تبخال مي‌زنيد؟ نگران نباشيد!

تا به حال شده که کنار لب‌تان مورمور کند و يک نقطه کوچک و سفت که آن را نمي‌توانيد ببينيد، روي لبتان ظاهر شود؟ اگر تا به حال چنين تجربه‌اي نداشته‌ايد، بهتر است بدانيد که اين حالت پيش زمينه بروز تبخالي قرمز رنگ کنار لب‌تان است. يک روز صبح از خواب بلند مي‌شويد و مي‌بينيد يکي از همان دانه‌هاي قرمز و بزرگ مشهور کنار لب‌تان زده که درمان
جمعه، 1 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تبخال مي‌زنيد؟ نگران نباشيد!

تبخال مي‌زنيد؟  نگران نباشيد!
تبخال مي‌زنيد؟ نگران نباشيد!


 





 

تا به حال شده که کنار لب‌تان مورمور کند و يک نقطه کوچک و سفت که آن را نمي‌توانيد ببينيد، روي لبتان ظاهر شود؟ اگر تا به حال چنين تجربه‌اي نداشته‌ايد، بهتر است بدانيد که اين حالت پيش زمينه بروز تبخالي قرمز رنگ کنار لب‌تان است. يک روز صبح از خواب بلند مي‌شويد و مي‌بينيد يکي از همان دانه‌هاي قرمز و بزرگ مشهور کنار لب‌تان زده که درمان سريعي ندارد و شما مجبوريد با يک دستمال کاغذي جلوي دهان‌تان از خانه بيرون برويد. بد نيست با اين مهمان‌هاي ناخواسته بيشتر آشنا شويم.
ويروسي به نام هرپس سيمپلکس عامل ايجاد تبخال است. اين ويروس در دو نوع مشاهده مي‌شود که نوع اول سبب بروز تبخال روي لب و نوع دوم موجب بروز تبخال در دستگاه تناسلي مي‌شود. نکته مهم آنجاست که اگر شما يک بار به تبخال که بيماري مسري است مبتلا شويد، اين ويروس در سلول‌هاي عصبي پوست‌تان نهفته باقي مي‌ماند و ممکن است دوباره به صورت عفونتي فعال در همان محل اول يا نزديک به آن ظاهر شود.

وقتي ويروس بيدار مي‌شود
 

اينکه چه شرايطي سبب مي‌شود ويروس خفته دوباره بيدار شود، مقوله‌اي است که جا براي بحث بسيار دارد اما به طور خلاصه شرايطي همچون تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگي، فشارهاي روحي و رواني، صدمات به لب يا جراحي‌هاي روي نواحي دهان و لب، قاعدگي، سوء تغذيه و قرار گرفتن در معرض نورخورشيد از جمله اين موارد هستند.

علايم و نشانه‌ها
 

علايم و نشانه‌هاي تبخال به اين صورت است که در وهله اول يک تاول کوچک و دردناک پر از مايع روي يک نقطه سرخ و دردناک پوست بروز مي‌کند که به طور معمول روي لب‌ها و نواحي داخل دهان است. سپس درد شديد و احساس مورمور شدن به سراغ بيمار مي‌آيد که اغلب يکي دو روز پيش يا پس از بروز تاول‌هاست و اين علامت بسيار مهمي است. به خصوص احساس مورمور شدن و درد خفيف از علايم اوليه تبخال است که مي‌تواند به عنوان يک زنگ خطر محسوب شود. در اين مرحله اگر کسي متوجه عفونت تبخال شود، مي‌تواند با استفاده از اقدامات پيشگيرانه جلوي تبخال را بگيرد. در نهايت تاول‌ها مي‌شکنند و از آنها خونابه خارج مي‌شود و يک زخم قهوه‌اي با حالتي ناخوشايند ظاهر مي‌شود. اين پروسه 7 تا 10 روز طول مي‌کشد تا کبره زردرنگ تشکيل شود، سپس بريزد و پوست صورتي جاي آن را بگيرد.

راه سرايت به ديگران
 

تبخال مي‌تواند در نتيجه تماس مستقيم پوستي و بوسيدن، از فردي که تاول روي پوستش وجود دارد، به فرد ديگري منتقل شود. ويروس تا زماني که ترشحات مرطوب در تاول وجود دارند، انتقال مي‌يابد. استفاده از وسايل مشترک فرد آلوده مانند وسايل غذاخوري، حوله و... نيز در صورت وجود تاول مي‌تواند موجب سرايت بيماري شود. در طول بيماري شما بايد حتي مراقب دستان‌تان نيز باشيد. لمس کردن ساير نقاط بدن مانند چشم و دستگاه تناسلي مي‌تواند بيماري را به باقي نقاط بدن انتقال دهد.

تبخال مي‌زنيد؟  نگران نباشيد!

مراقبت تا رفع تبخال
 

ويروس تبخال در بدن کسي که در گذشته به آن مبتلا شده، باقي مي‌ماند و به سادگي از بدن شخص خارج نمي‌شود. تبخال، دوره‌اي 7 تا 10 روزه دارد و اغلب بدون درمان ناپديد مي‌شود. شما مي‌توانيد از انواع کرم‌ها براي نرم کردن تبخال و مسکن‌ها و کمپرس‌ سرد و گرم براي تخفيف درد استفاده کنيد. نکته بسيار مهم اين است که تاول‌ها را فشار ندهيد و سوراخ نکنيد. وقتي روي لب‌تان تبخال زد، مصرف لبنيات و سيب‌زميني را به دليل داشتن ليزين افزايش دهيد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زميني و ژله خودداري کنيد. استفاده از کرم ضد ويروس آسيکلووير و قرار دادن لايه نازکي از آن با استفاده از گوش پاک کن روي تبخال هر شش ساعت، دوره تبخال را کوتاه نمي‌کند اما ريزش ويروس از روي زخم را افزايش مي‌دهد و در بهبود آن موثر است. اغلب پزشکان نيز براي خشک کردن تبخال از محلول‌هاي خاصي استفاده مي‌کنند.

کي بريم دکتر؟
 

اگر به بيماري مبتلا هستيد که در دستگاه ايمني شما اختلالاتي به وجود آورده است.
اگر تبخال شما طي يک يا دو هفته بهبود پيدا نمي‌کند.
در صورتي که بيماري شما شديد است و تبخال به طور مرتب در شما عود مي‌کند.

3 نکته مهم
 

مسواک شما تا چند روز مکان خوبي براي ويروس تبخال است و مي‌تواند سبب بازگشت ويروس به دهان شما پس از بهبود شود. بهترين کار اين است که به محض فعال شدن تبخال، مسواک خود را دور بيندازيد. مسواک را در حمام يا دست‌شويي قرار ندهيد. ويروس تبخال در مکان‌هاي مرطوب رشد مي‌کند و عمرش طولاني مي‌شود.
محافظت از لب‌ها در مقابل هر گونه عامل خارجي و محيطي مانند باد و اشعه خورشيد، راهي براي جلوگيري از عود تبخال است. گاهي مواقع کمبود گروهي از ريزمغذي‌ها مانند آهن و ويتامين B سبب عود تبخال مي‌شود.
در سال 85 براي اولين بار دکتر رسول توکلي روش واکسيناسيون بدن انسان در برابر ويروس تبخال را کشف کرد. اثر واکسن تبخال در حداقل ميزان عود ويروس 10 برابر و در حداکثر ميزان عود ويروس 26 برابر موثرتر از درمان‌هاي موجود است.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.