عسل، شيرين‌کننده اصيل

عسل شيرين‌کننده‌اي طبيعي است که علاوه بر طعم مطلوب و مزه شيريني که دارد به دليل فوايد و خواص درماني‌اش از قديم مورد استفاده قرار مي‌گرفته است. ابن‌سينا در کتاب قانون در بسياري از نسخ خود از عسل و موم بهره برده و آن را داروي بازيافتن جواني و قواي حافظه ناميده است. قدمت استفاده از عسل در مصر حداقل به ?2500
چهارشنبه، 8 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عسل، شيرين‌کننده اصيل

عسل، شيرين‌کننده اصيل
عسل، شيرين‌کننده اصيل


 

نويسنده:محمدرضا میرغلامی




 
عسل شيرين‌کننده‌اي طبيعي است که علاوه بر طعم مطلوب و مزه شيريني که دارد به دليل فوايد و خواص درماني‌اش از قديم مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.
ابن‌سينا در کتاب قانون در بسياري از نسخ خود از عسل و موم بهره برده و آن را داروي بازيافتن جواني و قواي حافظه ناميده است. قدمت استفاده از عسل در مصر حداقل به ?2500 سال قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد. عسل طبيعي، کربوهيدراتي است که خيلي زود جذب مي‌شود و براي همه افراد، به‌ويژه ورزشکاران، سالمندان، کودکان و بيماران ديابتي که دچار افت قندخون هستند، بسيار مناسب است. براي عسل فوايد و خواص زيادي ذکر شده که خاصيت ضدميکروبي، خاصيت ضدسرطاني، کمک به هضم غذا و رفع خستگي نمونه‎هايي از آنهاست. هرچند از گذشته خواص عسل شناخته شده و از آن به‌عنوان غذا و دارو استفاده مي‌شده است اما نتايج بررسي‌هاي جديد نيز فوايد اين ماده مغذي را تاييد مي‌کند.

عسل و سرفه
 

شايد شما هم شنيده باشيد که مصرف عسل با آب‌جوش و ليموترش به افرادي که سرما خورده‌اند، توصيه مي‌شود. بررسي‌ها نشان داده است با توجه به خاصيت درماني عسل مي‌توان از آن به‌عنوان داروي طبيعي درمان سرفه براي کودکان بالاي 2 سال استفاده کرد. به گزارش نچرال نيوز، بهترين داروي درمان سرفه براي کودکان 2 تا 6 سال استفاده از عسل است زيرا بررسي‌‌هاي اخير نشان داده که بهتر است در اين سن کمتر از دارو‌هاي شيميايي ضدسرفه استفاده شود. عسل به عنوان يک داروي طبيعي ضدباکتريايي شناخته شده و در از بين بردن انواع باکتري‌‌ها بسيار موثر است. بنابر همين گزارش، محدوديت خاصي براي استفاده از عسل وجود ندارد و برخلاف دارو‌هاي شيميايي که مصرف آنها بايد دقيقا طبق دوز تجويز شده انجام گيرد، مي‌توان به تنهايي يا همراه آب يا شير و حتي چاي گرم براي کودکان از عسل استفاده کرد. محققان در بررسي‌‌هاي خود کودکاني را که شديدا سرفه مي‌کردند، به 2 گروه تقسيم کردند؛ به گروه اول داروي خاصي داده نشد و به گروه دوم قبل از خواب يک قاشق پرعسل داده شد. نتيجه اينکه سرعت بهبودي در گروه دوم به‌طور قابل‌ملاحظه‌اي افزايش يافت. متخصصان معتقدند براي کودکان 2 تا 5 سال مصرف روزانه نصف قاشق غذاخوري و براي کودکان 6 تا 12 سال روزانه يک قاشق غذاخوري عسل کفايت مي‌کند. در مورد سنين بالاتر نيز مي‌توان اين ميزان را به 2 قاشق افزايش داد.
البته بايد به اين نکته توجه داشت که مصرف عسل در کودکان زير 2 سال توصيه نمي‎شود. بررسي‌ها نشان داده است استفاده از عسل براي کودکان زير 2 سال مي‌تواند موجب بروز عوارض شديدي شود. محققان آلماني هشدار داد‌ه‌اند استفاده از محصولات طبيعي و بسياري از مواد خام براي کودکان زير 2 سال ممنوع است. اين محققان علت اين موضوع را امکان بروز آلرژي و حتي در مواردي مسموميت در کودکان به دليل وجود مواد طبيعي و گرده درختان و گل‌ها در عسل طبيعي اعلام کرد‌ه‌اند. به گفته اين محققان از سال دوم زندگي خوردن عسل براي کودک بلامانع است، زيرا باکتري‌هاي داخل روده آنقدر مقاوم شد‌ه‌اند که با مواد اضافه موجود در عسل مقابله کنند. از 2 سالگي به بعد نبايد عسل را از برنامه غذايي کودک حذف کرد، زيرا اين محصول طبيعي حاوي ويتامين‌هاي گوناگون و مقوي براي سلامتي بدن است.

عسل، شيرين‌کننده اصيل

عسل و سرطان
 

بررسي‌ها نشان مي‌دهد عسل تيره که خالص‌تر بوده و حاصل کار زنبور‌هاي عسل است، به دليل وجود آنتي‌اکسيدان‌ها‌ي فراوان و مواد مقوي مي‌تواند مانع بروز بسياري از بيماري‌ها از جمله سرطان شود و البته بررسي‌ها نشان داده که عسل تيره‌تر خواص بيشتري دارد. بنابر همين گزارش، اين نوع عسل در همه جاي دنيا يافت نمي‌شود و در کشور‌هايي با گيا‌هان و شرايط خاص مانند اسپانيا بيشتر است. دانشمندان معتقدند چنانچه افراد به ميزان کافي از آنتي‌اکسيدان‌ها‌ي طبيعي مانند عسل، ميوه، سبزي و روغن زيتون در برنامه‌غذايي خود استفاده کنند کمتر به بيماري‌هاي گوناگون مبتلا مي‌شوند. با وجود اينکه عسل مقدار قابل‌توجهي هيدرات کربن (قند) دارد و تقريبا 80 درصد آن را شکر تشکيل مي‌دهد اما به قدري قابليت متعادل‌سازي سيستم بدن را دارد که تاثير آن قابل مقايسه با هيچ کربوهيدرات ديگري نيست.
همچنين نتايج بررسي‌هاي محققان کاليفرنيايي نشان داده مصرف روزانه يک قاشق عسل گردش خون را در رگ‌‌ها تسريع مي‌بخشد و با توليد آنتي‌اکسيدان‌‌هاي خاص بدن را در مقابل راديکال‌‌هاي آزاد که موجب تخريب سلولي شده و عامل بازدارنده فعاليت سالم هستند محافظت مي‌کند. در اين مطالعه محققان افراد تحت آزمايش را که در رژيم غذايي روزانه خود، يک قاشق سوپ‌خوري عسل مصرف مي‌کردند طي فواصل زماني معين مورد بررسي قرار دادند. در پايان مقايسه نمونه‌‌هاي خوني اين افراد با نمونه‎هاي خوني افراد گروه شاهد نشان داد ارتباط مستقيمي ‌ميان مصرف عسل و ميزان پلي‌فنول‎هاي موجود در خون وجود دارد. پلي‌فنول نوعي آنتي‌اکسيدان است که بدن را در برابر راديکال‌هاي آزاد محافظت کرده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش مي‎دهد.

عسل و خستگي
 

عسل تنها ماده قندي‌اي است که علاوه بر بي‌ضرر بودن، خواص زيادي دارند و فاسد هم نمي‌شود. در عين حال مشخص شده براي بر طرف‌کردن خستگي نيز بسيار مفيد است. ثابت شده که عسل به علت داشتن گلوکز فراوان به آساني و سرعت تجزيه مي‌شود و هضم آن نيز به راحتي صورت مي‌گيرد. از آنجا که انرژي حاصل از عسل به‌طور کامل و سريع آزاد مي‌شود مصرف آن در چاي يا شير هنگام صبحانه موجب مي‌شود افراد در آغاز روز انرژي بيشتري داشته باشند و به راحتي بر احساس ضعف و خستگي غلبه کنند. به همين دليل است که متخصصان به افرادي که مبتلا به بيماري‌‌هايي هستند که خستگي و ضعف از عوارض آن است توصيه مي‌کنند به‌ويژه در هنگام صبح عسل مصرف کنند. همچنين از آنجا که خستگي در بسياري موارد به دليل کم‌خوني است و عسل مي‌تواند بر ميزان هموگلوبين خون تاثير داشته باشد و آن را افزايش دهد، به همين دليل در خستگي‌‌هاي ناشي از کم‌خوني نيز موثر است. از طرفي با تاثير انرژي‌زايي بر عملکرد بهتر عضلات قلب نيز موثر است و بروز بيماري‌‌هاي قلبي را به تعويق مي‌اندازد. عسل به دليل دارا بودن خاصيت ضدباکتري از پوسيدگي دندان‌ها پيشگيري کرده و باعث سفيدي و استحکام دندان‌ها مي‌شود. البته يکي از موارد منع عسل در مورد بيماران ديابتي است که به اندازه قند معمولي شيرين بوده و بهتر است استفاده نشود.

عسل و شيرين‌كنندگي
 

عسل براي افراد سالم، کساني که کلسترول بالا و ديابت نوع 2 دارند، مفيد است. در آزمايش‌هاي مختلفي که روي افراد سالم، افراد مبتلا به کلسترول خون بالا و ديابت نوع دوم انجام شد، دانشمندان به اين نتيجه رسيدند که عسل يکي از مناسب‌ترين شيرين‌کننده‌ها براي تمام گروه‌هاي ذکر شده است. در اين بررسي براي 15 روز، به 8 فرد سالم، 6 بيمار با کلسترول خون بالا و 7 بيماري که مبتلا به ديابت نوع 2 بودند به ميزان مشابهي شکر، عسل مصنوعي و عسل طبيعي خورانده شد. در پايان مشاهده شد در افرادي که از سلامت کامل برخوردار بودند، مصرف شکر و عسل ساختگي يا تاثير منفي داشت يا به‌طور کلي هيچ تاثيري نداشت. در حالي که مصرف عسل طبيعي در اين افراد به کاهش 7 درصدي کلسترول، کاهش 2 درصدي تري‌گليسريد، کاهش 6 درصدي هموسيستئين (يکي از فاکتورهاي ريسک ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي) و همچنين کاهش 6درصدي قندخون منجر شد. همچنينHDL يا همان کلسترول خوب خون اين افراد به ميزان 2 درصد افزايش پيدا کرد. در بيماراني که داراي کلسترول بالا بودند مصرف عسل طبيعي به کاهش 8 درصدي کلسترول منجر شد که در اين ميان سهم کلسترول بد خون 11 درصد بود. همچنين مشاهده شد مصرف عسل طبيعي در بيماران مبتلا به ديابت نوع 2 باعث کاهش قابل توجه قند خون مي‌شود.

محتويات عسل
 

عسل مهم‌ترين منبع مواد قندي شناخته شده‌است و 15 نوع قند دارد که مهم‌ترين آنها فروکتوز، گلوکز و ساکاروز است. عسل به خاطر داشتن برخي مواد تخميري و آنزيم‌هايي مانند آميلاز، اينورتاز، کاتالاز و پراکسيداز به هضم غذا کمک مي‌کند. همچنين عسل داراي ويتامين‌هاي گروه B و ويتامين‌هايC ،K ،E ،A، نياسين و اسيدفوليک است. هرچند ميزان اين ويتامين‌ها در عسل خيلي زياد نيست اما با اين حال کافي و مفيد است. عسل داراي انواع پروتئين، اسيدهاي آمينه، اسيدهاي آلي مثل اسيد فورميک و مشتقات کلروفيل و مقداري آنزيم و رايحه‌هاي معطر است. املاح معدني مانند کلسيم، پتاسيم، سديم، منگنز، آهن، کلر، فسفر، گوگرد و يد نيز در عسل وجود دارد. عسل به‌عنوان يک ماده مغذي شناخته‌مي‌شود و مصرف آن در رژيم غذايي توصيه شده است.

منبع:www.salamat.com

 



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط