درباره ويتامين B5 چه مي دانيد؟

گروه ترجمه: ويتامين B5 که آن را پانتوتنيک اسيد هم مي گويند، از ويتامينهاي خانواده B- کمپلکس است که در سال 1919 توسط آر.جي ويليامز کشف شد. او در سال 1933 موفق شد اين ويتامين را از خميرترش جدا کند. کارکرد اصلي ويتامين B6 خردکردن و شکستن مولکول هاي کربوهيدرات ها، چربي ها و پروتئين ها و تبديل آنها به انرژي مورد
سه‌شنبه، 25 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره ويتامين B5 چه مي دانيد؟

درباره ويتامين B5 چه مي دانيد؟
درباره ويتامين B5 چه مي دانيد؟


 






 
گروه ترجمه: ويتامين B5 که آن را پانتوتنيک اسيد هم مي گويند، از ويتامينهاي خانواده B- کمپلکس است که در سال 1919 توسط آر.جي ويليامز کشف شد. او در سال 1933 موفق شد اين ويتامين را از خميرترش جدا کند. کارکرد اصلي ويتامين B6 خردکردن و شکستن مولکول هاي کربوهيدرات ها، چربي ها و پروتئين ها و تبديل آنها به انرژي مورد نياز بدن است. البته اين ويتامين کارکردهاي ديگري هم دارد که در زير مي خوانيد:
B5 در آب حل مي شود
اين ويتامين از گروه ويتامين هايي است که در آب حل مي شوند. اين ويتامين ها به اندازه ويتامين هاي قابل حل در چربي پايدار نيستند و به نور، گرما و آب حساس مي باشند. علاوه بر اين، ويتامين B5 نمي تواند براي مدت طولاني در بدن ذخيره شود و مقدار اضافي آن از طريق ادرار دفع مي شود. به همين علت هنگام نگهداري و ذخيره کردن غذاهايي که حاوي B5 هستند بايد کاملاً دقت کرد. روزانه 5 ميلي گرم از اين ويتامين براي بدن ضروري است.
B5 با بقيه ويتامين هاي گروه B عمل مي کند
همان طور که گفته شد، مهم ترين وظيفه ويتامين B5، شکستن مولکول هاي چربي، کربوهيدرات و پروتئين و تبديل آنها به انرژي مورد نياز بدن است، ولي B5 به تنهايي وارد عمل نمي شود، بلکه با 7 ويتامين گروه B کار مي کند؛ چرا که بدون آنها قادر به شکستن مولکول هاي چربي، کربوهيدرات و پروتئين نيست. به همين دليل، همان طور که دريافت روزانه 5 ميلي گرم ويتامين B5 لازم است، دريافت ديگر ويتامين هاي گروه B نيز ضرورت دارد.
B5 در همه غذاها وجود دارد
ويتامين B5 در همه غذاها يافت مي شود، ولي در بعضي غذاها بيشتر وجود دارد. غني ترين منابع اين ويتامين تخم مرغ، گوشت،سبزيجات و ماهي آزاد هستند. بنابراين براي دريافت مقدارکافي از اين ويتامين حتماً اين غذاها را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.
B5 به توليد گلبول هاي قرمز کمک مي کند
اين ويتامين نقش کليدي در توليد گلبول هاي قرمزخون دارد. اين گلبول هاي اکسيژن را از ريه ها به سلول ها مي رسانند. سلول ها براي اينکه عملکرد کامل و درستي داشته باشند، به اکسيژن نياز دارندو اين هم يکي ديگر از دلايل ضرورت مصرف ويتامين B5 است.
منبع: ماهنامه تغذيه - ش 85



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط