گوش ها و گوشواره ها

اين روزها مد شده که برخي خانم ها، به جاي يک گوشواره،چند گوشواره مي اندازند و طبيعتاً چند سوراخ در گوش شان ايجاد مي کنند. شايد از نظر بعضي ها اين مدل سوراخ کردن گوش زيباتر يا امروزي تر باشد ولي پزشکان نظر ديگري دارند.
سه‌شنبه، 23 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گوش ها و گوشواره ها

گوش ها و گوشواره ها
گوش ها و گوشواره ها


 

نويسنده:دکتر شکيلا نيکنام




 

توصيه هاي بهداشتي به آنها که مي خواهند گوشواره بيندازند
 

اين روزها مد شده که برخي خانم ها، به جاي يک گوشواره،چند گوشواره مي اندازند و طبيعتاً چند سوراخ در گوش شان ايجاد مي کنند. شايد از نظر بعضي ها اين مدل سوراخ کردن گوش زيباتر يا امروزي تر باشد ولي پزشکان نظر ديگري دارند.
متخصصان پوست و مو هشدار مي دهند که سوراخ کردن لاله گوش خطرناک است و بهترين مکان براي سوراخ کردن گوش همان نرمه گوش است. اگر شما دوست داريد گوش خودتان ويا دختر کوچوليتان راسوراخ کنيد و بتوانيد چند تا گوشواره زيبا به گوشتان بياويزيد، توصيه هاي ما را پيش از سوراخ کردن گوشتان بخوانيد.

فقط نرمه گوش را سوراخ کنيد
 

نرمه گوش که همان قسمت پاييني گوش است، جايي است که براي سوراخ کردن نشانه مي رود تا لحظاتي بعد يک جفت گوشواره طلا در آن برق بزند. اين ناحيه يکي از بهترين نواحي بدن براي آويزان کردن آويز و گوشواره است.در اين ميان بسياري از مادران که صاحب يک دختر کوچولو مي شوند وقتي کودک کمي بزرگ تر مي شود به فکر مي افتد که گوش کودک را سوراخ کنند. در کشور ما، مرسوم است که اين کار درسنين کودکي انجام شود. پيش ازاين وسايل مدرن امروزي وجود نداشت و با استفاده ازنخ و سوزن، گوش دختر بچه خانواده را سوراخ مي کردند.
پيش از سوراخ کردن گوش بخوانيد اين روزها مادران کمتر گوش دختر بچه شان را درخانه سوراخ مي کنند. ولي به هر حال، براي سوراخ کردن گوش کودکان بهتر است مراکز درماني مجاز را که از استريل بودن وسايل و تجهيزات آن مطمئن هستيد، انتخاب کنيد زيرا امکان انتقال هپاتيت، ايدز و کزاز با وسايل آلوده وجود دارد. نکته ديگري که نبايد فراموش کنيد، اين است که پيش از سوراخ کردن گوش کودکتان، او را حتماً نزد پزشک ببريد و از او راهنمايي هاي لازم را بگيريد. سوراخ کردن گوش در شرايط استريل در مجموع عملي کم خطر است اما در مورد بعضي از افراد که مستعد عفونت هستند؛ مانند بيماران ديابتي يا افرادي که کورتون مصرف مي کنند يا افرادي که بيماري هايي دارند که خونشان به راحتي منعقد نمي شود و احتمال خون ريزي در آنها بالااست يا افرادي که داروهاي ضد انعقاد خون مصرف مي کنند، ممکن است اين مسأله درد سرساز شود و بهتر است پزشک در اين موارد نظارت دقيق داشته باشد.

راهنماي انتخاب گوشواره مناسب
 

ما اکثراً فکر مي کنيم در انتخاب جواهر فقط مدل آن مهم است و چيزي را که در نگاه اول خوش مان بيايد مي خريم و مي پوشيم؛ غافل از اينکه يک انتخاب غلط مي تواند چهره وظاهر ما را نامتناسب نشان دهد.در مورد گوشواره هم شکل و ترکيب صورت، اندازه گردن و وجود چين هاي روي گردن که بر اثر سن يا افزايش وزن وجود دارد بسيار مهم است. برخي نکات مهم براي انتخاب گوشواره مناسب از اين قرار است:
1-اگر صورتي کشيده داريد مي توانيد از گوشواره هاي چلچراغي و حلقه اي بزرگي که آويز دارند استفاده کنيد همچنين گوشواره هاي دکمه اي يا ميخي را نيز مي توانيد بپوشيد.
2-گوشواره هاي گرد و آويز صورت را چاق تر و چين هاي روي گردن را بيشتر نشان مي دهند پس اگر صورتي گرد وچاق داريد از مدل هاي بزرگ و گرد بپرهيزيد.
3- اگر صورتي گرد با چين ها و غبغب آويزان داريد از مدل هاي گوشواره دگمه اي يا حلقه اي کوچک دوري کنيد.
4-اگر گردن کوتاهي داريد از مدل گوشواره هاي آويز بلند هرگز انتخاب نکنيد چون گردن شما را کوتاهتر نشان مي دهد.
5-گوشواره هاي حلقه اي ساده به اندازه متوسط براي هر شخصي مناسب است.
6-اگر مي خواهيد در موقعيتي جدي و تخصصي باشيد هرگز گوشواره هاي بزرگ و شلوغ را بر گوشتان آويزان نکنيد. بهتر است به جاي گوشواره، از گردنبند، دستبند يا سنجاق سينه استفاده کنيد.

توصيه هاي ايمني براي سوراخ کردن گوش
 

سوراخ کردن گوش يکي از کارهاي بسيار رايج و معمول بين خانم هاست. البته اين کار از زمان هاي قديم رايج بوده است، منتها با روش هاي سنتي. اين روزها، وسايل انجام دادن اين کار پيشرفته تر شده است و چند دقيقه هم بيشتر طول نمي کشد؛ برخي افراد هم از اين امکان استفاده و چند سوراخ در گوش خود ايجاد مي کنند تا تمام گوشواره هاي مورد علاقه خود را همزمان درگوش داشته باشند!
البته اگر مراقبت هاي لازم بعد از اين عمل ساده را درست انجام ندهيد؛ چند گوشواره که هيچ، حتي يک گوشواره را هم نمي توانيد در گوش خود نگه داريد؛ پس تا وقتي که زخم گوش هايتان کاملاً خوب نشده است، به اين موارد توجه کافي داشته باشيد:
1-اگر قصد داريد گوشواره اي غير از جنس طلا به گوش تان بيندازيد، حتماً با فردي که گوش تان را سوراخ مي کند مشورت کنيد واز درستي انتخاب گوشواره خود مطمئن شويد.
2-اگر پوست حساسي داريد، احتمالاً تنها گزينه مناسب براي شما گوشواره اي از جنس طلا يا نقره مرغوب است. يادتان باشد که قبل از لمس کردن گوش هايتان دست خود را بشوييد. اين کار احتمال عفونت و گسترش آلودگي را کاهش مي دهد.
3-گوشواره هايتان را بايد روزي دو بار (يک بار صبح و يک بار شب) تميز کنيد.
4-براي تميز کردن اطراف سوراخ گوش نيز از محلول ضدعفوني کننده مخصوص گوش استفاده کنيد. محلول را روي تکه پنبه اي بماليد و ناحيه بين گوش و گوشواره را تميز کنيد.
5-چند بار در روز، گوشواره را در گوشتان بچرخانيد؛ اين کار مانع از چسبيدن گوشواره به زخم سوراخ گوش مي شود.
6-گوشوراه را تا زمان مشخصي در گوش نگه داريد. شما بايد حداقل بين 4 تا 6 هفته بعد از عمل سوراخ کردن گوش از گوشواره استفاده کنيد،و گرنه زخم تازه جوش مي خورد و سوراخ ناپديد مي شود!
7-اگر بعد از گذشت يک روز از سوراخ کردن گوشتان قرمزي و تورم يا درد مشاهده کرديد، با احتمال اينکه علايم عفونت است، به پزشک عمومي مراجعه کنيد.
8- يادتان باشد که در مدت ترميم گوش از هيچ نوع افشانه مخصوص مو يا خوشبو کننده و ادکلن استفاده نکنيد. در ضمن، تا قبل از درمان محل، با گوشواره هايتان بازي نکنيد و آن را نکشيد تا باعث پشيماني نشود!
منبع:روزنامه سلامت، شماره 233



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.