راهنماي کامل خريد تشک

شايد هيچ چيز به اندازه دراز کشيدن روي يک تشک راحت و نرم، پس از يک روز کاري سخت و طولاني لذت بخش نباشد. ما بيش از يک سوم عمرمان را روي تشک مان مي گذرانيم ؛پس چرا اين زمان طولاني را به خاطره هاي خوب و خوابي خوش تبديل نکنيم . اگر شما از دست تشک قديمي تان خسته شده ايد و فنرهاي آن در پهلوهاي شما فرو مي رود ،بد نيست دستي در جيب تان کنيد و يک تشک خوب و استاندارد از بازار بخريد. ما در اين شماره براي شما يک راهنماي خوب براي خريد تشک تدارک ديده ايم.
دوشنبه، 15 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنماي کامل خريد تشک

راهنماي کامل خريد تشک
راهنماي کامل خريد تشک


 





 
شايد هيچ چيز به اندازه دراز کشيدن روي يک تشک راحت و نرم، پس از يک روز کاري سخت و طولاني لذت بخش نباشد. ما بيش از يک سوم عمرمان را روي تشک مان مي گذرانيم ؛پس چرا اين زمان طولاني را به خاطره هاي خوب و خوابي خوش تبديل نکنيم . اگر شما از دست تشک قديمي تان خسته شده ايد و فنرهاي آن در پهلوهاي شما فرو مي رود ،بد نيست دستي در جيب تان کنيد و يک تشک خوب و استاندارد از بازار بخريد. ما در اين شماره براي شما يک راهنماي خوب براي خريد تشک تدارک ديده ايم.

تشک استاندارد زير ذره بين
 

اگر قصد خريد تشک داريد، بايد بدانيد اداره استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ،ويژگي هاي خاصي را براي يک تشک استاندارد در نظر گرفته است . يک تشک استاندارد بايد فنرهايي قوي و عايق هايي از الياف ضد باکتري و ضد حساسيت داشته باشد . نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن ،نوع دوخت و شرايط آماه سازي و بسته بندي تشک از پارامترهايي است که نشانه مرغوبيت تشک است. معمولاً اين تشک ها مورد استقبال افراد مسن قرار مي گيرند و قيمت بالاتري نسبت به تشکت هاي فنري دارند. تشک هاي طبي برقي نوع ديگري از تشک ها ي طبي اند که به طور معمول با ولتاژ 12ولت کار مي کنند. اين تشک ها براي برطرف کردن دردهاي ناشي از آرتروز مفاصل، استخوان و آسيب ديدگي تاندون ها و ماهيچه ها استفاده مي شوند و چون قابليت گرم شدن دارند مي توان براي افراد مسن که نياز به گرم شدن موضعي دارند، از اين تشک ها استفاده کرد . تشکهاي بادي انواعي از تشک ها هستند که به طور معمول براي اوقات فراغت و نيز افرادي که به هر دليل نمي توانند از تشک فنري معمولي استفاده کنند، خريداري مي شوند.
روي تشک دراز بکشيد ،آيا اين احساس را داريد که داخل تشک فرو مي رويد؟مراقب باشيد ،يک تشک فرسوده مي تواند به ماهيچه هاي کمر و ستون فقرات شما آسيب هاي جبران ناپذيري وارد کند. کنار تخت بنشينيد. آيا وقتي بلند مي شويد ،تشک حالت اوليه خود را پيدا مي کند يا فرو رفته مي شود؟هر گونه علامت سايش،به معني نامناسب بودن تشک شماست. براي جلوگيري از بروز ناراحتي هاي جسماني ،لازم است هر چه زودتر آن را عوض کنيد.

تشک فنري يا يونوليتي ؟
 

تشک هاي اسفنجي و فنري، تشک هايي هستند که اغلب در بازار مصرف ديده مي شوند. ولي در اين بازار هفت رنگ ،بازار تشک هاي تقلبي هم داغ است . تشک هاي تقلبي همان تشک هاي «يونوليتي »هستند . اين تشک ها بسيار سبک و ارزان قيمت تر از تشک هاي اسفنجي اند و بيشتر از دو سه ماه عمر نمي کنند. بعضي از افراد فکر مي کنند اگر تشک خيلي سفت باشد، بهتر است. اين تشک ها طي مدت کمي با چند بار استفاده ،شکسته و خراب و غير قابل استفاده مي شوند. اين تشک ها به طور معمول در کارگاه هاي کوچک و بدون مجوز توليد و روانه بازار مي شوند. برخي فروشندگان نيز تشک هاي خود را با اسامي مشابه مارک هاي معروف سازنده تشک به فروش مي رسانند که اصلاً کيفيت و استانداردهاي يک تشک سالم را ندارند . بعضي ديگر از فروشندگان نيز مارک دوخته شده کنار تشک را پاره و جداکرده و اين تشک ها را به جاي تشک هاي داخلي و خارجي به فروش مي رسانند . نمونه ديگري از تقلب در بازار تشک به اين شکل است که برخي توليد کنندگان کارگاهي و زير پله اي ،با مراجعه به در منازل و خريداري تشک هاي فنري دست دوم و قديمي ،اين تشک ها را مجددا بازسازي کرده و با رنگ و طرح جديد و استفاده از روکش نو . به جاي تشک نو مي فروشند . اين تشک ها به مرور انواع و اقسام بيماري هاي پوستي را به ارمغان مي آورند. شما به عنوان يک مصرف کننده بايد بدانيد مي توانيد شکايات خود را پس از خريد چنين تشک هايي با اتحاديه ندافان در ميان بگذاريد.

10نکته براي خريد تشک
 

پيش از خريد تشک بايد نکاتي را در نظر بگيريد تا وقتي تشک را به منزل آورديد و شب روي آن به خواب رفتيد از انتخاب تان راضي باشيد
پرس و جو کنيد :پيش از خريد تشک بهتر است خوب پرس و جو و تحقيق کنيد . انواع تشک هاي موجود در بازار را جويا شويد و مارک هاي معروف تر و مرغوب تر را بيابيد. اين جا هم هر قدر بيشتر پول بپردازيد ،بيشتر آش خواهيد خورد شما مي توانيد در آگهي هاي اينترنتي به دنبال تشک مورد نظرتان بگرديد يا راهي بازار يا نمايندگي هاي فروش تشک شويد. با کارشناسان فروش تشک گفت و گو کنيد و از آنها بخواهيد پس از شنيدن نيازهايي که به يک تشک داريد، مناسب ترين تشک را به شما معرفي کنند.
گارانتي :اگر از شرکت هاي معتبر توليد کننده تشک، خريد کنيد، تشک شما داراي گارانتي تعميرات و تعويض خواهد بود. به طور معمول تشک ها تا 10سال گارانتي نيز دارند. به طور معمول تشک هاي ضد آب را کارخانه هاي سازنده بهتر گارانتي مي کنند. اين تشک ها ،روکش هاي ضد آب دارند. بنابراين پيش از خريد تشک داشتن گارانتي و شرايط استفاده از آن را با فروشنده کنترل کنيد.
عجله نکنيد :براي خريد تشک عجله نکنيد و وقت کافي صرف کنيد . انواع بسيار متفاوتي از تشک ها در بازار وجود دارند تشک طبي ،تشک اسفنجي، تشک بادي، تشک برقي ،تشک آبي و...انواع تشک هاي موجود در بازار هستند. شما مي توانيد به آرامي روي تشک دراز بکشيد و راحتي آن را امتحان کنيد.
ثبات و استحکام :هر تشکي که استحکام بيشتري داشته باشد، لزوماً بهتر و مرغوب تر نيست. بعضي ها فکر مي کنند هر چه تشک سفت تر باشد ،براي کمر و ستون فقرات بهتر است. ولي اين طور نيست . اگر تشک خيلي سفت باشد به استخوان ستون فقرات شما اجازه نخواهد داد مطابق با شانه ها و استخوان لگن شما خميدگي پيدا کند. تشک هايي که نرم تر هستند به استخوان شانه و لگن شما اجازه مي دهند،کمي در تشک فروروند و استخوان ستون فقرات شما به صورت مستقيم روي سطح تشک قرار گيرد .
اندازه تشک :اندازه تشک بايد متناسب با اندازه قد شما باشد. بزرگ ترين اندازه تشک را انتخاب کنيد که با اندازه تخت شما هماهنگ باشد
فنرها را کنترل کنيد :هر تشکي که فنرهاي بيشتري داشته باشد، لزوما تشک بهتري نيست. به طور معمول فنرهاي تشک ها يا به هم پيوسته يا جدا جدا درون آن کار گذاشته شده است. تشک هايي که فنرهاي به هم پيوسته دارند، داراي فنرهاي کمتري هستند. چون فنرها به هم پيوسته و گره خورده اند تشک هايي که فنرهاي جدا از هم دارند، فنرهاي بيشتري دارند، زيرا هر فنر بايد به تنهايي از بدن شما هنگامي که روي تشک دراز کشيده ايد،حمايت کند. مزيت تشک هايي که فنرهاي مستقل دارند ،اين است که اگر شما روي تشک خوابيده باشيد و فرد ديگري روي تشک جا به جا شود شما کمتر متوجه اين جابه جايي تشک مي شويد. اگر خواب تان سبک است اين نوع تشک را خريداري کنيد.
تشک هاي 2لايه را برگزينيد :تشک هايي که 2لايه آستر دارند، شايد قيمت گران تري داشته باشند، اما لايه هاي داخلي آن در سال هاي اوليه مصرف به آساني لک نمي شوند. حتماً تشک هايي را ديده ايد که اگر آستر آن را برداريد، اسفنج درون آن در لايه هاي سطحي لک شده است . اين تشک ها چنين مشکلاتي ندارند.
بودجه شما چه قدر است؟ قبل از اين که براي خريد تشک راهي بازار شويد، تصميم بگيريد که مي خواهيد چه قدر پول خرج کنيد؟ اگر شما تشک هاي مختلف را امتحان کنيد خواهيد ديد تشک هايي که گران تر هستند، راحت ترند.
از چه مارکي خريد مي کنيد؟ خيلي از اوقات ارزش دارد که شما از يک شرکت معتبر توليد کننده تشک، خريد کنيد. تشک هايي که در اين کارخانه ها توليد مي شوند، به طور معمول کنترل کيفيت بالايي دارند و به گونه اي طراحي شده اند که سلامت عضلات و اسکلت بدن را هنگام دراز کشيدن روي تشک تامين مي کنند.
خجالت نکشيد :اصلاً اشکالي ندارد سوالات زيادي درباره قيمت، گارانتي ،کيفيت، طريقه حمل تشک به منزل (هزينه برعهده شما يا فروشنده )و امکان تعويض تشک از فروشنده بپرسيد و با آگاهي کامل اقدام به خريد تشک کنيد. سعي کنيد تحت فشار فروشنده، تشکي را خريداري نکنيد.

کي به فکر خريد يک تشک جديد باشيد؟
 

بر خلاف عقيده بسياري از افراد، تشک يکي از مهم ترين لوازم منزل است چرا که به طورر مستقيم با سلامت اسکلت و عضلات شما در ارتباط است. ما يک سوم عمر خود را در خواب به سر مي بريم. که بنابراين بهتر است يک سوم عمر خود را در يک تشک استاندارد طي کنيد تا خواب آرام و سالمي داشته باشيد.
اگر تشک شما بيش از 10سال عمر کرده است، گود شده يا قلمبه قلمبه شده است يا هنگامي که از خواب بر مي خيزيد، بدن تان کوفته است . بايد که به فکر خريد يک تشک جديد باشيد . نشانه هايي که بايد تشک تان را تعويض کنيد عبارتند از:
1)در قسمتي از تشک که در آن قسمت مي خوابيد گودي ايجاد شده است.
2)وقتي تشک غژغژ صدا مي دهد.
3)پس از خوابيدن روي تشک احساس کمر درد مي کنيد يا بدن تان کوفته است اگر شما بد خواب هستيد يا خواب کافي نداريد، مي تواند نشانه اين باشد که تشک شما راحت نيست.
خستگي و خوب آلودگي در صبح ،به سختي از تخت خواب بيرون آمدن و کج خلق بودن ،نشانه بدخوابي شما است. مطالعات نشان مي دهد افرادي که تشک جديدي را خريداري کرده اند، خواب بهتري را تجربه مي کنند.
مشاهده اين نشانه ها به اين معنا است که وقت مرخص کردن تشک تان فرا رسيده است.
اگر روي تشک تان فرورفتگي يا برجستگي مي بينيد، نشانه سايش مواد داخل تشک است.
کف دو دست تان را روي تشک بگذاريد و فشار دهيد . آيا کف دست تان فرو مي رود؟در يک تشک سالم، مواد داخلي در برابر فشار دست شما مقاومند و فرو نمي روند.
روي تشک دراز بکشيد . آيا اين احساس را داريد که داخل تشک فرو مي رويد؟ مراقب باشيد، يک تشک فرسوده مي تواند به ماهيچه هاي کمر و ستون فقرات شما آسيب هاي جبران ناپذيري وارد کند.
کنار تخت بنشينيد. آيا وقتي بلند مي شويد، تشک حالت اوليه خود را پيدا مي کند يا فرورفته مي شود ؟
هر گونه علامت سايش، به معني نامناسب بودن تشک شماست. براي جلوگيري از بروز ناراحتي هاي جسماني، لازم است هر چه زودتر آن را عوض کنيد.
منبع:نشريه زندگي ايده آل شماره 47



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.