7 راه « از استرس تا موفقیت»

در این مقاله ما با شما در مورد استرس و تأثیرات آن بر بدن و راه های انتقال فشار و آسیب‌های استرس به موفقیت صحبت خواهیم کرد
سه‌شنبه، 18 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 راه « از استرس تا موفقیت»

استرس واکنشی طبیعی است که همه ما بارها و بارها تجربه‌اش کردیم. در بیشتر موارد زودگذر است و حتی احساس و واکنش‌های ما پس از آن بسیار بهتر و مثبت‌تر خواهد بود. اما گاهی در طولانی‌مدت همراه ماست و کم‌کم همراه با خود انواع اختلالات و بیماری‌ها را به ارمغان می‌آورد.

بدن ما به صورتی طراحی و خلق شده که می‌تواند عوامل استرس‌زا را تجربه کند و به‌صورت طبیعی به آن‌ها پاسخ دهد یا واکنش نشان دهد. زمانی که چالش‌هایی را در زندگی تجربه می‌کنید، بدن شما پاسخ‌های فیزیکی و ذهنی تولید می‌کند، که دقیقاً همان استرس است.

جالب است بدانید که پاسخ‌های استرس به بدن شما کمک می‌کند تا با موقعیت‌های جدید سازگار شود. استرس گاهی سازنده است و سبب هوشیاری، افزایش انگیزه و آمادگی شما در مواجه با خطرات می‌شود.

چرا افسردگی و استرس به وجود می‌آید؟

علل متفاوتی می‌تواند منجر به ایجاد استرس و افسردگی در افراد شود. از دست دادن یکی از اعضای خانواده،‌ طلاق، و نقل مکان، همه از علت‌های عمده‌ای هستند که می‌تواند در زندگی افراد افسردگی و استرس را ایجاد کنند.

برخی از مطالعاتی که بر روی سیستم استرس افراد انجام شده، نشان می‌دهد که استرس بیش از اندازه باعث ایجاد و بالا رفتن سطح کورتیزول در بدن می‌شود که می‌توانیم این بالا بودن را با سایر شرایط سلامتی مانند افسردگی مرتبط دانیم.

هنگامی که ذهن افراد احساس خطر می‌کند، بدن هورمون‌های استرس بیشتری را تولید  می‌کند (مانند کورتیزول) تا به بدن در مبارزه با خطرِ پیش‌رو، کمک کند. این عملِ بدن، در شرایطی که واقعاً خطر وجود داشته باشد بسیار مفید است اما در زندگی روزمره کاربرد چندانی ندارد و بیشتر به سلامت روان افراد آسیب می‌زند.

7 راه « از استرس تا موفقیت»


نمونه‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند منجر به استرس و افسردگی شوند به شرح زیر است:

دعوا کردن با همسر یا افراد مهم زندگی
از دست دادن شغل و اخراج شدن

بلایای طبیعی بزرگ مانند زلزله، سیل و غیره که ممکن است به خانه و خانواده شما آسیب برساند
تصادفات رانندگی که می‌تواند باعث آسیب فیزیکی، احساسی و مالی شود

دزدی، سرقت و یا مورد حمله اشخاص دیگر قرار گرفتن
مصرف مواد و الکل

ورزش نکردن
سیگار کشیدن 

صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون و استفاده از بازی‌های ویدئویی
استفاده زیاد از تلفن همراه به طوری که بر روی میزان خواب تأثیرگذار باشد
استفاده بیش از حد از اینترنت و پرسه زدن طولانی مدت در شبکه‌های اجتماعی در طول روز

افسردگی می‌تواند، نوع نگاه شما به زندگی را تغیر دهد و توانایی کنار آمدن با اتفاقات پیش‌رو را از شما بگیرد و زندگی را چالش برانگیزتر کند. استرس‌های کوچک و بزرگ ممکن است هرروزه در زندگی رخ دهد اما زمانی که این استرس با افسردگی ترکیب می‌شود، انرژی افراد را برای مبارزه و مقابله کاهش می‌دهد. این موقعیت می‌تواند علائم هر دو مشکل را تشدید کند.
 

تأثیر استرس بر افسردگی

در حالی که استرس به تنهایی نیز می‌تواند تأثیرات منفی بر روی سلامتی بگذارد،‌ در صورتی که همراه با افسردگی شود، این اثرات چندین برابر می‌شود. استرس باعث می‌شود شما به توانایی‌های خود شک کنید و به طور مداوم با خودتان فکر کنید که نمی‌توانید راه کارهای مقابله با افسردگی را پیش ببرید و فکرهای مثبت شما را تضعیف می‌کند.

این موارد خودشان باعث تشدید علائم افسردگی می‌شوند. در زمانی که عادات سالم خود را قطع کنید و خانه نشین شوید، انوع مختلف اعتیاد به سراغ شما می‌آید؛ برای مثال اعتیاد به الکل، مواد مختلف، اعتیاد به خوابیدن و غیره.

 
7 راه « از استرس تا موفقیت»


این اقدامات باعث ایجاد و یا افزایش استرس در افراد شده که همزمان بر میزان افسردگی نیز تأثیرگذار است. استرس همچنین می‌تواند بر خلق و خوی افراد تأثیر بگذارد. زیرا با افزایش استرس،‌ افراد نسبت به اتفاقات اطرافشان حساس‌تر می‌شوند و در نتیجه اضطراب‌شان نیز بالاتر می‌رود.

هنگامی که یک عامل استرس‌زا، باعث ایجاد حس اضطراب در شخصی می‌شود، در نهایت ممکن است منجر به احساسات منفی و یا ناامیدی بیشتر در فرد بشود. حتی اگر این عامل استرس‌زا موقتی باشد، باز هم تأثیرات عنوان شده را به جا خواهد گذاشت.


راهکارهایی برای تبدیل استرس به فرصتی برای موفقیت

1. زیاده ‌خواهی‌ها را مدیریت کنید:

به خواسته‌هایی که غیرمنطقی و خسته‌کننده‌اند، «نه» بگویید. برای خودتان هدف‌های واقع‌بینانه تنظیم کنید. اشتباهات و شکست‌ها را به عنوان راه رسیدن به موفقیت بپذیرید. نیاز به کنترل همه چیز را از خودتان دور کنید و یادتان باشد که زندگی موفق و بالا بردن ارزش و اعتبار، براساس مفید بودن و پیشرفت و کمال به وجود می‌آید.

2. خودتان را صاحب امتیاز بدانید:

برای مقابله با استرس باید به اتفاقات، درست واکنش نشان دهید؛ نه اینکه با خود اتفاقات برخورد کنید. هر انتخاب شما می‌تواند روی بالا بردن یا پایین آوردن اعتماد به نفس و عزت نفس شما تاثیر داشته باشد.

این انتخاب می‌تواند شامل چگونه مراقبت کردن از خودتان، غذایی که می‌خورید، تناسب اندام‌تان، روابط‌تان و حتی پاسخگویی به نیازهای اولیه‌تان باشد. یک گام به عقب برگردید و سطح رضایتمندی‌تان را ارزیابی کنید. پایین بودن سطح رضایتمندی شما از کار و زندگی باعث به وجود آمدن استرس می‌شود.

اگر با این استرس دست به گریبانید، وقت آن است که دوباره به اهداف‌تان فکر و چیزهایی را پیدا کنید که شما را به کارتان مشتاق‌تر کند.

7 راه « از استرس تا موفقیت»


 

3. مهارت‌های مدیریت استرس را یاد بگیرید:

خیلی از ما مهارت‌هایی مانند ارتباطات و مدیریت زمان و مدیریت دارایی‌هایمان را یاد نگرفته‌ایم. اینها دانش‌هایی معمولی هستند که باعث می‌شوند دیرتر به استرس‌های بیماری‌زا مبتلا شویم.



4. روی چیزهایی که می‌خواهید، تمرکز کنید؛ نه چیزهایی که ندارید:

فیزیک کوانتوم به ما می‌آموزد که همه چیز انرژی است و البته همه‌چیز، در وهله اول، با تفکر به وجود می‌آید و آنچه شما روی آن تمرکز و تفکر می‌کنید، توسعه پیدا می‌کند. با این حساب، اگر تنها روی کارتان تمرکز کنید کارتان توسعه خواهد یافت.

باید یاد بگیرید که به احساسات منفی‌تان به چشم اطلاعاتی درباره چیزهایی که دوست ندارید، نگاه کنید و وقتی که این اطلاعات را در مورد چیزی داشتید، تمرکزتان را از روی آنها بردارید و به سمت کارهایی که دوست دارید، تغییر مسیر بدهید.
 

5. به مغز خود بگویید که این شرایط چقدر هیجان‌انگیز است:

برای تبدیل استرس به یک موقعیت فوق‌العاده برای پیشرفت، به‌جای اینکه بگویید شرایط چقدر استرس‌زاست، با صدای بلند به خود بگویید موقعیت پیش‌آمده کاملاً هیجان‌انگیز است؛ شاید این واگویی در ظاهر ساده و بی‌اهمیت باشد، ولی به مغز فرمان می‌دهد که موقعیت را چگونه ارزیابی کند.

زمانی که مضطرب یا هیجان‌زده می‌شویم، هورمون کورتیزول ترشح می‌شود. در این حالت واکنش مغز است که مشخص می‌کند هورمون به یک واکنش مضر یا مفید تبدیل شود و وظیفه ماست که حالت مناسب را در اختیار مغز قرار دهیم تا فرمان لازم را صادر کند.

در این شرایط هرگز نمی‌توان مغز را قانع کرد که شرایط عادی است، بلکه فقط می‌توان به مغز القا کرد که شرایط بسیار هیجان‌انگیز است.


6. دم و بازدم عمیق:

دومین قدم این است که تنفس عمیق پنج‌ثانیه‌ای از راه بینی و بازدم شش‌ثانیه‌ای داشته باشید. دم و بازدم عمیق، سبب تغییرات شیمیایی مغز می‌شود و مانند داروی طبیعی ضد استرس عمل می‌کند.


7.دستان خود را مشت کنید:

قدم چهارم این است که دست راست خود را مشت کنید و به مدت ۴۵ ثانیه بسته نگه‌دارید، سپس آن را برای ۱۵ ثانیه باز کنید و مجدداً ۴۵ ثانیه مشت کنید. این عمل سبب می‌شود نیمکره چپ مغز فعال‌شده و بدن در یک وضعیت چالش ذهنی قرار گیرد تا از استرس برای بهبود عملکرد بدن استفاده کند.

 
7 راه « از استرس تا موفقیت»



روانشناسان و مشاوران معتقدند استرس یک منبع انرژی عظیم است؛ بنابراین می‌توان آن را برداشت کرد و از آن در جهت موفقیت کمک گرفت، در غیر این صورت اهرمی برای جذب پیری، افسردگی و سرطان می‌شود.


موفقیت در هر جنبه‌ای از زندگی، حاصل برآیندی از 3 مهارت است؛ تسلط بر خود، در اختیار داشتن ابزارهای لازم و توانایی انجام کار مورد نظر. خودتان را به این «مثلث موفقیت»‌ مجهز کنید تا از استرس به سمت موفقیت گام بردارید.


منبع: هیئت تحریریه پرتال فرهنگی راسخون و با استفاده از هوش مصنوعی 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.