عاشقان پياز و حبوبات‌

يكي از عادات غذايي رايج مصري‌ها، مصرف پياز خام همراه غذاست. پياز، سبزي‌‌اي غني از فيبر و مقادير زيادي از ويتامين‌ها و املاحي نظير كلسيم، فسفر و پتاسيم است. اگر به شكل خام مصرف شود، خاصيت ضدعفوني‌كنندگي دارد و از تجمع پلاكت‌ها جلوگيري مي‌كند، ضدانعقاد خون است و به دليل تركيبات گشادكننده عروق موجب كاهش
چهارشنبه، 29 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عاشقان پياز و حبوبات‌

عاشقان پياز و حبوبات‌
عاشقان پياز و حبوبات‌


 

نويسنده: دكتر گلبن سهراب*




 
يكي از عادات غذايي رايج مصري‌ها، مصرف پياز خام همراه غذاست. پياز، سبزي‌‌اي غني از فيبر و مقادير زيادي از ويتامين‌ها و املاحي نظير كلسيم، فسفر و پتاسيم است.
اگر به شكل خام مصرف شود، خاصيت ضدعفوني‌كنندگي دارد و از تجمع پلاكت‌ها جلوگيري مي‌كند، ضدانعقاد خون است و به دليل تركيبات گشادكننده عروق موجب كاهش فشارخون مي‌شود. در ضمن، مصرف مدام پياز به كاهش چربي خون كمك مي‌كند، اشتهاآور است و مقداري آنتي‌بيوتيك طبيعي دارد. گوگرد زيادي دارد و خاصيت ضدعفوني‌كنندگي آن هم به وجود گوگرد بازمي‌گردد. تحقيقات ثابت كرده‌اند، پياز مي‌تواند از ابتلا به بسياري بيماري‌ها از جمله سرطان پيشگيري كند. اما مصرف بيش از حدش مي‌تواند سبب تشنگي شود. افرادي هم كه مشكل معده دارند بايد بدانند پياز مي‌تواند سبب سوزش و نفخ شود اما در جذب مواد غذايي تاثيري نمي‌گذارد.

عاشقان پياز و حبوبات‌

عادت خوب ديگر مردم اين كشور، مصرف سبزيجات كنار غذاهاي گوشتي است. سبزيجات، به ويژه اگر خام مصرف شوند، حاوي ويتامين C و برخي مانند هويج حاوي پيش‌ساز ويتامين A هستند و اين تركيبات تاثير به‌سزايي در جذب آهن موجود دارند. از سوي ديگر، سبزيجات داراي فيبر بالايي هستند و به دفع مواد زائد از سيستم گوارش كمك مي‌كنند و باعث مي‌شوند جذب كلسترول گوشت كاهش يابد و احساس سيري سريع‌تر القا شود و ديرتر گرسنگي به فرد دست دهد. از سوي ديگر، سبزيجات سديم كم و پتاسيم بالا دارند و به كنترل فشارخون كمك مي‌كنند پس براي مبتلايان به فشارخون گنجاندن سبزيجات در برنامه غذايي توصيه مي شود. البته مصرف بيش از اندازه سبزيجات مي‌تواند ايجاد نفخ و اسهال كند. در ضمن چون سرعت تخليه مواد را از سيستم گوارش بالا مي‌برند، ممكن است در جذب برخي مواد غذايي نظير ويتامين‌ها و مواد معدني اختلال ايجاد كنند و جذب آنها را پايين بياورد.
مصري‌ها حبوبات هم زياد مي‌خورند. حبوبات يك منبع پروتئيني خوب هستند. نصف ليوان حبوبات پخته يك سهم گوشت به حساب مي‌آيد. در عين حال كلسترول ندارند و چون فيبر بالايي دارند براي افرادي كه كلسترول بالايي دارند، مصرف آن توصيه مي‌شود. با اينكه براي بزرگسالان اين پروتئين مفيد است اما كودكان، زنان باردار و شيرده نبايد نيازشان به پروتئين را فقط با خوردن حبوبات تامين كنند و در يك كلام براي آنها هيچ چيز مثل گوشت نمي‌شود.

پي نوشت ها :
 

*متخصص تغذيه

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.