آمار جهاني جراحي‌هاي زيبايي

سال‌هاي دهه 20 سال‌هاي آغازين شكل‌گيري جراحي‌هاي پلاستيك در آمريكا بود. در سال‌هاي دهه 60 با كشف و به كارگيري سيليكون به ويژه در پروتزهاي سينه‌اي، جراحي‌هاي زيبايي شكوفا شد و آمريكا و چين درصدر استفاده‌كنندگان از اين علم قرار گرفتند.
چهارشنبه، 6 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمار جهاني جراحي‌هاي زيبايي

آمار جهاني جراحي‌هاي زيبايي
آمار جهاني جراحي‌هاي زيبايي


 

ترجمه: سميه مقصودعلي




 

آمريکا اول؛ پرتغال آخر
 

سال‌هاي دهه 20 سال‌هاي آغازين شكل‌گيري جراحي‌هاي پلاستيك در آمريكا بود. در سال‌هاي دهه 60 با كشف و به كارگيري سيليكون به ويژه در پروتزهاي سينه‌اي، جراحي‌هاي زيبايي شكوفا شد و آمريكا و چين درصدر استفاده‌كنندگان از اين علم قرار گرفتند.
چندي پيش انجمن بين‌المللي جراحي‌هاي زيبايي (ISAPS) كه يكي از پيشگامان جهاني جراحي پلاستيك است، تحقيقي منتشر كرد كه براساس آن مشخص شد در سال 2009 بيش از 17 ميليون عمل زيبايي در 25 كشور جهان انجام شده است. تعداد عمل‌هاي جراحي زيبايي حدود 8 ميليون و 536 هزار و 379 مورد و تعداد عمل‌هاي زيبايي غيرجراحي 8 ميليون و 759 هزار و 187 مورد و در كل 17 ميليون و 295 هزار و 557 مورد بوده است.
البته اين رقم تنها مربوط به جراحي‌هاي انجام شده توسط متخصصان پلاستيك است و تعداد جراحي‌‌هاي زيبايي‌اي كه توسط ساير متخصصان يا مراكز صورت گرفته، در آن محسوب نشده است. در اين تحقيق حدود 20 هزار جراح پلاستيك داوطلبانه شركت كردند و به پرسشنامه‌اي در رابطه با نوع و ميزان جراحي‌هاي انجام شده در سال 2009 پاسخ دادند.

آمار جهاني جراحي‌هاي زيبايي

آمريكا و چين در صدر كشورهاي پيش‌گام جراحي
 

طبق آمار گزارش‌شده توسط انجمن بين‌المللي جراحي‌هاي زيبايي كه گفته مي‌شود تا 95 درصد قابل‌استناد و صحيح است، آمريكا در صدر فهرست قرار دارد و بعد از آن چين، برزيل، كره جنوبي و روسيه قرار دارند. در انتهاي فهرست نيز استراليا، ونزوئلا، عربستان سعودي، هلند و پرتغال قرار گرفته‌اند. در اين فهرست كشورها براساس تعداد جراحي‌هاي پلاستيك، تعداد سالن‌هاي جراحي و تعداد متخصصان جراحي پلاستيك رده‌بندي شده‌اند. آمريكا، چين، برزيل، هند، مكزيك، ژاپن، كره جنوبي، آلمان، تركيه، اسپانيا، آرژانتين، روسيه، ايتاليا، فرانسه، كانادا، تايوان، انگليس، كلمبيا، يونان، تايلند، استراليا، ونزوئلا، عربستان سعودي، هلند و پرتغال.

رايج‌ترين عمل‌هاي زيبايي
 

طي 10 سال گذشته رايج‌ترين عمل زيبايي بزرگ كردن سينه‌ها بوده است. آمار انجمن بين‌المللي جراحي زيبايي نشان مي‌دهد بعد از ليپوساكشن كه 8/18 درصد از كل جراحي‌ها را به خود اختصاص داده است، بزرگ كردن سينه‌ها با 17 درصد، ليفتينگ پلك بالا و پايين با 5/13 درصد، جراحي‌هاي زيبايي بيني با 4/9 درصد و جراحي زيبايي دور كمر با 3/7 درصد، رايج‌ترين جراحي‌هاي زيبايي انجام شده در سراسر جهان و 5 كشوري كه در ابتداي فهرست قرار گرفته‌اند نيز از نظر انجام اين 5 عمل زيبايي رايج درصدر هستند. نكته جالب اينجاست كه به دنبال پيشرفت عمل در زمينه جراحي پلاستيك، مردم به درمان‌هاي غيرجراحي بيشتر گرايش پيدا كرده‌اند و تعداد عمل‌هاي زيبايي بدون جراحي از تعداد عمل‌هاي جراحي زيبايي پيشي گرفته است. از جمله رايج‌ترين عمل‌هاي زيبايي بدون جراحي، مي‌توان به تزريق بوتاكس و ديسپورت با 7/32 درصد، تزريق اسيد هيالورونيك با 1/20 درصد، اپيلاسيون موهاي زائد با ليزر با 1/13 درصد، تزريق چربي از يك اندام به اندام ديگر بدنش با 9/5 درصد و درمان ليزر IP با 4/4 درصد اشاره كرد.

هزينه جراحي‌هاي زيبايي
 

گرچه آمريكا به دليل آمار بالاي انجام ليپوساكشن در راس فهرست قرار دارد اما چين به‌طور حتم تنهاترين كشور در جهان است كه بيش از يك ميليون سالن جراحي پلاستيك دارد و هزينه جراحي پلاستيك در سال2003 در اين كشور حدود 168 ميليارد يوان يا 4/15 ميليارد يورو بوده است. تعداد سالن‌هاي جراحي‌ زيبايي در شهر پكن پايتخت چين طبق آمار سال 2009، 150 اتاق است كه هر سالن در سال حداقل 210 هزار يورو درآمد دارد. در شانگهاي تعداد اين سالن‌ها تنها به 20 مورد مي‌رسد با اين حال هر يك سالانه 800 هزار يورو درآمد دارند و روزانه حدود 120 عمل زيبايي انجام مي‌دهند و 300 مراجعه‌كننده دارند. از ميان مراجعه‌كنندگان، دختران زير 20 سال بيشترين تعداد را تشكيل مي‌دهند، به نظر مي‌رسد بهاي بسيار پايين عمل‌هاي زيبايي دراين كشور در مقايسه با كشورهاي آمريكايي و اروپايي دليل اصلي رواج عمل‌هاي زيبايي در آن است. در چين، ليفتينگ صورت تنها با 150 دلار قابل انجام است و جراحي زيبايي بيني و چشم از جمله رايج‌ترين عمل‌هاي جراحي به‌شمار مي‌روند.

داوطلبان، بيشتر خانم‌ها هستند
 

گرچه امروزه انجام عمل‌هاي زيبايي بين مردان نيز رايج شده اما هنوز هم خانم‌ها درصدر فهرست مراجعه‌كنندگان به متخصصان جراحي پلاستيك قرار دارند. آمار نشان مي‌دهد 7/84 درصد داوطلبان جراحي‌هاي زيبايي و 7/85 درصد عمل‌هاي زيبايي غيرجراحي خانم‌ها هستند. تعداد خانم‌هاي داوطلب زيبايي مصنوعي به حدي است كه در سال 2004 دولت چين تصميم گرفت مسابقه‌اي برپا و در آن دختر شايسته مصنوعي را انتخاب كند.

آمار وحشتناك ناراضيان
 

شايد رقم قابل توجه ميان آمار ذكرشده رقم 200 هزار فرد چيني باشد كه طي 10 سال گذشته اعلام كرده‌اند از عمل زيبايي خود ناراضي‌اند و اين كار سبب بدريخت شدن صورت يا اندام آنها شده است. تعداد كساني كه از عمل‌هاي جراحي زيبايي راضي نيستند در سراسر جهان بسيار زياد است. دليل اصلي شايد مراجعه به مراكز غيرمعتبر و بدون مجوز باشد.
منبع: www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما