما باید مردم را نسبت به مسأله هرج و مرج حساس کنیم. باید جوانان را نسبت به این مسأله حساس کنیم که بدانند هرج و مرج یعنى چه؛ چه مشکلاتى دارد، چه تبعات غیرقابل تحملى دارد و چه کسانى از هرج و مرج در جامعه چه هرج و مرج سیاسى و چه هرج و مرج اجتماعى و غیره ـ منتفع مى شوند.
 
و در جایى دیگر فرمودند17:
امروز کشور ما بحمدالله یکى از امن ترین کشورهاى دنیاست. سیاست قدرتهاى مداخله گر در همه کشورها ایجاد ناامنى است؛ ناامنى سیاسى، ناامنى اخلاقى و فرهنگى. این سیاستى است که امروز و از دیرباز از سوى قدرتهاى متجاوز و مداخله گر در همه جاى دنیا اعمال مى شود. آنها چه بخواهند، چه نخواهند، وجودشان و حضورشان موجب ناامنى است. شما ببینید امروز کجاست که نیروهاى مداخله گر و فضول قدرتهاى بزرگ حضور دارند و آنجا ناامنى نیست؟ هرجا که امتداد نفوذ قدرتهاى مداخله گر جهانى است، در کشورهاى گوناگون عالم، نشانه هاى ناامنى مدنى و فرهنگى و اخلاقى و عدم آرامش عمومى در آنجاها محسوس است. ملت ایران با قدرت، با عزم راسخ و با آشنایى با اوضاع جهان، تصمیم گرفته است که اراده خود را بر امور کشورش مانند حصارى مانع از نفوذ قدرتهاى مداخله گر قرار دهد. همه بخشها در این زمینه فعال و پرنشاط اند، شما هم سهم خودتان را خوب مى شناسید؛ آن را به بهترین وجه ایفا کنید و این نعمت را مغتنم بشمارید.18
 
ج. به کارگیرى ابزارى روشنفکرنماها و احزاب
برجسته ترین ویژگى انقلاب اسلامى ایران، احیاى هویت دینى بود که با رهبرى هاى خردمندانه امام به ثمر نشست. دشمن که براى نابودى این هویت دینى از همه ترفندها و حیله ها استفاده کرده بود، این بار به فکر استخدام تعلیم یافتگان فرهنگ غرب، یعنى روشنفکرنماهاى وابسته افتاد. این افراد وابسته که توسط بیگانگان انتخاب مى شوند، نسل جوان را آماج تیرهاى زهرآگین استعمار قرار مى دهند و ضمن دفاع از فرهنگ غربى و ره آورد آن، دین و فرهنگ دینى را زیر سؤال مى برند. رهبرى در مورد روشنفکر در ایران مى فرماید: «من بارها گفته ام که روشنفکرى در ایران، بیمار متولد شد. مقوله روشنفکرى، با خصوصیاتى که در عالم تحقق و واقعیت دارد ـ که در آن، فکر علمى، نگاه به آینده، فرزانگى، هوشمندى، احساس درد در مسائل اجتماعى و بخصوص آنچه که مربوط به فرهنگ است، مستتر است ـ در کشور ما بیمار و ناسالم و معیوب متولد شد. چرا؟ چون کسانى که روشنفکران اول تاریخ ما هستند، آدم هایى ناسالمند».19
 

برخى از راه حل هاى مبارزه با دشمن در بیانات مقام معظم رهبرى

از مهم ترین راه حل مبارزه با دشمن از منظر و نگاه رهبرى، توجه به سه اصل اساسى است:
1. هوشیارى و درک موقعیت.
2. جرأت اقدام و نترسیدن از سختى ها و خطرها.
3. ایمان و امید به آینده.
 
ایشان نسبت به این سه اصل مى فرماید:
خوب، اینکه مال تاریخ؛ اینها مال گذشته است. سى و یک سال الان از بیست و نه بهمن سال 56 که این اتفاق در تبریز افتاد، مى گذرد. سى و یک سال زمان زیادى است. خیلى از این جمع حاضر آن دوره را یا در دنیا نبودند ـ جوانها ـ یا اگر بودند، کودک بودند و درک نکردند. درس چیست؟ هر حادثه اى که از یک نیت درست، از یک فکر درست سرچشمه مى گیرد - حوادث بزرگ با خود درسهائى دارد ـ درسى دارد؛ آن درسها را بایستى آموخت. درس حادثه بیست و نه بهمن، تأثیر هوشیارى، بیدارى، بهوش بودن، یک؛ و جرئت اقدام، دو ـ ملاحظه نکردن از سختیها و خطرها ـ و امید به آینده، سه؛ این سه تا خصوصیت است. اولاً درک کند. خیلى ها اهمیت موقعیت را نفهمیدند. مردم تبریز موقعیت و حساسیت را درک کردند و اقدام کردند. خود این هوشمندى و درک موقعیت و حساسیت، یک امر مهمى است. بعدِ اینکه موقعیت حساس فهمیده شد، همت و جرئت براى اقدام وجود داشته باشد. این هم نکته دوم. و بعد هم این اقدام را از روى امید، با اتکاء به خدا، با توکل به خدا، با حسن ظن به خدا، انجام بدهند. بخشى از درسهاى بیست و نه بهمن اینهاست.
 
این مردم اگر مؤمن بالله نبودند، اگر ایمان در درون دل این مردم موج نمى زد، آن آگاهى اگر هم به وجود مى آمد، به کار نمى آمد؛ به درد نمى خورد و به اقدام منتهى نمى شد. ایمان مردم، هوشیارى مردم، اقدام بموقع، همه اینها نقش داشت. این شد درس براى ما؛ امروز هم همین جور است؛ آینده هم همین جور است. حوادث را هوشیارانه باید دنبال کرد.20
 
ایشان از یک طرف از مردم مى خواهد که هوشیار باشند زیرا «عزیزان من! ما در شناختن دشمن، دچار اشتباه نخواهیم شد؛ این را دشمن بداند! خیال نکند که اگر آمدند و چند نفر آدم ساده لوح و معمّم را وادار کردند که حرفى بزنند، ما اشتباه مى کنیم و خیال مى کنیم که دشمن ما اینها هستند! اینها کسى نیستند! دشمن، خود را پشت پرده پنهان مى کند. دشمن که جلو نمى آید و خود را نشان نمى دهد. دشمن سعى مى کند شناخته نشود! آن کسى که سینه سپر مى کند و به خیال خود جلو مى آید، یک عامل است؛ ممکن است خودش هم نداند عامل است!
 
امام بزرگوار، مکرّر مى فرمود که گاهى دشمن با ده واسطه، یک نفر را تحریک مى کند که حرفى بگوید، یا کارى را انجام دهد! اگر شما بخواهید دشمن را بشناسید، باید ده واسطه را طى کنید و بروید. دشمن انقلاب در ایران ـ یعنى ایادى استکبار جهانى ـ راحت مى توانند ده واسطه پیدا کنند و خودشان را در حوزه قم، به بیچاره اى برسانند و او را به حرفى، به گفته اى و به یک موضع گیرى غلط و ناشیانه وادار کنند!
 
آنقدر در کشور، ورشکستگان سیاسى، ضربت خورده هاى از انقلاب، تودهنى خورده هاى از همین بسیج، ضربت خورده هاى از دادگاههاى انقلاب، ساواکى هاى قدیم و کسانى که امیدشان به این بود که نظام مزدور گذشته ظالم بماند و آنها از آن استفاده کنند و محروم ماندند، هستند که واسطه بشوند تا آن ده واسطه را درست کنند و خبر غلط و حرف دروغى را به فلان آدم بیچاره و مفلوک بدهند و او خیال کند که اوضاع و احوال به صورتى است که باید حالا حرفى زد؛ خودش و دیگران و زن و بچه خود را به بلا بیندازد!
 
باید هوشیار بود. من امیدوارم که ملت ایران در شناخت دشمن، اشتباه نکند و دشمن را بشناسد. دشمن، استکبار جهانى و امریکاست. دشمن، صهیونیست ها هستند. دشمن براى مبارزه با انقلاب، انواع و اقسام روشها را تجربه کرده است. این دفعه به خیال خود خواستند روش مؤثّرترى را تجربه کنند و آن، هدف گرفتن رهبرى است! یقینا بعد از مطالعه زیاد و با اطلاع از اوضاع و احوال گوناگونى ـ و البته خبرهاى راست و دروغى توانسته اند به این نتیجه برسند که باید رهبرى را هدف قرار داد! چرا؟ به خاطر اینکه مى دانند در کشور، اگر یک رهبرى مقتدر وجود داشته باشد، همه توطئه هاى آنها نقش بر آب خواهد شد؛ والا اینها با شخص، طرف نیستند! شخص، براى اینها مهم نیست؛ هر کس باشد. مگر همین کسانى که امروز به این زبان خشن حرف مى زنند و اینطور ناجوانمردانه سیل تهمت و افترا روانه مى کنند، با امام، طرف نشدند؟! همین افراد با امام هم طرف شدند؛ دل امام را پر از خون کردند، که امام در آن نامه، به آن اشاره فرمود! همین کارها را با رهبرى مى کنند؛ چون مى دانند رهبرى در جامعه اسلامى و ایران اسلامى، گره گشاست.»21
 
و از طرف دیگر علاوه بر هوشیارى وآگاهى مردم، آمادگى لازم جهت مبارزه با دشمنان اسلام را داشته باشند.«من به شما عرض کنم که توطئه دشمن، در گذشته یک تفاوت با امروز داشت. در گذشته، توطئه دشمن از روى بى تجربگى بود. یعنى امریکا، استکبار جهانى، کمپانى داران بزرگ صهیونیست و امثال آنها که مى خواستند با ملت و انقلاب ایران مبارزه کنند، از روشهاى ساده ترى استفاده مى کردند که براى همه، قابل افشا بود. مثلا تحریک به حمله نظامى و راه انداختن جنگ، توطئه بود؛ اما همه، این را مى شناختند. توطئه روشن مى شد؛ مردم به پا مى خاستند و مقابله مى کردند. یا مثل حمله امریکایى ها به صحراى طبس و از این قبیل، آنچه که انجام دادند ـ محاصره اقتصادى، حملات تبلیغى و غیره ـ کارهایى آشکار بود. به مرور فهمیدند که نمى شود ملت ایران و انقلاب اسلامى را با این توطئه ها و کارها شکست داد. این تجربه، موجب شده است که روشهاى خودشان را پیچیده تر کنند. به همان نسبتى که آنها روش ها را پیچیده تر مى کنند، ملت ایران هم بایستى هوشیارى اش را بیشتر کند. جوانان بایستى آمادگى شان را بیشتر کنند. نه آمادگى جنگى؛ چون امروز بحث جنگ نظامى نیست. البته آمادگى رزمى هم براى روز مبادا ضرورى است؛ اما آن چیزى که براى همه لازم است، آمادگى معنوى؛ یعنى آمادگى فکرى، آمادگى روحى، آمادگى سیاسى و حفظ وحدت، اتصال و ارتباط نیروها با یکدیگر، ارتباط مستحکم و دوستانه ملت و دولت و شناختن چهره دشمن در هر لباسى است. دشمن با شکل هاى مختلفى خود را به مقابله با انقلاب مى کشاند. همیشه با لباس نظامى وابسته به فلان دولت بیگانه، جلو نمى آید.22
 

نتیجه گیرى

نتیجه آن که براندازى نرم، براى نظام مقدس اسلامى و آزاد ما، خطرى جدى و اساسى است. باید آن را مهم شمرد و با دقت و ظرافت به خنثى سازى آن پرداخت. در این مسیر مقدس مهم ترین قدم ها عبارت اند از: تقویت اتحاد خودى ها و تضعیف اتحاد مخالفان نظام اسلامى، جدیت در نظارت، تأیید صلاحیت، حفاظت اطلاعات و حراست ها، تقویت دروس عقیدتى سیاسى (با تأکید بر درس اخلاق)، زیر نظر گرفتن رفتارهاى مخالفان نظام و خنثى سازى سریع شایعات دشمن، افزایش آگاهى هاى مردم و تقویت روحیه امید و پایدارى در بین آنان، اطاعت از رهبرى و همراهى با روحانیت متعهد در خط رهبرى، تلاش براى جذب مجدد کسانى که از نظام اسلامى کدورت پیدا کرده اند و مبارزه با معضلات اقتصادى نظیر بیکارى، تورم و فساد ادارى.
 
 

راهکارهاى پیش رو

1. شتاب در تحول فرهنگى راه برون رفت از مظلومیت فرهنگى.
 
2. بالا بردن ظرفیت مسئولیت پذیرى تمام دستگاه هاى دولتى.
 
3. استراتژى مقابله اى با پروژه جنگ نرم در دو حوزه داخلى و بین المللى تدوین و نقش هر یک از نهادهاى دولتى در آن مشخص و تبیین شود.
 
4. پیشبرد طرح هاى توسعه اى در مناطق محروم و مرزى در ابعاد مختلف جهت از بین بردن ظرفیت هاى واگرایى و زمینه هاى اعتراض اجتماعى مانند فقر، ناامنى، تورم، بیکارى، ترافیک و... .
 
5. فراهم آوردن زمینه عضویت نخبگان در نهادهاى دولتى و سیاسى با هدف جلوگیرى از جذب آنان در جبهه مخالفان.
 
6. مدیریت قدرت نرم چون مقامات و مؤسسات امریکایى به این دیدگاه واحد رسیده اند که قدرت نرم جمهورى اسلامى باید از طریق تهدیدات نرم آمریکا کنترل و مدیریت گردد.
 
7. شکستن بت علوم انسانى غرب، مقدمه اقدام نامتقارن در جهاد نرم.
 
پرسش اساسى این است که چرا رهبر انقلاب، مساله جنگ نرم را با دانشجویان و استادان مطرح کردند و در آن جلسه دیدار استادان دانشگاه، به نقد مدیریت کمیت نکر علوم انسانى پرداختند. نسبت جنگ نرم با مساله علوم به طور عمومى و علوم انسانى به طور اخص چیست؟
 
مبتنى بر دکترین اقدام نامتقارن، باید گفت که بخش هاى عمده اى از نهادها در کشور ما، در زمین خود، با قواعد دشمن بازى مى کنند. یکى از مهم ترین این بخش ها، نهادهاى علمى، تربیتى و فرهنگى هستند، یعنى وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت، و وزارت ارشاد.
 
اکنون در آموزش و پرورش ما، ذهن و دل دانش آموز با داروینیسم تسخیر مى شود آنهم با مدیریت و بودجه جمهورى اسلامى. این یعنى فاجعه.
 
اکنون در دانشگاه هاى ما، استادان همه رشته ها، در زمین خود، با قواعد بیگانه بازى مى کنند، این یعنى بدترین حالت، به این معنى که غرب انگاره هاى خود را به ما تحمیل کرده است و در جنگ نرم، ذهن استاد ما را تسخیر نموده و از طریق او به تسخیر جوانان دانشجو مى پردازد. استاد روانشناسى با آرا فروید و اریکسون و پیادژه، استاد جامعه شناسى با آرا و بر پارسونز و گیدنز و هابرماس، استاد فلسفه با آرا کانت و هگل و هایدگر و پوپر، استاد اقتصاد با آرا اسمیت و فرگوسن و مالتوس و کینز و فریدمن و استیگلیتز، استاد الهیات با آرا پل تیلیش و الوین پلنیتنگا، استاد مدیریت با آرا متیزبرگ، استاد سیاست با آرا هابز و ماکیاولى و مورگنتا و روزنا و... قطعا نمى توانند انسان طراز تمدن ایرانى یا اسلامى تربیت کند، و در نتیجه روز به روز بى خاصیتى علوم انسانى در ایران براى مردم و جامعه بیشتر نمایان مى شود.
 

راه حل و راه برون رفت از این وضعیت چیست؟

راه این است که شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به دکترین اقدام نامتقارن مجهز شود.
 
راه کار ساده است. دو واحد درسى پارمیندس کشى در شوراى عالى انقلاب فرهنگى برگزار شود، و اصل «این همانى» در فضاى علمى کشور به چالش کشیده شود.
 
اگر پیامبر صلى الله علیه و آله مى خواست با اصل «این همانى» اسلام را معرفى کند، باید مى گفت که بت هایى چون لات و عزى همان الله هستند یا الله همان لات و عزى است! اما ایشان فرمودند «لااله الا الله».
 
شعار اسلام، ابتدا نفى بت ها و اله ها است. یک مسلمان موحد، در همیشه زندگى خود، همواره از این شعار استفاده مى کند. اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى اسیر «این همانى» پارمیندسى هستند.
 
پرسش این است: آیاlow  همان حقوق است؟! نه نیست. آیا human rights حقوق بشر است؟! آیا روانشناسى همان سایکولوژى است؟! آیا اقتصاد همان اکونومى است؟! آیا سیاست همان پلیتیکز است؟! اصلاً این گونه نیست. بحران در علوم انسانى از عنوان خود علوم و ترجمه غلط این عناوین آغاز مى شود. لذا نسخه عملى این است جامعه علمى ایران بتواند در علم، موحد شود و به شعار لااله الاالله در علم دست یابد.23
 
8. قدرت نرم بعد سوم قدرت است که از طریق سیاست نرم و تاثیرگذارى غیرمستقیم حاصل مى شود و به نوعى مبتنى بر دستیابى به قدرت از طریق فضاسازى و کنترل ذهنیت و اراده جامعه است، کما اینکه بعد اول قدرت رقابت و جنگ مستقیم و بعد دوم قدرت نیز رقابت و جنگ پنهان است.
 
9. براى مقابله با جنگ نرم باید از پاد استراتژى نرم استفاده کرد و در همین ارتباط مطالعه کنگره، قدرت اجرایى و خزانه دارى آمریکا و ساختار شوراى امنیت ضرورت دارد.
 
10. ایجاد شکاف فرهنگى مهمترین راه نفوذ دشمن است.
 
وقتى دشمنان به باورهاى فرهنگى مردم رخنه کنند راه براى سلطه نظامى، اقتصادى، سیاسى و اجتماعى آنها هموار مى شود. تعمیق و تفهیم افکار عمومى به خودى خود دژ مستحکم و قدرتمندى را در مقابل دشمنان ایجاد مى کند به طورى که از طریق این باورها به خیلى دیگر از ابزارها احتیاج نداریم.
 
11. دشمن غفلت بزرگان را مهمترین سلاح جنگ نرم مى داند.
 
12. راه مبارزه با جنگ نرم استفاده از ابزار رسانه اى و حمله متقابل فرهنگى است.
 
13. استفاده از پتانسیل فوق العاده مساجد در تربیت نیروى انسانى و متعهد ساختن افراد متخصص درزمینه هاى مختلف.
 
14. شناخت نقاط ضعف و قوت دشمن.
 
15. اصول اساسى وحدت درکلام امام و مقام معظم رهبرى.
 
16. بصیرت در کلام رهبرى.
 
17. سازماندهى و ستادى کردن برنامه هاى فرهنگى.
 
پرداختن به راهکارهاى پیش رو در این برهه زمانى، نیازمند هم اندیشى نخبگان و تولید فکر و داشتن نقشه دقیق مهندسى فرهنگى است.
 
در حال حاضر مدافعان انقلاب اسلامى با جدى گرفتن جنگ نرم و توجه به آن، مراحل اولیه دفاع و شناخت حربه هاى دشمن را پشت سر مى گذارند و شاید بتوان فعالیت هاى مقابله اى با جنگ نرم را با جنگ هاى نامنظم و پارتیزانى اوایل دوران دفاع مقدس مقایسه کرد و از این رهگذر، ضرورت سازماندهى و فعالیت هاى ستادى در این عرصه خطیر اهمیت ویژه اى مى یابد.
 
مطالب منتشره در این کتاب، هنوز آغازى است بر شناخت راهکارهاى دشمنان و زخم خوردگان انقلاب اسلامى و مى طلبد تا نظرات کارشناسى صاحبان اندیشه در این عرصه هر چه سریعتر با ارائه سخنرانى ها، کتب و مقالات به جبهه جنگ نرم تزریق شود و جان هاى تشنه معرفت، را سیراب نماید.
 

جمع بندی و نتیجه گیری

براندازى نرم، براى نظام مقدس اسلامى و آزاد ما، خطرى جدى و اساسى است. باید آن را مهم شمرد و با دقت و ظرافت به خنثى سازى آن پرداخت. در این مسیر مقدس مهم ترین قدم ها عبارت اند از: تقویت اتحاد خودى ها و تضعیف اتحاد مخالفان نظام اسلامى، جدیت در نظارت، تأیید صلاحیت، حفاظت اطلاعات و حراست ها، تقویت دروس عقیدتى سیاسى (با تأکید بر درس اخلاق)، زیر نظر گرفتن رفتارهاى مخالفان نظام و خنثى سازى سریع شایعات دشمن، افزایش آگاهى هاى مردم و تقویت روحیه امید و پایدارى در بین آنان، اطاعت از رهبرى و همراهى با روحانیت متعهد در خط رهبرى، تلاش براى جذب مجدد کسانى که از نظام اسلامى کدورت پیدا کرده اند و مبارزه با معضلات اقتصادى نظیر بیکارى، تورم و فساد ادارى.
با کلامى از رهنمودهاى حکیمانه مقام معظم رهبرى، فعالیت هاى جهادى خود را در عرصه جنگ نرم آغاز مى کنیم:
کار فرهنگى اولین خصوصیتى که دارد این است که باید هوشمندانه باشد، کار فرهنگى برف انبار نمى شود و این طور نیست که هر کسى هر کارى از دستش بر آمد بکند. این گونه کار فرهنگى به درد نمى خورد.
انبوه کار فرهنگى مهم نیست؛ انتظام کار فرهنگى، چیده شدن و گزیده شدن و هر کارى در جاى خود قرار داشتن، این مهم است که باید هوشمندانه باشد.24
 

پی‌نوشت‌ها:

1. فصلنامه حصون، شماره 13.
2. روزنامه کیهان، شماره 189170.
3. فصلنامه حصون، شماره 13.
4. مصطفى دلاورپور اقدم، نشریه پگاه حوزه، شماره 252، ص 19.
5. مصطفى دلاورپور اقدم، نشریه پگاه حوزه، شماره 252، ص 19.
6. بیانات مقام معظم رهبرى در چهاردهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران حضرت امام خمینى «ره»، 14/3/82.
7. بیانات مقام معظم رهبرى رهبرى در دیدار با مسؤلان و کار گذاران نظام به مناسبت ولادت نبى اکرم صلى الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام 20/3/1380.
8. بیابات مقام معظم رهبرى درجمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج 1376/9/5
9. بیابات مقام معظم رهبرى درجمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج 9/5/1376.
10. تلخیص بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با جمعى از مردم آذربایجان شرقى، 28/11/87.
11. پیام به ملت ایران به مناسبت بیستمین سالگرد پیروزى انقلاب 21/11/1377.
12. بیانات مقام مظعم رهبرى در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام به مناسبت ولادت نبى اکرم صلى الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام، 20/3/80.
13. بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با جمعى از مردم آذربایجان شرقى 28/11/1387.
14. بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار مسؤلان کارگزاران نظام و مدعوین کنفرانس بین المللى وحدت اسلامى 24/5/1374.
15. بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار کارگران و فرهنگیان کشور، به مناسبت »روز کارگر و روز معلم 15/2/1372.
16. بیانات مقام معظم رهبرى در اجتماع بزرگ زایران حرم امام خمینى«ره»، 14/3/1381.
17. بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با مدیران صدا و سیما، 15/11/81.
18. بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم فارغ التحصیلى و تحلیف دانشکده افسرى نیروى انتظامى 15/7/1383.
19. بیانات مقام معظم رهبرى در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، 22/2/77.
20. بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با جمعى از مردم اذربایجان شرقى 28/11/87.
21. بیانات مقام معظم رهبرى در در جمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج 9/5/1376
22. بیانات مقام معظم رهبرى در در جمع بسیجیان به مناسبت هفته بسیج 9/5/1376
23. روزنامه ایران، شماره4336، 21/8/87.
24. بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار اعضاى دفتر تبلیغات، 9/7/75.
 

منبع:

جنگ نرم، حسین عبدی، ناشر: دفتر نشر معارف، چاپ سوم، تابستان 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.