تغذيه پيش دبستاني‌ها

تغذيه دوران كودكي هميشه از موضوعات بحث انگيز بوده و هست. گروه‌هاي پيش دبستاني از كودكان دو تا شش ساله تشكيل مي‌شوند. در اين سنين، كودك از نظر جسمي، رواني، شناختي و حتي عاطفي رشد سريعي دارد. از آنجا كه كودكان در حال رشد بوده و اجزاي گوناگون بدن آنها همچون استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و سلول‌هاي خوني در حال كامل شدن هستند بنابراين، در مقايسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه پيش دبستاني‌ها

تغذيه پيش دبستاني‌ها
تغذيه پيش دبستاني‌ها


 





 
تغذيه دوران كودكي هميشه از موضوعات بحث انگيز بوده و هست. گروه‌هاي پيش دبستاني از كودكان دو تا شش ساله تشكيل مي‌شوند. در اين سنين، كودك از نظر جسمي، رواني، شناختي و حتي عاطفي رشد سريعي دارد. از آنجا كه كودكان در حال رشد بوده و اجزاي گوناگون بدن آنها همچون استخوان‌ها، دندان‌ها، عضلات و سلول‌هاي خوني در حال كامل شدن هستند بنابراين، در مقايسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان به مواد مغذي بيشتري نياز دارند.
يك كودك پيش دبستاني از نظر دريافت غذا كاملا وابسته به ديگران است. او از عادات غذايي والدين و ساير افرادي كه مراقبتشان را بر عهده دارند، پيروي مي‌كند. هدف از توصيه‌هاي تغذيه‌اي براي كودكان دو تا شش ساله، تامين حداكثر رشد، تكامل و شكل گيري رفتارهاي مثبت غذا خوردن در اين گروه سني است.
بين سنين دو تا پنج سال، تغييرات وسيعي در روند تكاملي و مهارت‌هاي يادگيري كودكان اتفاق مي‌افتد. در پايان دو سالگي رشد جسمي‌و مغزي كاهش مي‌يابد و به طور مشابه نيازهاي تغذيه‌اي و اشتها نيز كم مي‌شود. در حوالي دو تا پنج سالگي متوسط افزايش وزن كودك دو كيلوگرم و افزايش قد كودك هفت سانتي متر در هر سال افزايش مي‌يابد و شكم جلوآمده کودک صاف شده و بدن او لاغرتر مي‌شود . كاهش طبيعي اشتها در اين سنين اغلب موجب ايجاد نگراني در مادر مي‌شود و بايد به والدين اطمينان داد كه اگر رشد طبيعي است، كودك به ميزان كافي غذا دريافت مي‌كند.

تغذيه پيش دبستاني‌ها

اگر غذا به كودك در محيط آرام داده شود، پذيرش غذا از سوي كودك بهتر خواهد شد. وعده‌هاي غذايي اصلي و ميان وعده‌ها بايد با توجه به زمان اشتهاي كودك سرو شوند. به علاوه، بهتر است وعده‌هاي غذايي متعدد اما كم حجمي‌در طول روز به كودك داده شود. بر اساس قاعده كلي و كاربردي، مقدار غذاي كافي كه بايد به كودك داد، يك قاشق سوپ خوري به ازاي هر سال از سن اوست و غذاي بيشتر بايد مطابق با اشتهاي كودك باشد.
در ضمن، دماي زياد غذا از طرف كودكان پذيرفته نمي‌شود. بسياري از كودكان غذاي ولرم را ترجيح مي‌دهند، همچنين زيبايي و نظم را بايد در ارايه غذا به كودك در نظر گرفت. به كودكان نبايد يك ساعت و نيم قبل از وعده‌هاي غذايي اصلي، چيزي براي خوردن و آشاميدن داد. به اين ترتيب، طولي نمي‌كشد كه از اشتهاي كودك خود خوشنود و راضي خواهيد شد چون حتي ميان وعده‌هاي كوچك نيز ممكن است موجب كم غذا خوردن وي، در هنگام وعده‌هاي غذايي اصلي شود.
نكته آخر اينكه اجازه بدهيد، كودك با ساير افراد خانواده غذا بخورد زيرا او هم آداب غذا خوردن را ياد مي‌گيرد و هم با تقليد از ديگران تشويق به امتحان كردن غذاهاي تازه مي‌شود.
منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.