20 دليل درد مزمن

پير باشيد يا جوان به احتمال زياد حداقل در يک نقطه از بدنتان دردي داريد که هيچ‌وقت علتش را کشف نکرده‌ايد. اين روزها هم گرفتاري‌هاي زندگي فرصت نمي‌دهند تا عوامل مختلفي را که همه‌روزه با آنها سروکار داريد زير ذره‌بين ببريد؛ شايد عامل اصلي دردتان درست جلوي چشمتان باشد! حالا لازم نيست تمام ميدان ديدتان را بگرديد تنها در همين
دوشنبه، 20 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
20 دليل درد مزمن

20 دليل درد مزمن
20 دليل درد مزمن


 





 
پير باشيد يا جوان به احتمال زياد حداقل در يک نقطه از بدنتان دردي داريد که هيچ‌وقت علتش را کشف نکرده‌ايد. اين روزها هم گرفتاري‌هاي زندگي فرصت نمي‌دهند تا عوامل مختلفي را که همه‌روزه با آنها سروکار داريد زير ذره‌بين ببريد؛ شايد عامل اصلي دردتان درست جلوي چشمتان باشد! حالا لازم نيست تمام ميدان ديدتان را بگرديد تنها در همين پاراگراف‌هاي زير سري بچرخانيد و چشمي بدوانيد بلکه عامل محرک دردهاي طاقت‌فرساي خودتان را پيدا کنيد.
1.صندل‌هاي لاانگشتي: اين صندل‌ها براي گردن، ستون مهره‌ها، زانوها و قوزک پاها تکيه‌گاه مناسبي محسوب نمي‌شوند.
کفش‌هايي بپوشيد که ستون مهره‌هايتان را پشتيباني کنند به‌خصوص در روزهايي که مي‌دانيد قرار است زياد راه برويد، حتما يک کفش ورزشي مناسب بپوشيد.
2.گوشي‌هاي لمسي: گوشي‌هاي پيشرفته‌اي که تنها با اشاره انگشت کار مي‌کنند، باعث مي‌شوند فشار زيادي به بندهاي انگشتان وارد شود. اخيرا تعداد بيماران زير 30 سالي که با شکايت از درد و تورم مفاصل خود به پزشکان مراجعه مي‌کنند، بالا رفته است.
اگر انگشتان‌تان درد گرفته‌اند، کمي از اس‌ام‌اس فرستادن دست بکشيد آن‌وقت اگر درد ساکت نشد، همان لحظه تلفن‌تان را برداريد و از يک متخصص ارتوپدي وقت بگيريد. درمان‌هاي موثري براي ورم مفاصل وجود دارند.
3.کيف پول: هنگامي که کيف پولتان را در جيب پشتي شلوارتان مي‌گذاريد، ممکن است عصب سياتيک‌تان را تحريک کند يعني کيف شما (چه پر پول، چه بي‌پول)، آنقدر به عصب سياتيک‌تان فشار مي‌آورد و تحريک‌اش مي‌کند که آخر سر، کمردرد مي‌گيريد.
قبل از اينکه روي صندلي (به‌خصوص صندلي ماشين) يا هر جاي ديگري بنشينيد، کيف پول را از جيب پشت شلوارتان درآوريد.
4.رانندگي: خيلي‌ها زاويه صندلي ماشين‌شان را بد تنظيم مي‌کنند. اگر پشتي صندلي را زياد بخوابانيد، تسلط به فرمان برايتان مشکل مي‌شود. آن‌وقت بايد سر و گردن خودتان را با سختي به حالتي ناراحت بالا بگيريد و اين‌طور مي‌شود که به مرور زمان، گردن‌درد مي‌گيريد.
پشتي صندلي را آنقدر بالا بياوريد که گردنتان با قرار گرفتن در وضعيت مناسب، بتواند سرتان را نگه دارد. بايد دسترسي به فرمان برايتان راحت باشد؛ يعني نه به جلو خم شويد، نه بدنتان را به سمت آن بکشيد.
5. بازي‌هاي ويديويي ايستاده: بازي‌هاي ويديويي ايستاده که بايد حين آن فعاليت بدني کرد، درست همان خطرهاي بازي‌هاي واقعي در زمين‌هاي ورزشي را دارند. به علاوه شما بايد اين حرکات را در فضايي محدود انجام دهيد. متخصصان معتقدند با انجام اين بازي‌ها، خطرهايي مانند آسيب مهره‌اي، پارگي تاندون‌ها و شکستگي استخوان‌ها در کمين افراد هستند.
قبل از شروع اين بازي‌هاي ويديويي، کمي نرمش‌هاي کششي انجام بدهيد و فضاي بازي مناسبي براي خود فراهم کنيد. مثلا هرگز در محاصره مبلمان خانه بازي نکنيد. مراقب باشيد بيشتر از وقت استاندارد بازي‌هاي واقعي، به اين بازي‌هاي ويديويي نپردازيد.
6. پنير: انواع مختلف پنير(چدار، فتا، موزارلا، پارمسان و...) ماده‌اي به نام تيرامين دارند که محرک تند و تيزي براي سردرد است. اين ماده در برخي فرآورده هاي گوشتي و نوشيدني‌ها هم وجود دارد.
بعد از خوردن هر ماده لبني، تاريخ و اسم آن غذا را يادداشت کنيد که اگر احيانا سردرد گرفتيد، بتوانيد عاملش را راحت پيدا کنيد.
7. نشانگان اعتياد به تلويزيون: اگر عادت داريد روي کاناپه دراز بکشيد و تلويزيون تماشا کنيد به‌خصوص اگر در همان حالت خوابتان مي‌برد، منتظر يک گردن‌درد جدي باشيد.
حتي در زمان استراحت هم بايد بدنتان را در وضعيت صحيحي قرار بدهيد. هنگام تماشاي تلويزيون روي کاناپه درست بنشينيد، کمرتان را صاف کرده و شکمتان را منقبض کنيد.
8. بلند کردن کودک: لازم نيست در تمام طول روز بچه‌ به‌بغل باشيد. تنها بلند کردن او از کالسکه يا زمين، فشار مداومي را به مچ و انگشتان شما وارد مي‌کند.
سعي کنيد فرزندتان را بدون فشار آوردن به مچ‌هايتان بلند کنيد. دست‌هايتان را تا ساعد پشت فرزندتان ببريد و با کمک عضلات بازويتان بلندش کنيد.
9. کيف لپ‌تاپ: اگر مجبوريد هر روز لپ‌تاپ‌تان را با خودتان از اينجا به آنجا ببريد، دردهاي مختلفي در انتظار شما خواهد بود. کيف‌هاي لپ‌تاپي که بايد دسته‌شان را به دست بگيريد، به جلوي بازوي شما فشار مي‌آورد و کيف‌هاي دوشي هم درد شانه و پشت را نصيبتان مي‌کند. کيف‌هاي لپ‌تاپ چرخ‌دار را امتحان کنيد.
10. مدل مو‌هايتان: اگر موهايتان را مي‌کشيد و با کش يا کليپس بالاي سرتان محکم مي‌کنيد، سردرد خواهيد گرفت. اگر سابقه ميگرن داشته باشيد، بستن محکم موهايتان باعث سردردهاي جدي‌تري مي‌شود.
موهايتان را شل‌تر ببنديد يا از تل و هدبند استفاده کنيد.
11. بوهاي تند: بوهاي تند، چه متعفن و زننده باشند و چه رايحه‌هايي دلچسب (مثل عطر و گل) مي‌توانند سردرد ايجاد کنند. متخصصان هنوز دليل اين پديده را نمي‌دانند.
سعي کنيد بفهميد کدام بوها باعث تحريک سردردتان مي شود تا از آنها پرهيز کنيد.
12. عادت‌هاي خواب: ممکن است عادت داشته باشيد روي شکم بخوابيد. در اين صورت، عضلات داخلي‌تان در وضعيت بدي قرار مي‌گيرند و صبح روز بعد، گردن‌درد خواهيد گرفت. شايد به پهلو مي‌خوابيد و دستتان را روي سرتان مي‌گذاريد و.... هر وضعيتي که اعضاي بدن را در حالتي ناراحت قرار بدهد، بعد از چند ساعت، سبب درد خواهد شد.
بهترين وضعيت خواب، خوابيدن به پشت يا پهلو است؛ در حالي که دست‌ها پايين‌تر از تراز شانه قرار بگيرند.
13. حذف وعده‌هاي غذايي: نخوردن وعده‌هاي غذايي، باعث افت قند خون و بروز سردرد مي‌شود حتي قبل از اينکه احساس گرسنگي کنيد.
با فواصل زماني معين، غذاهاي مقوي و سالم بخوريد البته به مقدار معين. غلات کامل و پروتئين، شما را تا مدت‌ها سير نگه مي‌دارند.
14. محل کار: اگر صندلي يا ميز کارتان استانداردهاي لازم براي سلامت را نداشته باشد، بعد از ساعت کارتان، کمر، دست‌ها، شانه‌ها يا مچ‌هايتان درد خواهند گرفت.
صندلي سالمي بخريد يا با کوسن و چهارپايه، فاصله‌هاي استاندارد خودتان را با ميز کارتان تنظيم کنيد.
15. صفحه کليد: اگر در طول روز زياد با صفحه کليد کار مي‌کنيد، احتمال دارد دچار نشانگان تونل کارپال شويد. اين بيماري سبب درد، سوزش و کرختي مچ و بندهاي انگشتان شما مي‌شود.
صفحه کليدتان را طوري تنظيم کنيد که انگشتان، مچ و ساعدتان در يک خط قرار بگيرند.
16. مشکلات بينايي: اگر سرتان در محل پشت ابروها درد مي‌گيرد، احتمالا ناشي از عيوب انکساري چشم (نزديک‌بيني، دوربيني يا استيگماتيسم) است.
سري به يک چشم‌پزشک بزنيد. شايد نمره چشم‌هايتان تغيير کرده باشد.
17. هواي گرم: تغييرات آب و هوايي باعث سردرد مي شود؛ به‌خصوص اگر هوا ناگهان گرم شود.
آب و هوا تحت کنترل شما نيست اما مي‌توانيد با شناسايي محرک‌هاي سردردتان از آنها پرهيز کنيد و جلوي سردردتان را بگيريد.
18. ورزش آخرهفته: اگر تمام طول هفته را کار کنيد و آخر هفته را بگذاريد براي ورزش، دچار دردهاي عضلاني خواهيد شد زيرا ناگهان عضلات‌تان را مجبور به فعاليت‌هاي سنگين کرده‌ايد.
حتما قبل از ورزش، بين 5 تا10 دقيقه راه برويد و نرمش‌هاي ساده انجام دهيد و در طول هفته با حرکات سبک، عضلات‌تان را براي تمرين‌هاي سنگين پايان هفته حاضر کنيد.
19. خم شدن به زمين: از قديم عادت کرده‌ايد هنگام برداشتن اشيا از زمين خم شويد و سپس با کمک عضلات پشت‌تان بالا بياييد. اين عادت عضلات پشت را تحت فشار زياد قرار مي‌دهد و باعث درد گرفتن آنها مي شود.
درست خم شويد. زانوهايتان را نزديک به 90 درجه خم کنيد و کمر، شکم و پشت‌‌تان را صاف بگيريد آنگاه شي را برداريد و با فشار به عضلات ران و زانوهايتان بلند شويد.
20. دندان‌قروچه: اين عادت نه تنها باعث درد فک شما مي‌شود بلکه به دندان‌ها، فک و شنوايي شما هم آسيب مي‌رساند.
به دندان‌پزشک مراجعه کنيد و از او محافظ مخصوص دندان‌قروچه بگيريد.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.