جهانی شدن ، جهانی سازی و مهدویت

امروزه، با واقعیتی به نام جهانی شدن (Globality) مواجهیم ولازم است رابطه ی آن را با موضوع مهدویت بررسی کنیم. جهانی شدن به معنای گسترش ارتباطات میان انسان ها و افزایش تاثیر متقابل اقوام ، ملت ها و کشور ها بر یک دیگر است؛به گونه ای که کمتر اتفاقی در گوشه ای از عالم رخ می دهد که مردم دیگر سرزمین ها از آن بی خبر
دوشنبه، 8 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جهانی شدن ، جهانی سازی و مهدویت

جهانی شدن ، جهانی سازی و مهدویت
جهانی شدن ، جهانی سازی و مهدویت


 

نويسنده:محسن قهرمانی




 
امروزه، با واقعیتی به نام جهانی شدن (Globality) مواجهیم ولازم است رابطه ی آن را با موضوع مهدویت بررسی کنیم. جهانی شدن به معنای گسترش ارتباطات میان انسان ها و افزایش تاثیر متقابل اقوام ، ملت ها و کشور ها بر یک دیگر است؛به گونه ای که کمتر اتفاقی در گوشه ای از عالم رخ می دهد که مردم دیگر سرزمین ها از آن بی خبر بمانند و حیات اجتماعی آنان از این اتفاق تاثیر نپذیرد. پیدایش ابزار های ارتباطی ؛ متنی و وسایل نقلیه جدید، ارتباط میان انسان هارا در نقاط مختلف کره زمین جنان توسعه داده است که گویی مانند مردم یک دهکده با هم آشنایند. از همین جاست که مفهوم "دهکده جهانی"(Global Village) شکل گرفته است.
حال که جهانی شدن ارتباطات و تبدیل جهان به یک دهکده، این فرصت را ایجاد کرده است که افکار و عقاید در میدان جهانی به رقالت برخیزند. کدام عقیده و کدام روش زندگی لیاقت دارد به طور طبیعی مورد پذیرش ملت های مختلف قرار گیرد؟چنین به نظر می رسد که عقیده ای با شاخصه های زیر می تواند جهانی شود:
1. با فطرت انسان و ویژگی های فطری او سازگار باشد.
2. مبتنی بر عقلانیت و قابل دفاع عقلی باشد.
3. توانایی پاسخ گویی به نیاز های اصلی دنیای امروز ، مانند عدالت اجتماعی،را دارا باشد.
4. از پشتوانه و تایید الهی برخوردار باشد.
5. با یک رهبر معصوم و مورد اعتماد،مبلغ آن باشد.
با تاملی در عقاید اسلامی و دیدگاه تشیع درباره مهدویت، این پنج شاخصه را در آن می بینیم.جهانی شدن فرصت مناسبس برای جهانی سازی اندیشه اسلامی با استفاده از تبلیغ سازنده و مثبت است. معتقدان به مهدویت و ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) باید با حضور فعال و موثر در صحنه های جهانی و نشان دادن نقاط ضعف اندیشه های دیگر زمینه ظهور را بیشتر فراهم کنند.(1)

مهدويت ، الهام بخش جهاني شدن اسلام :
 

جهاني‌شدن الهي، با بزرگ‌ترين رويداد تاريخ بشر و عظيم‌ترين و گسترده‌ترين انقلاب تاريخ، يعني انقلاب بزرگ جهاني حضرت مهدي(علیه السلام) روي خواهد داد. در دوران ظهور مهدي آل محمّد(صلی الله علیه و آله) اسلام بر سراسر جهان حاكم مي‌گردد و قطعاً حكومت جهاني اسلامي تشكيل خواهد شد. آري، گسترش اسلام در سراسر جهان، وهم و خيال نيست؛ يك حقيقت قطعي است كه در عصر ظهور حضرت مهدي(علیه السلام) در سطح عالي و به طور تمام و كمال، واقع مي‌شود. احاديث پيامبر و اهل بيت نبوي(صلی الله علیه و آله) پيرامون مهدويت، فراوان است و در منابع معتبر شيعه و سنّي وجود دارد و در اين احاديث، جهاني بودن انقلاب حضرت مهدي(علیه السلام) و جهاني شدن دولت ايشان، پيش‌بيني شده است.(2)
پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود:
شما را به مهدي، بشارت مي‌دهم. او در بين امت من برانگيخته مي‌شود... پس زمين را از قسط و عدل پر مي‌نمايد، همان طوري كه از ستم لبريز شده است و ساكن آسمان و زمين از او راضي مي‌شوند و مال ثروت را صحيح تقسيم مي‌كند.(3)
امام باقر(علیه السلام) به «عبدالملك بن أعين» پيرامون ويژگي‌هاي ياران حضرت مهدي(علیه السلام) و حاكميت آنان بر كرة زمين فرمود:
در عصر ظهور به هر يك از مردان شما نيروي چهل مرد داده مي‌شود و دل‌هايتان، مثل پاره‌هاي آهن نيرومند و ثابت مي‌گردد، به گونه‌اي كه اگر با كوه‌ها برخورد كند، آنها را از جاي مي‌كند و شما به پا دارندگان امور مردم، كارگزاران ، حكم‌رانان مردم در زمين و خزانه‌داران آنان خواهيد بود.
در اين حديث شريف، جهاني بودن حاكميت و اقتدار ياران حضرت مهدي(علیه السلام) و تسلط آنان بر سراسر كره زمين و تشكيل خزانه‌داري كل براي ثروت جهانيان و در دست گرفتن اقتصاد جهان براي توزيع عادلانه ثروت و برقراري عدل جهاني، يادآوري گرديده و تحقق آن گزارش شده است.(4)
منابع تحقیق :
۱- کتاب قرآن و تعلیمات دینی(3) دین و زندگی سال سوم دبیرستان-کد251-مولف : دکتر محمدمهدی اعتصامی-چاپ چهارم 1387-ص 158 و ص 159 (با اندکی تخلیص و تغییر)
۲- سایت اینترنتی مهدویون (www.mahdaviun.com (۱۳۸۸/۰۴/۲۸ - مقاله: جهاني شدن و حكومت جهاني حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه)- نوشته محمدرضا جواهري به نقل از خبرگذاری فارس
۳- مجلسي، محمدباقر، بحارالانور، ج 51، ص 78.
۴-مجلسي، محمدباقر، بحارالانور، ج 51، ص ۱۵۱.

ارسال مقاله توسط کاربر محترم سایت : fardamg



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.