براي يک مشت اضافات
هيچ وقت براي احيا و بازسازي يک عنوان موفق و پر طرفدار کلاسيک دير نيست. راهي سخت و پر خطر، اما پر وسوسه و خاطره انگيز. در طول ساليان، همگام با تغييرات سريع و رفت و آمد نسل هاي مختلف فناوري، سازندگان بازي هاي کامپيوتري و شرکت هاي بزرگ که قدمتي طولاني در اين صنعت داشته اند، ناگزير به تغيير، جهش، تکامل يا سقوط در به روز رساني عناوين کلاسيک خود شده اند. کم بوده اند سازندگاني که با شناخت کامل عناصر سرگرمي و تسلط بر نقاط قوت ساخته هاي خود و همچنين آگاهي از دانش و نياز روز مخاطبين، موفق به گذر از ديوار زمان و ساخت ادامه هايي نو و کماکان جذاب براي بازي هاي خود شده باشند. آدم هاي جديد، نيازهاي جديدي دارند. ديگر ناممکن است بتوان با ترفندهاي پانزده يا شانزده سال پيش توفيقي در سرگرم کردن آن ها به دست آورد. بازي کننده هاي امروزي، فناوري روز را طلب مي کنند و سازندگان محصولات و بازي هاي کامپيوتري را مجبور مي کنند تا کالايي بيشتر و افزون تر براي آن ها فراهم کنند. سبک مبارزه اي از سبک هاي بسيار قديمي و آشناي بازي هاي کامپيوتري است. با بازگشت به ساليان دهه نود ميلادي، مي توان عنوان هاي فراواني از اين سبک را يافت. نمونه هايي که اغلب مشهور و پر طرفدار هستند. در ميان عنوان هاي کلاسيک اين سبک مي توان به Street Fighter، King of Fighter، Samurai Sprits و Mortal Kombat اشاره کرد. بازي هايي که اغلب توسط تيم هاي ژاپني طراحي و توليد شده و طي ساليان گذشته، ده ها نسخه از هر کدام روانه بازار شده است. با تغيير نسل بازي هاي کامپيوتري از 2D به 3D، عناوين قديمي و کلاسيک دچار شوکي چندين ساله شدند و بازار در استيلاي بازي ها و اسم هايي جديد مانند Tekken قرار گرفت. شاهکارهايي که حاصل تخيلات بازي سازان و طراحاني مدرن تر بودند. طي همين ساليان و به مرور، سبک مبارزه اي دچار افتي چشمگير شد. با شيوع بازي هاي آنلاين، نقش آفريني ها و اول شخص هاي مدرن، به تدريج بازار بازي هاي مبارزه اي رو به کسادي گذاشت و تنها کارکرد آن ها استفاده از نامي بزرگ و خاطره انگيز براي خبرسازي و فعاليت هاي مارکتينگ بود. در اين بين بودند معدود عناويني هم که کماکان موفق و درآمد زا بودند.
دو سال پيش شرکت ژاپني کپکام، خبر از بازسازي يک کلاسيک بي نظير و کم مانند داد. Street Fighter که از اولين و جريان سازترين بازي هاي سبک مبارزه اي در تاريخ بازي هاي کامپيوتري به شمار مي آيد، هدف اين بازسازي بود. مطرح شدن و سر زبان افتادن همين دو کلمه يعني Street و Fighter کافي بود تا حجم زيادي از توجهات و اخبار رسانه ها را متوجه خود کند. درست مثل اين که بيست سال بعد کسي بخواهد فيلم پدرخوانده را دوباره سازي کند! هواداران قديمي مثل ما که دوران مشخص و خاطره انگيزي از کودکي خود را با اين بازي سر کرده بودند و امروزي ها که از اين اسطوره فقط يک نام شنيده بودند، همه و همه کنجکاو و پيگير شدند. سرانجام سال گذشته کپکام اين کلاسيک را مدرن کرد و دوباره به ميان بازي کننده ها بازگرداند. برخلاف بسياري از بازسازي هاي ناموفقي که طي ساليان اخير از عنوان هاي کلاسيک انجام شده است، کپکامي ها هنرمندانه و زيرکانه، يک بازي تمام عيار و دلچسب را عرضه کردند و از وظيفه به فلاکت نکشاندن يک عنوان موفق، سربلند بيرون آمدند.Street Fighter IV با حجم بالايي از تبليغات و بسترسازي ها، قدم به بازار گذاشت و نمود موفقي در جلب رضايت کاربران، طرفداران و سرمايه گذاران داشت. ما نيز گرچه دير ولي به بهانه انتشار نيم نسخه اي جديد از اين بازي با نام Super Street Fighter IV به بررسي اين بازي پرداخته ايم.
Street Fighter IV با سبک گرافيکي منحصر به فرد، جذاب و هنرمندانه، طراحي شخصيت عالي، بخش آنلاين و چندين نفره بسيار سرگرم کننده، توانست امتيازهايي فوق العاده را از منتقدان و رسانه هاي معتبر به دست آورد. ماه گذشته، کپکام نسخه کامل تري از بازي با نام Super Street Fighter IV را روانه بازار کرد. سياست کپکام در انتشار نسخه اي جديد، هنوز موضوع بحث و جدل در بسياري از محافل است. در شرايط بازار کنوني که توليد کنندگان به توليد و فروش محتواي قابل دانلود يا DLC رو آورده اند و سعي دارند با اين سياست، بخشي از سرويس هاي اضافي و جذاب را با قيمتي کمتر و فقط براي مخاطب واقعي توليد کنند، کپکام تمام تغييراتي را که مي توانست در قالب يک DLC پانزده يا شانزده دلاري و در حد يک فايل تکميلي صد مگابايتي به مخاطبين عرضه کند، به شکل يک عنوان جديد با قيمتي معادل دو سوم نسخه اصلي روانه فروشگاه هاي بازي کرد.به گفته مقامات اين شرکت، SSF IV فرصتي است کم خرج تر براي آن هايي که نتوانسته اند SF IV را تجربه کنند؛ اين بار با متعلقات و امکاناتي بيشتر. از سويي هواداران پر و پا قرص اين بازي، هزينه دوباره را نمي پذيرند و به تصميم کپکام خرده مي گيرند. شايد نگاهي به فعل و انفعالات صورت گرفته در نسخه جديد، بهترين راه براي قضاوت باشد.
اگر تجربه يک بازي مبارزه اي را دوست داريد و از سويي هنوز فرصت نکرده ايد SF IV کنار بگذاريد. يک بازي کامل و مهيج که نفس هر بازيکني را به شماره مي اندازد. نسخه جديد کامل تر است و شما را مجبور به خريد يا نصب نسخه قبلي نمي کند.
منبع:نشريه عصر شبکه، شماره 107.
/ج
دو سال پيش شرکت ژاپني کپکام، خبر از بازسازي يک کلاسيک بي نظير و کم مانند داد. Street Fighter که از اولين و جريان سازترين بازي هاي سبک مبارزه اي در تاريخ بازي هاي کامپيوتري به شمار مي آيد، هدف اين بازسازي بود. مطرح شدن و سر زبان افتادن همين دو کلمه يعني Street و Fighter کافي بود تا حجم زيادي از توجهات و اخبار رسانه ها را متوجه خود کند. درست مثل اين که بيست سال بعد کسي بخواهد فيلم پدرخوانده را دوباره سازي کند! هواداران قديمي مثل ما که دوران مشخص و خاطره انگيزي از کودکي خود را با اين بازي سر کرده بودند و امروزي ها که از اين اسطوره فقط يک نام شنيده بودند، همه و همه کنجکاو و پيگير شدند. سرانجام سال گذشته کپکام اين کلاسيک را مدرن کرد و دوباره به ميان بازي کننده ها بازگرداند. برخلاف بسياري از بازسازي هاي ناموفقي که طي ساليان اخير از عنوان هاي کلاسيک انجام شده است، کپکامي ها هنرمندانه و زيرکانه، يک بازي تمام عيار و دلچسب را عرضه کردند و از وظيفه به فلاکت نکشاندن يک عنوان موفق، سربلند بيرون آمدند.Street Fighter IV با حجم بالايي از تبليغات و بسترسازي ها، قدم به بازار گذاشت و نمود موفقي در جلب رضايت کاربران، طرفداران و سرمايه گذاران داشت. ما نيز گرچه دير ولي به بهانه انتشار نيم نسخه اي جديد از اين بازي با نام Super Street Fighter IV به بررسي اين بازي پرداخته ايم.
Street Fighter IV با سبک گرافيکي منحصر به فرد، جذاب و هنرمندانه، طراحي شخصيت عالي، بخش آنلاين و چندين نفره بسيار سرگرم کننده، توانست امتيازهايي فوق العاده را از منتقدان و رسانه هاي معتبر به دست آورد. ماه گذشته، کپکام نسخه کامل تري از بازي با نام Super Street Fighter IV را روانه بازار کرد. سياست کپکام در انتشار نسخه اي جديد، هنوز موضوع بحث و جدل در بسياري از محافل است. در شرايط بازار کنوني که توليد کنندگان به توليد و فروش محتواي قابل دانلود يا DLC رو آورده اند و سعي دارند با اين سياست، بخشي از سرويس هاي اضافي و جذاب را با قيمتي کمتر و فقط براي مخاطب واقعي توليد کنند، کپکام تمام تغييراتي را که مي توانست در قالب يک DLC پانزده يا شانزده دلاري و در حد يک فايل تکميلي صد مگابايتي به مخاطبين عرضه کند، به شکل يک عنوان جديد با قيمتي معادل دو سوم نسخه اصلي روانه فروشگاه هاي بازي کرد.به گفته مقامات اين شرکت، SSF IV فرصتي است کم خرج تر براي آن هايي که نتوانسته اند SF IV را تجربه کنند؛ اين بار با متعلقات و امکاناتي بيشتر. از سويي هواداران پر و پا قرص اين بازي، هزينه دوباره را نمي پذيرند و به تصميم کپکام خرده مي گيرند. شايد نگاهي به فعل و انفعالات صورت گرفته در نسخه جديد، بهترين راه براي قضاوت باشد.
براي يک مشت شخصيت
براي يک مشت ميان پرده
براي يک مشت آنلاين
اگر تجربه يک بازي مبارزه اي را دوست داريد و از سويي هنوز فرصت نکرده ايد SF IV کنار بگذاريد. يک بازي کامل و مهيج که نفس هر بازيکني را به شماره مي اندازد. نسخه جديد کامل تر است و شما را مجبور به خريد يا نصب نسخه قبلي نمي کند.
منبع:نشريه عصر شبکه، شماره 107.
/ج