شهرستان پردیس کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری

شهرستان پردیس یکی از شهرستان‌های استان تهران است. مرکز این شهرستان، شهر جدید پردیس است. مرکز شهرستان پردیس در ۱۷ کیلومتری شمال‌شرق شهر تهران در محور آزادراه پردیس-تهران قرار دارد. شهرستان پردیس از شرق با شهرستان دماوند، از غرب با شهرستان تهران، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است.
2 ساعت و 7 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان پردیس کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری

مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان پردیس
بخش مرکزی
جمعیت  ۱۶۹٬۰۶۰ نفر
مساحت ۲۹۹ کیلومتر مربع
زبان گفتار فارسی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ متر
شرایط آب و هوا سرد و خشک و کوهستانی
پیش شماره تلفن ۰۲۱
شناسه ملی خودرو 21 ی
ره آورد میوه خشک، لواشک، لبنیات و ....

شهرستان پردیس یکی از شهرستان‌های استان تهران است. مرکز این شهرستان، شهر جدید پردیس است. مرکز شهرستان پردیس در ۱۷ کیلومتری شمال‌شرق شهر تهران در محور آزادراه پردیس-تهران قرار دارد. شهرستان پردیس از شرق با شهرستان دماوند، از غرب با شهرستان تهران، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است. شهر پردیس در شرق تهران مجموعه‌ای از صنعت، زندگی و نوآوری در کنار هم است. وجود شهرک‌های صنعتی کمرد و خرمدشت و همچنین فازهای مسکونی شهر پردیس در کنار پارک فناوری پردیس این مجموعه را ساخته است. این شهر با بیش از 4000 هکتار وسعت میزبان سکونت بیش از 200 هزار نفر بوده است و افق آن رسیدن به جمعیت 600 هزارنفری می‌باشد. آب و هوای پردیس به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد، سرد و خشک و کوهستانی است. اما در مقایسه با هوای آلوده تهران، این شهر هوای به مراتب سالم‌تر و تمیزتری دارد. آزادراه تهران-پردیس با طول ۲۴ کیلومتر از شرق اتوبان بابایی در تهران شروع شده و به شهر پردیس ختم می‌شود. این آزادراه بخشی از محور مواصلاتی تهران به دماوند است که از پردیس، بومهن و رودهن عبور می‌کند.
علاوه بر آزادراه تهران-پردیس، جاده تهران-دماوند (جاده قدیم) هم مسیر دیگری است که از انتهای بزرگراه بابایی شروع شده و با عبور از پردیس تا رودهن ادامه دارد. اگر از پردیس قصد رفتن به کمرد یا جاجرود یا بومهن را داشته باشید باید از این مسیر استفاده کنید. حمل و نقل به این شهر از طریق اتوبوس و تاکسی نیز میسر است. ایستگاه های اتوبوس و تاکسی در میدان نوبنیاد و فرهنگسرای اشراق و سه‌راه تهرانپارس نقاطی هستند که مسافران را از تهران به پردیس و برعکس می‌برند. ایستگاه های تاکسی خطی و اتوبوس پردیس به تهران هم در میدان امام خمینی فاز ۱ قرار دارد.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی، بومهن، جاجرود
 
دهستان:
دهستان باغ کمش، دهستان کرشت، دهستان گلخندان، دهستان طاهرآباد، دهستان خسروآباد و دهستان سعیدآباد
 
روستاها:
باغ کمش، زردستان، کرشت، واصفجان، کردنبرد، گل‌خندان جدید، سیاه‌سنگ جدید، شمس‌آباد، تماشا و ....
 

جای‌ های دیدنی شهرستان پردیس

 
دشت سیاه پالاس
منطقه دشت سیاه پالاس دارای گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و زیادی است و چشمه سارها و رودخانه‌های فراوانی در آن جریان دارند و از جاذبه های شهر پردیس می باشد. سراسر منطقه سیاه پالاس از گل‌های شقایق، زنبق وحشی و لاله سرخ پوشیده شده و تنها راه دسترسی به آن از داخل شهر رودهن و بلوار شریعتی می‌باشد.
 
مرکز خرید بهارستان
مرکز خرید بهارستان واقع در ابتدای ورودی شهر پردیس. لوکس ترین مرکز خرید در شهر پردیس با امکانات ۴ دستگاهپله برقی، ۲دستگاه آسانسور بزرگ، دوربین های مداربسته در کلیه نقاط مجموعه، سیستم صوتی و… در۳طبقه و مجموعا ۱۸۳ واحد تجاری.
 
آبشار کمرد
آبشار کمرد در بیست کیلومتری تهران و در جاده منتهی به رودهن در استان تهران واقع شده است. آبشار کمرد بین جاجرود و شهر جدید پردیس و در روستای کمرد واقع شده است . این آبشار زیبا در کنار روستای کمرد و در منطقه ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است. این مکان با اینکه در استان تهران و در نزدیکی جاجرود قرار گرفته اما منطقه کمتر شناخته شده ای است. اگر چه این آبشار زیبا فقط در فصل بهار آب دارد ولی زیبایی این منطقه مختص به یک فصل نیست و در تمام فصول سال دیدنی است غارهای کوچک و بزرگ و شکافهای عمیق بر دیواره آبشار فراوانند که در هنگام بی آبی نیز منظره آبشار را دیدنی میکنند.
 
غار چهل دختر
غار چهل دختر در پشت آبشار کمرد، نزدیک روستای کمرد قرار دارد که افسانه‌های محلی فراوانی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتن آن‌ها حکایت می‌کند که از جاذبه های شهر پردیس می باشد در این روستا هنوز خانه‌های قدیمی زیادی وجود دارد. یکی از آن‌ها امامزاده طیب ابن طاهر می‌باشد که قبلا برای کدخدای ده بود. امامزاده‌ای دیگر هم به نام دو برادران در کمرد قرار دارد. که در کنار چشمه کوچکی به اسم دو برادران با درختان فراوان و فقط با یک سنگ بزرگ مشخص است و از مکان های دیدنی پردیس می‌باشد.
 
روستای واصفجان
روستای واصـْفِجان یا واصِفْجان با مناظری جذاب، شگرف و کم‌نظیر، در قسمت شمال شهر پردیس و در استان تهران قرار گرفته است. روستای زیبای واصفجان با سابقهٔ سکونتی ۸۰۰ ساله در دامنهٔ کوه گته‌بند یا صخره بزرگ می‌درخشد و طبیعت زیبایی در خود دارد.
 
قلعه تاریخی گلخندان
این اثر ارزشمند تاریخی در ۵ کیلومتری جنوب شهر بومهن و چسبیده به بافت روستای گلخندان جدید قرار دارد بر اساس کاوش‌های باستان شناسی انجام شده، قدمت این دژ از قرون اولیه اسلامی تا قرن دهم هجری قمری تعیین شده است و از جاذبه های شهر پردیس می باشد در حال حاضر بقایایی از برج و باروهای پیرامونی این دژ که بر بلندای صخره‌ای جان گرفته‌اند ناخودآگاه توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. این اثر به آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
امامزاده سلطان مطهر
این امامزاده در کنار روستای بومهن در میان محوطه بزرگی که دور تا دور آن حصاری مربوط به دوره اخیر است، واقع شده است. محوطه امامزاده از شمال و شرق به خیابان روستا و از جنوب و غرب به خانه‌های مسکونی محدود می‌شود. ورودی محوطه در جهت شرقی واقع شده است. به جهت احترام و تقدسی که به این مکان قائل بوده‌اند، گورستانی از دوره صفویه تاکنون به وجود آورده‌اند. بعضی از سنگ قبرهای دوره صفویه به سبب عدم آگاهی روستائیان هنگام تسطیح محوطه از بین رفته و تعداد اندکی از آنها باقیمانده است.
 
امامزاده قاسم
از دیگر جاذبه‌های شهر بومهن، امامزاده قاسم در روستای گلخندان است. این امامزاده که احتمالاً متعلق به دوره صفویه است در نقطه‌ای مرتفع و با چشم انداز زیبایی به روستا قرار گرفته است از جاذبه های شهر پردیس می باشد. سنگ قبرهای اطراف این امامزاده مربوط به دوره قاجار بوده و دارای نقش‌ها و نشانه‌هایی مانند تسبیح، قیچی، شانه و نقش‌های دیگری است. روستای گلخندان در ۹ کیلومتری جنوب بومهن قرار گرفته و باغ‌های گیلاس، آلبالو، زردآلو، سیب و گردو فراوانی دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.