معرفي کتاب

پسرکي با تعطيل شدن مدرسه در تابستان دنبال کار مي گردد.به پيشنهاد دوست مادرش، براي پرستاري از نويسنده اي پير، پا به آپارتمان او مي گذارد؛ اما برجي که پيرمرد در آن زندگي مي کند و ماجراهايي که در آن اتفاق مي افتد چندان عادي و طبيعي نيست.چند خط از داستان را با هم مي خوانيم:
دوشنبه، 8 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفي کتاب

معرفي کتاب
معرفي کتاب


 





 

طبقه هفتم غربي
نويسنده:جمشيد خانيان
ناشر:افق
چاپ اول:1387
پسرکي با تعطيل شدن مدرسه در تابستان دنبال کار مي گردد.به پيشنهاد دوست مادرش، براي پرستاري از نويسنده اي پير، پا به آپارتمان او مي گذارد؛ اما برجي که پيرمرد در آن زندگي مي کند و ماجراهايي که در آن اتفاق مي افتد چندان عادي و طبيعي نيست.چند خط از داستان را با هم مي خوانيم:
امير علي تکيه داد به ديوار آسانسور و با خودش گفت:«اينجا ديگر چه جور جايي يه؟ از راه پله رفته بودم بهتر بود.»همين موقع بود که آسانسور ناگهان ايستاد.پريد عقب به آينه تکيه داد و خيره ماند به در.در که باز شد پسرکي با هيکل درشت و چاق با گونه هاي قرمز وارد شد و با تندي از امير علي پرسيد:«خونه تون اينجا

اورانگوتان هاي بنفش
نويسنده:جک پريلوتسکي
تصويرگر:جيمز استيونسون
ترجمه:رضي هيرمندي
ناشر:انتشارات کتاب چرخ و فلک
نوبت اول چاپ:1387
نويسنده کتاب که مشاغل گوناگوني مانند:رانندگي کاميون، عکاسي و خوانندگي را در جواني تجربه کرده است در آخر تصميم مي گيرد طبع شعرش را بيازمايد.او شروع به سرودن اشعاري براي کودکان و نوجوانان مي کند و جالب آن که انجمن شعر آمريکا در سال 2006 نشان درجه ي يک شاعري را به جک پريلوتسکي اهدا مي کند.
حال و هواي اشعار پريلوتسکي رنگ و بوي طنز دارد و سادگي کلمات قابل فهم بودن آن از مزاياي اشعارش مي باشد.براي نمونه خلاصه ي يکي از اشعارش را با عنوان تخم مرغ را مي خوانيم:
تخم مرغ، آهاي تخم مرغ
توچه قدر عالي و بي نقصي
سرد باشي يا داغ، آفرين بر تو
توي سالاد که باشي، احسنت بر تو
توي قالب که قرار مي گيري، قشنگي
خاگينه که مي شوي، لذيذي
نيمروکه شدي، حرف نداري
از دو رو که سرخ بشي، غوغايي
***
اي تخم مرغ
توي املت مثل شهد و شکري
در سوفله مثل رويايي
با آب پخته شوي يا با روغن
در هر دو حال دل بر و دل ربايي
در خوراک شيرين تر از مربايي
خلاصه کنم، دوستت دارم، ديوانه تم
حيف که يک عيب داري
وقتي درسته قورتت مي دهم
حال به هم زني و ناگوارايي!

هنري زلزله و عشق فوتبال
نويسنده:فرانچسکاسايمون
ترجمه:مژگان کلهر
تصويرگر:توني راس
ناشر:افق
چاپ اول:1387
هنري زلزله اصلاً فوتبالش خوب نيست؛ اما با هزار جور حقه و کلک خودش را در تيم فوتبال مدرسه ي شان جا مي کند و باز، با هزار جور حقه و کلک گل هم مي زند....
براي آشنايي بيشتر شما عزيزان قسمتي از اين داستان فوتبالي را آورده ايم:
حالا جيم پر سرو صدا پا به توپ بود.هنري زلزله، شست پايش را له کرد.محکم به آرنجش زد و توپ را گرفت.جيم داد زد:«هي، ما هر دو توي يک تيم هستيم.»اما هنري فقط مي خواست خودش گل بزند.هنري زلزله دريبل زد.ال داد زد:« پاس! پاس بده به من!»هنري اعتنا نکرد.ال ديوانه شده بود.يک بار هم که توپ دست هنري افتاده بود، بايد پاس مي داد.اما هنري دريبل مي زد و جلو مي رفت...
***
اگر به پرندگان سياه رنگ که به آن ها کلاغ مي گويند علاقه داريد و مي خواهيد از زندگي اجتماعي آن ها سر در بياوريد چهار کتاب:
تخم اين هيولا مال کدام کلاغه
کي گفته نينا اسم يک کلاغه
يک دايره با چهار تا خط وسطش
کلاغ ها آنفولانزاي مرغي نمي گيرند
که به صورت طنز نوشته شده شما را با زندگي کلاغ هاي بلوار ساعت آشنا مي کند. بهتر است قبل از خواندن داستان هاي کلاغي چيزهايي را بدانيد:اول آن که مبناي شمارش کلاغ ها سيزده سيزدهي است، نه ده دهي؛ يعني کلاغ ها عدد هايي را مي فهمند که فقط و فقط مضرب 13 باشد.دوم اينکه يک شبانه روز کلاغ ها 39 ساعت است نه 24 ساعت.اين را هم بدانيد که کلاغ هاي بلوار ساعت دو دسته اند؛ قشنگ ها و مشنگ ها. قشنگ ها فکر مي کنند مشنگ ها کودن و کله پوک اند و مشنگ ها فکر مي کنند قشنگ ها دغل باز و از خود راضي اند...
فريدون عموزاده خليلي نويسنده، و ندا عظيمي تصوير گر اين مجموعه هستند.
اين کتاب ها چاپ اول 1387 هستند.ناشر آن ، نشر افق است.

لطيفه هاي تصويري و نوشتاري چگونه ساخته مي شوند؟
گرد آورندگان:محمد رفيع ضيايي و غلامرضا کياني
ناشر:مؤسسه کتاب چرخ و فلک
چاپ اول: 1387
تا کنون از خود پرسيده ايد که لطيفه ها چگونه ساخته مي شوند؟ آيا هيچ وقت خودتان لطيفه ساخته ايد؟ لطيفه ها به سه صورت بيان مي شوند؛ لطيفه هاي گفتاري، لطيفه هاي نوشتاري لطيفه هاي تصويري.به نظر شما مي توان لطيفه هاي تصويري را به صورت لطيفه هاي نوشتاري بازنويسي کرد؟ يا لطيفه هاي گفتاري را تبديل به لطيفه هاي تصويري کرد؟
در اين کتاب کوشش شده تا اين موارد به صورت ساده و قابل فهم توضيح داده شود.
چند تا از لطيفه هاي کتاب:
کشف آمريکا
آموزگار رو به شاگردي کرد و گفت:« حسن برو پاي تخته، آمريکا را روي نقشه پيدا کن!»
شاگرد همين کار را کرد.
آموزگار:«خب بچه ها بگوييد ببينم آمريکا را چه کسي کشف کرد؟»
بچه ها با صداي بلند:«حسن!»

جواب قانع کننده
معلم:«پرويز بگو ببينم اگر جمشيد 10 ريال داشته باشد و 3 ريال آن را خرج کند چند ريال برايش مي ماند؟»
پرويز:«آقا ما با جمشيد قهريم، اسمش را هم نمي آوريم.»

ديوانه و چاه
نويسنده:محمدرضا شمس
تصويرگر:پژمان رحيمي زاده
ناشر:افق
چاپ اول:1387
ديوانه و چاه جوايزي مانند ديپلم افتخار IBBY سال 2004 و قلم بلورين جشنواره ي مطبوعات ارشاد و لوح زرين جشنواره ي مطبوعات کانون پرورش فکري را از آن خود کرده است.
کتاب، مجموعه ي سه داستان به نام هاي ديوانه و چاه، بابا شله زرد، من و ملک جمشيد است.قسمتي از داستان من و ملک جمشيد را با هم مي خوانيم:
.... عروسي بود.عروسي شير آب و بشقاب چيني گل دار.وسايل آشپزخانه، خانه را روي سرشان گرفته بودند.چنان سر و صدايي راه انداخته بودند که بيا و ببين. حسابي تماشايي بود.بروبيايي بود، بريز و بپاشي بود، بزن و بکوبي بود.پارچ و ليوان و فنجان ها دست مي زدند.سماور آواز مي خواند.قاشق و چنگال ها روي ديگ و ديگچه ها و ماهي تابه ها ضرب گرفته بودند...
 

منبع:سلام بچه هاشماره 4



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.