دانستني هاي خانواده

اما دانشمندان در تازه ترين تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده اند که مصرف چاي به همراه ليمو مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و سرطان را کاهش دهد. به گفته ي آنها چاي سبز و سياه به طور طبيعي خاصيت ضدسرطاني دارند و البته اين خاصيت در چاي سبز بيشتر است اما مقدار کمي از عناصر ضدسرطاني چاي پس از دم کشيدن در آن باقي مي ماند.
دوشنبه، 22 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستني هاي خانواده

دانستني هاي خانواده
دانستني هاي خانواده


 






 

چاي خود را ليمويي کنيد
 

همواره بحث بر سر اينکه بالاخره نوشيدن چاي به همراه ليمو براي بدن مفيد است يا نه، وجود داشته است.
اما دانشمندان در تازه ترين تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده اند که مصرف چاي به همراه ليمو مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و سرطان را کاهش دهد. به گفته ي آنها چاي سبز و سياه به طور طبيعي خاصيت ضدسرطاني دارند و البته اين خاصيت در چاي سبز بيشتر است اما مقدار کمي از عناصر ضدسرطاني چاي پس از دم کشيدن در آن باقي مي ماند. اين در حالي است که افزودن ليمو به چاي کمک مي کند که تا 80درصد اين عناصر در چاي حفظ شود. در واقع ويتامين C موجود در ليمو از شکسته شدن اين عناصر جلوگيري مي کند..

خستگي چشم در هنگام کار با کامپيوتر
 

خيره شدن به صفحه ي مانيتور تعداد دفعات پلک زدن را کاهش مي دهد و سبب سوزش چشم و در نتيجه منجر به خشکي چشم مي شود هر چه افراد بيشتر به صفحه ي مانيتور خيره شوند، کمتر پلک مي زنند و هر چه کمتر پلک بزنند دچار سوزش و اشک را به دنبال خواهد داشت. پلک زدن سبب تر شدن چشم مي شود و کارهايي که انسان را مجبور به کم کردن تعداد دفعات پلک زدن کند مانند کار با کامپيوتر و رانندگي و تماشاي تلويزيون سبب خشکي چشم مي شود.
کاربر بايد به ازاي هر دو ساعت کار با کامپيوتر 15دقيقه استراحت و وقفه ي کاري داشته باشد و افرادي که فشار کاري بالاتري دارند در هر يک ساعت کار، 15دقيقه استراحت نياز دارند.
فاکتورهايي شبيه خستگي عمومي، بيماري، استفاده از دارو و مستعد بودن به ميگرن و ترس از نور (فتوفوبي) و فاکتورهاي سايکولوژيک مانند نگراني، عصبي بودن و ميزان رضايت شغلي با علايم خستگي چشم مرتبط مي باشند. گرچه هر فردي ممکن است علايم متفاوتي از خستگي چشم نشان دهد اما قرمزي، پر آب شدن و حساس شدن چشم ها، خستگي، درد يا سنگيني پلاک ها، سردرد و پشت درد، شايع ترين علايم، خستگي چشم است و اغلب اين علايم با استراحت، تغيير شرايط از عينک هاي مناسب از بين محيط کار و در بعضي موارد استفاده مي روند.

خواص سبزي خوردن
 

سفره هاي ايراني با سبزي خوردن سبز مي شود. سبزي ها نه تنها سفره را زيبا مي کنند و باعث تحريک اشتها مي شوند، بلکه با دارا بودن انواع ويتامين ها و مواد معدني براي سلامت هم بسيار مفيد هستند. به طوري که کارشناسان تغذيه مصرف روزانه 3 تا 5 «سروينگ» سبزيجات را به افراد توصيه مي کنند. (هر سروينگ معادل يک ليوان سبزيجات خام يا نصف ليوان سبزيجات پخته است.)
ريحان: ريحان منبع خوبي از ويتامين A، بتاکاروتن، ويتامين B6 و منيزيم به شمار مي رود. علاوه بر اين، ريحان حاوي فلاونوئيدها و آنتي اکسيدان ها هم هست و به همين دليل در پيشگيري از بروز سرطان نقش دارد. ريحان گياهي ضد اسپاسم، اشتها آور، خلط آور (جهت درمان سرفه)، ضد نفخ و ضد تهوع است. همچنين در از بين بردن کرم هاي روده اي و در درمان کرامپ معده، ورم معده، يبوست و التهاب روده هم کاربرد دارد. ريحان بر روي سيستم عصبي تأثير مي گذارد و در درمان تحريک هاي عصبي، خستگي، افسردگي، اضطراب و بي خوابي نقش قابل توجهي دارد. شايد اين نکته را هم بدانيد که به منظور کاهش خارش و التهاب ناشي از نيش حشرات، مي توانيد ريحان تازه را به محل آسيب ديدگي بماليد. شما مي توانيد از ريحان به صورت تازه، فريز شده و يا خشک در غذاهايي چون سوپ، خوراک ماهي، املت و يا به همراه ديگر سبزي ها به عنوان سبزي خوردن استفاده کنيد. همچنين مي توانيد ريحان تازه را به سالادها، سرکه و روغن زيتون اضافه کنيد تا از طعم مطلوب آن در انواع خوردني ها لذت ببريد. ولي حتماً به اين نکته توجه داشته باشيد که اگر مي خواهيد ريحان را به غذاي در حال پخت اضافه کنيد، در انتهاي پخت اين کار را انجام دهيد تا طعم و بوي ريحان در غذا باقي بماند و در حين پخت از بين نرود.
تره: برگ هاي تره حاوي مقادير زيادي ويتامين A، C و مواد معدني همچون آهن است. همچنين در تره ماده اي وجود دارد که قادراست ويتامين B را به صورت فعال آن تبديل کند. تره خواص ضدسرطاني دارد و تا حدي قادر است بيماري آسم را تسکين دهد. همچنين تره در جلوگيري از بروز بيماري هاي قلبي نقش دارد و براي بهبود بواسير هم به کار مي رود. در ضمن با افزودن تره به غذاهاي مثل گوشت و ماهي مي توان بوي بد آنها را کاهش داد.
منبع:نشريه قدر،شماره 21



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.